yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

مهلت ریاست مسعود بارزانی رو به پایان است!
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان که در سال ۲۰۱۳ ریاست او برای دو سال دیگر تمدید شده بود، کمتر از هشت ماه به ریاستش باقی مانده است. در این باره از هم اکنون اختلاف احزاب حاکم برای ریاست اقلیم کردستان شروع شده و سعدی احمد پیره از اعضای رهبری اتحادیه میهنی گفته که: ” برای انتخاب رئیس اقلیم کردستان باید در سطح رهبری مذاکره شود و طرفهای درگیر به توافق برسند”. این در حالیست که کاکه امین نجار عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات می گوید: ” اقلیم کردستان به مسعود بارزانی احتیاج دارد و او نه در درون حزب دمکرات و نه در اقلیم کردستان بدیل ندارد”. لازم به ذکر است که احزاب حاکم، بویژه اتحادیه میهنی و حزب دمکرات در طول حیات خود بارها بر سر تقسیم قدرت به جنگ همدیگر رفته اند و صدهها نفر از طرفین کشته شده اند و هم اکنون هم هر موضوعی و از جمله تعیین رئیس اقلیم کردستان می تواند اینها را باز هم به جان هم بیندازد.

قاتلین مردم باید محاکمه شوند!
روز ۱۴ فوریه و چهار سال بعد از اعتراضات گسترده مردم اقلیم کردستان به فساد سیاسی و اقتصادی احزاب حاکم که در آن ده نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده بودند، تعدادی از فعالین مدنی و خانواده جان باختگان به یکی از مراکز پلیس در شهر سلیمانیه سر زدند و طی یاداشتی خواهان دستگیری و محاکمه کسانی شدند که در آن اعتراضات به روی مردم تیر اندازی کردند و اعتراضات مردم را به خاک و خون کشیدند. در جواب به یاداشت اعتراضی این فعالین سرکوت احمد سخنگوئی پلیس سلیمانیه به شبکه تلویزیونی ان ار تی اعلام کرد که ” آنهای که مسول آن اتفاقات بودند حکم بازداشتشان صادر شده، چند نفرشان هم به دادگاه رفته اند، اما مسول لق چهار و تعدادی دیگر تا هم اکنون به دادگاه نیامده اند”. لازم به ذکر است که چهار سال پیش در چنین روزهای مردم شهر سلیمانیه و بسیاری از شهرهای دیگر اقلیم کردستان به مدت ۶۲ روز دست به اعتراضاتی زدند که از جانب احزاب حاکم و بویژه حزب دمکرات و اتحادیه میهنی مورد هجوم قرار گرفتند و دهها نفر کشته و زخمی شدند که هم اکنون چهار سال بعد از آن اعتراضات اکثر قاتلان مردم نه تنها دستگیر و محاکمه نشده اند، بلکه در احزاب حاکم به مقامات بالاتری ارتقا یافته اند.

مردم محله کانی سپیلکه شهر سلیمانیه در اعتراض به نبود برق دست به اعتراض زدند!
روز ۱۳ فوریه بیش از ۲۰۰ نفر از مردم محله کانی سپیلکه در شهر سلیمانیه در اعتراض به نبود برق اعتراض کردند و با آتش زدن لاستیک ماشین یکی از خیابانهای اصلی شهر را بستند. مردم معترض خواهان رسیدگی سریع به قطع چند روزه برق خود شدند. از طرف دیگر همین خبر می افزاید که در میان تظاهر کنندگان تیر اندازی صورت گرفته و پلیس برای متفرق کردن معترضین به محل اعزام شده اند. لازم به ذکر است که کردستان عراق در دو دهه گذشته بطور مداوم با کمبود برق و آب روبرو بوده، اما هیچ گاه احزاب حاکم نه تنها تلاش جدی را برای رفع این مشکل انجام نداده اند، بلکه بارها اعتراضات بحق مردم را مثل همه دولتهای سرکوبگر دنیا با سرکوب و گلوله جواب داده اند.

تظاهرات در شهرهای سلیمانیه و اربیل برای آزادی اوجلان!
بر اساس گزارشهای منتشر شده این هفته در شانزدهمین سالگرد دستگیری و ربودن عبدالله اوجلان رهبر و بنیان گذار حزب کارگران کردستان ترکیه پ کا کا در شهرهای سلیمانیه و اربیل تظاهراتهایی برای دفاع از او برگزار شده، که در آن خواهان آزادی فوری اوجلان شده بودند. لازم به ذکر است که عبدالله اوجلان روز ۱۵ فوریه سال ۱۹۹۹ در شهر نایروبی کنیا توسط میت ترکیه به شیوه ای بسیار وحشیانه ربوده شد و از آن زمان تا کنون در جزیره امرالی در زندان بسر می برد. پ ک ک در سال ۲۰۱۳ با دولت ترکیه وارد مذاکره شد، نیروهای خود را از خاک ترکیه بیرون کشید و رسما آتش بس را با دولت ترکیه اعلام کرد و تصور می کردند که از این طریق می توانند نه تنها اوجلان را آزاد کنند، بلکه امتیازات دیگری را از دولت ترکیه بگیرند، اما همه شواهد حاکیست که دولت ترکیه تا هم اکنون نه تنها هیچ امیتازی را به پ ک ک نداده، بلکه روز بروز فشار بر آنها را افزایش داده.

۶۳ هزار محافظ در اقلیم کردستان!
بنا به گزارشی هم اکنون در اقلیم کردستان ۶۳ هزار نفر بعنوان محافظین وزرا، نمایندگان پارلمان، مسئولین نظامی و حتی آخوند مسجد ها وجود دارند. ایوب عبدالله رئیس هیئت داخلی پارلمان اقلیم کردستان در این باره می گوید” باید فکری کنیم که قانونی را برای چگونگی استخدام محافظ تصویب کنیم” همچنین وی می گوید که من فکر می کنم بیشتر محافظین افرادی هستند که به کارمندان گوشه دیوار ” به ن دیوار” مشهورند. همین گزارش می افزاید که تعداد زیادی از پارلمانتاران و مسئولین حکومتی با استخدام تعداد زیادی محافظ و تقسیم حقوق آنها میان خود به دزدی و چپاول زیادی مشغولند. در این باره یکی از محافظین جوان، یکی از اعضای پارلمان با انتشار نامه ای در صفحه فیس بوکی خود اعلام کرده بود که ” از بدو استخدامم بعنوان محافظ نماینده پارلمان در خانه خود بوده ام و از حقوق ۹۱۵ هزار دینار، تنها ۲۰۰ هزار دینار ماهانه دریافت می کنم”. همچنین همین جناب رئیس داخلی پارلمان اقلیم می گویند” او آخوندی را می شناسد که 9 محافظ دارد، که چهار نفرشان از کارمندان گوشه دیوارند”.

۴۱ خانواده کرد اهل موصل در حال فرار توسط داعش بازداشت شدند!
بنا به خبری از شهر موصل، روز ۱۳ فوریه ۴۱ خانواده اهل موصل هنگام فرار از این شهر به کمین نیروهای داعش می افتند و دستگیر می شوند و خبری از سرنوشت آنها در دست نیست. سعید موزینی یکی از مسئولین حزب دمکرات در این باره گفت ” دلیل داعش برای بازداشت این ۴۱ خانواده، شکستهای نظامی ۲۴ ساعت گذشته آنها بوده که در منطقه شنگال تعدادی زیادی کشته و زخمی داشته اند”.

ملاقات قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با رهبران اتحادیه میهنی!
بنا به گزارشی از ان ار تی شب دهم فوریه قاسم سلیمانی یکی از پاسداران و از طراحان سرکوب رژیم اسلامی و فرمانده سپاه قدس با جناحهای متخاصم اتحادیه میهنی بر سر حل اختلافاتشان ملاقات کرده و خواهان مذاکرات بیشتر و حل اختلافاتشان شده است. این گزارش می افزاید که قاسم سلیمانی همان شب و پس از دیدار با کوسرت رسول علی، برهم صالح و هیرو ابراهیم احمد از رهبران اتحادیه میهنی به ایران برگشته است.
لازم به ذکر است که احزاب ناسیونالیست کرد در طی بیش از دو دهه از حاکمیتشان بر اقلیم کردستان آنچنان دست کشورهای مرتجع و جنایت کار منطقه و از جمله جمهوری اسلامی را برای دخالت باز گذاشته اند که حتی برای حل اختلافات خود به جنایتکارانی همچون فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی پنها میبرند. *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *