logo negah

نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

logo negah
نسان نودینیان

پایان اعتصاب کارگران سد بنیر مریوان

بنا به گزارش رسیده به کمیته هماهنگی حدود ۴۵۰ نفر از کارگران سد بنیر که از شش روز پیش نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه و عیدی و پاداش سال ۹۲ وهمچنین حقوق معوقه دو ماه اول سال ۹۳ دست از کار کشیده بودند با وعده کارفرما مبنی بر پرداخت دو ماه حقوق معوقه سال ۹۲ و همچنین پرداخت مابقی طلب کارگران به ترتیب در روزهای آینده، به توافق رسیدند که از روز دوشنبه به سر کارشان باز گردند . لازم به ذکر است که کارگران اعلام داشتند، در صورتی که کارفرما به وعده خود عمل نکند مجدد دست از کار خواهند کشید . کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ۱۱ خرداد ۹۳

در محکومیت حکم صادره علیه حسن رسول نژاد

مطلع شدیم که کارگر نستوه و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای گارگری ،حسن رسول نژاد در یک حکم نا عادلانه به یک سال زندان تعزیری محکوم شده است ما اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری و همچنین فعالین کارگری در شهر بانه ضمن محکوم کردن این حکم غیر معقولانه و ناعادلانه خواهان لغو این حکم و سایر احکام صادره علیه کارگران و فعالین کارگری در سراسرکشور هستیم. اعضای کمیته هماهنگی و جمعی از فعالین کارگری شهر بانه خرداد ۱۳۹۳

یک سال حکم تعزیری برای حسن رسول نژاد!

به گزارش رسیده حسن رسول نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمکبه ایجاد تشکل های کارگری در روز ۱۳ /۲ /۹۳ به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی و شرکت در مجمع عمومی سالانه این کمیته، در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر بوکان و در یک محاکمه فرمایشی وچند دقیقه ای توسط قاضی گل حسینی به یک سال زندان تعزیری محکوم شده است. حکم صادره در روز ۱۳/۳/۹۲ به این فعال کارگری اعلام شده است. کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن حکم صادره علیه این عضو کمیته هماهنگی خواهان لغو احکام صادره علیه کارگران و فعالین کارگری و آزادی زندانیان سیاسی در بند می باشد . کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ۱۴ خرداد۱۳۹۳

مریوان

۱۵خرداد: تجمع اعتراضی کشاورزان در اعتراض به کمبود آب در مزارع و بحران کم آبی در این منطقه در مقابل اداره کشاورزی. کشاورزان تجمع کننده خواستار تأمین آب کشاورزی شدند.

خودکشی

رباط کریم ۱۳خرداد: مجتبی زیوری کرامت (۳۹ساله) در سه راه پرندک از توابع شهرستان رباط کریم در یک اقدام اعتراضی، به خاطر مشکلات اقتصادی و فشارهای طاقت فرسای زندگی دست به خودسوزی زده است.

قتل های مشکوک

کامیاران: سه عضو یک خانواده به طرز فجیعی به قتل رسانده شده‌اند. مقتولین، یک زن میانسال و دو فرزندش هستند که سر هر سه‌ نفر آنها با چاقو از بدنشان جدا شده است. از انگیزه قاتل و دلایل به وقوع پیوستن حادثه‌ یادشده هیچ گزارش دقیقی در دسترس نیست و کسی هم در ارتباط با حادثه دستگیر نشده است. در این حادثه، افسانه مادر خانواده که اهل کرمانشاه است بهمراه دو فرزند ١٢ و ١٨ ساله‌اش به نام‌های زهرا پیری و میثم پیری کشته شده‌اند. خانواده‌ ابراهیم پیری از اهالی روستای گنبده علیا هستند. (منبع خبر سایت کردپا)

کشته و زخمی شدن کارگران کولبر

بانه ۱۷خرداد: فرهاد احمدزادە ۲۴ ساله فرزند عبدالله، با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی مستقر در پاسگاه “ابوالحسن” بە شدت زخمی شد. هم‌اکنون فرهاد احمدزادە جهت مداوا بە یکی از مراکز درمانی شهر بانە منتقل شدە است و پزشکان معالج وضعیت جسمانی وی را وخیم اعلام کردەاند.

پیرانشهر، عثمان خضریان از اهالی روستای “گلینی” که در نقاط مرزی پیرانشهر مشغول کولبری بوده از سوی نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.عثمان خضریان ٣٣ساله، متأهل و دارای دو فرزند بود که برای امرارمعاش به کولبری روی آورده بود و در کوه‌های روستای “سیلوه” از توابع شهر پیرانشهر بدست نیروهای انتظامی کشته شد.

حمایت از محیط ریست

طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه‌ ۱۷و۱۸خرداد، تور دوچرخه‌سواری حمایت از حفظ و بقای کانی بل و طبیعت بکر هورامان از مبدأ کانی شفا در آبیدر سنندج به مقصد کانی بل در نودشه برگزار گردید. این حرکت حامیان کانی بل از سوی شرکت کانی چوب آرا (KCA)برنامه‌ریزی و سرپرستی شده و از سایر گروه‌های ورزشی و سازمان‌های غیر دولتی مردم نهاد منطقه می‌خواهند که از چشمه بل حمایت بعمل آورند. چشمه بل در نزدیکی روستای هجیج از توابع شهرستان پاوه واقع شده و در حال حاضر به سبب ساخت و ساز سد داریان بر روی رودخانه سیروان در ١٠ کیلومتری نودشه با خطر نابودی کامل روبرو می‌باشد. چشمه بل (یا کانی بل) از جمله‌ی هزاران چشمه‌ زاگرس می‌باشد که حجم خروجی آب در حد سالیانه ١٥٠ میلیون متر مکعب یا متوسط آبدهی ٤٠٠٠ لیتر در ثانیه با کیفیتی فوق‌العاده است. پیشتر دکتر مختار هاشمی، سرپرست کارگروه نجات‌بخشی “کانی بل” طی گفتگویی با آژانس خبررسانی کُردپا اعلام کرد: عدم نجات‌بخشی چمشه “بل” تبعات سیاسی و اجتماعی عظیمی درپی خواهد داشت. همچنین در روزهای اخیر، وزیر نیرو در دیدار از کانی بل از “افراط در سدسازی” خبر داده بود. تخريب مستقيم صدها هكتار جنگل بلوط و بنه، غرق شدن چندین روستای تاریخی ـ گردشگری، رانش زمین و نیز محوطه‌های تصرف شده جديد از آسیب‌های جدی ساخت سد داریان عنوان می‌شود. طرح‌های سدسازی در منطقه ‌هورامان و بخش‌های نزديک به آن، به سد داريان محدود نمی‌شود و چند ‌ده سد بزرگ و كوچک ديگر هم در دستور كار قرار دارد كه درصورت به اجرا درآمدن، تأثير بسيار مخربی بر حيات اجتماعی و طبيعی اين منطقه‌ كوهستانی و حساس خواهد داشت.(منبع سایت کردپا)

دستگیری و زندان

مهاباد: صفین حاجی رمضانی ٢٣ ساله فرزند محمد و احمد خالندی ٢٦ ساله فرزند احمد ساکن روستای “قره قشلاق” از توابع بخش مرکزی شهر مهاباد توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافتند.

مهاباد نهم خرداد: نیروهای وزارت اطلاعات در شهر مهاباد دو جوان به نام‌های آرام محمدخان فرزند محمدخان و سیدعلی پورمصطفی اقدم فرزند سید رحمان را بازداشت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *