کارزار گسترده علیه حکم اعدام شریفه محمدی- کارگران یک ستون مهم کارزار- شهلا دانشفر

جنبش علیه اعدام جنبشی قدرتمند است. جنبشی سیاسی، انسانی و رزمنده برای نجات جان انسان‌ها از چنگ حکومت اعدام و سرکوب و در مقابله با سرکوبگری‌های رژیم برای گشودن راه تداوم قدرتمندتر انقلاب. کارزار حمایت از شریفه محمدی باتوجه‌به ابعاد گسترده اجتماعی‌اش کیفیت جدیدی به این جنبش داده و یک نقطه درخشش و امیدبخش در پیشروی جنبش سرنگونی است.

 جمهوری اسلامی شریفه محمدی را به جرم عضویت در تشکل و تحت عنوان بغی یعنی اقدام مسلحانه علیه نظام به اعدام محکوم کرده است و کارزار دفاع از شریفه با فریاد تشکل، اعتصاب حق مسلم ماست، ما همه شریفه هستیم، یکی از سازمان‌یافته‌ترین کارزارهاست که یک‌سرش در خارج کشور و سر دیگرش در زندان‌ها و در میان بخش‌های مختلف جامعه و در اعتراضات کف خیابانی است. نگاهی به تازه‌ترین خبرها از این کارزار و ابعاد اجتماعی آن داشته باشیم.

یک نماد بارز کارزار دفاع از شریفه محمدی، فریاد شعار شریفه محمدی آزادی باید گردد در تجمعات اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای کرمانشاه، تهران و شوش در همین هفته است. بازنشستگان در سخنرانی‌هایشان با اعلام اینکه شریفه را تنها نمی‌گذارند و با اعلام اینکه تشکل جرم نیست و شریفه و همه زندانیان سیاسی آزاد باید گردند حکم جنایت‌کارانه علیه شریفه را محکوم کردند. در این اعتراضات بازنشستگان با فریاد شعارهای “اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “هر اختلاس رو میشه، چند تا مسئول پشتشه”، “روسری را رها کن، فکری به حال ما کن”، “شریفه محمدی آزاد باید گردد” لب و اساس صدور احکامی چون اعدام و زندان برای فعالین کارگری و علیه مردم را به چالش کشیده و بر تجمع و اعتراض به‌عنوان حقوق پایه‌ای کل جامعه تأکید می‌کنند. بازنشستگان با تجمعات منظم خود سد محکمی در برابر سرکوبگری‌های حکومت‌اند.

نماد دیگر کارزار دفاع از شریفه محمدی بیانیه‌ها و پیام‌های اعتراضی منتشر شده از سوی فعالین و چهره‌های شناخته شده کارگری و اجتماعی است. از جمله در اعتراض به این حکم جنایت‌کارانه چهره‌هایی چون نسرین جوادی، ناهید خداجو، ریحانه انصاری نژاد، رضا شهابی، داود رضوی، حسن سعیدی از فعالین کارگری شناخته شده در زندان، اسماعیل بخشی، اسماعیل عبدی، علی نجاتی، پروین محمدی، محمود صالحی از چهره‌های سرشناس کارگری و میثم فرهادی، وریشه مرادی، اکرم نصیریان از فعالین اجتماعی و دفاع از حقوق زن، و نیز گوهر عشقی این چهره محبوب جنبش دادخواهی را می‌شود نام برد. آنها در پیام‌هایشان حکم اعدام علیه شریفه محمدی را حکمی علیه همه فعالین کارگری – اجتماعی و مردم معترض و نیز نشانی از زن‌ستیزی حکومت خوانده و بر آزادی فوری شریفه محمدی تأکید کرده‌اند.  در همین راستا تشکل‌های مختلف کارگری – اجتماعی همچون شورای بازنشستگان ایران، اتحاد بازنشستگان، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت‌تپه، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت (ارکان ثالث) شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران، نهاد دادخواهان، ندای زنان ایران، بیدارزنی، گروه اتحاد بازنشستگان، کانون نویسندگان ایران، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با پیام‌های جمعی و یا مستقل خود صف بزرگ حامیان کارزار حمایت از شریفه محمدی را تشکیل می‌دهد.

همچنین بیانیه مشترکی از سوی جمعی از فعالان جنبش زنان و دیگر جنبش‌ها با هشتاد امضای اولیه از داخل و خارج کشور با تأکید بر لغو فوری حکم شریفه محمدی و آزادی بدون قید و شرطش از زندان و در محکومیت حکم اعدام او داده شده ست که امضاهای آن ادامه دارد و تا کنون ۱۴۵ چهره شناخته آن را امضا کرده‌اند.

به‌علاوه از سوی کمپین دفاع از شریفه محمدی طومار اعتراضی آنلاینی منتشر شده است که تا کنون نزدیک به ۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند و امضاها ادامه دارد.

از سوی دیگر حکم اعدام شریفه محمدی صف بزرگ اعتراض در زندان‌ها علیه اعدام‌ها را گسترده‌تر کرده است. زندانیان سیاسی در ادامه سه‌شنبه‌های اعتراضشان و اکنون در ۱۱ زندان کشور این حکم را محکوم کردند. شانزده زندانی سیاسی زن در اوین بیانیه دادند و خواستار لغو فوری حکم اعدام شریفه شدند و در بیست و یکم تیرماه ۸۵ زندانی سیاسی با اعتصاب‌غذای یک‌روزه صدای اعتراضشان را علیه حکم اعدام شریفه محمدی و اعدام‌ها بلند کردند.

در سطح بین‌المللی نیز کمپین دفاع از شریفه محمدی بازتاب گسترده‌ای داشته است. اتحادیه‌ها و نهادهای کارگری بین‌المللی‌ای که در این مدت بیانیه داده و حکم اعدام شریفه و اعدام‌ها در ایران را محکوم کرده‌اند عبارت‌اند از: پی یر میلارد (Pierre-Yves Maillard) دبیرکل اتحادیه کارگران سوئیس با ۴۲۰ هزار عضو و کریستین داندرس (Christian Dandres) دبیرکل اتحادیه کارگران خدمات عمومی با ۳۵ هزار عضو، کلکتیو سندیکایی فرانسه مرکب از ۵ سندیکای کارگری عمده این کشور شامل کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (س. اف. د. ت)، کنفدراسیون عمومی کار ( س. ژ. ت)، کنفدراسیون متحده سندیکایی ((اف. اس. او)، اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر)، اتحاد ملی سندیکاهای مستقل (او. ان. اس. آ)، که صدها هزار کارگر را در بر می‌گیرد، هشت اتحادیه کارگری دانمارک، کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگران (۳ اف)، اتحادیه کارگران بخش‌های مختلف خدمات و توزیع (اچ. ک)، اتحادیه کارگری (اف او ای) سومین اتحادیه بزرگ کارگری دانمارک با ۳۲ شعبه در سراسر این کشور، اتحادیه سراسری کودک (اف. ال. اس)، اتحادیه کارگران ساختمانی و فضای سبز، اتحادیه متخصصان آی‌تی، اتحادیه پرستاران دانمارک و اتحادیه آکادمیسین‌های دانمارک و اتحادیه‌هایی چون پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد – ایران – اتحادیه کارگران ساختمانی، جنگلبانی، بنادر و کشتیرانی استرالیا (CFMEU)، کمیسیون‌های کارگران اسپانیا و جمعی از جوانان آلمانی عضو گروه دانشجویی اتحادیه کارگری آلمان «د گ ب» و کنفدراسیون عمومی کار ایتالیا CGIL، بزرگ‌ترین تشکل کارگری در این کشور که بیش از ۵ و نیم‌میلیون عضو دارد.

همچنین عفو بین‌الملل با این کارزار همراهی کرده و ماری لاولر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در شبکه ایکس تحت عنوان «اخبار آزاردهنده از ایران» نوشته است: «شریفه محمدی فعال کارگری و صنفی به دلیل فعالیت‌هایش در دادگاه به اعدام محکوم شده است. فعالیت حقوق بشری جرم نیست و ایران باید به سرکوب و ارعاب مدافعان حقوق بشر از طریق چنین احکامی پایان دهد».

این اخبار نشانگر گستردگی کارزار علیه حکم اعدام شریفه محمدی و علیه اعدام‌ها در ایران است. به این اعتبار کارزار دفاع از شریفه محمدی یکی از پرقدرت‌ترین کارزارهای مبارزاتی مردم علیه حکومت است و یک ستون محکم آن کارگران هستند.

درعین‌حال کارزار برای لغو حکم اعدام شریفه و آزادی وی از زندان و توقف اعدام‌ها با خود گفتمان‌های آزادی‌خواهانه را جلوتر آورده و با تأکید بر حقوق پایه‌ای همچون حق تشکل، تجمع و اعتراض و آزادی‌های سیاسی در جامعه به جنبش علیه اعدام و برای آزادی زندانیان سیاسی عمق داده و قدرت بخشیده است.

اعتراضاتی چنین قدرتمند علیه اعدام و زندان در کنار اعتراضات گسترده کارگری و اجتماعی و تثبیت جنبش بی‌حجابی در سطح جامعه به جنبش علیه اعدام و سرکوبگری‌های حکومت قدرت بخشیده و مسیر پیشروی انقلاب را هموارتر می‌کند. با قدرت این کارزار و این اعتراضات می‌توان حکومت را وادار به لغو حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی فوری و بدون قیدوشرط او از زندان کرد. با این قدرت و تداوم این اعتراضات می‌شود حکومت اسلامی را از سرکوبگری‌هایش عقب و ابزار اعدام را از دستش خارج کرد و راه پیشروی انقلاب را فراهم‌تر نمود. وسیعاً به کارزار علیه اعدام شریفه محمدی بپیوندیم و صدای آن در سطح جهان باشیم. وسیعاً به جنبش علیه اعدام و نجات جان انسان‌هایی بشتابیم که در خطر اعدام‌اند. جمهوری اسلامی این حکومت جنایت و سرکوب، این حکومت آپارتاید جنسی و ضدکارگر و ضد انسان به‌خاطر صدور چنین احکام جنایت‌کارانه‌ای و به‌خاطر تمامی جنایاتش باید در سطح جهان بایکوت شود. جمهوری اسلامی نابود باید گردد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *