از فایل صوتی پزشکیان تا سکوت خامنه‌ای! محمد شکوهی

هفته‌ای که گذشت پزشکیان رئیس‌جمهور رژیم در نشست سالانه مجمع‌عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. قبل از سخنرانی وی خبرگزاری بلومبرگ یک فایل صوتی از وی که در گفتگو با رسانه‌های امریکایی بود، را منتشر کرد. وی در این فایل صوتی گفته است: “ما آماده‌ایم سلاح‌هایمان را کنار بگذاریم اگر اسرائیل هم کنار بگذارد. تروریست، تروریست است. فرق ندارد چه عرب چه عجم چه فارس باشد یا اسرائیل و آمریکا باشد. اگر ترور کردند تروریست هستند.”

با پخش این فایل صوتی حملات باندهای حکومتی زاویه‌دار و مخالف پزشکیان آغاز شد. ابتدا وزارت خارجه ضمن تکذیب آن، خبرگزاری بلومبرگ را متهم به دست‌کاری فایل صوتی کرد. پس از چند ساعتی خبرگزاری فارس با بازنشر این فایل صوتی نوشت: به نظر می‌رسد این اظهارات “صحت” داشته باشد. فارس در گزارشی با احتیاط بیشتر عمل کرد و نوشت “رئیس‌جمهور احتمالاً دچار سبق لسان شده است”. سبق لسان به معنای خطای سهوی زبانی است!

*کیهان شریعتمداری نوشت: اظهارات نسنجیده اخیر، همچون جمله “ما با همه برادریم و با آمریکا نیز برادر هستیم” در نشست خبری رئیس‌جمهور و تکرار این بی‌دقتی جدای از سهو لسانی و ظن به رسمیت شناخته‌شدن غده سرطانی اسرائیل بوده و بدون شک بی‌دقتی و ایجاد شبهه به‌رسمیت‌شناختن اسرائیل از سوی ایران و ظن معامله پشت پرده ایران و آمریکا به طور ناخواسته نیز، ضربه بزرگی را به تصویر ایران در چشم آزادگان جهان وارد خواهد ساخت.”

*باندهای دوروبر جلیلی و اصول‌گرایان پایدارچی و آنچه که اینها “حلقه نیویورکی‌ها”، منظورشان ظریف، عراقچی و تخت‌روانچی می‌گویند صحبت از” فروش ایران” کرده و سخنان پزشکیان را خلاف سیاست‌های عمومی حکومت دانسته و شروع به افشاگری علیه باند دولتی‌ها کرده‌اند.

* محمدعلی موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری در واکنش به فایل صوتی پزشکیان گفته است: در صورت صحت، یک فلته [اللِّسَان] (لغزش زبانی) بیش نبود!

*اما در میان این گلایه‌های اصول‌گرایان از باندهای مختلف، اصلاح‌طلبان یکدست پشت پزشکیان رفته و حملات باند مقابل را مخالف سیاست‌های خامنه‌ای، آن طوری که این‌ها تعبیر می‌کنند، دانسته و به باند مقابل توصیه کرده‌اند که صحبت‌های خامنه‌ای را در نظر بگیرند!

اما پزشکیان در فایل صوتی چه گفته است؟ خلاصه صحبت‌های وی در نشست سازمان ملل تکرار و تناقض‌گویی‌هایش به نقل از رسانه‌ها اینها بود:

*پزشکیان ضمن محکوم‌کردن حملات اسرائیل و “جنایت” خواندن این کشور گفت که ایران پیشنهاد می‌دهد با یک رأی‌گیری و رفراندوم به فلسطینیان اجازه داده شود درباره سرنوشت سرزمین خود تصمیم بگیرند.

* ایران هیچ‌گاه به همسایگان خود حمله نکرده و تنها از خود “قهرمانانه” دفاع کرده. ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچ‌کس سر جنگ و دعوا نداریم. آماده احیای برجام هستیم و پس از آن آماده گفتگو درباره مابقی موارد هستیم. تهران آماده است برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها مذاکره کند و چنانچه برجام زنده شود، ایران آماده گفتگو درباره سایر موارد است.

*عراقچی وزیر خارجه رژیم درمورد سخنان پزشکیان در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی گفت که “سخنان رئیس دولت در جمهوری اسلامی بحثی نظری و مبنایی” درباره خلع سلاح عمومی بوده است.

در این شکی نیست که متن خوانده شده توسط پزشکیان در نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل با خامنه‌ای و دفتر وی چک شده بود. این متن تکرار همیشگی ادعاها و تناقض‌گویی خامنه‌ای درباره مسائل و معضلات رژیم است که در این مناسبت‌ها تکرار می‌شود. تعامل با جهان، دفاع از تروریسم اسلامی، نابودی اسرائیل، بازگشت به برجام و تلاش برای لغو تحریم‌ها و… . حضور در سازمان ملل همیشه در این سال‌ها برای رژیم تریبون دیگری برای استفاده تبلیغاتی و طرح مواضع همیشگی‌اش بوده و چیز جدیدی در میان نیست.

اما ماجرای انتشار فایل صوتی پزشکیان با سخنان وی در نشست سازمان ملل تفاوت‌هایی دارد. محتوای این سخنان واکنش‌های تند باندهای حکومتی را به دنبال داشت و یک‌بار دیگر کشمکش و دعواهایشان را بالا برد و همدیگر را به عدول از سیاست و مواضع تاکنونی حکومت مبنی بر حمایت از تروریسم اسلامی و نابودی اسرائیل متهم کردند. خامنه‌ای تا حالا درباره این فایل صوتی پزشکیان ساکت بوده و چیزی در رد و یا تأیید آن نگفته فقط رئیس مجلس خبرگان گفته “در صورت صحت یک فلته [اللِّسَان] (لغزش زبانی) بیش نبود”! طبعاً رئیس خبرگان دیگر نمی‌تواند بدون مشورت با خامنه‌ای چنین حرفی بزند. به نظر می‌رسد از خامنه‌ای تا سران کله‌گنده نظام سکوت را به مصلحت می‌دانند، تا صفوف باندهای حکومت بیشتر از این درگیر این موضوع نشود.

اما در این میان فایل صوتی پزشکیان، نحوه و زمان به‌زبان‌آوردن این سخنان از طرف وی، احتمالاتی را دامن زده است. اینکه وی قطعاً همه چیز، حتی مصاحبه و موضوعات جلساتش را با خامنه‌ای چک کرده، شکی نیست و اینکه هیئت همراه وی مدام با بیت رهبری در تماس بوده که مبادا پزشکیان چیزی از اختلافات و دعواهای درونی حکومت، تا آنجایی که به موضوع جنگ حماس و اسرائیل برمی‌گردد را لو بدهد، هم شکی درش نیست. اما اینجا چندین احتمال و گمانه‌زنی پیرامون هدف و محتوای فایل صوتی مطرح شده است که بد نیست اشاره‌ای گذرا به آنها داشته باشیم.

اولین احتمال این است که شخص خامنه‌ای از این سخنان پزشکیان خبر داشته و می‌خواسته از این طریق پیامی به آمریکا و متحدانش بدهد که به اسرائیل حمله نخواهد کرد.

دومین احتمال، دادن اطمینان به آمریکا و متحدانش است که قصد دخالت در جنگ در حمایت از حزب‌الله لبنان را ندارد.

سومین احتمال این است که ازطریق پزشکیان این پیام را به آمریکا و غرب بدهد که حاضر است بر سر مسائل و موضوعات مورد اختلاف طرفین، از جمله موضوع جنگ اسرائیل و حماس و حوثی‌ها مذاکرات را برای پایان‌دادن به جنگ و جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران در دستور بگذارد.

اگر نگاهی به مواضع خامنه‌ای در دو ماه گذشته و بعد از کشتن هنیه در تهران و هارت‌وپورت کردنش برای انتقام‌گیری و حمله به اسرائیل بکنیم و در کنارش ترس و وحشت خامنه‌ای از خطر حمله اسرائیل به ایران و عواقبی که برای رژیم دارد را از نظر بگذرانیم، معلوم می‌شود که صحبت‌های پزشکیان در فایل صوتی‌اش بیانگر ترس و وحشت جمهوری اسلامی، ازجمله شخص خامنه‌ای از روند جنگ و مشخصاً خطر حمله اسرائیل به ایران است. وی خواسته ازطریق پزشکیان به آمریکا و غرب و اسرائیل این پیام را برساند.

سابقه چنین موضع‌گیری‌ها و اعلام دو پهلوی سیاست‌های خامنه‌ای از زبان رؤسای جمهور رژیم، قبلاً هم مرسوم بوده است. برای مثال دوره گفتگوهای برجام در وین که حسن روحانی تمام‌قد از توافق دفاع کرد و گفت برجام را خدا آورده و هسته سخت حکومت آن را قبول نداشت، که خامنه‌ای ضمن تذکر به روحانی آن را “نرمش قهرمانانه” خواند، فقط یک نمونه از این موارد بود.

نفس سکوت خامنه‌ای تا به امروز در مورد فایل صوتی این احتمال را قوی‌تر کرده است که ممکن است به توصیه خود وی پزشکیان این مواضع خامنه‌ای را در جمع رسانه‌های آمریکایی مطرح کرده تا ببیند واکنش آمریکا و غرب در این مورد چیست و آیا می‌تواند زمینه‌ای برای آغاز دور دیگری از زدوبند و عقب‌نشینی در مقابل آمریکا در قبل گرفتن امتیازاتی باشد یا نه.

فایل صوتی و اعلام مواضع پزشکیان، سکوت خامنه‌ای و شعله‌ورشدن اختلافات درونی حکومت حول این موضوع، در این واقعیت تغییری نمی‌دهد که وضعیت جمهوری اسلامی، به‌ویژه بعد از آغاز انقلاب زن، زندگی، آزادی در برابر مردم به‌شدت شکننده و درهم‌ریخته شده است. مضحکه انتخابات و نۀ دیگر مردم به حکومت و ادامه مقاومت مردم در برابر رژیم، خطر بازگشت مجدد اعتراضات و جهت‌گیری آن برای سرنگونی رژیم، بزرگ‌ترین نگرانی حکومت است. خامنه‌ای چند سال است که متوجه شده مردم این حکومت را نمی‌خواهند و مترصد فرصتی برای به زیر کشیدنش هستند. در کنار این مسئله خطر جنگ و حمله اسرائیل هم مهم‌ترین موضوعی است که رژیم را با خطرات جدی روبرو کرده است. اختلافات حکومتی هم که ادامه دارد. “دولت وفاق ملی” عملاً زمین‌گیر شده و صدها معضل و مشکل دارد. یکی از این موضوعات خطر حمله اسرائیل است که خامنه‌ای و دولتش و اساساً کل نظام را تهدید می‌کند. خامنه‌ای و پزشکیان و کل نظام به دنبال راه‌حلی برای رفع خطر از سر رژیم هستند. از این منظر هیچ بعید نیست که حکومت برای بقایش به هر عقب‌نشینی و سازشی، از جمله گفتگو با آمریکا، کم‌کردن حمایت‌هایش از حزب‌الله و حماس و حوثی‌ها، دست بر داشتن از تهدید نابودی اسرائیل که یک شعار و مبنای هویتی رژیم است، دست بزند.

در این اوضاع‌واحوال مردم هم وضعیت زار و درمانده حکومت و خامنه‌ای را رصد می‌کنند. خوشحال‌اند که حکومت زمین‌گیر شده. به‌ویژه اینکه خامنه‌ای و سپاه و کل حکومت در برابر اسرائیل تحقیر و ذلیل شده و نمی‌توانند کاری بکنند. عربده‌کشی‌های نابودی اسرائیل و آزادی قدس، این شعار محوری جمهوری اسلامی مدت‌هاست که شکست‌خورده و حتی در میان برخی باندهای حکومتی هم جایگاهی ندارد و در بطن اوضاع‌واحوال جنگی فعلی بین حماس و حزب‌الله و اسرائیل، بیشتر از هرزمانی دود شده و هوا رفته است. “جبهه مقاومت” خامنه‌ای به آخر خط رسیده است. باید به فکر نجات نظام باشند.

اینکه خامنه‌ای و کل حکومت موفق خواهند شد نظام ضدانسانی‌شان را از این بحران‌ها و خطراتی که در کمینشان نشسته، نجات بدهند، و چند صباحی دیگر به عمر ننگینشان ادامه بدهند، در کنار وجود خطر دائمی دخالت مردم در این اوضاع و به میدان آمدنشان برای به زیر کشیدن کل بساط جمهوری اسلامی، کاری سخت و غیرممکن برای حکومت است. در یک چنین وضعیتی که حکومت در آن گرفتار شده مردم و کل جنبش سرنگونی‌خواهی، باید یک‌بار دیگر متحد و قدرتمندتر از دوره‌های قبلی و سازمان‌یافته به میدان بیایند و جمهوری اسلامی را به زیر بکشد. راه دیگری برای پایان‌دادن به جنگ و تروریسم اسلامی، سرکوب و اعدام و زندان و… وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *