جدید ترین

هشت مارس زن زندگی آزادی- شهلا دانشفر

‍ هشت مارس، روز جهانی زن امسال در ایران ویژه بود. ویژه درجهان. هشت مارس امسال روزی در تداوم انقلاب و  تجدید عهد با اهدافش  بود. هشت مارس دادخواهی با کیفرخواستی علیه آپارتاید جنسی و ارتجاع اسلامی بود.

گرامیداشت روز جهانی زن به یاد مهسا ها، سارینا ها ، نیکاها و جانباختگان انقلاب سرسخن بیانیه ها و پیامهای شادباش این روز بودند.  در این هشت مارس  دادخواهان و زندانیان سیاسی زن دراوین درخشیدند.

حجاب برگیران مادران دادخواه در بوکان ،  بیانیه یازده زندانی شجاع زن در زندان اوین، پیامهای صوتی و بعضا تصویری شمار بسیاری از مدافعین حقوق زن، دادخواهان، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان  و فعالین عرصه های مختلف اجتماعی که وسیعا در مدیای اجتماعی پخش شد،  همایش زیبای هشت مارس در کانال جدید و پیامهای پر شوری که به این برنامه ارسال شده بود و  حضور بسیاری از اکتیویست هایی که  امضا کنندگان بیانیه های هشت مارس بودند در این برنامه ، گرامیداشت روز جهانی زن در تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش و کرمانشاه، سخنرانی ها و انواع و اقسام ابتکاراتی که برای گرامیداشت روز جهانی زن در شهرهای مختلف انجام گرفت، از جمله پخش وسیع تراکت و نیز برگزاری مراسمهای پرشور به مناسبت روز جهانی زن در شهرهای مختلف خارج کشور همه و همه خصلت آزادیخواهانه، برابری طلبانه و سوسیالیستی انقلاب زن زندگی آزادی و  ابعاد اجتماعی- توده ای  روز جهانی زن در ایران را مقابل چشم جهان قرار داد.

 نگاهی مختصر به گوشه هایی ازهشت مارس امسال، بیانیه ها و پیامهای شادباش و  تحرکات گسترده برای گرامیداشت این روز داشته باشیم.

یکی از باشکوه‌ترین صحنه‌های روز جهانی زن در ایران برداشتن حجاب از سوی مادران دادخواه شهریار محمدی، هیمن آمان، هیوا جان جان، امجد عنایتی و میلاد معروفی که همگی از کشته‌شدگان انقلاب زن زندگی آزادی هستند، در بوکان بود. در این حرکت زیبا و به یاد ماندنی بدنبال سخنان دایه مینا (مینا سلطانی) مادر هیمن آمان که  همزمان زاد روز فرزند جانباخته اش بود، این مادران  حجاب از سر برداشتند. دایه مینا گفت: “امروز روز جهانی زنان است. همیشه در حق زنان ظلم شده، هیچ وقت زن و مرد برابری نداشته‌اند و بچه‌هایمان را هم برای دفاع از حقوق زنان به قتل رساندند، به نشان اعتراض به ظلم و نا برابری حجابمان را از سر برمی‌داریم.”

به مناسبت هشت مارس همچنین افسانە مادر پژمان فاتحی که اخیرا با اعدام و قتل حکومتی جمهوری اسلامی جانباخت  بە یاد فرزندش و ۳ هم پرونده ای دیگر او محسن مظلوم، وفا  آذربار، محمد فرامرزی که آنها نیز به دار آویخته شدند ۴ نهال کاشت و گفت: “این ۴ جان‌باختە نمردە و مانند این ۴ نهال رشد خواهند کرد و در یادها زندە خواهند ماند .

یک حرکت نمادین دیگر به مناسبت هشت مارس در بوکان تشکیل زنجیره انسانی توسط  شماری از زنان و خواندن سرود زن و   برابری توسط آنها بود.

در شهر سنندج برنامه مختلفی به مناسبت روز جهانی زن انجام گرفت.  در روز هفده اسفند فعالین حقوق زن در این شهر بصورت گروههای به میان مردم رفتند و  با  پخش گل و اطلاعیه روز جهانی زن در سطح شهر، به اسقبال ۸ مارس روز جهانی زن رفتند. در روز شانزده اسفند  در سنندج جمعی از فعالین حقوق زنان در آرامستان بهشت «محمدی» مزار جانباختن انقلاب را گلباران کردند. همچنین گروهی دیگر از زنان ، با حرکت به سمت کوه ” آریز”، روز جهانی زن را در آنجا گرامی داشتند.

همچنین در روستای ماویان در کاویان دایه هاجر مارابی، مادر جانباخته  فواد محمدی بر مزار فرزندش که در جریان انقلاب زن زندگی آزادی به قتل رسید حاضر شد و با کاشتن نهال به یاد وی و همه جانباختگان راە آزادی، روز جهانی زن را گرامی‌داشت.

در بانه در هفده اسفند بیش از صد نفر از زنان کوهنورد در اقدامی جمعی مراسم روز جهانی زن را با پخش شیرینی و خواندن ترانه و سرود جشن گرفتند. این مراسم گرم و شاد مورد حمایت مردم حاضر در محل قرار گرفت. 

در تهران نیز حرکات اعتراضی جالبی انجام گرفت. از جمله شماری از زنان در منطقه عباس آباد شهرداری تهران ترانه خوانی کردند.

 جمعی از فعالین افغانستانی به مناسبت روز جهانی زن جمع شدند و این روز را گرامی داشتند.

یکی از زنان معترض و از زندانیان سیاسی سابق با پیاده روی بدون حجاب در خیابان به مناسبت هشت مارس این روز را گرامی داشت و ویدوئوی آن در مدیای اجتماعی وسیعا انتشار پیدا کرد.

– دختری شجاع در متروی تهران به مناسبت روز جهانی زن، از لزوم ایستادگی برای احقاقِ حقوق پایمال شدۀ زنان  صحبت کرد! و سخنان او با کف زدن مردم حاضر در مترو  مورد استقبال قرار گرفت. و در گرامیداشت هشت مارس عده ای از جوانان زن و مرد با صعود  به قله سرخه حصار بنر گرامیداشت هشت مار س را برافراشتند.

در قبل از هشت مارس نیز جمعی از زنان با سرود خوانی و انتشار بیانیه ای تحت عنوان “از ۸ مارس (روز جهانی زن) تا انقلاب” و با هشتگ #زن_زندگی_آزادی اعلام داشتند که یک قدم هم به عقب بر نخواهند گشت. و بالاخره کاشت نهال توسط مادران دادخواه اکرم نقابی و منظر ضرابی به مناسبت روز جهانی زن را داشتیم.

روز 20 اسفند بازنشستگان تامین اجتماعی در تجمع  اعتراضی هفتگی خود در شوش و کرمانشاه بازنشستگان تامین اجتماعی در سخنرانی های پرشور خود هشت مارس، روز جهانی زن را به همه زنان شادباش گفتند و این سخنرانی ها با کف زدن جمعیت همراهی شد. . در کرمانشاه که بازنشستگان کشوری نیز حضور داشتند یکی از بازنشستگان ضمن گرامیداشت این روز با تاکید بر  لغو ستم و تبعیض جنسیتی علیه زنان و رهایی زن گفت : ” جا دارد که علیه همه قوانین موجود علیه زنان معترض باشیم”. 

در شوش و کرمانشاه بازنشستگان در سخنرانی هایشان هشت مارس را شادباش گفتند.  روز یکشنبه  بیستم اسفند برابر با دهم مارس در تجمع اعتراضی هفتگی بازنشستگان یکی از سخنرانان هشت مارس روز جهانی زن را به همه زنان شادباش گفت و جمعیت او را با کف زدن همراهی کرد. در این روز در کرمانشاه نیزیکی بازنشستگان  به مناست روز جهانی زن صحبت صحبت کرد و ضمن شادباش این روز گفت: ” جا دارد که علیه همه قوانین موجود علیه زنان معترض باشیم”

گرامیداشت هشت مارس در جمع های خانواده و همکاران در تهران و شهرهای مختلف از جمله از سوی معلمانی در تهران گوشه دیگری از ابعاد اجتماعی روز جهانی زن را به نمایش میگذاشت.

جالب اینجاست که در پرتو بازتاب جهانی انقلاب زنانه زن زندگی آزادی گزارش کمیسیون حقیقت‌یاب سازمان ملل در مورد سرکوب زنان در ایران نیز روز هشت مارس منتشر شد.

بیانیه های روز جهانی زن

بیانیه های هشت مارس روز جهانی زن، بیانیه های انقلاب زنانه زن زندگی آزادی و پیامش به حکومت تاکید بر تداوم انقلاب بود. بیانیه های هشت مارس  بیانیه  های دادخواهی مردم علیه کشتار و جنایات حکومت بود. بیانیه های جلو آوردن دو باره منشور خواستهای حداقلی بیست تشکل و منشور مطالبات پیشرو زنان دو سند تاریخی انقلاب زن زندگی آزادی بود. در همین راستا  بخش مهم دیگر این بیانیه ها تاکید بر خواستهای فوری ای چون لغو مجازات اعدام، آزادی زندانیان سیاسی، برابری زن و مرد، لغو حجاب اجباری، ممنوعیت کودک همسری و بایکوت جهانی حکومت آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی بود. تشکلها، نهاد و گروههای بسیاری از بخش های مختلف جامعه به این مناسبت بیانیه دادند و این خود نشان دیگری از اجتماعی شدن روز جهانی زن در ایران بود و صف متحد  مبارزاتی بخش های مختلف جامعه برای رهای از آپارتاید جنسی حاکم را به نمایش میگذاشت. 

 لیستی از این بیانیه ها عبارتند از: بیانیه یازده زندانی زن از زندان اوین، بیانیه مشترک ۳۶ نفر از فعالین جنبش نوین رهایی زن، دانشجویان، زندانیان سیاسی سابق، معلمان پیشرو و دادخواهان در داخل و خارج کشور و هفت دانشگاه و جمع های دانشجویی، بیانیه از سوی نهاد و تشکلهایی چون ندای زنان، کانون نویسندگان، شورای بازنشستگان، اتحاد بازنشستگان، گروه اتحاد بازنشستگان، بیدارزنی، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث)، نهاد دادخواهان. شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران، شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان و تشکلهای صنفی معلمان از شهرهایی چون کرمانشاه و کردستان ، سندیکای شرکت واحد،  دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه ، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، سندیکای نیشکر هفت تپه، و…

نگاهی به بیانیه های هشت مارس روز جهانی زن

– یازده زندانی زن از زندان اوین، به مناسبت هشت مارس از درون زندان تحت عنوان “مرئی کردن آپارتاید جنسیتی می‌تواند در مسیر مبارزه علیه تبعیض و ستم راهگشا باشد” بیانیه ای داده اند که در بخشی از آن چنین آمده است:” مجموعه قوانین و اعمال ضد زن، چنان ابعاد پیدا و پنهان و چنان سرشت نظامندی دارد که در تار و پود جامعه کنونی در هم تنیده شده است و در خاورمیانه به ویژه در ایران و افغانستان، در زیر سایه حاکمیت‌های به شدت سرکوبگر و ارتجاعی شکل ویژه‌ای به خود گرفته است. بخشی از توصیف و تبیین این وضعیت ویژه علیه زنان و دیگر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی درگرو تشریح و تبیین مفهوم آپارتاید جنسیتی است. این مفهوم از نهادینه بودن سلطه گروهی بر گروه دیگر و همزمان اعمال تبعیض شدید و نظامند از سوی قانون و حاکمیت بر زنان و اقلیت‌های جنسی و جنسیتی سخن می‌گوید و کلیت رژیم‌های ارتجاعی حاکم بر آن‌ها را به تصویر می‌کشد. از این رو مرئی کردن آپارتاید جنسیتی می‌تواند در مسیر مبارزه علیه تبعیض و ستم راهگشا باشد. اما به این موضوع آگاهیم که تا دستیابی به آزادی، رهائی و برابری راه درازی در پیش است. با همبستگی، روشنگری، آگاهی و تشخیصِ هم‌سرنوشتی می‌توانیم به پیروزی در این نبرد تاریخی امیدوار باشیم. زنده باد هشت مارس روز جهانی زنان. امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از: سیم سلطان‌بیگی- آنیشا اسداللهی- مهوش ثابت- نرگس محمدی- سپیده قلیان- ویدا ربانی- گلرخ ایرائی- جوانا سنه-پخشان عزیزی- فریبا کمال‌آبادی- محبوبه رضائی

– 36 نفر از فعالین جنبش نوین رهایی زن، دانشجویان، زندانیان سیاسی سابق، معلمان پیشرو و دادخواهان در داخل و خارج کشور و هفت دانشگاه و جمع های دانشجویی به مناسبت ۸مارس روز جهانی زن و در گرامی داشت مبارزه ۴۵ ساله علیه حجاب و عفاف و قوانین و رژیم اسلامی بیانیه دادند .  یک تاکید مهم این بیانیه بایکوت جهانی رژیم آپارتاید جنسی و زن کش در ایران است.

– ندای زنان ایران در بیانیه “هشت مارس رمز تحکیم انقلاب مهسا و دستاوردها” روز جهانی زن و بی حجابی سراسری را راهی برای  پیشروی و قدرت بخشیدن به انقلاب دانسته و بر اتحاد حول شعار ” زن زندگی آزادی ” تاکید میکند. فراخوان آن به بیحجابی سراسری، رقص و شادی خیابانی، نصب عکس جانباختگان انقلاب و فریاد متحدانه  زن زندگی آزادی در  تجمعات و  شعارهای شبانه است.

– نهاد دادخواهان هشت مارس را به یاد عزیزان جانباخته که با فریاد  زن زندگی آزادی، اولین انقلاب زنانه تاریخ را آغاز کردند گرامی داشته و آنرا روز  مادرانی میخواند که با فریاد  نه میبخشیم نه فراموش میکنیم دادخواهند .

– شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت این روز را با  تجدید عهد با اهداف جنبش زن زندگی آزادی  و یاد همه جانباختگان انقلاب گرامی میدارد.

– شورای کارگران ارکان ثالث کارگران  را  در مبارزه با تبعیض و بیحقوقی و بی تأمینی در کنار زنان معترض و سایر جنبشهای مطالباتی دانسته و بر شعار  زن زندگی آزادی و تجدید عهد با آن تاکید میکند.

– کانون نویسندگان ایران از زنان شجاع در زندانها یاد میکند.

– اتحاد بازنشستگان با  اشاره به مبارزات بی وقفه زنان از انقلاب 57 تا کنون بر سر باز نایستادن این موج میگوید  

– شورای بازنشستگان ایران تاکیدش بر عدم بازگشت به قبل و پیشروی اگاهانه جامعه برای حفظ دستاوردهایش است و مینویسد:  خیابان را ترک نخواهیم کرد، آینده از آن ماست.

– شورای سازماندهی اعتراضات پرستاران طی بیانیه ای هشت مارس روز جهانی زن را به همه زنان بویژه پرستاران و کادر درمان تبریک گفته و اعلام داشت: “بیش از ۷۰ درصد پرستاران که در عرصه بهداشت و درمان جامعه تلاش میکنند را زنان تشکیل میدهند. زنانی که با وجود همه معضلات اجتماعی که بر علیه زنان میباشد، بار بی حقوقی های شغلی را نیز به دوش میکشند. روز جهانی زن را  گرامی بداریم و این روز را به  فرصتی برای بلند کردن صدای اعتراض مطالباتمان بدل کنیم!” 

-در بخشی از بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان چنین آمده است: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، همراهی و حمایت خود را با همه‌ی اقشار تحت ستم ایران اعلام می‌دارد و آزادی و رهایی مردم ایران را در گرو آزادی و رهایی زنان و همه‌ی محرومان و ستم‌دیدگان از زنجیرهای ظلم و بیداد و بهره‌کشی می‌داند. ما بر این باوریم که رهایی طبقات محروم و تحت ستم جامعه بدون آزادی و رهایی زنان ممکن نیست.

بیانیه انجمن صنفی معلمان کوردستان با سخن گفتن از جنبش مترقی زن زندگی آزادی بر  اینکه دوران تبعیض بر زنان بە تاریخ پیویستە، از پذیرش واقعیت و تغییراتی کە در جامعە روی دادە است را عاقلانەترین راە سخن میگوید. در این بیانیه بر آزادی همه زندانیان صنفی و سیاسی زن، لغو حکم اعدام ، ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل دختران و جلوگیری از ترک تحصیل انها، تاکید شده است. این بیانیه از پذیرش حق نوع پوشش زنان از سوی حکومت  و اینکه هیچکس ملک بدن زن نیست و  هیچکس حق ندارد به بهانه ناموس حق حیات را از زن سلب کند سخن میگوید.

– سندیکای شرکت واحد مینویسد: مبارزات و دستاوردهای طبقه کارگر، و ‌مشخصا زنان کارگر و‌ جنبش های برابری طلبانه و آزادبخواهانه از جمله جنبش «زن زندگی آزادی» به ما آموخته اند که نباید اجازه ی اصل و فرع ساختن از مطالبات زنان و‌ دیگر گروههای تحت ستم بدهیم.

سندیکای نیشکر هفت تپه مینویسد: ” رها شدن از قوانین ضد زن، عقب مانده، مردسالارانه، تا رها شدن از ستم و استثمار نظام سرمایه، به یک جنبش سراسری نیاز دارد، جنبشی متشکل از زنان و مردان برابری طلب.”

پیامهایی از دادخواهان و اکتیویست های اجتماعی

در میان پیامهایی ویژه روز جهانی زن پیامهای بسیاری از سوی فعالین دفاع از حقوق زن و اکتیویست های اجتماعی و انقلاب زن زندگی آزادی داده شده است. از جمله  به ابتکار نهاد ندای زنان ایران  شمار بسیاری از فعالین مدافع حقوق زن و فعالین اجتماعی در عرصه های مختلف اجتماعی به مناسبت هشت مارس پیام دادند و این روز را گرامیداشتند. پیامهایی که اسنادی ماندنی از جنبش نوین  زن علیه آپارتاید جنسی است.

در صدر لیست پیامها خانواده های دادخواه را می بینیمم . برخی نمونه هایی از این پیام ها عبارتند از: پیام مزگان افتخاری و امجد امینی پدر و مادر مهسا امینی این نماد انقلاب زن زندگی آزادی، گوهر عشقی مادردادخواه که فرزندش بدست جانیان اسلامی در زندان در زیر شکنجه به قتل رسید و اکتیویست هایی چون  آنیشا اسداللهی، عسل جزیده از آسیب دیدگان چشمی انقلاب، مریم محمدی ،اسرین درکاله، اکرم نصیریان و ناهید شقاقی از فعالین ندای زنان ایران، عاتکه رجبی، سارا سیاهپور از معلمان معترض، محبوبه فرحزادی از معلمان بازنشسته، پروین محمدی از فعالین کارگری، پروین ذبیحی فعال دفاع از حقوق زن، منظر ضرابی از مادران دادخواه ، نرگس محمدی و…

امجد امینی پدر مهسا امینی مینویسد: هشت مارس روز جهانی زن را به تمامی زنان برابری خواه سرزمنیم که خواستار زیستن آزادانه و عزتمندارنه اند و این اراده و خواست خود را همیشه و خصوصا در جریان دفاع از ژینای شهید نشان دادند، صمیمامه تبریک عرض مینمایم”

مژگان افتخاری مادر مهسا امینی مینویسد: روز جهانی زن روزی برای آگاهی ما از موجودیتمان در شکل دهی به زندگی و آزادی شرافتمند است. نام و یاد ژینا (مهسای) عالمتابم به من جرات زن بودن میدهد. روز جهانی زن ر به تمام شیر زنان سرزمینم تبریک میگویم.

گوهر عشقی مادر مبارز و دادخواه ستار بهشتی نیز پیام داده و در بخشی از آن چنین آمده است:” رژیم متحجّر و ضد زنِ خامنه ای با نفسِ حضور زنان در هر عرصه ای مخالف است. اینها زن را اسیرِ پستو، اندرونی و آلتِ اَمیالِ مریضِ خودشان می خواهند…انقلاب زن زندگی آزادی، آخرین تلاش ملاّهای خشک مغزِ فاسد را نقش بر آب کرد و بین زنان و این حکومتِ ضد زن و ارتجاعی، خط قرمز کشید. برای شما زنان مبارز و شجاع کشورم آرزوی احقاق همه حقوق تان را دارم و دعا می کنم سال جدید، سالِ پیروزیِ زنان ایران و ثمر دادنِ خون عزیزانِ بی گناهمان باشد. با شما یکصدا هستم تا همگی دوباره فریاد بزنیم :. زن زندگی آزادی ! مادر همه شما”

عسل جزیده از آسیب دیدگان انقلاب زن زندگی آزادی با شادباش روز جهانی زن مینویسد: “روز زن را به تمام زنانی که روزانه خطر کتک خوردن، تحقیر، زندانی و کشته شدن را به جان می‌خرند اما با حجاب اجباری، این حکومت و تمام قوانین اسلامی و ضدزن مبارزه می‌کنند، تبریک می‌گویم.”

مریم محمد ی از نهاد ندای  زنان ایران مینویسد:” با شروع انقلاب مهسا شعار ” زن زندگی آزادی ”  به نقطه اشتراک و همدلی همه مردم و نقطه عطف مبارزات چندین دهه گذشته بدل شده است. سالهاست زنان پیشاپیش صف مبارزات خود ، آپارتاید جنسیتی حاکم را به چالش کشیده اند…    در یکسال گذشته زنان با جانفشانی های قهرمانانه خود در صف مقدم ، همه ی دنیا را ناچار به پذیرش  “انقلاب نوین زنانه ایران” کرده است. انقلابی که  تبعیض و ستم بر زنان را نتیجه چپاول و سودافزایی بساط سرمایه داران حاکم می داند و تا برابری کامل انسانها و رفع هر گونه ستم جنسیتی ادامه خواهد یافت. اسرین درکاله یکی دیگر از فعالین این نهاد مینویسد: ” در روز جهانی زن متحد زنان جسوری هستیم که حجاب سوزانشان پایه های ظلم را سوازنده و حق خواهانی که مشت مطالباتشان رمق دزدان و غارت گران میلیاردر را گرفته و دادخواهانی که خشم داغ لاله هایشان از کشتار و اعدام حکومت جنایتکار، پایان بربریت را نشانه گرفته است.”. ناهید شقاقی نیز پیام داده و مینویسد: ” بار دیگر همراه،  همصدا و متحد با دادخواهان، کارگران،  پرستاران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و تمامی انسانهایی که برای به دست آوردن خواسته های خود دست از مبارزه برنمی دارند، با شعار “زن زندگی آزادی” و برای بازپس گیری حقوق انسانی پایمال شده مان،  برمی خیزیم و خشم و نفرت خود را بر سر حکومت آپارتاید جنسیتی فریاد میزنیم.”. اکرم نصیریان یکی دیگر از فعالین ندای زنان ایران مینویسد: “در سال های اخیر هر روز، روز انقلاب “زن، زندگی، آزادی ” و بطور اولی، گویی هر روز، روز ۸ مارس است. و اینگونه شد که روز جهانی زن، پس از دویست سال، مرزهای تنگ جغرافیایی را در نوردید و یک بار دیگر و این بار، به طرز عمیقاً واقعی، روز جهانی زن شد و نشان داد که در جنبش های اعتراضی، آن نیرویی پیشگامی و پرچمداری را بعهده خواهد گرفت که ستمدیده تر و مطالبه گرتر و پیگیرتر باشد. نشان داد که انقلاب پیشِ رو، انقلاب زنانه است. انقلابی برای درهم کوبیدن تمامی نمادهای بردگی جنسیتی و مزدی، انقلابی برای رهایی انسان از قید و بندهایی که داغ نابرابری و طبقاتی بر آن خورده است.”

محبوبه فراحزادی از معلمان بازنشسته نیز پیام داده و مینویسد: “یاد همه جانباختگان راه آزادی بخصوص  یاد عزیزانی که در خیزش زن زندگی آزادی جانشان را از دست دادند، رو گرامی بداریم.به یاد مهسا ژینا امینی که نامش اسم رمز ما شد و نمادی در انقلاب ایران: زن زندگی آزادی

عاتکه رجبی از معلمان معترض پیاده داده و میگوید:” مبارزان با حجاب اجباری، به حکومت تفهیم می‌کنند که نه فقط با حجاب حکومتی، که با تفکر تو در ستیز هستیم. نه فقط برای بازپس‌گیری حق پوشش بلکه برای بازپس‌گیری تن و بدنمان در مقابل تو ایستاده‌ایم. با حجاب اجباریِ تو برای بازپس‌گیری عاملیتی که از ما گرفته‌ای و به نام حجاب به کنترل، سرکوب و حذف ما پرداخته‌ای، در پیکار هستیم.”

سارا سیاهپور معلم معترض مینویسد: ” سارا سیاه‌پور، فعال صنفی معلمان و معلم اخراج‌شده به دلیل حمایت از انقلاب زن زندگی آزادی، در پیامی به مناسبت روز جهانی زن نوشت: “جهانی عاری از جنگ و خون، زنانی آگاه لازم دارد نه ساکت.» او افزود: «بیایید متحد شویم نه فقط به خاطر زن بودنمان بلکه برای آپارتاید جنسی-جنسیتی، مذهبی، ملی، اقتصادی.”.

وریا غفوری از ورزش‌کاران بازداشت شده حامی انقلاب  زن زندگی آزادی، به مناسبت ۸ مارس در استوری‌ای با تصویر مرتبط به اولین سال‌های اعتصابات گسترده  روز جهانی زن؛ این روز را تبریک گفت.

پروین محمدی از فعالین کارگری شناخته شده روز جهانی زن را به نسرین جوادی (کارگر زندانی) و تمام تلاشگران برابری و آزادی گرامی  تقدیم کرد و نوشت:”نسرین جوادی، دومین ۸ مارسی است که در زندان است ، کارگری که برای بهبود شرایط کار و زیست خود و هم طبقه هایش تلاش کرد.

پروین ذبیحی فعال حقوق زنان نوشت: ” هشت مارس روز تجدید میثاق  زنان ومبارزه   علیه نظام طبقاتی سرمایه داری و هرنوع آپارتاید در سراسر جهان است.”

همزمان با روز جهانی زن، نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، از جامعه جهانی خواست به جرم‌انگاری “آپارتاید جنسیتی” در ایران  کمک کنند. او در پیامی از زندان اوین خطاب به نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و مدافع حقوق زن و حامیان آزادی و برابری‌خواهی در سراسر دنیا درخواست کرد از زنان معترض ایران و افغانستان حمایت کنند.

یک پیام زیبای هشت مارس از منظر ضرابی از مادران دادخواه بود. او مینویسد: من زنم. اهل ایرانم. تنم در مالکیت من نیست. تنم به مردانی تعلق دارد که با نگاهی اختیار از کف می‌دهند. من باید ناموس پدرم، عمویم، برادرم، همسرم و دیگر مردان خانواده باشم و برای حفظ ناموس حق دارند داس بر گردنم بگذارند؛ گیسوانم را دور مچ دست انداخته در شهر بگردانند. به خاطر تن ندادن به حجاب اجباری فتوای کشتنم را صادر کنند.

من زنم، یک دختر کشته شده، دختری با چشمی بسته، یک همسر به آتش کشیده شده، یک خواهر با سری بریده، یک نابینا شده با اسید، به بهانه‌ی حفظ ناموس به بهانه‌ی حفظ نظام، به بهانه‌ی این‌که پروای نه گفتن پیدا کرده‌ام.

من  زنم یک مادر، تا با چارقد سیاه، همیشه عزادار فرزندان به قتل رسیده‌ توسط مردان به ظاهر مسلمان باشم. تا در لجنزار دروغ، دزدی، جنایت، خیانت، فساد حکومت، چادر سیاهم تنها نشانی از حکومت اسلامی‌شان باشد.

من  زنم زنی که لباس عروسیم به آتش کشیده شده

من‌ زنم، یک مادر که برای حفاظت از جان فرزند خردسالم کمربندش را بستم، دستان کوچکش را در دستانم محکم نگه داشتم تا در آسمان کشورم به سوی آمال و آرزوهایی که سالها برایش تلاش کرده بودم پرواز کند که با شلیک موشک‌های نا‌مردمانی بزدل، سپربلای شان شدم.

من یک زنم، یک مادر، یک خواهر، یک دختر، یک همسر، زنی ایرانی با تن پوش سیاه ولی مصمم، دست در دست همدردانم، متحد و یک‌صدا ایستاده‌ام و برای ابتدایی‌ترین حقوق انسانی، حق زندگی، حق نفس کشیدن خود و عزیزانمان و برای دادخواهی مبارزه می‌کنم.

بانگ زن زندگی آزادی ما تن جهان مردسالار را به لرزه درآورده است.ما پیروزیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *