تجمع دانش آموزان شروع جنبش توده ای در مدارس است

اصغر کریمی

تجمعات اعتراضی دانش آموزان سال نه و دوازده در بیش از بیست شهر در روز ۱۵ اردیبهشت و تداوم آن در روزهای گذشته در شهرهای دیگر علیه امتحانات حضوری در شرایط شیوع کرونا، اتفاق مبارزاتی مهم و تازه ای در فضای سیاسی است. سرکوبگران حکومت به دانش آموزان در برخی شهرها هجوم بردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند اما اهمیت این واقعه در به میدان آمدن توده ای دانش آموزان است. ترس و تلاش حکومت برای جلوگیری از گسترش این تجمعات نیز اهمیت این حرکت را نشان میدهد. حدود چهار میلیون دانش آموز در کلاس های ۹ تا ۱۲ مشغول تحصیلند. برخی از خانواده ها دانش آموزان را همراهی کرده و معلمان نیز از این اعتراضات حمایت کرده و با بیانیه هایی رفتار وحشیانه حکومت با دانش آموزان را محکوم کردند.

میلیون ها دانش آموز و خانواده های آنها و معلمان نیروی عظیمی هستند که اکثریت قریب به اتفاق آنها متعلق به طبقه کارگر و متعلق به جنبش رادیکال و سرنگونی اند. تجمعات اخیر پتانسیل بالای مبارزاتی نسل جوان دختر و پسری را نشان میدهد که اگر چه اولین بار است به شکل سازمایافته و وسیع اظهار وجود میکند اما سالها است در ابعادی میلیونی علیه فرهنگ ارتجاعی و عقب مانده و مذهبی حاکم شوریده است، آخوندهای مدارس را ذله کرده است. اکثریت قریب به اتفاق این نسل با داشتن دوست پسر و دختر انقلاب اجتماعی عمیقی را پشت سر گذاشته است. تعداد نه چندان کمی از آنها فعالانه در خیزش های سالهای اخیر شرکت داشته اند. نسلی که از طریق معلمان چپ و رادیکال و یا افراد بزرگتر خانواده با بسیاری مفاهیم سیاسی و جنبش های اعتراضی آشنا شده است و در این جنبش ها شرکت داشته است. از جمله حامی اعتصابات سراسری معلمان در سال های گذشته بوده است. در ابعادی انتخاب سیاسی و یا حزبی نیز کرده است.

دانش آموزان در سالهای گذشته نیز به اشکال مختلف اعتراض کرده اند اما تجمع همزمان آنها در بیش از بیست شهر سرآغاز حرکت مهمی است که بر عمق و گسترش رادیکالیسم و جنبش سرنگونی تاثیر محسوسی خواهد گذاشت. مهم سازماندهی و سازمانیابی این نیرو است. معلمان، دانشجویان و خانواده های پیشرو نقش تعیین کننده ای در جهت دادن، شکل دادن به شبکه های مبارزاتی در میان دانش آموزان، روشنگری و آگاهی بخشی و فرموله کردن مطالبات عادلانه آنها دارند.

کار آگاهگرانه حول سوژه های سیاسی و اجتماعی و ریشه های طبقاتی و سیاسی ظلم و سرکوب و فقر و نابرابری و استثمار و مذهب و اعدام و اعتیاد و همینطور در مورد خطوط اصلی یک جامعه انسانی از جمله مسائلی است که میتواند توسط معلمان پیشرو و فعالین کمونیست وسیعا در میان نسل جوان از جمله دانش آموزان ترویج شود و شبکه ها و جمع های مختلف مبارزاتی و مطالعاتی در میان آنها ساخته شود. چنین فعالیتی هم مبارزه دانش آموزان برای پیگیری خواست های آنها از مقابله با امتحانات حضوری تا تحصیل رایگان و بیرون انداختن مذهب و آخوند از کتب درسی و مدارس را تقویت میکند و هم عامل مهمی در تقویت خواست ها و مبارزات معلمان خواهد بود که بخشی از خواست های آنها نیز به بهبود فضای آموزشی برای دانش آموزان و تحصیل رایگان و غیره مربوط میشود.

این نیروی جوان پا به میدان گذاشته است، کاری که در دستور کمونیست ها و معلمان پیشرو قرار میگیرد سازماندهی آن و گسترش افکار راهگشا و سوسیالیستی در میان این نیرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *