گفتگو با مینا احدی به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن

 

8march2016-200w

ایران میرود به مرکز به گور سپرده شدن هیولای اسلامی توسط زنان قهرمان تبدیل شود

انترناسیونال: روز جهانی زن٬ ۸ مارس٬ نزدیک است. بطور کلی چه تبیینی از موقعیت زن در جامعه  ایران و در مبارزه برای آزادی و برابری دارید؟ شکست ها و پیروزی ها برای آزادی و رهایی زن را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی میکنید؟   

 

مینا احدی:  ایران از سی و پنج سال قبل، مرکز یکی از تحولات و یا عقبگردهای مهم در موقعیت زنان بود. در ایران بود که نطفه جنبش زن ستیز اسلامی در دوره جدید بسته شد و در ایران بود که حمله به زنان در دوره پا گرفتن جنبش اسلامی آغاز شد. این جنبشی بود که از نظر فکری و سنتها و قوانینی که از آن دفاع میکرد متعلق به قرون وسطی بود و با زنجیر و شلاق و زندان و سنگسار میخواست زن متولد اواخر قرن بیست را به بند بکشد. این جنبشی بود که با حلمه به زنان شروع میکرد و سپس همه جامعه را به بند میکشید و ایران از بد روزگار تبدیل شد به مرکز این تعرض و مرکز چالش با ضد انقلاب اسلامی. زنان ایران مفتخر هستند که بعد از سی و چند سال نبرد جانانه با این هیولا اعلام کنند که اینها را شکست داده اند.

هنوز متاسفانه حکومت دست اسلامی ها در ایران است اما از آن همه تعرض و آن همه برنامه در تحمیل چادر بر سر زنان و ساکت کردن و محو کردن زنان از عرصه فعالیتهای اجتماعی اکنون دیگر پوسته ای بیشتر باقی نمانده. زنان در ایران حکومت را با مبارزه روزمره و در ابعادی میلیونی در عرصه تحمیل حجاب٬ کار و فعالیت اجتماعی، روابط جنسی و خصوصی، هنر و اعتماد بنفس اجتماعی کاملا عقب رانده اند. ایران مرکز ظهور هیولای اسلامی در دوره جدید بود و اکنون میرود به مرکز به گور سپرده شدن این هیولا توسط زنان قهرمانی شود که به همه سنتها و قوانین و نرم هایی که این حکومت از آن دفاع میکرد، پشت کرده و در اعماق جامعه از یک فرهنگ  و مناسبات آلترناتیو پاسداری میکنند.

شکست ها و پیروزیهای این جنبش در ایران از نظر من اینها است. با روی کار آمدن جنبش اسلامی برخی موضوعات نظری و فکری و همچنین عملی در مقابل ما زنان و مردان نسل قبل که دیکتاتوری شاه را سرنگون کرده و این جانوران را در مقابل خود داشتیم مطرح شد. جایگاه حجاب در دوره عروج جنبش اسلامی چیست، حکومتهای اسلامی چگونه حکومتهایی هستند، با این تعرض وحشیانه به زنان چه باید کرد و … بنظر من در ایران پاسخ این مسایل به همت جنبش کمونیستی نوینی داده شد که منصور حکمت در راس آن بود و با پاسخ دادن به گره های نظری زیادی به رشد و پیشروی جنبش زنان نیز کمک زیادی کرد.

ما در عرصه مقابله با حجاب، سنگسار و زن ستیزی اسلامی در صف اول بودیم و همراه با میلیونها زن پیشروی کردیم. شکست ما اگر بتوان نام شکست بر آن نهاد اینست که هنوز موفق به سرنگون کردن این هیولا نشده ایم.

انترناسیونال: مبارزه علیه اسلام سیاسی و کل صنعت کثیف اسلام دیگر محدود به ایران و یا جوامع اسلام زده نیست بلکه یک رکن مهم و حیاتی مبارزه علیه زن ستیزی در سطح جهان است. چه باید کرد؟ مولفه های اصلی پیشبرد این مبارزه در سطح جهان کدام اند؟ 

مینا احدی: جنبش زنان در سطح بین المللی بدلیل تسلط فمینیسم در دوره پست مدرنیسم و بدلیل تسلط  چپ سنتی و احزاب متعدد در قدرت و یا در اپوزیسیون که با مذهب رابطه حسنه ای دارند، هیچگاه نتوانست بفهمد که ما در چه دوره ای زندگی میکنیم و نقش تعرض وحشتناک به زنان در کشورهای اسلام زده را بسنجد و ببیند و در مقابل آن کار بکند. من در کنفرانس ١٩٩٥ در پکن با حضور ٣٥ هزار زن رفته بودم تا این کنفرانس را بسوی محکوم کردن سنگسار در کشورهای اسلام زده و ایران سوق دهم، آن دوره فمینیست هایی که در آنجا دیدم به من میگفتند زنان از کشورهای اسلام زده با حجاب و برقعه آمده و رنگارنگی فرهنگها را نمایندگی میکنند. من با ناامیدی از آن کنفرانس آمدم و سالهای سال در دهها کنفرانس و کنگره جهانی رفته و کماکان نتوانستم به نهادهای متعددی که از سازمان ملل و … پول گرفته و در مورد حق زن سخنرانی میکردند، بقبولانم که حجاب و سنگسار رنگارنگی فرهنگها نیست بلکه تحمیل بی حقوقی به زنان است. در سالهای اخیر با رشد جنبش اسلامی و به بردگی کشیدن زنان و فروش آنها در عراق و سوریه و با آمدن این جنبش به قلب اروپا و تحمیل حجاب به کودکان در پاریس و لندن و برلین، این مشکلات جلوی چشم همه ما است و کماکان جنبش مسلط زنان و الیتی که بلندگو و امکانات در دست اوست، لام تا کام در مورد این عقبگرد کامل نمیگوید و کماکان گوشها کر است و اینها مشغول کارهای دیگر هستند. از نظر من امروز دفاع از حقوق زنان در گرو حمله به جنبشی است که زن را رسما برده تعریف میکند و او را در قرن بیست و یک در بازار میفروشد. فمینیستی که پشت به این واقعیت دردناک کند، اسمش از تاریخ مبارزه در دفاع از حق زن خط میخورد.

مولفه های پیشرفت این مبارزه در وهله اول دیدن واقعیات و مقابله با یک جنبش و نقد یک مذهب و از نظر من در نقد همه مذاهب است.

انترناسیونال: چه پیامی برای ۸ مارس به جامعه دارید؟ 

مینا احدی: هشت مارس روز جهانی زن روز دفاع از حقوق و حرمت زنان است. در دنیا زنان قربانیان فقر و نابرابری و زن ستیزی اسلامی هستند و در ایران جنبش آزادیخواهانه و مدرن زنان گلوی یک حکومت زن ستیز اسلامی را گرفته است. حکومتی که قبل از سرنگون شدن به یک موجود عملا مرده تبدیل شده و از زنان شکست کامل خورده است. این فقط پس راندن جمهوری اسلامی نیست این پاسخ زنان مدرن و جنبش نوین زنان به قرون وسطی است. هر زنی که در ایران حجاب برمیگیرد و حجاب را رعایت نمیکند یک ضربه به جنبشی میزند که در دنیا میلیونها زن را به گروگان گرفته است. حجاب اسلامی در قرن بیست و یک، زنجیر به بردگی کشاندن زنان است و کماکان باید در ایران در هشت مارس امسال به عنوان یک موضوع مهم چالش دیده شود. پرتاب کردن حجابها و زیر پا گذاشتن حجاب ، یعنی سوت پایان جنبش اسلامی، چنین باد که امسال در هر جایی که بتوانیم حجابها را پرتاب کرده و اعلام کنیم نه به جنبش اسلامی در همه جا. من از طریق این تریبون به همه زنان شجاع و آزاده در ایران درود میفرستم و دست همه آنها را به گرمی میفشارم. ما در تاریخ مبارزه برای حقوق زنان در مرکز تحولات قرار گرفتیم و این نقش را بخوبی ایفا کردیم ما پوزه یک جنبش ضد زن اسلامی را در محل تولدش به خاک مالیدیم و در تاریخ مبارزه از حق زن نام خود را در بخش درست تاریخ  حک کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *