J2

ماجرای آلودگی آب تهران و عوارض آن

J2
نوید مینائی:
آلودگی بیش از حد آب تهران به نیترات این روزها خبرساز شده است. حافظی از مسولین محیط زیست مدارک و شواهد مستندی دارد مبنی بر اینکه میزان نیترات موجود در آب تهران از حد استاندارد بالاتر است. وزیر بهداشت اما اعلام کرده این مساله نگران کننده نیست و اینجوی هم نیست که می گویند! تهرانی ها خیالشان راحت باشد!

عامل اصلی افزایش میزان نیترات در آب آشامیدنی و سبزیجات ورود فاضل آب شهری صنعتی به منابع آب است. با توجه به اینکه بیش از ۵۰٪ از شهر تهران فاقد سیستم فاضل آب است منبع عظیمی از تیترات وارد سفره های آب زیر زمینی می شود. طبق تحقیقی که در سال ۱۳۷۷ در منطقه صنعتی بین تهران و کرج صورت گرفت مقدار نیترات موجود در منابع آب در همان سال از میزان استاندارد جهانی بسیار بالاتر بوده و همچنین در مقایسه با اندازه گیری در همان محل در سال ۱۳۷۳ از میزان رشد بالایی برخوردار بوده که نشان دهنده این است که میزان نیترات در منابع آب تهران و اطراف آن از همان سال ها در حال افزایش است.

اما قربانی اصلی و عمده نیترات کودکان و نوزادان و جنین هستند زیرا میزان جذب نیترات توسط انسان های کوچک دوبرابر افراد بالغ است. نیترات در دستگاه گوارش به نیتریت تبدیل می شود و وارد جریان خون می شود. این ماده جلوی انتقال اکسیژن توسط گلبول ها را گرفته باعث تیره شدن پوست٬ تشنج و نهایتا خفگی کودکان می شود. اما خطر اصلی افزایش میزان نیترات رابطه مستقیم آن با رشد سرطان رحم و پروستات است. همچنین نيترات، نيتريت و N-nitroso از دیواره رحم عبور کرده و موجب سقط جنین می شوند.

معنی امید دادن وزیر بهداشت باتدبیر به مردم اینست که نگران نباشید خودتان سرطان می گیرید و کودکانتان خفه یا سقط می شوند!

به نقل از ژورنال ۱۵ أذر ۱۳۹۳
http://journal-ruzaneh.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *