جدید ترین

مصاحبه کیوان جاوید با مینا احدی: یک هفته سکولار در برلین

به دعوت چند سازمان معروف آلمانی در شهر برلین هفته سکولار در دفاع از حقوق انسانی از ۱۱ تا ۱۸نوامبر در جریان است. در این هفته چندین کنفرانس و نمایش فیلم و برنامه سیاسی و فرهنگی در دفاع از جهانشمولی حقوق بشر برگزار میشود. یکشنبه این برنامه ها باسخنرانی ریچارد داوکینز منتقد سرشناس مذهب و میشاییل شرمر، منتقد امریکایی مذهب با حضور ۷۰۰ نفر در سالن اورانیا در برلین آغاز شد. سپس در روز دوشنبه کنفرانس مطبوعاتی با حضور میشاییل اشمیت سالمون، مینا احدی، رعنا احمد و اشتفان پایتنر و کارستن فرک برگزار شد و در ادامه شب دوشنبه برنامه ای با عنوان جهان وطن من است با نمایش فیلم از زندگی و علت فرار پناهندگان بی خدا از کشورهای اسلامی از حق این پناهندگان دفاع شد. برنامه ها ادامه دارد و روز جمعه یکی از مهمترین کنفرانسها در آلمان با حضور حامد عبدالصمد، مینا احدی و رعنا احمد با عنوان اسلام و حقوق انسانی برگزار شد.

 

کیوان جاوید: یک هفته تلاش، یک هفته فعالیت و یک هفته سازماندهی، با مینا احدی.

هفته ای که داریم از یازدهم تا هجدهم نوامبر یک هفته دفاع سکولار از حقوق انسانی اعلام شده که  در برلین برنامه های مختلفی از جمله کنفرانس مطبوعاتی ، نمایش فیلم، سخنرانی و غیره را شامل میشود. مینا احدی قبل از این برنامه ها در برلین در یک شهر دیگر آلمان به اسم ماربورگ سخنرانی داشت، از همین جا شروع میکنیم ، نخست در مورد ماربورگ بگویید آنجا چه خبر بود و سخنرانی شما چه بود.

مینا احدی: این سخنرانی روز دهم نوامبر در شهر ماربورگ انجام شد. من آنجا در یک پانل شرکت کردم، و دو سخنران دیگر هم بودند، در چهارچوب سه روز برنامه ای بود که جبهه فمینیستی برای کمونیسم نام گروهی است که آنرا سازمان داده بودند. همه دانشجویان جوان آلمانی بودند که این برنامه ها را سازمان داده بودند. مجموعه ای از سخنرانی ها و مجموعه ای از ورکشاپ ها در این چند روز در دانشگاه ماربورگ در جریان بود که یکی از آنها پانلی بود که من و یک نویسنده کمونیست آلمانی بنام  یوتا دیت فورت و یک فمینیست سرشناس آلمانی به نام کوشکا لینکه هند در آن حضور داشتیم .

همه اینها نسل نوینی هستند که در آلمان دارند کار می کنند اساسا موضعگیری علیه راسیسم، فاشیسم و اسلامیسم. چیزی که آدمی مثل من و ما سالها است در سطح بین المللی زحمت میکشیم برای اینکه توجه جلب کنیم به این دو جبهه. چون بسیاری از چپ ها یا آنها که اسم خودشان را کمونیست گذاشته اند، پرو اسلامی بودند در غرب و در آلمان. ولی این یک جریان و یک حرکت جدیدی هست که داره شکل میگیره، برای خود من خیلی کنفرانس جالب و جذابی بود به خاطر اینکه ۳۰۰ نفر دانشجوی جوان در کنفرانس ما شرکت کردند، بحث در مورد این بود که کمونیسم چی هست، چطور میشه از کمونیسم در آلمان دفاع کرد، چطور میشه تشکل ساخت و نکته جالب برای خود من این بود که من بعنوان کسی که از ایران هستم و حزب کمونیست کارگری رو همراهش بودم و در ساختنش بودم و شاهد بحث های عمیقی در این حزب بودم، سعی کردم بگویم کمونیزم فعال و دخالتگر در ایران چگونه بعد از انقلاب ٥٧ در ایران شکل گرفت، با چه چالش هایی روبرو بود و تفاوتهای ما با چپ ضد امپریالیست و خلقی در چیست.  من به نقش منصور حکمت و کمونیزم کارگری اشاره کردم و از تجارب کمونیسم کارگری در ایران که خیلی استقبال شد و خیلی برای خودم کنفرانس جالبی بود.

کیوان جاوید: چرا استقبال شد؟ بجز اینکه شما از کمونیسم تعریف کردید؟ نیاز جامعه را به اینکه شما از این نوع کمونیسم حرف بزنید و قبول کنند، در چه می بینید؟

مینا احدی: کلمه ای که شما بکار بردید خیلی جالبه. از این نوع کمونیسم (زیرش خط تاکید میکشم). چون من اونجا جوانهایی رو دیدم که منتقد سیستم و نظام کاپیتالیستی هستند. جوانهایی که در آلمان بزرگ شدند، بدرجات مشکلی نداشتند ولی شاهد یک دنیای پر از ظلم و ستم و نابرابری و مشکلات عدیده هستند. از جمله بحث هایی درباره موج پناهندگی. این خیلی تاثیر داشت در افکار عمومی آلمان. اینکه چرا اینهمه آدم پناهنده میشوند، به چه چیز پناه میبرند و از چه چیزی فرار می کنند. و جامعه بین المللی، دولت آلمان و سیستم کاپیتالیستی چه نقشی دارند در این فجایع که  اتفاق می افتد وحتی در خود آلمان این جوانها می گفتند ما طرفدار کمونیسم در آلمان هستیم ولی د کا پ، حزب کمونیست اینجا، این وضعیت رو داره. حزب چپ این وضعیت رو داره. بعضا مزاح می کردند، می خندیدند به کارها و به حرفهایی که اینها دارند میزنند و میگفتند ما به دنبال یک نقد عمیق، ساختن یک سازمان، یک استراتژی نوین هستیم. وقتی من میگفتم من از یک کشوری آمدم که در آنجا اتفاقاتی افتاده، حکومت اسلامی آمد  سر کار و ما هم همان موقع گرفتار چپ هایی بودیم که از خمینی دفاع می کردند، چپ هایی که در مقابل تظاهرات زنان علیه حجاب می گفتند این امر ما نیست. و ما قدم به قدم مبارزه کردیم، جنگیدیم. تئوریک، عملی و کمونیسمی در ایران شکل گرفت. کمونیسمی نوین که اسم خودش رو کمونیسم کارگری گذاشته و داره جواب میده به مسائل و مهمتر از همه برای گرفتن  قدرت سیاسی خود را آماده میکند. کما اینکه بعد از جلسه واقعا چندین نفر به من مراجعه کردند و گفتند ادبیات این کمونیسم را به آلمانی و انگلیسی میخوایم. وقتی آمدم برام چندین ایمیل آمده که گفتند ادبیات رو بفرستید. نوشته های منصور حکمت، نقدهایی رو که وجود داره یا کارهایی که حزب کمونیست کارگری میکنه یا بحث هایی که حمید تقوایی داره، این ها رو به زبان آلمانی یا انگلیسی براشون خواهم فرستاد.

کیوان جاوید: اما موضوعی که الان اینجا هست. جامعه نیاز داره به این نوع کمونیسم. ولی در مقابل ما راست هایی رو می بینیم که خیلی در آلمان فعالند. یا اسلامیست ها رو می بینیم که در آلمان فعالند. این دو قطبی رو شما چطور می بینید؟ از یک طرف جوانهایی که کمونیسم را میخواهند و از یک طرف خیلی از این مردم به فاشیسم رای میدهند، این مشکل را چطور می بینید.

مینا احدی: خوب طبعا ما در جامعه ای زندگی می کنیم که الان عقبگرد های عظیمی رو داره تجربه می کنه. مثلا ما ترامپ رو در آمریکا داریم. رئیس جمهور جدید در برزیل و یا اینکه جریانات مختلف راسیستی و فاشیستی را در خود آلمان داریم که رشد کرده اند. و در عین حال ما خودمان جنبش اسلام سیاسی رو دیدیم. خب اینها مشکلات و معضلاتی هستند که جوامع امروزی با آن  روبرو هستند و اگرعلت و علل را در نظر بگیریم باز هم وجود نظام کاپیتالیستی و دولتهایی هستند که دارند از این نظام دفاع می کنند. فقر و نابرابری عظیمی را ما در دنیا شاهد هستیم. تا جایی که به بحث پناهندگی برمیگردد ۹۶ میلیون مردم الان آواره هستند. از کشور خودشون فرار کرده اند ولی معمولا پناهندگان در همان مناطق میمانند. بخش کوچکی میتوانند برسند به کشورهای اروپایی، ولی همان پناهجویان هم امروز به یک کیسه بوکس تبدیل شده اند که از طرف راسیستها و فاشیستها به آنها حمله میشود.

ولی اتفاقا یک بخش عظیمی از مردم بخصوص در آلمان و یا در اروپا من می بینم که خیلی اومانیست هستند. از جهانشمولی حقوق انسانی دفاع  میکنند، از اینکه جهان وطن من است. ما تا حدی که در توانمان هست داریم سعی می کنیم یک جواب انسانی، یک جواب انترناسیونالیستی به مشکلات و از جمله به معضل پناهندگی بدهیم.

کیوان جاوید: آیا با سرنگونی حکومت اسلامی میتوان امیدوار بود که در غرب هم این قدرت گیری چپ و سقوط جنبش اسلامی تاثیر داشته باشد برای رشد جریانات کمونیستی. شما اینرا جگونه می بینید.

مینا احدی: خب طبعا خود این جوامع و خود این مردم و جوانهای اینجا ساکت ننشسته اند. کارگران و رهبران جنبش های اجتماعی و بویژه دانشجویان و جوانان در همین آلمان و اروپا دارند بررسی و چالش میکنند که پاسخ درست به معضلات امروز دنیا چیست. دانشگاه ماربورگ که دریک شهر خیلی کوچکی است، نمونه ای بود از این فضای فکری که ٣٠٠ نفر در یک کنفرانس علیه راسیسم و اسلامیسم شرکت کرده و با علاقه به مباحث گوش دادند. یک جوان در همان کنفرانس گفت ما هم بدنبال یک استراتژی نوین هستیم که کمونیسمی را بیاوریم که هم علیه اسلامیسم و هم علیه فاشیسم هست و در عین حال از حقوق انسانی دفاع می کنه و خود را در مقابل جریانات چپ سنتی  که فرضا در آلمان هستند، تعریف میکند.

در آلمان هزاران نفر ایرانی زندگی میکنند و برخی از آنها نیز در مسئل جامعه آلمان دخیل هستند، چیزی که توجه جوانان و مردم را به ما جلب کرده همین نقد به جنبش اسلامی و همزمان مقابله با جریانات دست راستی است. در عین حال چیزی که توجه جلب کرده فعالیت دائمی ما در عرصه های مختلف است.

حال تصور کنید در ایران یک انقلاب اتفاق بیفتد و مثلا حزب کمونیست کارگری در ایران قدرت را بدست بگیرهد و یا در قدرت سیاسی سهیم بشود. تمام دنیا خواهد دید که ما از چه چیز  دفاع می کنیم، چطور زندگی مردم عوض خواهد شد و بعد از قدرت گرفتن چپ در ایران توجه ها به آن جامعه جلب خواهد شد و ما در آن صورت به یک ترند مهم بین المللی تبدیل خواهیم شد که چپ را در جهان دگرگون خواهد کرد.

به هر حال بنظر من با پیشرفت ما در عمل، با تغییر و تحول در زندگی واقعی مردم در ایران و با سرنگون کردن حکومت اسلامی یک دوره جدیدی در دنیا شروع خواهد شد بنفع کمونیسم و به نفع چپ خواهد بود.

کیوان جاوید: برگردیم به بخش دوم فعالیت شما هفته سکولار دفاع از حقوق انسانی، هدف از این برنامه چه بود و کدام فعالیتها را در نظر داشتید.

مینا احدی: این کلا یک هفته برنامه است. هفته سکولار دفاع از حقوق انسانی اسمش رو گذاشتیم که سازمان جوردانو برونو و چندین سازمان آته ئیست آلمانی به همراه ما هستند. ما یک سازمانی درست کردیم در آلمان اخیرا، به اصطلاح دفاع سکولاریستی از حقوق پناهندگان که این سازمان هم یکی از فراخوان دهندگان بود. از یازدهم تا ۱۸ نوامبر در شهر برلین مجموعه ای از برنامه ها هست. هدف اصلی و  فراخوان محوری ما این بود جهان وطن من است. ما شهروندان دنیا هستیم. شهروند دنیا علیه رعیت  ادشاه.

کیوان جاوید : خوب این یک بحث خیلی گسترده ای است که محدود به آلمان هم نیست. از یک طرف ترامپ بر ملی گرایی میکوبد. ملی گرایی در اروپا، ملی گرایی یا در واقع فاشیسم یا راسیسم بشدت دارد خود را سازمان میدهد. و از طرف دیگرشما دارید جهان وطن بودن را معنی می کنید. خوب آیا این کنفرانس موفق بوده؟ سخنران های مختلف آیا تا اینجا که صحبت کردند در این زمینه موفق بودند که این مفاهیم رو جا بیندازند؟

مینا احدی: بله باید در سوال قبلی همین رو هم می گفتم. ما چندین برنامه داریم. یکی این بود که روز یازدهم نوامبر، ریچارد داوکینز و میشاییل شرمر شرکت کردند که حدود ۷۰۰ نفر در سالن نشسته بودند. این دو سخنران در مورد مسائل مختلف سیاسی اجتماعی، در مورد مذاهب و همچنین جریانات دست راستی و راسیسم و ترامپیسم و غیره صحبت کردند. برنامه با استقبال خیلی زیادی روبرو شد و در حقیقت آغاز هفته ای بود که در برلین تدارک دیدیم. دوشنبه ما کنفرانس مطبوعاتی داشتیم در محل کنفرانس های دولت آلمان  که در آن کنفرانس  من، میشاییل اشمیت سالمون و رعنا احمد از عربستان سعودی و اشتفان پایتنر و کارستن فرک حضور داشتند. بحث مهم این کنفرانس عقبگرد جوامع انسانی بطرف جوامع موزاییکی و تعریف حقوق انسانی بر اساس تعلقات ملی و مذهبی و غیره بود.

من آنجا در دفاع از حق پناهندگی حرف زدم که الان زیر سوال رفته است. خبرنگاران زیادی در این کنفرانس بودند و بعد از آن گزارشاتی در رسانه های آلمانی منعکس شد از جمله دویچه وله آلمانی گزارش مفصلی از این کنفرانس منتشر کرد. با منهم در شبکه اول تلویزیون آلمان مصاحبه ای انجام دادند.

برنامه بعدی ما نمایش فیلم جهان وطن من است، بود. فیلمی که از پناهجویان تهیه شده بود. پناهندگانی که از سوریه و یا عربستان سعودی و کشورهای اسلام زده به آلمان  آمده و در برلین زندگی میکنند فیلم نگاهی داشت به مشکلات پناهندگان بیخدا و همچنین مصاحبه ای با یک پناهنده طرفدار داعش و در ادامه مصاحبه هایی با حامد عبدالصمد و نجلا کله منتقدین اسلام سیاسی. .

کیوان جاوید: شما از جهانشمولی حقوق انسانی حرف میزنید چگونه میتوان دنیا را بسوی این ایده آل برد؟

مینا احدی: طبعا نقد تفکر و نظرات پست مدرنیستی مهم است. ما سعی میکنیم با این برنامه ها با صدای بلند از حقوق جهانشمول انسانی دفاع کنیم و در عین حال ما خواهان آموزشاین مسئل به کودکان در مدارس هستیم و سعی میکنیم با آگاهگری و برنامه های مختلف سیاسی در این جهت پیش برویم.

کیوان جاوید: در همان بیانیه حقوق بشر که هفتاد سال پیش تصویب شد از حقوق بشر بین المللی حرف میزنند اما اکنون ترامپ از امریکا فقط برای امریکایی ها و یا راسیستها در اروپا از عرق ناسیونالیستی حرف میزنند، در این مورد چه باید کرد؟

مینا احدی: ما مدتها است که میگوییم نسبیت فرهنگی یک عقبگرد کامل است و باید در سطح سیاسی به مقابله با آن پرداخت. واقعیت اینست که دست راستی ها و راسیستها در همه جا در حال رای جمع کردن هستند و ما در امریکا ترامپ را می بینیم در آلمان حزب آلترناتیو برای آلمان و یا در لهستان و مجارستان پیشروی دست راستی ها را، در حقیقت باید گفت جنبش اسلامی که ضد بیگانه و راسیست است اکنون با جنبش راسیستی ضد بیگانه در اروپا و در دنیا مواجه  میشود و پاسخ درست به این دو جبهه، مقابله با این دو جبهه و دادن فراخوانی است که در در برنامه های خودمان داشتیم یعنی نه به راسیسم و فاشیسم و نه به اسلام سیاسی، فقط از این طریق میتوان امروز از جهانشمولی حقوق انسانی دفاع کرد. متاسفانه اکنون بسیاری از سازمندهی چپ و یا طرفدار محیط زیست چنین سیاستی را ندارند و فقط یک جبهه را می بینند و اسلام سیاسی را زیر بال و پر خود گرفته اند.

کیوان جاوید: من این برنامه را با یک سوال دیگر به پایان میبرم، روزنامه بیلد در آلمان اخیرا به قلم آنته شیپمن خبرنگار معروف آلمانی مطلبی منتشر کرد که در آن گفته شده است در یک نشست سری در ایران، در مورد از سر گرفته شدن ترورهای در خارج از کشور صحبت شده و اسم شما بعنوان اولین نفر در آلمان که باید تکلیفش روشن بشود مطرح شده است، موضوع چیست؟

مینا احدی: بله این خبری هست که به ما رسیده. یعنی به حزب کمونیست کارگری، از کانال هایی که داریم. این خبر به هر حال به گوش پلیس آلمان هم رسیده و دارند این را بررسی می کنند. روزنامه بیلد این خبر رو زد با یک گزارش به نظر من خیلی دقیق، مستند و جامع از ترورهای  جمهوری اسلامی. اقدامات تروریستی در دوره اخیر  و چرایی از سر گرفتن ترورها توسط حکومت اسلامی . این خبر را منتشر کرد. در این مقاله البته خبرنگار با تعدادی از کارشناسان و همچنین با نمایندگان پارلمان مصاحبه کرده و نظر آنها را در این مورد جویا شده است. البته خبرنگار بیلد با وزارت امور خارجه و همچنین وزارت داخله و پلیس امنیتی آلمان نیز تماس گرفته است. بهر حال این خبر از طرف بسیاری از فعالین مدافع حقوق انسانی و کسانی که فعالیتهای مرا می بینند، جدی تلقی شده است.

کیوان جاوید: پاسخ خود شما به این تشبثات حکومتی چیست؟

مینا احدی: پاسخ من اینست که این درسته که حکومت اسلامی دلش از فعالیتهای ما خون هست، بویژه در کمپین هایی که در خارج از کشور سازمان دادیم، بطور مثال کمپین سکینه محمدی آشتیانی، در عین حال خامنه ای و حکومت اسلامی جوشش اعتراضات گسترده کارگران، دانشجویان، زنان و مردم ایران را می بینند که چپ و زیر و رو کننده است، آنها از مردم ایران وحشت دارند و با این تشبثات میخواهند از کشتی در حال غرق شدن حکومت نگهداری کنند. اما همه میدانند که حکومت اسلامی به ته خط رسیده و دیگر هیچ جنایت و انسان کشی نمیتواند این حکومت را نجات دهد. مردم ایران این حکومت را قبول نداردن و برای سرنگونی آن تقلا میکنند و ما امیدواریم بزودی شاهد سرنگونی این حکومت باشیم و بر ویرانه های آن، حکومتی انسانی سازمان دهیم که نگاهها را در همه جا بخود جلب کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *