تشدید بحران اقتصاد و معیشت، زیر سایه جنگ- محمد شکوهی

 بیش از دو ماه از آغاز به کار دولت “وفاق ملی پزشکیان -خامنه‌ای” می‌گذرد. دو ماهی که طی آن به اعتراف سران و دست‌اندرکاران رژیمو با استناد به داده‌های نهادهای آمارگیری‌اش، معیشت و گذران مردم به‌شدت سقوط کرده و اوضاع اقتصادی به‌مراتب بدتر شده است. در این میان و باموشک‌پراکنی و تلاش‌های رژیم برای تشدید جنگ‌افروزی‌اش، چشم‌انداز بسیار تیره و تاری بر معیشت و زندگی مردم وکل جامعه و شاخص‌های اقتصادی تحمیل کرده است.

 نگاهی به وعده‌های ادعایی داده شده دولت جدید و مقایسه آنچه که امروز اتفاق افتاده، خبر از کاهش شدید قدرت خریدمردم، تشدیدکاهش ارزش پول ملی، دلار بالای۶۲هزارتومانی،تشدید بحران و رکود اقتصادی، رشد منفی در همه عرصه‌های صنعت منهای نفتبا افزایشحداقلی، افزایش قیمت‌هایسرسام‌آور اقلام خوراکی، کاهش سرمایه‌گذاری‌های مورد ادعایدولت، افزایش بیکاری و افزایش آمار اعلام ورشکستگی واحدهای تولیدی، افزایش شاخص فلاکت، افزایش هزینه دولت و دم‌ودستگاه سرکوب، به‌ویژه با فضای جنگی ایجاد شده،همه‌وهمه نشان می‌دهد که اوضاع فقط در همین دو ماه گذشته درتمامی موارد اشاره شده خراب‌تر و بحرانی‌تر از دو ماه قبل شده است. بار اصلی این بحرانو وضعیت بر گرده مردم آوار شده است.اما نگاهی به برخی اخبار حکومتی در این موارد:

سبد معیشت شهریورماه امسال به بیش از۳۶ میلیون تومان رسید!

نماینده رژیم در شورای‌عالیکار:خط‌فقر ۳۰ میلیون تومان است/ بیش از ۳۰ میلیون فقیر داریم.

حذف ارز ترجیحی برای۴۸۵ قلم در بهار امسال، حالا به ۵ یا ۶ قلم اصلی شامل نهاده‌هایدامی، روغن و دانه‌های روغنی، دارو و تجهیزات پزشکی رسیده است.

در میان این اخبار وبر اساس برآوردهای رسانه‌های خارجی هزینهموشک‌پرانی رژیم به اسرائیل مبلغی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. هزینه‌های دیگر حساب نشده است.

شیب افزایش مداوم و هر روز قیمت کالاهای اساسی به‌ویژه بعد از حذف ارز ترجیحی تند و تندتر شده است. میانگینی که نهادهای حکومتی اعلام کرده‌اند، عددیبین ۲۵تا۱۲۰ درصد افزایش قیمت در بخش‌های مختلف این کالاها بوده است.

کسری بودجه دولت برای امسال رقمی بین۵۰۰ تا ٨٠٠ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. افزایش مالیات‌ها از جمله مالیات بر حقوق‌ها برایتأمینهزینه‌های ماشین دولتی در راه است.

این خبرها فقط گوشه‌های بسیار کوچکی از واقعیت‌ها و داده‌های اقتصادی و وضعیت زندگی و معیشت مردم رابه تصویر می‌کشد که از طرف نهادهای حکومتی اعلام شده است. اوضاع اقتصادی به‌مراتببحرانی‌تر وخراب‌تر از آن است که حکومت اعلام کرده، با درنظرگرفتن فاکتور فضای جنگی و انتظارات و خطرات و احتمالاتی که در پیش است،وضعیت اقتصادی و گذران و معیشت مردم به‌مراتب چندین برابر بدتر از حتیدو ماه گذشته شده است.

البته کل نظام و دولت جدیدشقرار هم نبود کاری برای برون‌رفت از این‌همه مشکلات اقتصادی و جلوگیری از خراب‌تر شدن اوضاعمعیشت مردم، در دستور بگذارند و راه‌حلی برای این معضلات پیداکنند. اساساً دولت پزشکیان هموعده خاصی نداده بود. مردم یادشان نرفته که پزشکیان در ۷ مرداد امسال که کارش را آغاز کرد، گفت: “اینکه یک عده تصور می‌کنند من باید کاری بکنم، من نمی‌توانم کاری بکنم… من وعده خاصی ندادم! “سیاست‌های دولت جدید ادامه سیاست‌های دولت رئیسی، ضربدر فاکتور فضای جنگیاست که دولت و کل نظام به‌پیشمی‌برد.

خامنه‌ای و دولت پزشکیانبه‌ویژهدر بحبوحه افزایش خطر حمله اسرائیل به رژیم، مدام در بوق و کرنایجنگ‌افروزی و اوضاع‌واحوال ناشی از این وضعیت دمیده و تلاش دارند اذهان عمومی مردم و کل جامعه را از مسائل و معضلات اساسی، از جمله وضعیت بد گذران و معیشت، به سمت‌وسویسیاست‌هایجنگ‌طلبانه حکومت سوق بدهند، که موفق نشده‌اند. استفاده از حربه ” نعمت جنگ” وتلاش کل نظام برای به‌خط‌کردن مردم پشت سیاست‌هایجنگ‌افروزانه‌اش از اول هم معلوم بود شکست می‌خورد. بخش‌های مختلف جامعه از بازنشستگان، معلمان، پرستاران گرفته تا حقوق‌بگیران کل جامعه در برابر این سیاست‌های رژیم ایستادگی کرده و هر روز درگیر جنگ و مبارزه برای گرفتن حق و حقوقشاناز حکومتآدمکشان اسلامی هستند.

 فضای جنگ و تهدیدات و جنگ‌افروزی‌های رژیم، جنگ مردم نبوده و نیست و مردم بارها به هر مناسبتی این را اعلام کرده‌اند. از قضا در بطن این اوضاع سیاسی جدید و فضای جنگی به وجود آمده و تلاش حکومت برای تشدید این اوضاع، مردم درگیر جنگی تمام‌عیار با حکومت در همه عرصه‌های زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و…. هستند.

جمهوری اسلامی و کل نظام در بحرانی‌ترین دورهحیاتشقرار دارد. کوبیدن بر طبل فضای جنگی و تهدیدات جنگی سیاست رسمی رژیم و تنها ابزار او است که فکرمی‌کند بدین‌وسیله اوضاع را می‌تواند کنترل کرده و سیاست‌هایکثیفش را به‌پیش ببرد.درحالی‌که مردم از ده‌ها معضل و مشکلات اقتصادی و معیشتی و رفاهی رنج می‌برند، حکومت سر کیسه را برای پیشبردسیاست‌هایجنگی‌اششل‌تر از هر زمانی کرده است. هزینه‌های نجومی برای برنامه‌های گسترش تسلیحات نظامی، از موشک و پهپاد گرفته تا تلاش‌های مستمر و بخشاًشبانه‌روزی برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم به این امید که هر چه زودتر بتواند بمب اتمبسازد و تناسب قوا را به سود خود تغییر دهد،مهم‌تریناولویت‌های رژیم در این اوضاع‌واحوالهستند.

همه امکانات رژیم در خدمتسیاست‌هایجنگی‌اش و حمایت از تروریست‌ها و موجودیت کثیفش به کار گرفته شده است. حکومت می‌داند که مردم در داخل مترصد فرصتی برای به زیر کشیدنش هستند. در خارج به‌شدت تحریم و در منطقه خاورمیانه کاملاً ایزوله شده و هیچ متحدی به‌غیراز اسد و دارودسته‌های تروریستی ندارد، که آنها هم زیر ضربات کوبنده اسرائیل در حال متلاشی‌شدن و شکست هستند. صفوف حکومت حسابی به‌هم‌ریخته و ترس و وحشت ورشان داشته و مدام هذیان‌گویی کرده و برای اسرائیل خط‌ونشان کشیده و تهدید به نابودی‌اشمی‌کنند. این تهدیدات،هذیان‌گویی بیش نبوده و نیست. “محور مقاومت” موردنظرخامنه‌ای درهم‌شکستهو کشورهای منطقه هم تره برایش خورد نمی‌کنند. مردم به طور واقع از این وضعیتی که برای حکومت پیش‌آمده خوشحال هستند.

حکومت این مهم را هم می‌داند که در این اوضاع با مردمی روبروست که آرزوی سرنگونی‌اش را داشته و ترس و وحشت از اینکه مبادا در صورت عملی‌شدن تهدیدات و حمله اسرائیل، مردم به صحنه بیایند و فرصتی پیش بیاید که با نظام تعیین تکلیف بکنندسراپای نظام و سرانش را فراگرفته است. در پرتو چنین اوضاع‌واحوال متحول سیاسی و سیاست‌هایجنگ‌افروزانه رژیم است که کل نظامبرای بقایش سر کیسه راشل‌تر کرده است. پول، امکانات و تسهیلات و اعتبارات برای جنگ حکومت همیشه وجود دارد و این را مردم هم می‌دانند که امر این حکومت و دولت پزشکیان هیچ موقعحتی تلاش برای تأمینحداقل‌های یک زندگی بخورونمیر برای مردم نبوده است. مردم برای به‌دست‌آوردنحداقل‌های یکزندگی بخورونمیرهر روزه باید با حکومت دزدان بجنگند. به این معنا مردم همیشه در جنگ با حکومت بوده و هستند.

جمهوری اسلامی با هذیان‌گویی وسیاست‌هایجنگ‌افروزانه‌اش در حمایت از تروریسم اسلامی و تروریست‌هایمتحدش، هم‌زمان تلاش می‌کند با ایجاد فضا و جو سرکوب در جامعهسیاست‌هایریاضت‌کشی اقتصادی، فقر، فلاکت، گرانی و بی‌تامینی و…را بر گرده مردم تحمیل کند. این سیاست به‌شدتضدانسانی باید با تعرض گسترده مردم جواب بگیرد.

 جبهه اصلی جنگ، جنگ مردم با حکومت است. یک جنگ واقعی در جامعه ایران در جریان است. جنگی بین مردم و کل نظام برای سرنگونی رژیم. سرنوشت حکومت اسلامی را نهتهدیدات و حملات اسرائیل، بلکه جنگ مردم با حکومت تعیین خواهد کرد.

۱۱ اکتبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *