hamid

بحران اوکراین و راه حل یونان!

hamid
به گزارش خبرگزاریها “بحران اوکرین و یونان” محور اصلی مذاکرات سران اروپا در اجلاس جاری در بروکسل بوده است. اما آنچه رسانه ها و خبرگزاریها بحران یونان مینامند درست در نقطه مقابل بحران اوکراین قرار دارد. تحولات یونان بحران نیست، راه حل بحران است؛ حتی راه حل بحرانی که در اوکراین بوجود آورده اند.

بحران اوکراین، که نزدیک به یکسال است به عرصه یک جنگ خونین داخلی در شرق آن کشور و کشاکش میان روسیه و غرب تبدیل شده است، ابتدا با تظاهرات و اعتراضات وسیع مردم علیه دولت و مقامات و احزاب سنتی و اولیگارشی فاسد حاکم در آن کشور آغاز شد. اما این حرکت مردم بوسیله احزاب راست افراطی و نیروهای طرفدار روسیه و اتحادیه اروپا مصادره و “های جک” شد و وضعیت فاجعه باری بوجود آمد که امروز شاهد آن هستیم. مردم اوکراین نیز مانند مردم یونان حق داشتند علیه دولت و احزاب حاکم و کل وضعیت موجود اعتراض کنند. عامل و مسبب وضعیت حاضر در اوکراین نه اعتراضات برحق مردم آن کشور و اشغال چندماهه میدان استقلال بوسیله مردم کی یف، بلکه دست بالا پیدا کردن نیروهای راست افراطی در این تحولات است. اگر در اوکراین نیز بجای احزاب راست راسیستی و ناسیونالیستی ضد اروپای واحد و یا ضد روسیه، احزاب و نیروهای چپ ضد ریاضت کشی اقتصادی نقش محوری پیدا میکردند امروز بجای جنگ داخلی شاهد پیشروی مردم علیه وضع نابسامان اقتصادی و احزاب و نیروها ی راست سنتی در آن کشور می بودیم.

آنچه اجلاس سران اروپا “بحران یونان” مینامد در واقع راه حل بحران است اما البته نه از نقطه نظر سران روسیه و یا اتحادیه اروپا بلکه از نقطه نظر کمپ نود و نه در صدیها در اوکراین و یونان و همه جا. در این اجلاس بر سر آتش بس در اوکراین به توافق رسیدند اما مذاکره در مورد بدهی های یونان بجائی نرسیده است. این کاملا قابل انتظار بود. تسلیم شدن دولتها وبانکهای اروپا به خواستهای مردم یونان از طریق سازش و بند و بست بین اتحادیه اروپا و روسیه و آمریکا حاصل نمیشود بلکه در گرو قدرت خیابان یعنی بمیدان آمدن هرچه وسیعتر مردم علیه سیاست ریاضت کشی اقتصادی و دولتها و بانکها و نیروهای سیاسی مدافع این سیاست است.
حمید تقوائی
به نقل از ژورنال ۱۴ فوریه ۲۰۱۵
http://journal-ruzaneh.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *