shahla daneshfar11

شهلا دانشفر

shahla_daneshfar@yahoo.com

کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض و مبارزه

shahla daneshfar11
شهلا دانشفر:
دو هفته است که کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض و مبارزه بسر میبرند. این کارگران صبح روز ٢٧ مرداد در دوازدهمین روز اعتصاب خود در مقابل ساختمان امور اداری این واحد تولیدی به تجمع خود ادامه دادند. این در حالیست که مدیران شرکت نیشکر هفت تپه به بهانه مرخصی این مجموعه را ترک کرده و نیروهای امنیتی حضور مستمری در این مرکز صنعتی دارند.

خواست کارگران نیشکر هفت تپه دریافت حقوق معوقه (ماههای خرداد و تیر) و بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل است. معنای عملی اجرای این طرح نیز افزایش سطح دستمزدهایشان است.
این کارگران ۵۰ درصد از حقوق خرداد و حقوق کامل تیر ماه را از کارفرما طلبکارند و از سال ۸۳ که طرح طبقه بندی مشاغل در مجتمع کشت و صنعت هفت تپه اجرایی شده است، هنوز هیچ بازنگری ای در افزایش حقوق آنان انجام نشده است. بعلاوه با وجود اینکه کارفرما هر ماه بابت پرداخت بیمه تامین اجتماعی مبلغی را از حقوق کارگران کسر می‌کند اما طی دو ماه گذشته حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت نشده و دفترچه های درمانی کارگران فاقد اعتبار شده است. از همین رو کارگران نیشکر هفت تپه علاوه بر دریافت حقوق خواهان تسویه حساب کامل کارفرما با سازمان تامین اجتماعی بابت حق بیمه کارگران هستند. در پاسخ به اعتراض کارگران به این موضوع کارفرما مدعی است که اداره تامین اجتماعی شعبه شهید زادمهر هفت تپه را مقصر خوانده است که از دریافت لیست بیمه‌ای کارگران خوداری کرده است. زیر فشار اعتراض کارگران “ترکاشوند” رئیس اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان اعلام کرده است که بر اساس توافق اداره کل تامین اجتماعی استان با کارفرمای کارخانه نیشکر هفت تپه مشکلی در خصوص دریافت لیست بیمه‌ای بدون پول برای کارگران این واحد تا پایان مرداد ماه وجود ندارد و آنها منتظر دریافت لیست بیمه ای کارگران از سوی کارفرما هستند و به محض دریافت این لیست دفترچه های فاقد اعتبار معتبر خواهند شد.
هم اکنون حدود دو هزار کارگر در این کارخانه به کار اشتغال دارند و این کارگران اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواستهایشان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

یک موضوع قابل توجه در نیشکر هفت تپه اینست که این کارگران هیچگاه اجازه نداده اند که پرداخت دستمزدهایشان به تعویق افتد و نه تنها این بلکه با خواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل خواستار افزایش فوری سطح دستمزدهایشان هستند. مبارزات امروز این کارگران نیز در همین راستا است.

این کارگران بارها و بارها با مبارزاتشان در برابر بیکارسازیها ایستاده و توانسته اند جلوی اخراج ها را بگیرند. بدین ترتیب نیشکر هفت تپه اسم آشنایی برای همه و یک کانون اعتراضی داغ کارگری است که مبارزات کارگران این کارخانه همواره بر فضای اعتراضی این شهر و کارخانجات همجوار آن تاثیر گذاشته است.

در نیشکر هفت تپه کارگران تجربه کرده اند که تنها راه گرفتن حق و حقوقشان اعتراض و مبارزه آنهاست. کارگران این کارخانه در مبارزات سالهای اخیرشان دوره های باشکوهی از اعتراض و مبارزه را پشت سر گذاشته اند که درسهای آموزنده ای برای خود آنها و کل جنبش کارگری داشته است. این کارگران با مبارزات جانانه شان در سال ٨٦ توانستند برای جمعیت میلیونی کارگرانی که با معضل دستمزدهای پرداخت نشده روبرویند، راه نشان دهند. همانموقع یک قرارشان این بود که به محض به تعویق افتادن دستمزدهای خود، ساکت ننشینند و حقشان را طلب کنند و همیشه همین کار را هم کرده اند. از دل آن مبارزات نیز این کارگران متشکل بیرون آمدند و در جریان اجتماعات بزرگ خود و تصمیم گیری های جمعی شان سندیکای نیشکر هفت تپه شکل گرفت.

هنوز خاطره مبارزات با شکوه سال ٨٦ کارگران نیشکر هفت تپه در اذهان زنده است، وقتی که این کارگران فریاد میزدند: “کارگر هفته تپه ایم، گرسنه ایم، گرسنه ایم”. و متحدانه حق و حقوقشان را طلب میکردند. هنوز مارش با شکوه این کارگران در خیابان های شوش در همان سال در یادها باقیست وقتی که کارگران راهپمایی کردند و شعار میدادند کارگر زندانی آزاد باید گردد.

کارگران هفت تپه در سال ٨٦ توانستند با قدرت تجمعاتشان و برپایی مجمع عمومی و تصمیم جمعی شان، دستمزدهای معوقه خود را نقد کنند. این کارگران توانستند طومار جمع کنند و با گذاشتن صندوق رای در وسط کارخانه هیات مدیره سندیکایشان را انتخاب کنند و موجودیت تشکل خود را اعلام نمایند. بیانیه دادند و بر مجمع عمومی به عنوان مکانی برای متشکل شدن و سازمانیافتن مبارزاتشان تاکید کردند که خطوط آن بیانیه هنوز نیاز میتوانند راهنمای عمل این کارگران باشد و متن آنرا در همین نوشته ضمیمه میکنم. این کارگران امروز نیز میتوانند با همان قدرت نه تنها خواستهای فوری همین امروز خود را متحقق کنند، بلکه پرچم خواست افزایش فوری دستمزدها را به دست گیرند و به صف ٤٠ هزار کارگر با طومار بر سر خواست افزایش دستمزدها بپیوندند.

بالاخره اینکه خانواده های کارگران نیروی مهمی در مبارزات این کارگران هستند. کارگران نیشکر هفت تپه تجربه ارزنده ای از دخالت فعال خانواده ها در مبارزاتشان در سال ٨٦ دارند. به میدان آوردن این نیرو نیز بخش دیگری از راه عملی برای قدرتیابی مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه است.
زنده باد کارگران نیشکر هفت تپه!

بیانیه ٦ ماده ای تاریخی کارگران نیشکر هفت تپه در سال ٨٦
١- شوراي اسلامي را مانع تشکل خود مي دانيم. ما درانتخابات شوراي اسلامي شرکت نمي کنيم و شوراي اسلامي بايد منحل شود.
٢- ما هرپنجشنبه ساعت ١ تا ٢عصر جمع مي شويم ودرمورد شرايط کارخودمان تصميم مي گيريم. ومجمع عمومي خودمان را تشکيل مي دهيم. مجمع عمومي تشکل واقعي ما کارگران است. ما تشکيل سنديکا را حق خود مي شماريم.
۳- ما خواهان انعقاد قرارداد با همه کارگران قراردادي وبازگشت آنها به کارهستيم.
٤- ما خواهان پرداخت فوري همه طلب هايمان با پاداش و بن هستيم.
٥- ما خواهان اجراي طرح طبقه بندي مشاغل هستيم.
٦- ما خواهان برشمردن کار ما بعنوان کار سخت و زيان آورهستيم.
ما تا رسيدن به خواستهايمان به اعتراضات خود ادامه مي دهيم وازمديريت جديد مي خواهيم به خواستهاي ما فورا پاسخ دهد.
کارگران نيشکر هفت تپه ٢٤ مهر ٨٦

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *