yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

اتحادیه میهنی، گوران و حزب دمکرات بر سر تقسیم قدرت به توافق نرسیدند!
بر اساس گزارشهای دریافتی روز نهم فوریه اعضای هئیت مذاکره کننده سه حزب مذبور در سلیمانیه بر سر پستهای استانهای سلیمانیه و حلبچه و بعد از ماهها از انتخاب شهرداریها به توافق نرسیدند. در این باره لطیف عمر عضو هئیت مذاکره کننده اتحادیه میهنی در کنفرانسی خبری اعلام کرده که: ” مذاکره با حزب دمکرات ادامه دارد و ما احتیاج به زمان داریم برای به توافق رسیدن”. همچنین وی اعلام کرد که با لیست خزمه ت که از دو گروه اسلامی تشکیل شده است به توافق رسیده اند.
لازم به ذکر است که احزاب ناسیونالیست حاکم براقلیم کردستان بعد از ۲۴ سال حکومت و انتخابات و ظاهری دمکراتیک به خود گرفتن، اما کلیه پستهای اداری و حکومتی و رای انتخابات و نظر و رای مردم در کریدورهای مذاکرات احزاب حاکم تعیین می شود و همین پروسه هم در عرصه انتخابات پارلمان و هم در انتخابات شهرداریها بعد از نزدیک به یکسال از انتخابات هنوز هم بحث و مذاکره و جنگ درونی احزاب حاکم ادامه دارد.

ناپدید شدن پنج میلیارد دینار بودجه وزارت امور اجتماعی!
طبق گفته محمد عمر کانی مسئول امور اجتماعی حکومت اقلیم کردستان، مبلغ پنج میلیار دینار از بودجه سال ۲۰۱۳ وزارت امور اجتماعی به دست آنها نرسیده و کسی نمی داند که این مبلغ کجاست و چرا به حساب وزارت امور اجمتاعی واریز نشده. کانی در این باره گفت: ” ما قبلا طی نوشته ای از انجمن وزرا و وزارت دارایی خواسته بودیم که این مسله را روشن کنند و چرا به حساب وزارت امور اجتماعی واریز نشده، ولی تا هم اکنون ما هیچ جوابی نگرفته ایم” . طبق گفته های همین مسئول وزارت امور اجتماعی، قرار بوده آن مبلغ واریز شود و حقوق کسانی که بدلیل ناتوانی جسمی از این وزارتخانه حقوق می گیرند، حقوقشان بالا برود، اما اکنون و پس از دو سال تازه معلوم می شود که این پول اصلا واریز نشده.
دزدی و چپاول در حکومت ناسیونالیستها در اقلیم کردستان، چنان امری عادی و معمولیست که مردم تقریبا اسامی همه مسئولانی که مشغول دزدی و چپاول هستند را می دانند و حتی خود احزاب حاکم بارها برای افشای همدیگر لیست دزدیها و چپاول همدیگر را رو کرده اند، در نتیجه گم شدن این پنج میلیارد دینار و جوابگو نبودن وزارتهای مختلف در قبال آن امری عادی و روزمره است.

آماری از افشاگری در باره حقوق بگیران وزارت پیشمرگه!
روز نهم فوریه، محمود عمر عضو پارلمان اقلیم کردستان و عضو هئیت فعالیتهای پیشمرگه، اعلام کرد که هم اکنون ۴۳۰ هزار نفر به اسم پیشمرگ حقوق دریافت می کنند. بر اساس آمار بودجه اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۳ تعداد نیروهای نظامی پیشمرگه ۱۱۸۶۴۲نفر بوده اند، اما ۴۳۰ هزار نفر از وزارت پیشمرگه حقوق می گیرند. همین عضو پارلمان از حزب گوران می افزاید که هم اکنون نیروهای پیشمرگه از نیروی نظامی دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دمکرات تشکیل شده و اینها به موازات هم نیروهای مختلفی را به اسم پیشمرگه سازمان داده اند. گزارش افشاگرانه این عضو پارلمان می افزاید که اکثر اعضای دفتر سیاسی این دو حزب از نیروهای پیشمرگه فوجهای مخصوص محافظت خود را دارند. لازم به ذکر است که مدتی است بحث حقوق بگیرانی که کار نمیکنند ولی از وزارتخانه های مختلف حقوق دریافت می کنند به روزنامه ها و میدیا درز کرده، و روزی نیست که آماری از حقوق بگیران مفت خور و یا به قول مردم اقلیم کردستان ” حقوق بگیران گوشه دیوار” منتشر نشود و بر اساس گزارش همین عضو پارلمان، وزارت پیشمرگه جز وزارتخانه هایی است که بیشترین تعداد ” حقوق بگیران گوشه دیوار” را دارا است و اخیرا احزاب حاکم برای جلوگیری از اعتراضات مردم و البته در وزارتخانه های دیگر شروع به بازنگری پرونده ” حقوق بگیران گوشه دیوار” کرده اند و از تعدادی از آنها خواسته اند که یا باید کار کنند و یا حقوق آنها قطع خواهد شد.

اسامی بخشی از کارمندانی که بدونه سر کار رفتن، حقوق دریافت می کردند!
اخیرا وزارت دارائی اقلیم کردستان در دو منطقه سلیمانیه و رانیه، اسامی ۱۲۲۷ نفر از کارمندان دولت را که سالهاست حقوق می گیرند، بدونه اینکه در هیچ اداره ای کار کنند را علنی کرده. همچنین وزارت دارایی خواسته که این کارمندان که در میان مردم به کارمندان ” گوشه دیوار” مشهورند یا سر کار بروند و یا با قطع حقوقهای خود مواجه می شوند. لازم به ذکر است که احزاب حاکم و بویژه اتحادیه میهنی و حزب دمکرات هر کدام در حیطه قدرت خود سالهاست هزاران نفر از هواداران خود را بعنوان کارمندان دولت استخدام کرده اند بدونه اینکه این ” کارمندان” حتی یک روز هم در هیچ اداره ای کار کرده باشند. نکته جالب و قابل توجه در همین گزارش اینجاست که وزارت دارایی هم اکنون و بعد از اعلام اسامی این تعداد در واقع کارمند قلابی، به جای تحقیق در باره اینکه چطور شماها سالها حقوق دریافت کرده اید بدونه اینکه در هیچ اداره ای کار کنید و بازپس گیری حقوقهای مفتی که دریافت کرده اند، و یا دستگیری عاملان این رشوه خواری و تقلب آشکار، اعلام کرده اند که باید برای اینها در وزارتخانه های مختلف کار ایجاد شود.

تسلیحات نظامی بیشتری روانه اقلیم کردستان می شود!
روز هفتم فوریه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در یک کنفرانس خبری در آلمان اعلام کرد که آلمان و نیروهای ائتلاف علیه داعش قول کمک های تسلیحاتی بیشتری را به اقلیم کردستان داده اند. بارزانی گفت: ” ما به طول نزدیک به هزار و پنجاه کیلومتر در جنگ با داعش قرار داریم، برای همین احتیاج به اسلحه و مهمات بیشتری داریم”. وی همچنین گفت تسلیحات ارسالی تا کنونی تاثیر زیادی داشته و وضعیت جنگ علیه داعش را عوض کرده. لازم به ذکر است که در ابتدای حمله داعش به عراق، بسیاری از نیروهای تحت فرمان همین جناب بارزانی، خطرات و تهدیدات داعش را نه تنها جدی نگرفتند، بلکه در شنگال و مناطق آن بدونه هیچ مقاومتی آنرا تسلیم وحوش داعش کردند.

دستگیری تعدادی از طرفداران داعش!
بر اساس گزارشی که روز دوشنبه نهم فوریه منتشر شده، نیروهای آسایش ” امنیت” در منطقه گرمیان ۸ نفر را به جرم همکاری با گروه تروریستی داعش دستگیر کرده اند. همین گزارش می فزاید که تا هم اکنون در مناطق مورد مناقشه و از جمله منطقه خانقین با همکاری نیروهای پیشمرگه و آسایش تعداد دیگری که مذنون به همکاری با داعش بوده دستگیر شده اند. لازم به ذکر است که نیروهای سیاه داعش بعد از حمله به عراق در سال گذشته* اکنون تلاش دارند که در همه مناطق نفوذ خود را گسترش دهند که در اقلیم کردستان دهها نفر و از جمله دو آخوند و نزدیک به ۸۰ نفر از کارمندان وزارت اوقاف حکومت اقلیم کردستان به نیروهای جنایت پیشه داعش پیوسته اند.

نیروهای داعش سه پل را منفجر کردند!
روز هفتم فوریه نیروهای جنایت پیشه داعش در شمال شهر کرکوک دو پل را منفجر کردند، همین خبر می افزاید که روز هشتم فوریه نیز پل دیگری را منفجر کردند. به گفته یکی از مسئولین نظامی نیروهای حکومت اقلیم در این محور، داعش از ترس حمله نیروهای اقلیم شروع به منفجر کردن این پلها کرده است.*
yadi.mahmodi@gmail.com

۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ، ۱۱ فوریه ۲۰۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *