Hamid-t3

یادداشتهای هفته

Hamid-t3

حمید تقوایی:

آزادی بیان یعنی آزادی نقد مذهب!

“سوء استفاده از آزادی بیان و تندروی فکری و ترور شخصیت های مورد احترام ادیان، ملت ها و توهین به ادیان الهی و ارزش ها و نمادهای مورد احترام این ادیان محکوم و غیرقابل قبول است.”

این بخشی از اظهارات معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش نسبت به جنایت پاریس است. البته حمله تروریستها و افراطی گری را هم محض خالی نبودن عریضه محکوم کرده اند اما تاکیدشان بر محکوم کردن توهین به ادیان و ارزشهای مذهبی است. از حکومتی که رسما و علنا و قانونا آزاد اندیشان و سکولارها و اته ئیستها را به زندان میاندازد و به جوخه اعدام میسپارد و از نظامی که دستش به خون مختاری ها و پوینده ها و ستار بهشتی ها آلوده است انتظاری جز این نمیتوان داشت. اما شرط و شروط گذاشتن برای آزادی بیان و بویژه ممنوعیت نقد مذهب تنها به دولتهای سرکوبگر و تروریستی نظیر جمهوری اسلامی محدود نیست، دولتهای غربی و طرفداران پست مدرنیسم و نسبیت فرهنگی نیز همین ساز را میزنند. در برابر این جبهه ارتجاعی، باید با به نقد و طنز کشیدن مذهب به میدان آمد. تجدید چاپ کاریکاتورهای مجله چارلی ابدو در نشریات کثیرالانتشار اروپائی یک اقدام مهم در دفاع عملی از آزدی بیان است و باید امیدوار بود که اشاعه به نقد و طنز کشیدن مذهب در سطحی وسیع و گسترده تر از گذشته اشاعه پیدا کند. آزادی بیان بدون آزادی بی قید و شرط نقد مذهب معنائی ندارد.

***********************
علت اعتیاد و صنعت اعتیاد!

به گزارش ایرنا ۸۵ درصد تریاک و ۳۵ درصد هرویین جهان در ایران کشف می شود. کشف این میزان حیرت آور از مواد مخدر در جامعه ای با جمعیت کمتر از یک در صد جمعیت جهان حاکی از بیماری نظام و شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه است. اعتیاد یک عارضه اجتماعی است که در فقر و بی تامینی و افسردگی و نومیدی و میل فرار از واقعیات سخت زندگی ریشه دارد. جمهوری اسلامی از بدو بقدرت رسیدنش ماشین تولید و بازتولید این شرایط بوده است. اما تمام مساله این نیست. در ایران فروش و توزیع مواد مخدر یک تجارت دولتی است. در این گزارش گفته شده “سالانه ۵۰۰ تن انواع مخدرهای سنتی و صنعتی در کشور مصرف می شود.” اما از دست داشتن مقامات و باندهای حکومت در تولید و فروش مواد مخدر سخنی بمیان نیامده است. فروش و اشاعه ماده مخدر در ایران یک کار و کسب دولتی است و علت اصلی آمار سرسام آر و تکان دهنده مصرف مواد مخدر نیز همین امر است.

***********************
دشمن جمهوری اسلامی کیست؟

“تحریم ها برای کشور مشکل ایجاد کرده اما اگر دشمن شرط برداشته شدن آنها را، فلان مسئله اساسی و آرمانی از جمله دست برداشتن از اسلام و استقلال و پیشرفت علمی قرار دهد قطعاً غیرت هیچ مسئولی، قبول نمی کند. البته دشمن فعلاً به صراحت با آرمانها کاری ندارد اما اگر عقب نشینی بشود بعداً سراغ آرمانها هم می آید”. خامنه ای

خامنه ای با این جملات ندانسته درد اصلی نظامش را در مذاکرات با غرب بیان کرده است. رابطه با غرب تضعیف “آرمان اسلام” را بدنبال خواهد داشت و آرمان اسلام هم یعنی تعزیر و شلاق و اعدام و بیحقوقی زن و آپارتاید جنسی و اسید پاشی و چاقو کشی! همه این جنایات مقدس برای حفظ قدرت و ثروتهای نجومی که در دست مقامات حکومت اسلامی، از بیت رهبری تا باند رفسنجانی و دار و جناح اصولگرا و استحاله چی انباشته شده از نان شب واجب تر است. رابطه با غرب، یعنی دست کشیدن از تبلیغات و سیاستهای ضد آمریکائی گری، کل این دستگاه فساد و جنایت را به لرزه خواهد انداخت، ولی نه آنطور که خامنه ای میگوید بخاطر “شرط و شروط دشمن” بلکه به دلیل اوج گرفتن مبارزات و اعتراضات توده مردم. دولت آمریکا و غرب با تروریسم اسلامی که به مرزهای خودش محدود بماند هیچ مساله ای ندارند. مشکل رژیم رابطه با دولتهای غربی نیست، بلکه جامعه ای است که به جمهوری اسلامی دست شسته از هویت ضد آمریکائی اش امان نخواهد داد. “دشمن” جمهوری اسلامی کارگران و زنان و جوانان و توده مردم به ستوه آمده هستند. بسیج و سپاه و گشت ارشاد و وزارت اطلاعات و کل دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی برای مقابله با این دشمن ساخته و پرداخته شده است و جمهوری اسلامی نگران آنست که کوتاه آمدنش در برابر غرب، به تضعیف ایدئولوژی و استراتژی که کل این دستگاه سرکوب و جنایت بر آن بنا شده است منجر بشود. این اساس معضل خامنه ای و کل جمهوری اسلامی در رابطه با غرب است.

***********************
ترور پاریس، ضربه ای به جنبش اسلام سیاسی!

اساس تروریسم ایجاد رعب و حشت در جامعه است. حمله ترویستهای اسلامی به فکاهی نامه چارلی ابدو قرار بود همه ژورنالیستهای سکولار و آته ئیست و همه منتقدین اسلام را بترساند و به سکوت و تمکین وادارد. قبلا در رابطه با سلمان رشدی و روزنامه دانمارکی که اولین بار کاریکاتورهائی از محمد چاپ کرد همین اسلحه رعب وحشت را بکار گرفته بودند بودند و کم و بیش موفق شده بودند. آن تهدیدها و خط و نشان کشیدنها با اعتراض گسترده ای مواجه نشد. اما این بار جنایت وحشیانه آنان در پاریس از جانب توده مردم و ژورنالیستها جواب دندان شکنی گرفت. بیش از صد هزار نفر در شب همان روز در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه بخیابانها ریختند و اعلام کردند من چارلی هستم. لندن و رم و برلین نیز شاهد تجمعات و راهپیمائی هزاران نفره در واکنش به این حرکت تروریستی بود. در ده ها نشریه در اروپا و در صدها سایت کاریکاتورهای هفته نامه چارلی ابدو تجدید چاپ شد و بازماندگان هیات تحریریه این نشریه اعلام کرده اند که شماره بعدی را در تیراژ یک میلیون منتشر خواهند کرد. این گوشه ای از قدرت قطب سوم، جبهه مردم متمدن جهان، است که در برابر تروریسم اسلامی تمام قد ایستاده است، و این حرکت تا همینجا تروریسم اسلامی را در تحقق دو هدف اصلی اش، مرعوب کردن جامعه و به تمکین و سکوت کشاندن منتقدان اسلام، ناکام گذاشته است. این ضربه ای کاری به جنبش ارتجاعی اسلامی در غرب و در همه جای دنیا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *