جراحی اقتصادی توسط قاتلان اقتصادی- اصغر کریمی

پزشکیان روز ۱۳ شهریور در مشهد گفت “باید مردم را آگاه کنیم که چه مداخلاتی باید در عرصه اقتصادی صورت گیرد و طبیعتاً نیاز به چه جراحی‌هایی هست که کشور از این وضعیت خارج شود. جراحی هم بدون رضایت مردم انجام نمی‌شود.”

قبل‌ترسرنخی از این جراحی داده بود: “هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسیددار بفروشیم. پول دارو و نهاده و حقوق بازنشسته‌ها را ندارم، اما بنزین دلار ۵۰ تومان را می‌فروشم ۱۰ تومان”. نان در هفته‌های گذشته تا صددرصدگران شده و گرانی بنزین و اقدامات مشابه دیگر در راه است.

وقتی در حکومت اسلامی بحث اقتصاد می‌شود بلافاصله کلماتی کلیدی به ذهن می‌رسد: مافیای اقتصادی، رانت‌خواری، فساد، حقوق‌های نجومی، آقازاده‌ها، زیربنای الاغ خمینی و در مقابل حقوق معوقه، دستمزدهایشرم‌آور، اخراج، بیکاری،بی‌خانمانی، بازماندن کودکان از تحصیل و هزار بلای دیگر.

هجوم به زندگی مردم سیاست همیشگیحکومت بوده است،تفاوت پزشکیان با بقیه این است که می‌خواهد جراحی را با رضایت! خود مریض انجام دهد. اما جراحان قاتلانی شناخته شده‌اند،هم قاتلان سیاسی‌اند هم قاتلان اقتصادی و ایندو کاملاًبه هممربوط‌اند.

مردم جراحی‌های اقتصادی را با خیزش جواب داده‌اند و کسب رضایت آنها برای فقر بیشتر مسخره است.پزشکیاناین را می‌داند منظورش رضایت و اتحاد بالایی‌ها است. درسخنرانی‌اش نیشی به دولت‌های قبلی زد و گفت: “همه با هم بودیم و این‌جوری شده” و همه با هم باید حلش کنیم. همراهی جراح اعظم! را دارد و به همراهی مجلس، سپاه،صداوسیما و ارگان‌های دیگراحتیاج دارد. اما همراهی بالایی‌ها نیز در مقابل بحران‌هایجان‌سخت و به بن‌بست رسیده دوام نخواهد آورد.

وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی نهراه‌حل اقتصادی دارد نه سیاسی. نه در سطح منطقه و بین‌المللی می‌تواند سیاست راهگشایی داشته باشد و نه در داخل قادر است از هزینه مذهب و نهادهای نظامی بزند، نه توان راه‌اندازی صنایع ورشکسته را دارد، نه قرار است با رانت و فساد در بیفتد. تنها راه باز هم گرانی بیشتر و هجوم بیشتر به زندگی مردم است. اما این نیز کمکی به حل معضل اقتصادی حکومت حتی در کوتاه‌مدت نمی‌کند.

پاسخ مردم گسترش اعتراض، تکثیر اعتصابات قدرتمند و سراسری پرستاران، گسترش شبکه‌های اعتراضی در سراسر کشور، تقویت جنبش دادخواهی و علیه اعدام، گسترش بی‌حجابی و آمادگی هر چه بیشتر در داخل و خارج در سالروز انقلاب است.

مندرج در ژورنال ۸۲۷

۵ سپتامبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *