پیام‌های دریافتی به مناسبت روز جهانی زن

۱- پیام علی کارگر

 امسال در آستانه روز جهانی زن، جنبش زنان و انقلاب زنانه به‌ویژه در ایران در آن موقعیتی است که مُهر خود را بر هرگونه تحول‌خواهی کوبیده است.

واقعیتِ مادی و مبارزات جاری زنان از خانه تا خیابان هم بر جنبش و انقلاب زنانه مهر تأیید زده و هم باعث تثبیت نقش و موقعیت زنان و انقلاب زنانه در تحولات جاری شده است. به‌ویژه از خیزش ۱۴۰۱ صحبت از انقلاب زنانه و نقش زنان در انقلاب دیگر در میان عموم مردم و جریان‌های اجتماعی – سیاسیِ مترقی بسیار راحت و تبدیل به یک پیش‌فرض شده است.

انقلاب زنانه در مسیر مبارزات خود با اضافه‌کردن زنان به سوژه‌های انقلاب و سوژه‌های رهایی‌بخش در مبارزه طبقاتی و سیاسی در ایران، به‌زعم من این امر را نیز متذکر شده که بدون صف‌آرایی و گذشتن از پوزیسیون داخل و پوزیسیون خارج (سلطنت طلبی) بدون نفی در نفی هر دو حاکمیت و شبه حاکمیتِ به‌شدت “پدرسالار”، نمی‌توان به سنتز و انقلابی زنانه دست‌یافت.

پیروز باد انقلاب زنانه

 زن زندگی آزادی

مهری از ایران

۸ مارس یادآور مبارزه زنان جهان در تمام برهه‌ها است… زنان همیشه نیمه پنهان جامعه بوده‌اند… آنان برای هویدا شدن کوشیده‌اند… جنگ زنان برای حقوق اولیه‌ای بوده است که مردان از بدو تولد از آن برخوردار بوده‌اند… زنان در طول تاریخ ابتدا می‌بایست از سد خانواده و سنت‌های دست‌وپاگیر اجتماعی بگذرند که از آن آمده است… در مراحل بعدی با مشکلات متعدد دیگری مواجه می‌شوند… اما تحول شورانگیز اینجاست که امروز انقلاب زنانه را شاهد هستیم. وجود صفی از زنان شجاع و معترض در صف مقدم این انقلاب و اعتراضات در سطح جامعه شورانگیز است. سه واژه “زن، زندگی، آزادی” مسئله زن را به مسائل کل جامعه مربوط می‌کند. ارتباطی که دو شعار کلیدی زن زندگی آزادی، فقر فساد گرانی میریم تا سرنگونی بیان آن است.

زنده‌باد هشت مارس

***

آزاده دربندی – مراد مکوتدی

زنده‌باد آنان که برای هدفشان جان‌برکف نهاده‌اند

۳-از وقتی که مهسا به قتل رسید و انقلاب زن زندگی آزادی شروع شد، دیگر هشت مارس و بزرگداشت روز زن، شکل دیگری به خود گرفته است.

اگرچه تا پیش‌ازاین این روز را روز جهانی می‌نامیدند، اما شاید به اندازهٔ پارسال و امسال برای مردم دنیا و یا برای زنان و مردم ایران، این روز، محسوس و قابل‌لمس نبود. از زمان آغاز انقلاب زن زندگی آزادی، دنیا با گوش خود شنید و با چشم خود دید که آینده، در دست زنان است و این حقیقت از ایران و به دست زنان مبارز و آزادی‌خواه و برابری‌طلب ایران رقم خورده است.

شاید نتوان تأثیر نقطه به نقطهٔ هشت مارس را در چهل و چهار سالِ ایران نشان داد، امّا از اعتراض زنان در اسفند سال ۱۳۵۸ به نقض حقوق خود و مخالفت با حجاب اجباری و نابرابری‌های شغلی و اقتصادی و اجتماعی زنان نمی‌توان چشم پوشید. همچنین باید مبارزات زنان را در جنبش دانشجویی سال ۷۸ و سال‌های بعد از آن در ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ و ایستادگی زنان را در جنبش‌ها و تشکل‌های کارگری و بازنشستگان و تشکل‌های زنان و مبارزات اجتماعی و حضور پر رنگشان را در اعتراضات سراسری و در کف خیابان و در زندان‌ها و تشکل‌های مادران خاوران و مادران پارک لاله و مادران دادخواه و به‌ویژه در ۴۰۱ و تاکنون دید.

جنبش هشت مارس هم ردیف و هم وزن اول مه است. مخصوصاً که جنبش انقلابی زنان و انقلاب زنانه همیشه خود را در ظرفِ جنبش‌های کارگری و دانشجویی تعریف کرده است. همان‌گونه که جنبش‌های دانشجویی و کارگری نیز همواره از جنبش زنان و مطالبات روشن و شفاف آن، حمایت کرده‌اند.

هشت مارسِ امسال بر بسترِ تجربیات چهار دهه مبارزهٔ بی‌امان جنبش‌های اجتماعی و عمق پیداکردن مطالبات زنان به‌پیش می‌رود.

گرامیداشتِ هشت مارس در حال حاضر یک گرامیداشت نمادین نیست. زیرا که یک انقلاب عظیم را پشت سر و پیشِ رو دارد. سالگردِ هشت مارس امسال، سالگرد انقلاب زنانه‌ای است که جهانی شده و یکبار دیگر در تاریخ صد و چندسالهٔ اخیر، هشت مارس را که زنده بوده، دوباره زنده‌تر و رادیکال‌تر کرده و در صدر اخبار جهان نشانده است.

زنده‌باد هشت مارس

زنده‌باد انقلاب زن، زندگی، آزادی

***

۴- رها مبتکر معلم

هشت مارس روز جهانی زن گرامی باد!

جامعه خروشان به سمت انقلاب می‌رود: کارگر و معلم و بازنشسته؛ پرستار و مال‌باخته و دادخواه؛ همه در خیابان؛ به دنبال زندگی نداشته سرود انقلاب را در قالب زندگی فریاد می‌زنند.

در مقابل حاکمیت تا به دندان مسلح با مترسک‌هایش که پخش‌کننده سوغات نابرابری و دیکتاتوری را به نمایش گذاشته و از ترس حرکت مردمی در خیابان پرسه می‌زنند و در حمایت سلاح‌هایشان می‌خواهند مردم را بترسانند، انقلاب به حرکت درآمده است.

حاکمیت بورژوازی در ایران برای عقب راندن انقلاب چرخ اعدامش را تند تراز گذشته به حرکت درآورده است و جوانان این دسته‌گل‌های ما را سربه‌دار می‌کند؛ و این‌چنین وحشت طبقاتی‌اش را نسبت به انقلاب در راه به نمایش می‌گذارد.

درحالی‌که انقلاب با پرسوناژهای تاریخی‌اش “کارگران دست از کار کشیده و در حال اعتصاب” پرچم انقلاب زن زندگی آزادی را بر دوش دارد و به جلو می‌رود تا بساط ستم و استثمار و آپارتاید جنسیتی را جارو؛ و در زباله‌دان تاریخ بایگانی کنند، روز جهانی زن فرامی‌رسد. این روز مهمی در این روند و نماد انقلاب زن زندگی آزادی است. هشت مارس حجاب‌ها را برگیریم و پیروزی سنگر فتح شده حجاب را جشن بگیریم.

زنده‌باد هشت مارس روز جهانی زن، زن زندگی آزادی

۵- هشت مارس انقلاب زن زندگی آزادی بر همگان مبارک

بیش از یک سال از شروع انقلابی کوبنده علیه هارترین حکومت سرمایه در جامعه ایران می‌گذرد. حکومتی که بنای موجودیت خود را بر آپارتاید جنسیتی و ضدیت با زنان و چپاول و غارت و دزدی نهاده است و هشت مارس اولین پرچم مبارزاتی بوده است که زنان در آغاز شکل‌گیری حکومت جانوران اسلامی سرمایه برافراشته‌اند. امروز بعد از ۴۵ سال از عمر نکبت‌بار حکومت، پرچم هشت مارس به دست همه مردم به‌جان‌آمده با شعار زن زندگی آزادی برافراشته شده است. انقلاب مهسا تبلور مبارزات زنان و همه برابری خواهان در برابر سیستم حاکم است و امسال بعد از یک سال نبرد تنگاتنگ با حکومت اعدام و کشتار همچنان زنان به‌عنوان نیروی محرکه انقلاب، بر سر حجاب و آزادی، می‌جنگند. حجابی که پرچم حکومت آپارتاید جنسیتی است

جنگ هر روزه زنان در خیابان همراه با ایستادگی بازنشستگان و پرستاران و مال‌باختگان و اعتصابات پرشور کارگران می‌رود که دودمان حکومت ننگین سرمایه‌داران اسلامی را در هم بپیچد.

هشت مارس روز جهانی زن، روزی در تداوم این جدال هر روزه و قدمی به جلو برای تثبیت دستاوردهای انقلاب زن زندگی آزادی است. هشت مارس روز برداشتن حجاب‌ها برای اعلام رسمی فتح این خاکریز اول حکومت است. هشت مارس زن زندگی آزادی، یک‌دنیای بهتر را نوید می‌دهد. دنیایی شاد و انسانی برای همه.

هشت مارس انقلاب مهسا بر حزب کمونیست کارگری مبارک

حزبی که همواره بر نقش زنان در تحولات جامعه ایران پای فشرده و مبارزات پرشور زنان را سازمان داده است

  به امید پیروزی – زن زندگی آزادی

 ۶- پیام از یک فعال کارگری در عسلویه

درود به همه زنان و دختران جهان، به شجاعت، قدرت و تلاش‌های شما برای برابری جنسیتی، درود می‌فرستم و بهترین آرزوها را دارم. من یک کارگر هستم و با همکاران خود برای برابری و گرفتن حق خود تلاش می‌کنیم. مشخص است که حق با مبارزه مستمر به دست می‌آید امیدوارم که این روز برای شما پر از شادی و موفقیت باشد.

۷-سلام. من کارگری از عسلویه هستم که از این طریق می‌خواهم به شما تبریک بگویم و از تلاش‌های شما در راستای حقوق زنان تقدیر کنم. امیدوارم که این روز مهم برای همه کارگران و زنان جهان، فرصتی باشد تا برای حقوق خود مبارزه کنند و به اهدافشان برسند. از شما می‌خواهم که در این راه با قدرت و انگیزه ادامه دهید. با تشکر از شما و امیدوارم که این روز مهم برای همه ما مبارک باشد.

==

۸- روز جهانی زن مبارک

عیسی هستم کارگر. یک بختیاری هستم. خوب هم می‌دانم خدا وجود ندارد. قرآن هم یک کتاب دروغ و بی‌پایه است. پیروز باد حزب کمونیست کارگری ایران پیش به‌سوی نجات مردم

۹-رضا کارگری از خوزستان

درود بر حزب کمونیست کارگری ایران

من به‌نوبهٔ خودم روز جهانی زن را به تمام زنان جهان تبریک می‌گویم، زنانی که در ایران ترس از حجاب اجباری را کنار زده و این اولین سنگر حکومت را فتح کردند. چه کسی فکرش را می‌کرد که حجاب اجباری از ایران رخت بر بندد؟ و چه کسانی بهتر از زنان می‌توانستند آن را محقق کنند؟ چه کسی باورش می‌شد که زنان در افغانستان جلوی حکومت طالبان بایستند و خواسته‌های خود را فریاد بزنند؟ جمهوری اسلامی ایران ۸ مارس را به رسمیت نمی‌شناسد و الگوی حکومتی آن نیز بردگی زن است. ولی زنان و مردم ایران نشان دادند آن‌قدر قوی هستند که می‌توانند خواسته‌های خود را به حکومتی که اساسش بر آپارتاید جنسی گذاشته تحمیل کنند و شعار زن زندگی آزادی به شعار نمادین انقلاب ایران برای جمع‌کردن بساط این رژیم توحش و بربریت تبدیل شد. با آرزوی رهایی از جهنم جمهوری اسلامی و رهایی زن در همه‌جا.

روز زن مجدداً مبارک باد

۱۰- مهران محسنی

۸ مارس بر همه انسان‌های برابری‌طلب گرامی باد.

ابتدا یاد زنانی که نزدیک به ۱۷۰ سال پیش در اولین اعتراض به تبعیض و نابرابری حقوق و دستمزد در آمریکا به دست پلیس جان باختند و خالقان ۸ مارس شدند را گرامی می‌داریم. مبارزه و جان‌فشانی‌ای که آن زنان در دفاع از حقوق خود به یادگار گذاشتند، هیچ‌وقت متوقف نشده است. این مبارزه تا زمانی که سیستم استثمار و اقتصادی سرمایه‌داری، مولد انواع نابرابری‌ها در هر گوشه‌ای از جهان باقی بماند، متوقف نخواهد شد.

اکنون انقلابی در ایران در جریان است که می‌خواهد یک تاریخ جدید از نظر کیفی و کمی در مبارزه‌ای باسابقه‌ای بس طولانی علیه ستم بر زن و انواع دیگر ستم‌ها و نابرابری‌ها رقم بزند. با برافراشتن پرچم پیروزی انقلاب زنانه این تاریخ را شروع خواهیم کرد.

زنده‌باد ۸ مارس

زنده‌باد انقلاب زنانه

۱۱- رضا رهنما، کارگر

۸ مارس روز جهانی زن را به همه زنان و مردان آزادی‌خواه و برابری‌طلب تبریک می‌گویم

امسال دومین ۸ مارس درایران در دل انقلاب زن زندگی آزادی است. انقلابی که حامل آرمان‌های برابری‌طلبانه و انسانی نزدیک به دو قرن زنان جهان است و حالا در مرکز توجه بشریت متمدن آزادی‌خواه و برابری‌طلب قرار گرفته است. برای پایان‌دادن به همه تبعیضات و نابرابری‌های زاینده سرمایه‌داری درایران شروع شده است. زنده‌باد ۸ مارس زنده‌باد انقلاب زن زندگی آزادی.

۱۲- سعید کارگری از تهران

حدود یک سال و نیم از انقلاب زن زندگی آزادی می‌گذرد. انقلابی که یک محور اساسی آن آزادی و محور دیگرش زنانه بودن آن است. زنان با حضور گسترده و پرشور خود در این انقلاب آمده‌اند تا به تبعیض و سرکوب خاتمه دهند. ۸ مارس برابر با ۱۸ اسفند روز جهانی زن در راه است. امسال هم در روز جهانی زن خیابان‌ها را با حضور بی حجاب رنگین کنیم. از زنان بی حجاب دفاع کنیم و نگذاریم اوباشان حکومت به زنان، این ستون پر قدرت انقلاب یورش ببرند.

زنده‌باد ۸ مارس روز جهانی زن

زنده‌باد انقلاب زن زندگی آزادی

قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان.

۱۳- یاشار سهندی

پیام به مناسبت روز جهانی زن

همان قدر که رهایی زن معیار رهایی جامعه است، همان قدر هم سرکوب زنان معیار در بند کشیدن کل جامعه بوده است. در ایران جمهوری اسلامی نماد این سرکوب حجاب است. حجاب ابزار سرکوب است که با حمله وحشیانه به نیمی از جمعیت جامعه، سرکوب کل جامعه به‌پیش رفته است.

حجاب برای جمهوری اسلامی صرفاً یک حکم الهی نیست که باید اجرا شود، در طی همه این سال‌ها برخی خودشان را خسته کردند که ثابت کنند که “در حجاب اجبار نیست! و جایی هم خدا در این مورد چیزی نفرموده، و بین علمای اسلام در این مورد اختلاف است! “؛ جمهوری اسلامی حجاب را اولین خاکریز خود می‌داند که سقوط آن منجر به ازدست‌دادن خاکریزهای دیگر می‌داند و نهایتاً سقوط خود.

 ۸ مارس به‌عنوان روز جهانی زن، روزی علیه تبعیض و بی حقوقی زنان است. در ایران مبارزه علیه حجاب اسلامی یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این مبارزه است، مبارزه‌ای که به سقوط یک حکومت غدار و بی‌رحم مذهبی گره‌خورده است که سقوط خاکریز حجاب را مساوی با سقوط خود می‌داند.

از طرف دیگر، مبارزه علیه حجاب به‌واقع اولین خاکریز مقاومت زنان و جامعه در مقابل جمهوری اسلامی نیز بوده که در سال ۵۷ در ۸ مارس این خاکریز شکل گرفت. برای حفظ این خاکریز در طی ۴۵ سال گذشته هزینه‌های بس سنگینی بر زنان و جامعه تحمیل شده است؛ اما این جدال دستاوردهای زیادی داشته است، از جمله اینکه “مسئله زن” به مسئله کل جامعه تبدیل شده است که جلوه باشکوه آن در انقلاب زن زندگی آزادی تجلی‌یافته است. انقلابی که از همان ابتدا “مرزهای ملی” را در نوردید و جهان به حمایت از آن برخاست. بعد از شکل‌گیری این انقلاب، انقلاب زنانه، ۸ مارس‌ها جلوه دیگری دارد. جلوه‌ای از جنس زیبایی زندگی در باشکوه‌ترین لحظه خود.

زنده‌باد هشت مارس روز جهانی زن

۱۴- حمید کارگر بازنشسته

هشت مارس روز جهانی زن مبارک باد

هشتم مارس (۱۸ اسفند) در ایران به انقلاب زن زندگی آزادی وصل است. انقلابی که در آن زنان مبارز برای حقوق مسلم خود به‌پاخاسته‌اند و این مبارزه تا سرنگونی رژیم از گور برخاسته اسلامی ادامه دارد. هشتم مارس روزی جهانی و در ایران حاصل مبارزات چند دهه زنان برای مطالبات به حقشان است که جای خود را بازکرده است. جمهوری اسلامی سعی داشت روز زن را با اشخاصی مذهبی و اسلامی مربوط به هزار و چهارصد سال پیش نام‌گذاری کند تا سیاست‌های زن‌ستیزانه و عقب‌مانده خود را به‌پیش برد. زنده‌باد جنبش نوین زن که مهر هشت مارس را در ایران کوبید. درود بر حزب کمونیست کارگری. هشت مارس روز بی‌حجابی عمومی و تثبیت عملی لغو حجاب اجباری این پرچم آپارتاید جنسی در ایران است. هشت مارس را گرامی می‌داریم.

۱۵- سپیده نیکا

 ۸ مارس امسال؛ در میانهٔ انقلاب زن زندگی آزادی

زنان ایران در همبستگی با زنان دنیا این روز را گرامی می‌دارند و کماکان خواهان رفع تبعیض و حقوق برابر برای تمامی انسان‌ها در جهان هستند.

ما زنان به‌عنوان پیش‌قراولان انقلابی که از شهریور سال گذشته آغاز شد، با کوله باری از تجربه‌های تلخ‌وشیرین، با جسارتی مثال‌زدنی، به جهان اعلام کردیم که سرکوب و اختناق هرگز مانع این نخواهد بود که ما از مطالبهٔ حقوق انسانی خویش بگذریم.

آنچه دراین‌بین قابل‌تأمل است، درصد پیوستگان به خیل زنان مطالبه‌گر است. این یعنی پیام ۸ مارس به گوش زنان بیشتری رسیده. یعنی با وجود تمامی تبعیض‌ها، ناعدالتی‌ها و خشونت افسارگسیختهٔ سیستم مردسالار، ما به حقوق خود آشناییم و آن را از رژیم آپارتاید پس خواهیم گرفت.

امروز دنیا زنان ایران را به عصیان و جسارت در میدان مبارزه در ایران می‌شناسد، حال‌آنکه ما برپاکننده اولین انقلاب زنانه در جهان هستیم.

پیام ما به دنیای نابرابر این است؛ ادامه می‌دهیم و پیروزی نزدیک است.

۱۶- شانا

شانا

۸ مارس امسال سالروز پیمان بستن با آرمان‌های مبارزان راه آزادی و برابری است با پرچم زن زندگی آزادی.

به این مناسبت به همه زنان ایران و جهان و ازجمله به همه اعضای حزب کمونیست کارگری که نویددهندگان و رهبران حقیقی جنبش انقلابی زن زندگی آزادی هستند تبریک می‌گویم

زنده‌باد ۸ مارس و انقلاب زنانه

۱۷- نادیا

 هشت مارس، به تمام زنان و مردان آزادی‌خواه که علیه بی‌عدالتی و برای بازپس‌گیری حقوق سلب شده‌شان مبارزه می‌کنند، گرامی باد. از جنبش زنان کارگر نساجی شهر شیکاگو در سال ۱۸۵۷ تا مبارزات زنان ایران که از ۸ مارس ۱۳۵۷ آغاز و با تداومش تا انقلاب زن، زندگی، آزادی که در متن آن هستیم، ایستادگی زنان برابری‌خواه در مقابل بی‌عدالتی، سرکوب، ارتجاع و تحجر، مقاومت تا دستیابی به برابری جنسیتی و آزادی، ادامه داشته و خواهد داشت. این حکم که “آزادی هر جامعه‌ای از مسیر آزادی زنان می‌گذرد ” نتیجه مبارزات بی‌وقفه زنان است و همگان را به این باور رسانده است که “همه با هم و در کنار هم”، پرقدرت و مقاوم به مبارزه برای تحقق خواسته‌هایمان و دستیابی به آزادی بی‌قیدوشرط ادامه دهیم. زنده‌باد هشت مارس آزاد و برابر.

هشت مارس گرامی باد. هشت مارس. زن زندگی آزادی. ژن ژیان ئازادی.

نادیا

۱۸- سیمین فرج‌پور

در آستانه فرارسیدن هشت مارس به یاد تمام زنانی که در راه اتحاد و همبستگی علیه ستم و آپارتاید جنسیتی جانشان را از دست دادند، به یاد مهساها و نیکاها و حدیث‌ها که برای کوچک‌ترین حقوقشان که آزادی پوشش بود، جانشان را به دست حکومت ضد زن و ضد انسان از دست دادند، این روز را به‌تمامی کسانی که برای آزادی و بهتر زیستن تلاش می‌کنند تبریک می‌گویم.

 زنان جامعه ما برای داشتن زندگی درشان انسان باید مانع‌های زیادی را از سر راه بردارند و با تمام قوا با بی‌عدالتی و زن‌ستیزی و تبعیض جنسیتی مبارزه کنند. چندین دهه است که زنان عقب ننشسته‌اند، و در عرصه‌های مختلف از جمله حجاب، آزادی پوشش، آزادی بیان، حق طلاق، ارث برابر، حضانت از فرزند، حق سفر، شرکت در مسابقات ورزشی، دستمزد برابر با مردان، مبارزه کرده‌اند و تا احقاق حق خود از پا نخواهند نشست. می‌خواهم از زنان کارگر بگوییم آنهایی که برای لقمه نانی تلاش می‌کنند، تمام بی‌حرمتی‌ها و کم و کاستی‌ها را به جان می‌خرند و اگر زمانی اتفاقی برایشان رخ دهد هیچ ارگانی از آنها حمایت نمی‌کند. بیمه یا مزایایی ندارند. با اینکه نان‌آور خانه هستند در صورت بروز مشکل باید خانه‌نشین شوند تا بیماری روند خود را طی کند. بدون پشتوانه مالی بدون تأمین معیشت بدون داشتن یک درمان استاندارد. پس وظایف یک حکومت چیست؟ فقط سرکوب و خشونت و دزدی از جیب ملت، یا اینکه سیرکردن و کمک‌کردن جنگ‌افروزی در کشورهای دیگر؟ ما همواره با صدای بلند فریاد خواهیم زد حکومت اعدام نمی‌خواهیم. حکومت ضدزن. زن‌ستیز. نمی‌خواهیم. حکومت بچه‌کش جوان کش نمی‌خواهیم. حکومت دزد اختلاسگر نمی‌خواهیم. امید به این دارم هشت مارس دیگر، تمام انسان‌های آزاده در بند، ندای آزادی سر دهند و تمام انسان‌ها باید بتوانند در کمال آرامش، آزادی بی‌قیدوشرط را تجربه کنند زنده‌باد هشت مارس. زنده‌باد انقلاب. زن زندگی آزادی.

۱۹- مینو

زنده‌باد هشت مارس روز جهانی زن! برای صورت‌های اسیدپاشی شده، قربانیان قتل‌های ناموسی و برای تمامی زنان شجاع انقلاب که مورد خشونت جسمی و روحی قرار گرفته‌اند، فریاد می‌زنم زنده‌باد هشت مارس! هشت مارس نقطهٔ کانونی جنبش حقوق زنان با شعار برابری جنسیتی و پایان خشونت علیه زنان بسیار حائز اهمیت است.

۲۰- سپیده

از جنبش زنان کارخانه نساجی در نیویورک تا دخترکان شجاعمان در انقلاب ژینا، زن و تغییر، دو عنصر جداناشدنی و پایان‌ناپذیرند. هشت مارس روز جهانی زن مبارک  

۲۱- سارینا امیدوار

تبریک ویژه هشت مارس امسال را تقدیم می‌کنم به مهساها و ساریناها و جان‌باختگان انقلاب زن زندگی آزادی. انقلابی که آن را زنانه خواندند. تقدیم می‌کنم به زنان معترضی که در زندان‌اند و در آنجا فریاد رسای این انقلاب‌اند. همچنین به حزب و عزیزی که “ردِ پایش” روشنی‌بخش مسیرمان است و نام زیبایش، در پرونده‌های قضائی خیل عظیم فعالین خوشنام و خوشکار داخل ایران، ثبت شده است، اما در پایان پرونده ذکر می‌شود: حدس و گمان کارشناس پرونده (شما بخوانید بازجوی پرونده) مبنی بر ارتباط متهم با شخص فوق‌الذکر فقط به علت شیوه فعالیت متهم، دال بر وجود ارتباط نمی اشد، و چون کارشناس مدرک معتبری ارائه نداد، متهم از این اتهام تبرئه می‌شود.

۲۲- مرتضی کارگر بازنشسته

با شادباش هشت مارس روز جهانی زن

من یک بازنشسته‌ام. انقلاب زنانه به قول شما آن‌چنان جامعه را شخم زد که تازه بعد از عمری زندگی با همسرم، اندیشیدن به او و به زندگی‌اش به مشغله‌ام تبدیل شد. در این انقلاب شجاعت و جسارت زنان تکانم داد. اکنون دوست دارم به مناسبت روز جهانی زن، زیباترین گل‌ها را تقدیم این زنان کنم. تقدیم زندانیان شجاع در زندان بکنم. تقدیم خانواده‌های دادخواهی چون خانواده مهسا امینی و ساریناها و آرمیتاها بکنم که جگرگوشه‌هایشان را در راه آزاد آزادی از دست دادند. تقدیم حزبم بکنم که همیشه پیام‌آور بهترین‌هاست. تقدیم به عزیز شهلا دانشفر بکنم که سخنانش همیشه نویدبخش است. یک گل باقیمانده از میان این گل‌های زیبا تقدیم زنم می‌کنم که همیشه همراهم بوده است. زنده باشید.

۲۳- پیام گروه جوانان انقلابی آرمیتا به مناسبت روز جهانی زن

 در این روزهایی که به ۸ مارس، روز جهانی زن، نزدیک می‌شویم، امید و آرزویم برای پیروزی انقلاب زن، زندگی آزادی و رهایی کل جامعه از زنجیره‌های تبعیض و ستم، و همچنین رهایی از جامعه طبقاتی، زنده است. این امید و آرزویی است که به‌زودی به حقیقت و واقعیت تبدیل می‌شود، چون می‌دانم که زنان تحت حکومت رژیم فاشیستی اسلامی با وجود خفقان و اختناق با تمام اراده و قدرت خود در جهت تغییری انقلابی در وضعیت خود و همه مردم تلاش می‌کنند.

انقلاب زن، زندگی آزادی نه‌تنها به معنای رسیدن به حقوق برابر و زندگی آزاد برای زنان است، بلکه به معنای پیوستن به جهانی دوستانه‌تر، متحدتر و عادلانه‌تر است. این انقلاب به دنبال رفع هرگونه تبعیض و ستم است که برابری و رهایی زنان، یکی از پایه‌های آن است. ارتقای ارزش‌ها و مهارت‌های زنان، و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنان برای شرکت در امور اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی است.

همه ما به‌عنوان مردم و جامعه باید با همکاری و هم‌بستگی، به‌سوی رهایی از ستم، بهبود وضعیت، و بر هم چیدن ساختار مردسالارانه و جهانی عادلانه بدون ستم و تبعیض اجتماعی حرکت کنیم و با همدلی و ایجاد اتحاد و انسجام، می‌توانیم به دنیایی پیشرو، انسانی و پر از عدالت و برابری و عاری از تبعیض و ستم دست یابیم. زنده‌باد روز جهانی زن!

۲۴- پر اهتزاز باد پرچم ۸ مارس

خیزش انقلابی” زن زندگی آزادی” و تبدیل سریع آن به یک جنبش عظیم اجتماعی، می‌رود تا به انقلابی فراگیر علیه ۴۵ سال اختناق و سرکوب و اعدام و سنگسار بدل شود و آن یک “انقلاب زنانه” است.

زنان ایران در ۸ مارس ۲۰۲۴ در کجای این انقلاب قرار دارند؟

جنبش “زن زندگی آزادی” که زنان سکان‌دار و پیش‌گامان آن‌اند جنبشی چپ و سوسیالیستی است که زنان ایران خواهان برچیده‌شدن کل دستگاه مذهب و حکومت آپارتاید جنسیتی جمهوری اسلامی هستند.

زنان ایران در سال ۱۴۰۱ با حجاب‌سوزان وسیع و برگرفتن پوشش اجباری، شادی و رقص و شعاردهی در محلات، پارک‌ها، مترو و خیابان، ندای آزادی سر دادند و میثاق با زنان در ۸ مارس ۱۳۵۸ را تداعی نمودند.

تجمع مادران خاوران، مادران دادخواه، مادران پارک لاله، منشور زنان آزادی‌خواه و برابری‌طلب، ندای حق‌خواهی زنان بازنشسته و پرستاران، اعتصاب و شعاردهی زنان مبارز محبوس در زندان‌های مختلف، همگی نشان از همبستگی بالای زنان ایران است.

در هشت مارس امسال گرامی می‌دارم یاد زنان و دختران شجاعی که علیه قوانین ضد زن و علیه حجاب اجباری به پا خاستند و جان عزیزشان را نثار برابری انسان کردند و تبریک می‌گویم به همه انسان‌های برابری‌طلب خصوصاً مادران داغدیده‌ای که فرزند عزیزشان را در راه رهایی از قوانین ضدبشری جمهوری اسلامی و رسیدن به یک‌دنیای بهتر از دست دادند و شعار دادخواهی “نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم” را جایگزین عزا و سوگواری نمودند. روز جهانی زن گرامی باد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *