yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی
سفر نیچیروان بارزانی به عربستان سعودی!
برای شرکت در مراسم مرگ پادشاه عربستان سعودی، از طرف مسعود بارزانی، نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان روز یکشنبه ۲۵ ژانویه وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد. لازم به ذکر است که پادشاه جنایت پیشه عربستان روز جمعه ۲۳ ژانویه در سن ۹۰ سالگی مرد. مرگ این دیکتاتور و جانی از طرف مردم آزادیخواه و برابری طلب دنیا که او را بعنوان نماد، دزدی، فساد، چپاول و وحشیگری خاندان انگل آل سعود شناختند، بار دیگر ارتجاع منطقه و دولتهای همیشه طرفدار دزدان و جانیان غربی را به دور خود جمع کرد تا برای یکی از كثیف ترین مردان تاریخ اشک بریزند و با شرکت نیچیروان بارزانی، حکومت ناسیونالیستهای کرد هم به این ارکستر مشمز کننده و ارتجاعی پیوست.

در سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۰۰ متکدی در شهر سلیمانیه دستگیر شده اند!
بنا به گزارشی متکدیان شهر سلیمانیه چنان رو به افزایش بوده، که سال ۲۰۱۴ هئیتی مخصوص به آنها تشکیل شده که توانسته در این سال ۴۰۰ نفر از آنان را دستگر کنند، که بیش از ۶۰ ٪ این تعداد را زنان تشکیل می دادند.
این گزارش می افزاید که تعداد کمی از دستگیر شدگان اهل سلیمانیه بوده اند و بیشتر از شهرهای جنوب عراق و تعدادی هم اهل ایران بوده اند. لازم به ذکر است که انسان در نگاه اول فکر می کند که بالاخره هیتی جهت رسیدگی به وضعیت متکدیان تشکیل شده و شاید این هیئت بتواند متکدیان محتاج یک لقمه نان را از این وضعیت اسفبار در بیاورد، اما متاسفانه نه تنها این نیست، بلکه همین خبر در خود می فزاید که متکدیان بعد از دستگیری آنهایی که اهل شهر نبودند به مناطق خود فرستاده شدند، تعدادی محاکمه شدند و تعدادی هم جریمه نقدی شدند و به این ترتیب احزاب ناسیونالیست حاکم بر اقلیم کردستان راه حل خود را در مقابل، آوارگی، فقر، گرانی و نداری که خود بخشی از مسببین آن هستند نشان دادند و به این ترتیب فکر می کنند با پاک کردن متکدیان محتاج از خیابانها می توانند به ۲۴ سال سرکوب، دزدی و چپاول خود سرپوش بگذارند.

حضور آنجیلا جولی در کمپ آوارگان در دهوک!
اوائل این هفته آنجیلا جولی هنرپیشه مهشور آمریکائی و نماینده ویژه سازمان ملل در امور پناهندگی وارد اقلیم کردستان شد و از یکی از کمپهای آوارگان سوری و شنگالی در نزدیکیهای شهر دهوک دیدار کرد. لازم به ذکر است که در نتیجه وحشیگریهای داعش در عراق و سوریه هم اکنون دهها هزار نفر از آوارگان سوری و عراقی و بویژه مردم شنگال در کمپهای آوارگان در اقلیم کردستان جای داده شده اند و در شرایط بسیار اسفناکی زندگی می کنند.

پرادخت حقوقهای معوقه چند وزارتخانه دیگر!
بنا به خبری از وبسایت ان ار تی، روز دوشنبه ۲۶ ژانویه حقوقهای معوقه ماه یازده ۲۰۱۴، چند وزارتخانه دیگر از کارمندان دولت اقلیم کردستان پرداخت می شود. این خبر می افزاید که، امروز دوشنبه ۲۶ ژانویه حقوق کارمندان وزارت کشاورزی، شهربانی، توریزم، خانواده شهدا و *انفالها پرداخت می شود. لازم به ذکر است که در چند هفته گذشته اعتراضات بخشهای زیادی از کارمندان دولت اقلیم نسبت به پرداخت نشدن حقوقهای معوقه خود بسیار بالا بوده و همین هفته گذشته بود که کارمندان وزارت بهداشت التماتوم داده بودند که در صورت پرداخت نشدن حقوقهای معوقه خود وارد اعتصاب خواهند شد.

تصویب بودجه حلبچه بعنوان یکی دیگر از استانهای عراق!
حلبچه که در سال ۲۰۱۳ بعنوان آخرین استان عراق به رسمیت شناخته شد، قرار است به زودی بودجه سال ۲۰۱۵ آن توسط هئیت دارائی پارلمان عراق تصویب شود. در گزارشی در این باره آمده است که بعد از تصویب بودجه حلبچه بعنوان یک استان، اقلیم کردستان موظف است که بودجه آنرا برسمت بشناسد و تامین کند. لازم به ذکر است که حلبچه شهری که در سال ۱۹۸۸ و در گرماگرم جنگ ارتجاعی ایران و عراق مورد هجوم وحشیانه بمباران شیمائی دولت بعث عراق قرار گرفت و بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر از مردم آن در کمتر از چند دقیقه جانشان را از دست دادند. از آن تاریخ به بعد و بخصوص بعد از قدرت گیری احزاب ناسیونالیست کرد که همگی به ظاهر برای حلبچه و مردمش اشک تمساح می ریزند، یکی از فقیرترین مناطق اقلیم کردستان بوده و مردم این دیار بارها علیه کم توجهی احزاب حاکم دست به اعتراض و مبارزه زده اند.

دو خودکشی در شهر اربیل، در کمتر از یک هفته!
روز ۲۵ ژانویه پلیس شهر اربیل جنازه مردی را به اسم بارش باران پیدا کرده که در خانه اش خود را حلق آویز کرده بود. کاروان خوشناو سخنگوئی پلیس اربیل می گوید” بعد از تحقیقات اولیه معلوم شد که بارش اهل کردستان سوریه است و بیکار بوده”، همچنین این سخنگوئی پلیس گفت که چهارشنبه گذشته هم جنازه یک مرد ۳۲ ساله دیگر را که او هم خود را حلق آویز کرده بود در شهر اربیل پیدا شده است.

یک حمله نیروهای داعش در ۶۰ کیلومتری شهر اربیل درهم شکسته شد!
بر اساس گزارشی از جبهه مخمور در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر اربیل شب ۲۴ ژانویه یک حمله نیروهای داعش به دو روستای این منطقه درهم شکسته شده. یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان به اسم سوبحی باکرمانی در این باره گفت ” شب گذشته داعش با حمله به دو روستای تلریم و تلشعیر توانستند بخشی از روستای تلریم را اشغال کنند، که در حمله ای متقابل، نیروهای ما توانستند آنها را وادار به عقب نشینی کنند و ضرباتی را نیز بر آنان وارد کنند”.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *