yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

حمایت اتحادیه کارگران ساختمانی از بهنام ابراهیم زاده!
روز ۱۵ ژانویه اتحادیه کارگران ساختمانی اقلیم کردستان با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی و همه کارگران زندانی در ایران را اعلام کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است که ” ما ضمن حمایت از همه فعالین کارگری زندانی در ایران خواهان آزادی بهنام ابراهیم زاده و دیگر فعالین کارگری هستیم. ما خود را بخشی جدای ناپذیر از تلاش و مبارزه کارگران ایران و تشکهای کارگری برای بدست آوردن حقوق خود می دانیم و با همه امکاناتمان از شما حمایت می کنیم”. لازم به ذکر است که این بیانیه در هفته دفاع از بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی و مدافع حقوق کودکان منتشر شده و بار دیگر بر همسرنوشتی کارگران در سراسر دنیا تاکید کرد.

اولتماتوم کارمندان بهداشت شهر سلیمانیه به دولت در باره پرداخت حقوقهای معوقه خود!
روز ۱۸ ژانویه فدراسیون کارمندان بهداشت شهر سلیمانیه طی بیانیه ای از همه اعضای خود خواست که روز نوزده ژانویه بر سر کارهای خود حاضر شوند، ولی چنانچه تا پایان این روز دو ماه حقوق معوقه آنان به اضافه مزایای سخنتی کار پرداخت نشود، دست به اعتصاب خواهند زد و روز سه شنبه ۲۰ ژانویه راهپیمائی بزرگی را در سطح شهر انجام خواهند داد.

اعتصاب کارمندان دولت اقلیم کردستان!
روز سه شنبه ۱۳ ژانویه عده زیادی از کارمندان دولت در بخشهای، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، کارمندان بانک مرکزی، مدیریت دانشگاه پلی تکنیک و کارمندان اداره آب سلیمانیه دست به اعتصاب زدند وخواهان پرداخت حقوقهای معوقه خود شدند. این اعتصاب شهرهای سلیمانیه، حلبچه و راپرین را در برگرفت و سندیکای کارگران ساختمانی نیز از این اعتصاب پشتیبانی کرد. لازم به ذکر است که حکومت اقلیم کردستان به بهانه پرداخت نشدن حقوق کارمندان از طرف دولت مرکزی، در یکسال گذشته همیشه حقوق کارمندان دولت را با تاخیر پرداخت کرده و هم اکنون هم که اختلاف آنها حل شده و دولت مرکزی بودجه هنگفتی را به خزانه حکومت اقلیم ریخته، اما باز هم بخشهای زیادی از کارمندان دولت حقوق بیش از دوماه خود را دریافت نکرده اند و با توجه به سابقه حکومت اقلیم در چشم پوشی از پرداخت حقوق کارمندان خود به بهانه های واهی، کارمندان دولت بسیار خشمگین هستند و خواهان فوری پرداخت حقوقهای معوقه هستند.

اختلاف پ ک ک و حکومت اقلیم کردستان در رابطه با حاکمیت در شنگال!
انجمن وزرای حکومت اقلیم کردستان روز ۱۶ ژانویه طی بیانیه ای دخالت پ ک ک در شنگال و تلاش برای به کانتون کردن آنرا محکوم کرد و خواهان متوقف کردن تلاشهایشان در این رابطه شد. گفتنی است روز ۱۴ ژانویه از طرف پ ک ک اعلام شده که، در کوههای شنگال جلسه ای برگزار شده و این جلسه ۲۷ نفر را بعنوان انجمن ایزدیهای شنگال انتخاب کرده و این اولین قدم در راه کانتونی کردن شنگال می باشد. در بیانیه انجمن وزرای حکومت اقلیم آمده است ” ما اعلام می کنیم که تلاش پ ک ک در روز ۱۴ ژانویه برای درست کردن انجمن اداره منطقه شنگال، کاریست غیر قانونی و علیه قوانین کردستان و عراق می باشد و ما این دخالت را قبول نمی کنیم، و نباید با دردهای مردم معامله سیاسی شود”. گرچه اطلاعیه انجمن وزرای حکومت اقلیم اعلام می کند که نباید با دردهای مردم معامله سیاسی کرد، اما واقعیت این است که احزاب ناسیونالیست کرد در هر چهار بخش از کردستان، تاریخشان پر است از معامله سیاسی کردن به قیمت تحمیل درد و رنج مردم و همکاری و ساخت و پاخت با همه دولتهای مرتجع و سرکوبگر منطقه. اینبار هم اختلاف پ ک ک و حاکمین اقلیم کردستان بر سر شنگال که هنوز بخشهای زیادی از آن در دست داعش است، قطعا ربطی به منافع مردم ندارد و تنها در چهارچوب ساخت و پاخت احزاب ناسیونالیست با دولتهای مرتجع منطقه می گنجد.

اعلام موضوع اتحادیه میهنی در باره شنگال!
هفته گذشته در پی شناساندن شنگال بعنوان کانتون از طرف پ ک ک، فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان اقلیم کردستان هم موضوع خود را اعلام کرد و بیگه رد طالبانی رئیس این فراکسیون چنین گفت” شنگال بخشی از اقلیم کردستان است و ما فکر می کنیم هم انتخاب سیاسی و هم قانون گذاری باید توسط رهبری اقلیم کردستان تعیین شود”.

پارلمان اقلیم در باره پائین نیامدن قیمت بنزین و کمبود برق تحقیق خواهد کرد!
روز شنبه ۱۶ ژانویه، فخره دین قادر رئیس پارلمان اقلیم اعلام کرد که در این هفته هئیت پارلمان با هر یک از وزرای برق و معادن طبیعی نشست خواهد داشت و در باره کمبود برق و پائین نیامدن قیمت بنزین تحقیق خواهند کرد.لازم به ذکر است که کمبود برق در اقلیم کردستان به قدمت خود حاکمیت احزاب ناسیونالیست هست، اما مدتی است که این کمبود به شدت افزایش یافته بطوری که در چندین منطقه مردم تنها برای چند ساعت در شبانه روز از برق برخوردارند. از طرف دیگر با وجود پائین آمدن قیمت بنزین در سراسر جهان، اقلیم کردستان گویا تنها جائی است که هنوز هم بنزین را به نرخ قبلی، لیتری ۹۰۰ دینار می فروشند و همین امر سبب اعتراضات زیادی شده است.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *