محمد شکوهی

mm1shokohi@gmail.com

جمهوری اسلامی و تشدید فعالیتهای هسته ای

این هفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش سه ماهه خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را منتشر کرد. گزارش آژانس می گوید: جمهوری اسلامی به بازرسان این کشور نه اجازه دسترسی به دو مرکز اتمی را داده و نه به سوالات آژانس پاسخ روشنی داده است. همچنین سه سایت را در ایران شناسایی کرده است که احتمال می‌رود تهران از آنها یا برای ذخیره مواد هسته‌ای استفاده می‌کند و یا در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای بدون اعلام به ناظران بین‌المللی جریان دارد.

خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش جدید آژانس نوشته که ایران در حال حاضر ۱۰۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده دارد که در مقایسه با ذخایر این کشور در نوامبر سال گذشته میلادی تقریبا سه برابر شده است. این گزارش همچنین تاکید کرده عنی سازی اورانیوم در غنی‌سازی UF6 در فردو، نصب سانتریفوژهای جدید و افزایش دخایز اورانیوم بالای ۴ و نیم درصد کماکان ادامه داشته و ایران جلوی بازرسی های این سازمان را از مراکز هسته ای گرفته و دوربین های نصب شده را غیر فعال کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در رابطه با سرعت گیری فعالیت های هسته ای رژیم هشدار داده که “زنگ خطر” را به صدا در خواهد آورد. او از ایران خواستار توضیح درباره مرکزی در نزدیکی تهران شده است که آخرین بار در آنجا ذرات اورانیوم یافت شده است .در بخش آخر گزارش آژانس هم‌چنین ایران را از هرگونه اقدامی که بر ضد تعهداتش باشد برحذر داشته است. در همین حال کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانش در واکنش به گزارش جدید این سازمان اعلام کرده “ایران هیچ تعهدی در جهت اجابت درخواست‌های این سازمان ندارد”.

لازم به توضیح است در سال ۲۰۱۵ جمهوری اسلامی و کشورهای ۵+۱ توافق هسته ای برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را امضا کردند و قرار شده بود تمام فعالیتهای هسته ای حکومت زیر نظر آژانش ادامه یابد. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ با بد نامیدن این توافق از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد. بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای گسترده ؛ در اردیبهشت ماه امسال جمهوری اسلامی اعلام کرد که تعهدات برجامی اش را لغو کرده و”گام های متعددی” را در واکنش به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمها در دستور خود می گذارد. از جمله این گام ها توقف فروش اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین بود. بر اساس توافقات قبلی آب سنگین با نظارت کشورهای باقیمانده در برجام به فروش خواهد رسید وذخایراورانیم غنی شده ایران در اختیار روسیه قرار خواهد گرفت.

گام دوم کاهش تعهدات برجامی رژیم، خروج از توافق تعیین‌شده ۳.۶۷ درصدی غنی‌سازی اورانیوم بود که حکومت رسما اعلام کرد افزایش میزان غنی سازی بالای ۴ و نیم درصدی را در دستور خود می گذارد. گام سوم کاهش تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی را بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در شهریورماه اعلام کرد و آن نصب هزاران سانتریفیوژ”IR6s” برای افزایش ظرفیت عنی سازی اورانیوم بود که این اقدام افزایش دخیره اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی را به دنبال داشت. بر اساس گزارش آژانس جمهوری اسلامی در حال حاضر 1020کیلوگرم اورانیو غنی شده در اختیار دارد که خطر آن میرود اقدام به تولید سلاح هسته ای بکند.

آنچه مسلم است جمهورس اسلامی تعهدات برجامی اش را نقض کرده و اقداماتی فراتر از توافقات برجامی برای دستیابی به اورانیوم غنی شده در دستور خود گذاشته است. شدت این اقدامات در سه ماهه گذشته منجر به افزایش دخایز اوارنیوم غنی شده رژیم شده که از نظر آژانس و کشورهای باقیمانده در برجام بر خلاف تعهدات برجامی بوده و خطر افزایش تلاشهای رژیم برای دستیابی به ساخت سلاح هسته ای را افزایش داده است. تمامی تلاش های کشورهای باقیمانده در برجام برای بازگرداندن رژیم به انجام تعهداتش با شکست منجر شده است. از نظر این کشور ها برجام در خطر می باشد.

در همین حال جمهوری اسلامی از فرصت بدست آمده در طول چند ماه گذشته برای بیشترین تلاش در جهت گسترش فعالیتهای هسته ای اش استفاده کرده به این امید که در مذاکرات بعدی پیرامون روند و چند و چون اجرای برجام از آن به عنوان اهرم فشار به غرب برای گرفتن امتیازات بیشتر، نهایت استفاده را بکند. سیاست رژیم خرید وقت و فرصت برای چانه زنی و گرفتن امتیازات بیشتر می باشد. در این میان آمریکا هم مدام تحریمها را گسترش داده و ضربات کوبنده ای بر اقتصاد حکومت وارد کرده است. در تحولی دیگر کشورهای باقیمانده اروپایی در برجام تلاش های زیادی کردند تا بلکه رژیم را پای اجرای تعهدات برجامی برگردانند که موفق نشدند.

تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش فعالیتهای هسته ای اش از جمله افزایش اورانیوم غنی شده ؛ تقلا و تلاشی است برای دستیابی به ساخت سلاح هسته ای و بخشا موشک های بالستیک با قدرت حمل کلاهک های هسته ای می باشد. تلاشی که در چهارسال گذشته با توفق هسته ای، غرب موفق به مهار آن شد.

جمهوری اسلامی در تعقیب پروژه هسته ای اش اساسا دو هدف را تعیقب می کند. اول دست یافتن به ساخت سلاح هسته ای و استفاده از آن به عنوان اهرم فشار به غرب برای گرفتن امتیازات بیشتر و تغییر توازن قوای نظامی در خاورمیانه بویژه برای رویارویی با اسرائیل.

دوم مصرف داخلی این تلاش هاست. رژیم قرار است نشان بدهد که علیرغم تحریمهای گسترده و “تلاش دشمنان”؛ حکومت موفق به ادامه پروژه هسته ای اش شده ، هنوز “اقتدار” داشته و از آن به عنوان اهرمی برای تشدید و ایجاد جو رعب و وحشت و فشار و سرکوب در داخل بهره بگیرد.

دستیابی جمهوری اسلامی، رژیم حامی وبانی تروریسم اسلامی در منطقه و جهان به سلاح هسته ای یک تهدید و خطرجدی برای کل مردمان منطقه خاورمیانه و ایران و جهان می باشد. پروژه هسته ای حکومت مدتهاست که تبدیل به پروژه ای برای بقا و ادامه حکومت کثیف اسلامی شده است. جمهوری اسلامی با پروژه هسته ای اش در صدد است با دستیابی به سلاح هسته ای موقعیت رو به زوالش در داخل و در منطقه را تقویت کرده و از آن به عنوان عامل تهدید برای پیشبرد سیاستهایش در خاورمیانه بهره ببرد. امری که صلح و امنیت منطقه را بشدت تهدید می کند. فعالیتهای هسته ای بیشترین لطمات و صدمات را بر زندگی و معیشت مردم وارد کرده است. تحریمهای گسترده، فلج اقتصاد حکومت، تحمیل فقر و فلاکت به بهانه تحریمها بر گرده مردم از اثرات و لطمات اصرار و پافشاری جمهوری اسلامی به ادامه فعالیتهای هسته ای اش می باشد. همه فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی باید تعطیل گردد. مردم ایران بمب اتمی و سلاح هسته ای نمی خواهند.پایان دادن به بحران هسته ای حکومت، اثرات وتبعات ویرانگر آن بر زندگی و معیشت مردم، در دستور مبارزات مردم قراردارد. با به زیر کشیدن جمهوری اسلامی رویای دست یابی رژیم تروریسم اسلامی به سلاح هسته ای نیز به گور سپرده خواهد شد. راه حل بحران هسته ای حکومت سرنگونی جمهوری اسلامی به قدرت انقلاب مردم می باشد.

محمد شکوهی

انترناسیونال ۸۵۸

۵ مارس ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *