yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
یدی محمودی:

مریضی واگیر، زندانیان زندان چاکسازی شهر سلیمانیه را تهدید می کند!

سوران عمر “رئیس حقوق بشر پارلمان کردستان” اعلام کرده که، ویروسی در میان زندانیان زندان “چاکسازی گه ورانی” سلیمانیه پخش شده و از میان تنها ۲۰۰ زندانی که آزمایش شده اند، ۵ تن به این ویروس که به ویروس جگر مشهور است مبتلا شده اند. در این زندان بیش از ۹۰۰ زندانی نگهداری می شوند. با توجه به گفته های سوران عمر، آمار دقیقی از مبتلایان به این ویروس وجود ندارد، اما کارنامه سیاه احزاب ناسیونالیست کورد در برخورد به زندانیان و پایمال شدن روزمره حقوق آنها نشان از آن دارد که، تنها مبارزه وسیع مردم و خانواده ها می تواند کمکی برای بهتر شدن وضعیت زندانیان و جلوگیری از پخش بیشتر این ویروس باشد.

فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان خواهان لغو حکم اعدام کوسره ت ره سول علی از مسولین اتحادیه میهنی شد.

در سال ۱۹۹۷ و هنگام جنگ داخلی میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی، پارلمان کردستان که تنها توسط حزب دمکرات اداره میشد، قراری را مبنی بر لغو عضویت در پارلمان و همزمان حکم اعدام کوسره ت ره سول را اعلام کرد. این حکم تا هم اکنون از سوی پارلمان لغو نشده، و بر همین اساس اخیرا فراکسیون اتحادیه میهنی خواهان لغو این قرار از طرف پارلمان شده اند. نکته جالب توجه این است که خود همین حکم نشان می دهد، که قانون، پارلمان و کل دستگاه اداری احزاب ناسیونالیست چقدر می تواند یکطرفه و بدونه توجه به همه قوانین بین المللی در خدمت تحکیم حاکمیت خود این احزاب باشد، وگرنه در کجای دنیا پارلمانی رای به حکم اعدام یک نفر و آنهم اعدام یکی از مسئولین احزاب مخالف خود می دهد؟

فراکسیون پارلمانی اتحادیه میهنی از دفتر سیاسی حزبش می خواهد که با حزب دمکرات بر سر تعیین معاونت پارلمان سازش نکند.

طی نامه ای خطاب به دفتر سیاسی اتحادیه میهنی، اعضای فراکسیون این حزب در پارلمان خواهان این شدند، که اتحادیه میهنی با حزب دمکرات بر سر تعیین معاونت پارلمان سازش نکند، آنها اعلام کرده اند که قبلا این پست به اتحادیه میهنی واگذار شده و این در حالیست که گویا اخیرا حزب دمکرات اعلام کرده که رئیس پارلمان را به اتحادیه میهنی واگذار کرده و آنها خود پست معاونت پارلمان را برای خود در نظر گرفته اند. لازم به یاد آوریست که هم اکنون نزدیک به ده ماه از انتخابات پارلمانی در کردستان عراق می گذرد و احزاب ناسیونالیست و مذهبی تا کنون نتوانسته اند حکومت را تشکیل دهند و اختلاف و جدل بر سر پست و مقام و به طریق اولا، دزدی و چپاول در میان این احزاب همچنان ادامه دارد.

در یک حادثه کاری ۱۴ کارگر در شهر اربیل زخمی شدند!

بر اساس خبر روزنامه هاولاتی، روز یکشنبه هشتم ژوئن، در نزدیکی شهر اربیل بر اثر فرو ریزی یک مسجد ۱۴ نفر از کارگرانی که در آن مشغول به کار بودند زخمی شدند. سخنگوی پلیس اربیل اعلام کرده که تحقیق در باره این حادثه جریان دارد و همه زخمی شدگان تحت مداوا قرار گرفته اند. لازم به ذکر است بر اثر نا امنی محیط کار سالانه صدهها نفر از کارگران در کردستان عراق کشته و زخمی می شوند.

وزارت نفت عراق طی بیانیه ای اعلام کرده که بخاطر نفت منطقه اقلیم کردستان ۳۴ میلیارد دلار خصارت دیده!

در این بیانیه آمده است که حکومت عراق بخاطر دسترسی نداشتن به فروش نفت منطقه اقلیم کردستان ۳۴ میلیارد دلار خصارت دیده، و از طرفی هم طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ از در آمد فروش نفت عراق ۱۷ درصد آنرا که ۱۹ میلیارد و ۷۰۱ میلیون دلار می شود را به حکومت اقلیم کردستان تحویل داده. همچنین این بیانیه می افزاید که حکومت اقلیم به آخرین توافقات با دولت مرکزی هم پایبند نبوده و عملا از فروش ۴۰۰ هزار بشکه ای نفت برای بودجه سال ۲۰۱۴ هم خبری در دست نیست. بیانیه وازرت نفت عراق در آخر به دولت ترکیه هم هشدار می دهد و خواهان پایبندی به توافقاتی باشند که در سال ۲۰۱۰ با دولت عراق امضا کرده اند. لازم به ذکر است با وجود فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی که گریبانگیر مردم کردستان عراق شده، احزاب ناسیونالیستی و مسئولین آن از پول فروش نفت و دزدی و چپاول، خود هر یک به چنان زندگی افسانه ای دست یافته اند و به همین خاطر هم امروزه دزدی و چپاول اینها زبانزد خاص و عام است و مردم هر گاه فرصتی یافته اند علیه آنها دست به اعتراضات وسیعی زده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *