mes

معدن مس خاتون آباد، نامی ثبت شده در ذهن همگان

mes
روز ٢٨ دیماه ١٥٠ نفر از کارگران ذوب مس خاتون آباد شهر بابک در اعتراض به برگزاری آزمون استخدامی و خطر بیکار شدنشان از کار برای دومین بار مقابل فرمانداری تجمع کردند. تجمع قبلی آنان در ٢٤ دیماه بود. که در عکس العمل به آن میثم یزدان پناه ابوسعیدی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهربابک، گفت:” اگر یک ماه جلوی فرمانداری هم بنشینید تا زمانی که خسارت به اموال دولتی، توهین به اشخاص و بر خلاف نظام کاری صورت نگیرد هیچ کس با شما کاری ندارد. اما اگر بخواهد کاری خلاف قانون صورت گیرد طبق قانون با شما برخورد می‌شود. فکر نکنید ما نسبت به تجمع حساس هستیم.”.

برگزاری آزمون و گذاشتن شروطی چون شرایط سنی و ارائه معافیت پزشگی راهی قانونی برای بیکارسازی کارگران است. با اینکار مدیریت میکوشد با ایجاد رقابت میان کارگران صف مبارزه متحد آنان را در هم شکند. در چنین شرایطی است که فرماندار شهر بابک کارگران را به قانون حواله میدهد. با دم زدن از “قانون” چماق تهدید و سرکوب را روی سر کارگران میگیرد. اما کارگران با ادامه تجمعاتشان پاسخ محکمی به او داده اند.

معدن مس خاتون آباد ، اسمی ثبت شده در ذهن همگان است.

یازده سال قبل در ٤ بهمن ٨٢ که خاتمی رئیس جمهور بود، هنگامیکه کارگران این معدن در اعتراض به بیکارسازیها دست به اعتراض زدند و دامنه این اعتراضات به شهر بابک کشیده شد، صف اعتراضشان با گلوله نیروهای سرکوب حکومت پاسخ گرفت. و در جریان آن چهار کارگر٬ به اسامی مومنی٬ مهدوی٬ رياحی و جاويدی و يک دانش آموز به نام پورامينی جان باختند.

با این حمله حکومت اسلامی میخواست در برابر مبارزات رو به جلوی کارگری، زورآزمایی ای کرده باشد، اما اعتراضات گسترده علیه این جنایت، این زورآزمایی را بشکست کشاند. این جنایت در پرونده دولت خاتمی و حکومت اسلامی ثبت است و یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد فراموش نشدنی است.*
شهلا دانشفر
منتشر شده در ژورنال روزانه٬ ۲۲ ژانویه ۲۰١٥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *