logo negah

نگاه هفته

logo negah

مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

وضعیت درمانی و بهداشتی زندان ارومیه در بحرانی‌ترین وضعیت
رشید نوجوان از اهالی روستای “هاشم آباد” پس از سکته مغزی در زندان مرکزی ارومیه جان سپرده است.
برخی از زندانیان اینگونه مرگ‌ها را ناشی از نبود امکانات اورژانسی در مواقع ضروری تلقی می‌کنند.
بنا به گزارش منابع مطلع، طی مدت گذشته چندین نفر از زندانیان زندان ارومیه به دلیل تزریق غلط آمپول دچار فلجی اعضای بدن خود شده‌اند. وضعیت درمانی و بهداشتی زندان ارومیه در بحرانی‌ترین وضعیت بوده و بهداری زندان کمترین توجهی را به زندانیان بیمار نمی‌کند. ” نه بهداری زندان و نه مسئولین زندان ارومیه مسئولیت بیماران و حتی کسانی که به دلیل نبود امکانات دچار مشکلات حادتر شده‌اند را بر عهده نمی‌گیرد”. زندان ارومیه تنها دارای یک پزشک است که او نیز فقط در ساعات اداری و به صورت نیمه وقت در بهداری حضور دارد. این در حالی است که زندان ارومیه یکی از زندان‌های بزرگ ایران بوده و قریب به پنج هزار زندانی در آن نگهداری می‌شوند.(منبع سایت کردپا)

اعدام ٧نفر در رندان ارومیه
۸ دی: در زندان ارومیه هفت نفر اعدام شدند. اعدامیها از اهالی شهرستان‌های کرمانشاه، سنندج و شیراز بوده‌اند.

اعتصاب عذا
محمدامین آگوشی معلم بازنشسته (داری ٥ فرزند از شهر پیرانشهر) از یک هفته گذشته اقدام به اعتصاب غذا در اعتراض به عدم درمان و تشدید فشارهای روحی ـ جسمی، کرده است. محمدامین آگوشی هم‌اکنون در سلول انفرادی بند قرنطینه زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شود. محمدامین آگوشی دارای ٥٤ سال سن است و از بیماری کلیوی به شدت رنج می‌برد و تاکنون بارها دست به اعتصاب زده. وی خواستار؛ درمان در یکی از بیمارستان‌های خارج از زندان و یا اعطای مرخصی استعلاجی و پایان فشارها و اذیت و آزارها می‌باشد. محمدامین آگوشی یکم فروردین‌ماه ٨٦ از سوی مأموران حفاظت اطلاعات سپاه استان آذربایجان‌غربی در پیرانشهر و به اتهام ارتباط با اقلیم کردستان ـ عراق بازداشت و مدت ٨ ماه را در سلول انفرادی در ارومیه گذرانده است. حکم دادگاه بدوی اعدام بود اما بعدها حکم محمدامین اگوشی به ١٠ سال حبس و تبعید به زندان زاهدان کاهش یافت.

یک سال زندانی تعزیری
دادگاه انقلاب مریوان برای یکی از این دانشجویان به نام فرهاد شفیع‌زاده ٢٨ ساله فرزند محمد حکم یک سال زندانی تعزیری صادر کرد. وی بیستم شهریورماه امسال در مریوان به اتهام “اخلال در نظم و انتقاد از شخصیت‌های سیاسی کشور” توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت گردید.

به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی سه سال زندان تعزیری
خبات منگوری دبیر انجمن حفاظت محیط ‌‌زیست مهاباد و یکی از فعالان مدنی و محیط ‌زیست در مهاباد که یک‌ ماه قبل توسط نیروهای وابسته به حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شده بود به سه سال زندان تعزیری محکوم شد. خبات منگوری به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی در رابطه با اهانت و توهین مرکز صدا و سیمای مهاباد نسبت به حسن زیرک خواننده ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

اعدام در سقز
٧آبان فردین زارعی اهل شهرستان سقز در زندان اوین بدار آویخه شد. فردین زارعی که 32 سال سن داشت یک سال ونیم قبل در مشاجره با دو نفر از دوستان خود مابین آنها درگیری رخ داد . در این درگیری فردین زارعی با چند ضربه چاقو جان رفیق خودرا میگیرد.

٥ ترم تعلیق از تحصیل
پنج دانشجوی دانشگاه تبریز طی مدت مهر و آبان سال جاری به اتهام هر آنچه “اخلال در نظم و انتقاد از شخصیت‌های سیاسی کشور” خوانده می‌شود به ٥ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شدند. امید احمدی دانشجوی رشته علوم کامپیوتر، احسان پورخیری، فرهاد شفیع‌زاده، اسماعیل محمودی و محمود سیفیان از دانشجویان رشته فلسفه اسامی دانشجویانی هستند که از خدمات رفاهی تا پایان دوره‌ تحصیل محروم شده‌اند. این دانشجویان از اعضاء و نویسندگان کانون دانشجویی “زاگرُس” و نشریه “آستانه” می‌باشند.

کارگران
آزادی ریبوار عبداللهی از زندان
طبق گزارش رسیده، روز دوشنبه ۸/۱۰/۹۳ ریبوار عبداللهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری بعد از تحمل بیست روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج با تودیع وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شد. در این ارتباط تعداد کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج در یک فضای صمیمی، و با کف زدن های ممتد و خواندن سرود انترناسیونال (سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر)، به استقبال وی رفتند. کمیته هماهنگی ضمن شادباش به خانواده ی ریبوار عبداللهی و تمامی کارگران و فعالین کارگری و تمامی انسان هایی که دل در گرو رهایی طبقه کارگر از قید مناسبات موجود دارند، خواهان آزادی بی قید و شرط فردین میرکی، فرزاد مرادی نیا و سایر فعالین کارگری و زندانیان سیاسی دربند می باشد.

آخرین وضعیت اعضای بازداشت شده کمیته هماهنگی در سنندج
بنا به گزارش رسیده، روز چهارشنبه ۳/۱۰/۹۳، خانواده های اعضای بازداشت شده کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری (فردین میرکی، فرزاد مرادی نیا و ریبوار عبداللهی)، در مقابل ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج تجمع نموده، و خواهان روشن شدن هر چه سریعتر وضعیت فرزندان خود شدند. در مقابل، مسئولین و کارگزاران ستاد خبری اداره اطلاعات، با دادن وعده تسریع روند بازجویی و تکمیل پرونده آنان، جهت ارجاع به مراجع قضایی در هفته آینده، از خود سلب مسئولیت نموده، و عملا این عزیزان را مستوجب دادگاهی دانستند. همچنین این فعالین کارگری در همان روز طی تماس های تلفنی بسیار کوتاهی که با خانواده های خود داشتند، از وضعیت نامشخص و شرایط نامناسب خود خبر داده و خواستار پیگیری جدی خانواده های خود از مراجع مربوطه شدند. شایان ذکر است که فرزاد مرادی نیا در این تماس تلفنی از وضعیت نامناسب جسمی خود خبر داده و بیماری خود را در شرایطی بسیار بحرانی اعلام نموده بود. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن محکوم نمودن ادامه بازداشت این عزیزان، خواستار آزادی بدون قید و شرط آنان در اسرع وقت می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

دیدار کارگران و فعالین کارگری از خانواده ی بازداشت شدگان کمیته هماهنگی
بر اساس گزارش رسیده، روز سه شنبه ۲/۱۰/۹۳ جمع کثیری از کارگران و فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، طی یک دیدار از خانواده های ریبوار عبداللهی و فرزاد مرادی نیا، حمایت بی دریغ خود را از این عزیزان ابراز نموده، و بار دیگر بر حقانیت فعالیت های آنان و تمامی مواضع جنبش کارگری تأکید ورزیدند، و خواستار حمایت توده کارگران از مواضع فعالین و تشکل های کارگری، در رهایی از تمامی اشکال ستم طبقاتی شدند. در پایان حاضرین ضمن تقبیحِ تعرض های اخیر نیروهای امنیتی به صفوف فعالین کارگری و دیگر عرصه های اجتماعی، و محکوم نمودن بازداشت اعضای کمیته هماهنگی فردین میرکی، فرزاد مرادی نیا و ریبوار عبداللهی، خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و فعالین کارگری دربند شدند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

باز هم مرگ یک کارگر!
طبق گزارشات دریافتی روزچهارشنبه سوم دیماه ،یکی از اهالی روستای مرخز از توابع شهرستان سقز به نام عارف ابراهیم نژاد که جهت حفر چاه به داخل چاه رفته وازطریق پمپ آب (کف کش) مشغول تخلیه آب جهت خاک برداری و تعمیق بیش تر چاه بود در اثر برق گرفتگی جان خود را ازدست داد. عارف ابراهیم نژاد ۳۵ ساله ودارای دو فرزند بود. همه روزه ما شاهد مرگ دلخراش کارگرانی هستیم که به دلیل بیکاری و نداشتن کار، با حد اقل امکانات جهت تامین معاش خود و خانواده خود بالاجبار تن به شرایط سخت و غیرایمن کار می دهند و چه بسا که خبر مرگ بسیاری از آنها هرگز به گوش کسی نرسد و کسی هم از مرگ آنان مطلع نشود. بدیهی است تا زمانی که کارگران از تشکل های مستقل خود برخوردار نباشند مسئله نظارت بر تامین وسایل ایمنی کارگران هنگام کار محقق نخواهد شد. کمیته هماهنگی مرگ این کارگر زحمتکش را که نشان دهنده گوشه ای از بی حقوقی کارگران در نظام سرمایه داری می باشد، به خانواده و دوستان وی تسلیت می گوید. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اخراج و بیکارسازی در معدن طلای آق دره.
٦دی: ٤٠ نفر از کارگران تعدیلی که همگی از روستای آق دره علیا بودند نسبت به تعدیل نیروهای فصلی اعتراض و خواستار بکارگیری مجدد شدند. کارگران اخراجی بیش از ٢٥٠نفر میباشند. در جریان اعتراض سه نفر از کارگران معترض اقدام بخودکشی میکنند. شرکت “پویا زرکان” آق‌ دره بزرگترین شرکت استخراج کننده و فرآوری طلا از سنگ معدنی آن در ایران وابسته به سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران است که در۲۵ کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد. تأخیر در پرداخت دستمزدها، نبود مزایای شغلی و اضافه‌کاری از دیگر موارد اعتراض کارگران می‌باشد که طی چند سال اخیر و بر اثر “تعدیل”کاری‌های کارفرما، آمار کارگران از ٥٥٠ نفر به ١٨٠ کارگر کاهش یافته که ۲۹ نفراز آن‌ها را نگهبان شامل می‌شوند. گفته می‌شود که کارگران اخراجی دارای سوابق کاری یک ساله تا ٥ ساله هستند.

مرگ کارگر کولبر
آزاد اطمانی٣٠ ساله براثر تیراندازی نیروهای انتظامی شهرستان سلماس در پاسگاه مرزی روستای “بروش‌خواران” از توابع بخش کوهسار جان خود را از دست داد. وی به هنگام نزدیک شدن به خطوط مرزی ایران-ترکیه به صورت مستقیم مورد شلیک گلوله‌قرار گرفت. *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *