yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

فشاگری یکی از اعضای پارلمان حکومت اقلیم!
علی محمد صالح عضو پارلمان از فراکسیون گوران روز هشتم ژانویه اعلام کرد که ” از هفته آینده از طریق گروه ناظر بر اموال عمومی علیه دزدی و چپاولهای بزرگ پروسه قانونی شکایت خود را به ثبت خواهد رساند و همچنین چندین مورد را علنی خواهد کرد”. صالح در بخش دیگری از سخنان خود افزود که ” من همینجا می خواهم شکایتهای که به ثبت می رسانم را تنها بعنوان راهی برای مقابله با دزدی و چپاول در نظر بگیرید نه بیشتر… “. این عضو پارلمان افزوده، آن کیس هایی که علیه اشان شکایت می کنم ” دزدهای بزرگ دارایی، گم شدن سرنوشت هزاران پروژه دزدی در امور مناطق، سو استفاده از قدرت و دزدی در امور نفت” . لازم به ذکر است که احزاب ناسیونالیست حاکم بر اقلیم کردستان طی ۲۴ سال گذشته به چنان دزدی و چپاولی از اموال مردم پرداخته اند که افشاگریهای این عضو پارلمان تنها گوشه بسیار کوچکی از این حاکمیت قبلیه ای ناسیونالیزم را نشان می دهد، مردم اقلیم کردستان در چندین سال گذشته بارها علیه دزدی و چپاول احزاب حاکم دست به اعتراض و مبارزه زده اند و اینها هم مثل همه دولتهای دزد و سرکوب جز زندان و گلوله جوابی برای مردم معترض نداشته اند.

بیانیه نیچیروان بارزانی علیه ترور در فرانسه!
روز چهاشنبه هفتم ژانویه و بعد از جنایت هولناک تروریستهای اسلامی در کشتار کاریکاتوریستها و دست اندرکاران نشریه چارلی ابدو در پاریس، نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان با انتشار بیانیه ای این جنایت را محکوم کرد و به مردم فرانسه تسلیت گفت و حمایت خود را از مبارزه مردم فرانسه علیه تروریسم اعلام کرد. لازم به ذکر است که نچیروان بارزانی و حکومت اقلیم کردستان در حالی این جنایت هولناک را محکوم می کنند که در اقلیم کردستان و مناطق تحت حاکمیت آنها جریانات اسلامی تا هم اکنون تعداد زیادی را به قتل رسانده اند، علیه دهها نفر از کمونیستها، فعالین سیاسی و مخالفین مذهب فتوا صادره کرده اند، اما نه تنها کوچکترین اقدامی علیه آنها انجام نداده اند، بلکه بخشی از این جریانات رسما از حکومت اقلیم حقوق می گیرند تا به تهدید و فشار و ترور علیه شهروندان آن جامعه ادامه دهند. در همین اواخر سال ۲۰۱۴ هنگامی که یکی از منتقدین مذهب به اسم یوسف محمد علی به دادگاه شکایت می کند که جریانات مرتجع اسلامی او را تهدید به مرگ کرده اند، در کمال ناباوری همین حکومت بارزانی به جای تحت تقیب قرار دادن جریانات اسلامی و کسانی که یوسف را تهدید به مرگ کرده اند، بی شرمانه یوسف را به مدت ۱۱ روز زندانی کرده و بعدا هم او را با قرار وثیقه آزاد می کنند که هم اکنون کمپین وسیعی در دفاع از یوسف و آزادی بیان و علیه جریانات اسلامی و همین حكومت بارزانی در جریان است.

استعفای مسول دادگستری شهر سلیمانیه!
روز هشتم ژانویه دکتر فرهاد حاتم، مسئول دادگستری شهر سلیمانیه بعد از سه سال از پست خود استعفا داد. حاتم در باره کارهای انجام شده و در بخشی از استعفای خود چنین نوشت: ” در طول این مدت چندین کار مهم و بزرگ را جابجا کردیم و تعدادی از متهمان به دزدی و چپاول از پستهای وزرا، استاندار، شهردار و مقامهای بالای حکومتی را روانه دادگاه کردیم و صدها میلیون دلار را به خزانه عمومی برگرداندیم، اما هنوز آنطور که انتظار مردم هست مقررات قانونی مناسب برقرار نشده”. حاتم در نامه خود چندین سند و دلیل دیگر را مبنی بر ممانعت مقامات حکومتی برای رسیدگی به پرونده های دزدی و چپاول را برشمرده و به همین دلیل از پست خود استعفا داد. لازم به ذکر است که همه قوانینی که امروز اقلیم کردستان بر آن استوار است قوانین دوران رژیم بعث عراق است که یکی از پایه هایش حفاظت از مسئولین، نهادها و ارگانهای دولتی است که در استعفای حاتم هم به بخشی از آن اشاره شده و احزاب حاکم با حمایت چنین قوانینی است که ۲۴ سال است به دزدی و چپاول خود ادامه می دهند، بدون اینکه کوچکترین مسئولینی در قبال جامعه داشته باشند.

تیر اندازی به دانشجویان شهر کرکوک!
هفته گذشته در پی اعتراض تعدادی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه کرکوک در مقابل دفتر پارلمانی حكومت اقلیم، نیروهای امنیتی دانشجویان معترض را به رگبار بستند. دانشجویان با تجمع در مقابل دفتر نمایندگی پارلمان خواهان کار شده بودند که مامورین امنیتی این دفتر دانشجویان را به رگبار بستند. در مقابل حمله مامورین امنیتی دانشجویان نه تنها عقب نشینی نکردند، بلکه با تخم مرغ دفتر نمایندگی پارلمان را مورد حمله قرار دادند و نیروهای امنیتی را وادار به عقب نشینی کردند. لازم به ذکر است که حمله به این دانشجویان در حالی صورت گرفت که یکی از خبرنگاران مشغول تهیه خبر و گزارش از این تجمع اعتراضی بود و فیلم این تعرض به دانشجویان بلافاصله در بسیاری از سایتها منتشر شد و استاندار کرکوک نجم الدین کریم هم ناچار شد که روز یکشنبه گذشته حمله به دانشجویان را محکوم کند و خواهان رسیدگی به خواست دانجشویان شود.

فرار یکی از فرماندهان جنگ با داعش و کشتار تعداد زیادی از نیروهای تحت فرمانش!
هفته گذشته در منطقه گویر، سیروان بارزانی وابسته به حزب دمکرات فرمانده این محور و صاحب کمپانی کوره ک یکی از بزرگترین کمپانیهای خانواده بارزانی، در مقابل حمله داعش پا به فرار می گذارد و منطقه درگیری را ترک می کند و بدین وسیله نیروهای تحت فرمانش توسط جانیان داعش قصابی می شوند و دهها نفر از آنان کشته می شوند. سیروان بارزانی در دفاع از فرار خود در مصاحبه ای با تلویزیون روداو، اعلام می کند که” این اولین بار نیست که فرار می کنیم، ما به ایران فرار کردیم، به ترکیه فرار کردیم… ” . لازم به ذکر است که از ابتدائی حمله داعش به عراق مردم نیروهای حزب دمکرات را بارها و بارها دیده اند که به جای جنگ و مقاومت، پا به فرار گذاشته اند و از جمله در شنگال این نیروهای حزب دمکرات بارزانی بودند که دو دستی شهر شنگال را تقدیم داعش کردند و آن جنایک هولناک را آفریدند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *