yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

سفر علی لاریجانی رئیس مجلس رژیم اسلامی به اربیل!
روز ۲۶ دسامبر علی لاریجانی به همراه هیئتی از مجلس شورای اسلامی وارد شهر اربیل می شوند و از طرف مقامات حکومت اقلیم از جمله مسعود بارزانی مورد استقبال قرار می گیرند. بارزانی در دیدار با لاریجانی از حکومت اسلامی بخاطر کمکشان در جنگ با داعش تشکر و قدردانی کرده و از طرف دیگر رئیس مجلس داعشیان ایران هم قول داده که تا پایان مبارزه با داعش همکار اقلیم کردستان باشند. لازم به ذکر است که سران مفت خور حکومت اسلامی و از جمله لاریجانی جلاد در حالی از حکومت اقلیم دیدار و بازدید می کنند و علیه داعش شاخه و شانه می کشند که خود در طول عمر ننگین حکومتشان صدهها برابر داعش امروز در ایران جنایت کرده اند. حکومت اقلیم و مسعود بارزانی به خوبی با کارنامه سیاه حکومت اسلامی چه در ایران و چه در عراق آشنائی دارند، اینها در جریان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان ارومیه بودند، اینها از دهها زندانی سیاسی محكوم به اعدام در شهرهای کردستان توسط رژیم اسلامی اطلاع دارند، اما ترجیح می دهند بخاطر منافع حقیرشان سکوت کنند و تنها به تمجید حكومتی بپردازند که کارنامه ای سراسر جنایت و وحشیگری را پشت سر خود دارد. بده بستان و تمجید امروز ناسیونالیستهای حاکم بر اقلیم کردستان به رژیم اسلامی باید مورد تنفر هر انسان شریف و آزاده ای قرار گیرد.

دستگیری عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی به جرم ترور!
روز یکشنبه ۲۸ دسامبر محمود سنگاوی عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی و از فرماندهان نیروی نظامی اقلیم کردستان به جرم دست داشتن درترور روزنامه نگار کاوه گرمیانی برای بار دوم به دادگاه فراخوانده شده و اینبار رئیس دادگاه دستور بازداشت این عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی را تا دادگاه بعد صادر کرد. لازم به ذکر است که گویا چون سنگاوی مقام نظامی بالائی دارد بر اساس قوانین اقلیم کردستان او را روانه بازداشتگاهی در یکی از مقررات فرماندهی نیروهای پیشمرگه کرده اند و قرار است آنجا تا برگزاری دادگاه بعد در بازداشت بماند. لازم به ذکر است که تا هم اکنون دهها نفر از فعالان سیاسی، کمونیستها و مخالفین دزدی و چپاول احزاب حاکم بر اقلیم کردستان توسط نیروهای ترور این احزاب ترور شده اند که کاوه گرمیانی تنها یکی از آنهاست. کاوه روز پنجم دسامبر سال ۲۰۱۳ در مقابل خانه پدرش توسط چند مرد مسلح ترور شد و از آنزمان تاکنون خانواده و دوستان کاوه محمود سنگاوی را مسئول این ترور می دانند، چرا که نامبرده قبلا بارها روزنامه نگاران و از جمله کاوه گرمیانی را به حذف فیزیکی تهدید کرده بود.

تجاوز به چهار زن در یکی از بازداشتگاههای شهر اربیل!
بنا به گزارشی روز ۲۸ دسامبر مسئول بازداشتگاه زنان و نوجوانان شهر اربیل به جرم تجاوز به چهار زن زندانی این بازداشتگاه دستگیر و روانه دادگاه شد. این خبر بدون ذکر اسم فرد دستگیر شده بازتاب وسیعی در رسانه ها یافت و در همین رابطه محمود هاودیانی وزیر امور اجتماعی حکومت اقلیم کردستان هم طی اطلاعیه ای، دستگیری این مسئول حکومتی را تائید کرده و اعلام داشته که هئیتی را به منظور تحقیق و بررسی این مسله تشکیل داده و قرار است جزیات این مسله را بررسی کنند. لازم به ذکر است که بازداشتگاهها و زندانهای حکومت اقلیم کردستان در ۲۴ سال گذشته محلی برای، شکنجه، تجاوز و آذیت و آزار همه کسانی بوده که به هر دلیلی توسط نیروهای امنیت احزاب ناسیونالیست حاکم بازداشت شده اند. مردم و بویژه کسانی که از نزدیک شاهد شکنجه و آزار و اذیت زندانیان حکومت اقلیم بوده اند، اوضاع زندانهای حکومت اقلیم را بسیار اسفناکتر از زندانهای دوران حکومت بعث عراق توصیف می کنند.

۱۸ نفر از مردم ایزدی اسیر دست داعش نجات یافتند!
بر اساس گزارشهای منتشر شده روز ۲۷ دسامبر ۱۸ نفر از مردم ایزدی شنگال که از ابتدای اشغال شنگال توسط داعش اسیر شده بودند با طی کردن ۱۲ کیلومتر راه، خود را از دست داعش نجات دادند. گفته می شود در میان این افراد چند زن و کودک نیز وجود دارد و اینها هم اکنون خود را به نیروهای اقلیم در اطراف شنگال رسانده اند. لازم به ذکر است که جانیان داعش از ابتدای حمله خود به عراق و شنگال صدهها نفر از زنان را اسیر و با خود بردند آنها را بعنوان بردگان جنسی مورد فروش و تجاوز قرار دادند. چندی پیش پخشان زنگنه رئیس انجمن زنان اقلیم کردستان اعلام کرده بود که هنوز بیش از ۵۰۰ زن در دست داعش اسیرند.

لغو قرار خرید اتومبیل برای نمایندگان پارلمان!
نمایندگان پارلمان حکومت اقلیم طی قراری تصویب کرده بودند که برای هر یک از نمایندگان پارلمان اتومبیلی خریداری شود. اما این قرار که مردم اقلیم کردستان را بشدت عصبانی کرده بود در جلسه فراکسیونهای روز ۲۸ دسامبر پارلمان ملغی و از خرید آن چشم پوشی شد. در همین رابطه بی گرد طالبانی رئیس فراکسیون سبز که متعلق به اتحادیه میهنی می باشد اعلام کرده که لغو این قرار بخاطر ایجاد نگرانی زیاد در میان شهروندان بوده. لازم به ذکر است که دزدی و چپاول احزاب حاکم در اقلیم کردستان طی ۲۴ سال گذشته بارها باعث اعتراضات وسیع مردم شده و تصویب و یا لغو چنین قراری به نفع خود تنها گوشه کوچکی از دزدیهای رسمی احزاب حاکم را نشان می دهد.

مسعود بارزانی بیش از ۸ سال است که داماد خود را از دیدن همسرش محروم کرده!
به گزارشی از روزنامه کوردستان پوست، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان بیش از ۸ سال است که به زور مونیره بارزانی دختر خود را از دیدن همسرش که از اقوام خودشان می باشد محروم کرده است. این گزارش می افزاید که داماد مسعود بارزانی به اسم خالد شیخ ربیع که یک پسر ۸ ساله نیز از دختر بارزانی دارد در اعتراض به این زورگوئی و محروم کردنش از دیدن همسر و پسر خود، تا هم اکنون از چندین نهاد بین المللی و از جمله سازمان ملل از مسعود بارزانی شکایت کرده.

دیدار جان مکین سناتور آمریکائی از اربیل
روز ۲۷ دسامبر جان مکین سناتور دست راستی جمهوریخواهان آمریکا از شهر اربیل دیدار کرد. مکین با مسعود بارزانی و تعداد دیگری از روسای حکومت اقلیم دیدار و گفتگو کرد. بر اساس گزارشهای منتشر شده در این دیدار دو طرف بر تحکیم روابط محکمتر آمریکا و اقلیم کردستان تاکید کرده اند و مکین اعلام کرده که ” به اقلیم آمده ام تا از نزدیک سخنان بارزانی را در ارتباط با اتفاقات جنگ با داعش را بشنود”، همچنین اعلام کرده که ” دولت آمریکا کمک و همکاریهای خود به اقلیم در جنگ با داعش را گسترش خواهد داد”. از طرف دیگر هم بارزانی مثل همیشه تشکر خود را از تلاش دولت آمریکا برای کمک و همکاری با اقلیم ابراز داشته و خواهان گسترش این روابط شده. بهرحال روابط حسنه احزاب بورژوای از جمله حاکمین اقلیم کردستان با دولت آمریکا هر چه باشد، همه می دانند که در نزدیک به سه دهه گذشته نقش جنایتکارانه آمریکا و ائتلاف علیه صدام و امروز داعش باعث ویرانی و از بین رفتن مدنیت کل جامعه عراق شده است. اینها ناچارند نقش جنایتکارانه آمریکا در بوجود آوردن جریانات ارتجاعی و کثیفی مثل داعش را انکار کنند، اینها ناچارند نقش همین حزب جمهوریخواه که مکین یکی از روسای آن است با تقویت و روايط حسنه با دولت صدام حسین در دهه هشتاد میلادی را انکار و یا فراموش کنند، اینها ناچارند که بمباران شهر حلبچه و کشتار بیش از ۵ هزار نفر از مردم این شهر و سکوت مطلق دولت آمریکا را فراموش کنند، چرا که طرفین و بویژه آمریکا امروز به مخفی کردن، نقش جنایتکارانه خود در همه کشتارها و جنایات سه دهه گذشته عراق نیاز دارند تا باز هم بتوانند در انظار عمومی خود را بعنوان ناجیان و پیشقراولان جنگ با داعش نشان دهند.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *