yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

قیمت بنزین در اقلیم کردستان باز هم بالا رفت!
روز یکشنبه ۳۱ آگوست، هئیت منابع طبیعی پارلمان اقلیم و انجمن نفت و گاز بر سر کم کردن قیمت بنزین در اقلیم کردستان تشکیل جلسه دادند. این جلسه نه تنها نتوانست قیمت بنزین را پائین بیاورد، بلکه در ساعات آخرهمین روز قیمت هر لیتر بنزین از ۸۰۰ دینار به ۹۰۰ دینار افزایش یافت. همچنین بعد از بی نتیجه ماندن این جلسه، یکی از اعضای هیئت پارلمان به اسم دکتر عزت سابیر استعفا داد. لازم به یاد آوریست که اکثر مردم اقلیم کردستان به بالا بودن قیمت نفت و بنزین اعتراض دارند و به همین خاطر هم چندین ماه است که اختلاف و جدل بر سر چگونگی تعیین قیمت بنزین ادامه دارد و امروز از آن بنعوان بحران بنزین یاد می کنند و قطعا این افزایش قیمت دامنه اعتراضات را گسترش خواهد داد.

در اعتراض به بالا رفتن قیمت بنزین، جاده سلیمانیه دربندیخان بسته شد
روز دوشنبه اول سپتامبر، رانندگان جاده سلیمانیه دربندیخان در اعتراض به بالا رفتن قیمیت بنزین در اقلیم کردستان این جاده را بستند و خواهان پایین آوردن قیمتها شدند. همچنین این خبر می آفزاید که همزمان در شهر اربیل، چمچمال، رانیه و سلیمانیه نیز اعتراضاتی به بالا رفتن قیمت بنزین صورت گرفته. لازم به ذکر است که روز قبلتر قیمت بنزین در اقلیم کردستان باز هم بالا رفت، و اینجا هم مثل همه دولتهای بورژوازی دنیا، بهانه جنگ است و لابد احزاب ناسیونالیست حاکم تصور می کردند، می توانند به بهانه جنگ با داعش برای دوره ای طولانی از اعتراضات مردم جلوگیری کنند، اما همین اعتراض مردم بر سر بنزین نشان می دهد با وجود تهدید جانیان داعش و سو استفاده احزاب ناسیونالیست از این موقعیت به نفع خود، مردم کوتاه نخواهند آمد و اعتراض به گرانی، دزدی و چپاول احزاب حاکم ادامه خواهد داشت.

گفتگوئی تلفونی جو بایدن وزیر امور خارجه آمریکا با مسعود بارزانی!
روز دو شنبه اول سپتامبر جو بایدن وزیر امور خارجه امریکا با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در مورد جنگ با داعش و نقش بمبارانهای امریکا تلفنی گفتگو کرده. در این گفتگفو گفته می شود که مسعود بارزانی بر ادامه حمایتهای امریکا و بمباران مواضع داعش تاکید کرده و همچنین خواهان تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید عراق شده.

کنترل جاده کرکوک بغداد از دست نیروهای داعش خارج شد.
طبق آخرین گزارشهای منتشر شده، روز دوشنبه اول سپتامبر جاده کرکوک بغداد از دست نیروهای داعش خارج شد و به دست نیروهای اقلیم و دولت مرکزی عراق افتاد.

منطقه سلیمان بگ به کنترل نیروهای اقلیم کردستان در آمد!
طبق گزارش سایت ان ار تی، روز یکشنبه ۳۱ آگوست منطقه سلیمان بگ بعد از چند روز جنگ و درگیری با نیروهای داعش به دست نیروهای اقلیم کردستان افتاد و همچنین روستایی امرالی از محاصره دو ماهه داعش خارج شد و آنها ناجار به عقب نشینی شدند. لازم به ذکر است که در منطقه سلیمان بگ و چندین منطقه دیگر خبر می رسد که نیروهای سپاه پاسداران در جنگ علیه داعش حضور دارند و بدین وسلیه می خواهند مردم عراق و منطقه فراموش کنند که اینها ۳۵ سال پیش حکومتی را بنیاد نهادند که داعش حالا حالها باید جنایت کند و خون بپاشد تا به گرد پایی این حکومت فاشیست و ضد انسانی برسد. باید با صدائی رسا به مردم اقلیم کردستان و منطقه گفت که هیچ درجه از اختلاف و جنگ اینها با داعش نباید بگذارد که این واقعیت را کتمان کنیم که یک پای جنگ و خانه خرابی امروز مردم عراق رژیم اسلامی و داعشیانی است که ۳۵ سال است در ایران و منطقه مشغول قتل و آدمکشی هستند.
دولت آلمان هم به اقلیم کردستان اسلحه می فرستد
روز اول سپتامبر وزیر دفاع المان اعلام کرده که به زودی اسلحه و مهماتی را که بتوان با آن چهار هزار از نیروهای پیشمرگ را مسلح کرد را در چند محموله روانه اقلیم کردستان خواهد کرد. روز ۳۱ اگوست همزمان با تصویب کمک تسلیحاتی به اقلیم کردستان، دولت آلمان اعلام کرد که ۵۰ میلیون یورو را برای کمک به آوارگان در اقلیم کردستان اختصاص خواهد داد.

سقوط هواپیمائی بی سرنشین در منطقه دربندی خان
طبق گزارشهای منتشر شده، روز دوشنبه اول سپتامبر در نزدیک روستایی چرچه قه لا در منطقه دربندی خان، هواپیمایی بی سرنشین سقوط می کند. طبق اظهارات مردم این روستا، سقوط هواپیما هیچ خساراتی به مردم وارد نکرده و نیروهای امنیتی برای بازرسی وچگونگی سقوط این هواپیما و اینکه متعلق به چه کشوری بوده خود را به محل سقوط هواپیما رسانده اند.

یک میلیون و نیم آواره در اقلیم کردستان
مسول دفتر امور انسانی سازمان ملل در عراق اعلام کرده که هم اکنون در عراق یک ملیون و هشتصد هزار نفر آواره وجود دارد که تنها امسال ۸۵۰ هزار نفر از آنان به اقلیم کردستان پناه آورده اند. همچنین در این رايطه و در کنفرانسی مطبوعاتی، دیندار زیباری معاون مسول روابط خارجی حکومت اقلیم کردستان اعلام کرده که ” تا هم اکنون بیش از یک ملیون و نیم آواره در اقلیم کردستان اقامت گزیده اند و این فشار بیشماری را به حکومت اقلیم تحمیل کرده و ما از دولت عراق می خواهیم که هر چه زودتر بوجه ای را برای تامین زندگی این آوارگان تعیین و به حکومت اقلیم تحویل دهد”. لازم به ذکر است که بعد از حمله گروه جنایتکار داعش به دومین شهر بزرگ عراق موصل و بعد از آن مناطق ایزدی نشین شنگال و اطراف آن چند صد هزار نفر آواره شدند و امروز رسیدگی به زندگی و آینده این آوارگان به بحرانی جدی بخصوص در مناطق اقلیم کردستان که بیشترین تعداد آوارگان را به خود گرفته تبدیل شده است.

قیمت بنزین باز هم بالا رفت!
روز یکشنبه اول سپتامبر، هئیت منابع طبیعی پارلمان اقلیم و انجمن نفت و گاز بر سر کم کردن قیمت بنزین در اقلیم کردستان تشکیل جلسه دادند. این جلسه نه تنها نتوانست قیمت بنزین را پائین بیاورد، بلکه در ساعات آخر همین روز قیمت هر لیتر بنزین از ۸۰۰ دینار به ۹۰۰ دینار افزایش یافت. همچنین بعد از بی نتیجه ماندن این جلسه، یکی از اعضای هیئت پارلمان به اسم دکتر عزت سابیر استعفا داد. لازم به یاد آوریست که اکثر مردم اقلیم کردستان به بالا بودن قیمت نفت و بنزین اعتراض دارند و به همین خاطر هم چندین ماه است که اختلاف و جدل بر سر چگونگی تعیین قیمت بنزین ادامه دارد و امروز از آن بنعوان بحران بنزین یاد می کنند و قطعا این افزایش قیمت دامنه اعتراضات را گسترش خواهد داد.

افشای همکاری حزب دمکرات با حکومت بعث صدام
سایت کردستان پوست با انتشار دوباره وقایع ۳۱ آگوست ۲۰۰۶ و جنگ داخلی دو حزب اصلی ناسیونالیست کرد، حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی به رهبری جلال طالبانی دست به افشاگری های وسیعی علیه حزب دمکرات و همکاری آنها با دولت بعث عراق نموده. در میان دهها مطلبی که از آن تاریخ به بعد در این مورد نوشته شده، بسیاری به خیانت و همکاری حزب دمکرات، تا سطح سرازیر کردن نیروهای حکومت بعث عراق به اربیل و سلیمانیه، دستگیری و سر به نیست کردن دهها نفر از مردم بی دفاع و یا هواداران اتحادیه مهینی پرداخته اند. همچنین تعدادی از این مطالب به همکاری اتحادیه میهنی با جنایتکاران حکومت اسلامی اسلامی پرداخته و از زاویه ای ناسیونالیستی هر دو حزب اصلی را به نقد کشیده اند. لازم به ذکر است که احزاب حاکم در طول حیات خود و بویژه بعد رویدادهای سال ۱۹۹۱ و پرت شدن اینها به قدرت، بارها علیه همدیگر و علیه مردم بی دفاع دست به اسلحه برده اند و در این باره هیچ گاه هم از همکاری و کمک دولتهای مرتجع منطقه از جمله رژیم اسلامی، دولت ترکیه و بخصوص دولت وقت بعث عراق که مورد تنفر بی پایان مردم کردستان بود ابائی نداشته اند. تنها راه خاتمه دادن به جنگ و خونریزی، همکاری و نوکری دولتهای مرتجع منطقه، دزدی و چپاول و سرکوب و بی حقوق کردن مردم خاتمه دادن به قدرت ملیشیائی و عشیره ای احزاب ناسیونالیست کرد، و جایگزین کردن آن با قدرت توده های مردم متشکل در شوراهای است که بنیاد آن بر پایه یک حکومت غیر قومی، غیر مذهبی و مدافع منافع اکثریت مردم بنا شده باشد.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *