shahab bahrami

شهاب بهرامی

bahramishahab0@gmail.com

در سلاخ خانه ادلیب

با اوج گرفتن بحران سوریه در منطقه ادلیب، جهان مستاصل، شاهد پرده دیگری از تراژدی انسانی در این منطقه است. بیش از یک میلیون نفر از خانه و کاشانه خویش آواره شده اند و هر لحظه برابعاد این فاجعه عظیم انسانی افزوده می شود. آتش نبرد های سهمگین و خونینی که بوسیله ارتش های فاشیستی دول مذکور و حمایت های همه جانبه ناتو و روسیه و ایران، که دیگربار شعله ور گردید و به کشتن ده ها نفر از نیروهای نظامی طرفین براثر بمباران مواضع یکدیگر انجامید، خطر یک جنگ همه جانبه و وسیع را بین دو دولت ترکیه و سوریه به انضمام کشورهای حمایت کننده آنها را بیش از پیش در چشم انداز قرار داده است. ترکیه که با قلدری نظامی وارد خاک سوریه شده ومناطقی را به اشغال درآورده این کشور را تهدید کرده تا از محاصره ادلیب دست کشیده و عقب نشینی کند. شهر ادلیب که در کنترل نیروهای مخالف رژیم اسد بویژه باندهای مسلح اسلامی وابسته به اردوغان و بقایای داعش است، طی هفته های اخیر زیر شدیدترین حملات هواپیماهای سوری و روسی قرار داشت که منجر به کشتار صدها غیر نظامی و آوارگی بیش از یک میلیون نفر از ساکنین این شهر شد.

سناریوی خونین آتش و مرگ!

با شکست قطعی نیروهای داعش از پیشمرگان کرد در سوریه و حمایت نظامی آمریکا از آنها، نیروهای آمریکائی در اکتبر سال گذشته ناگهان آن مناطق را تخلیه کرده و ارتش ترکیه متعاقب آن سه روز بعد حملات زمینی و هوایی مرگباری را به شهرهای کردنشین شمال آن کشور آغاز کرد. این حملات منجر به کشته شدن صدها نفر و آوارگی صدها هزار نفر شد. طبق توافقات مابین آمریکا، ناتو و روسیه، مناطق مرزی تا عمق سی کیلومتری خاک سوریه تحت کنترل نیروهای ترکیه و روسیه قرار گرفت. در مرحله بعد اردوغان رسما و علنا اعلام کرد که می خواهد سه ونیم میلیون پناهنده سوریه ای مقیم ترکیه را دراین مناطق اسکان دهد. این تلاش آشکار ترکیه برای کنترل این مناطق از طریق گروه های اسلامی وداعشی وابسته به خود میباشد.

این طرح با عدم استقبال کشورهای عضو ناتو و مخالفت دولت روسیه روبرو گشت. خشم و انتقام اردوغان با ماجراجویی نظامی و باز کردن مرزهایش برای گسیل خیل پناهندگان به کشورهای اروپایی، در عین حال جوابی به عملی نشدن خواست ها و باج خواهی هایش از حامیان اروپائی اش بود. دول اروپایی فورا تلاشی دیپلماتیک برای دلجویی اردوغان را آغاز کردند. ناتو در بیانیه شدیدالحنی کشتن سربازان ترکیه در خاک سوریه را محکوم کرده اعلام داشت که در کنار دولت متجاوز و فاشیست ترکیه قرارمی گیرد. وزارت خارجه امریکا هم در بیانیه مشابهی حمایت کامل خود را از تجاوز آشکاردولت آنکارا اعلام داشت.

در این بیانیه ها اما کوچکترین اشاره ای به ابعاد عظیم انسانی وکشتار مردم بیدفاع سوریه بوسیله جنایتکارانی چون اسد و پوتین و ناتو و اردوغان نشد. حتی دریغ از یک همدردی صوری با قربانیان فاجعه ای که مستقیما بوسیله این دولت ها مهندسی شده است. یک ماه پیش هنگامی که رژیم جنایتکار اسد با بمب های فسفری شهر ادلیب را به اتش کشید و صدها کودک بی گناه را به قتل رساند و یا آنروزی که صدها کودک شیخون را با بمب های شیمیایی جزغاله کردند یا ژنرال های چکمه پوش اردوغان که مردم کردنشین شمال سوریه را از زمین وهوا به خاک وخون کشیدند نه ناتو بیانیه ای صادر کرد نه اتحادیه اروپا واکنشی جدی نشان داد و نه از وزارت خارجه آمریکا خبری بود. صدور این بیانیه ها در چنین شرایطی تنها نمایشی تهوع آور از ریاکاری مشتی تبه کار و سیاستمدار مرتجع است که در دالان های دمکراسی و “حقوق بشرشان” بر سر سهم بیشتر از غارت جهان می روند تا این چنین دنیا را در لنجزارشان دفن کنند.

با گسیل هزاران پناهنده دردمند به مرزهای یونان و برخوردهای بغایت وحشیانه نیروهای یونانی به آنها، دولت های اروپایی به جای محکوم نمودن این اقدامات ضد انسانی ترکیه ویونان در قبال جان پناهندگان، به تحسین و دفاع جانانه از اقدامات دولت یونان پرداختند. نخست وزیر یونان اعلام داشت که اولین موج حمله به مرزهای این کشور را با قدرت دفع کرده اند. اتحادیه اروپا این اقدام را در جهت حفظ مرزهای اروپایی ستود و بار دیگر چهره ننگین اروپا محوری و نژادپرستانه خویش را به نمایش گذاشت.

سرکوب خونین و فاجعه بار انقلاب مردم سوریه بوسیله اسد و پوتین و خامنه ای و چین از یک طرف و گسیل وحوش باندهای تروریستی اسلامی و انداختن آنها به جان مردم سوریه با حمایت بخشی از دول غربی اگر چه در اوایل، با ابزارهای تقابلات قومی ناسیونالیستی ومذهبی منجر به جنگی نیابتی بین قدرت های منطقه ای و بعدا جهانی شد، اما صرفا تحلیل وقوع این رویدادها، برای توضیح ابعاد عظیم این فاجعه کافی نخواهد بود.

سوریه نمونه ای بارز از آینده ای است که سرمایه داری جهانی برای بشر امروز ترسیم کرده است. تمام دست اندر کاران، دخالتگران و مسببین فاجعه سوریه به جرم جنایت علیه بشریت باید تحت تعقیب قرارگیرند و مجازات شوند. دنیا نباید دست روی دست گذاشته و نظاره گر ادامه کشتار و جنایت اوباشان رنگارنگ مسلح وحاکم باشد.

شهاب بهرامی

انترناسیونال ۸۵۸

۴ مارس۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *