زنان علیه طالبان – گزارش ملاقات مینا احدی با مسئول کمیسیون حقوق بشر آلمان

گزارش سیامک بهاری

روز دوشنبه ٢٧ ماه سپتامبر ٢٠٢١، مینا احدی و اولریکه بکر با خانم گیده ینزن مسئول کمیسیون حقوق بشر آلمان دیدار و گفتگو کردند.

در این گفتگو که به مدت یکساعت و نیم ادامه داشت، مینا احدی در مورد چند موضوع با خانم ینسن صحبت کردند. موضوع اول نجات جان و انتقال فوری زنان فعال و مدافع حقوق زن از افغانستان و همچنین خبرنگاران و افراد همجنسگرا و آتئیست که بدلیل فعالیتهای خود، از طرف طالبان تهدید شده و یا در معرض دستگیری و خطر جدی هستند، بود. احدی یک لیست ده نفره از این افراد را در اختیار کمیسیون حقوق بشر گذاشت و گفت ما بدلیل اینکه از همان روز های اول به قدرت رسیدن طالبان، فراخوانی را با چند خواست مشخص  علنی کردیم  که بیش از ٦٠٠ نفر آنرا امضا کرده بودند و نهادی را به نام زنان علیه طالبان تاسیس کردیم، زنان و مردان زیادی از افغانستان با ما تماس دارند و لیست ما هم اکنون حدود ٨٠ نفر هست که به تدریج در اختیار شما قرار خواهیم داد.

خانم ینسن با تاکید بر اینکه از اتفاقات در افغانستان اطلاع دارد، گفت وزارت امور خارجه و همچنین وزارت داخله آلمان در صدد آوردن این افراد هستند و گفت همین امروز این لیست ده نفره که با حساب کردن افراد خانواده این افراد حدود سی نفر هستند، به وزارت خارجه ارسال و از آنها خواهیم خواست نسبت به انتقال این افراد اقدام کنند.

محور بعدی گفتگوها در مورد پناهندگانی بود که در ترکیه هستند و جانشان در خطر هست. مینا احدی گفت صدها نفر از فعالین سیاسی و مدنی و مدافعین حقوق زنان و یا هنرمندان و جوانان منتقد حکومت اسلامی در ترکیه هستند و متاسفانه به نوعی در آن کشور اسیر شده اند ، بدون اینکه معلوم باشد آینده این افراد چیست. جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نفوذ و همچنین تروریست های زیادی دارد که هر از چند گاه یک و یا چند نفر را به قتل میرسانند و دولت ترکیه هم در همدستی با حکومت اسلامی در مواردی تعدادی را به ایران بازپس میفرست. احدی گفت من فقط چهار نفر از این افراد را با همه بیوگرافی و عکس افراد خانواده و گزارشی از مشکلات آنها به اینجا آورده ام و از شما میخواهم که در مورد افرادی که جانشان در خطر است از امکان ویزای حقوق بشری و یا پناهندگی حقوق بشری استفاده کرده و کمک کنید ما تعدادی را به آلمان منتقل کنیم.

خانم ینسن گفت ما این چهار پرونده را در اختیار وکیل خودمان قرار میدهیم تا در مورد امکانات عملی انتقال آنها اقدام کند.

محور سوم در مورد تهیه لیستی از مقامات حکومت اسلامی و جنایتکارانی بود که ممکنست به آلمان و یا اروپا سفر کنند. در این مورد اولریکه بکرکه بررسی مفصلی انجام داده بود به خانم ینسن گفت من الان سندی را در دست دارم که در پارلمان آلمان در مورد مواردی همچون سفر شاهرودی به آلمان و یا بقیه مقامات حکومت اسلامی از دولت سوال شده و اینکه چه باید کرد که این افراد فورا و به محض ورود به کشور بازداشت شوند.

خواست ما نهادی که من نمایندگی و همچنین نهادهایی که مینا احدی آنها را نمایندگی میکند اینست که ما سازمانهای غیر دولتی یک لیست تهیه کنیم با اسامی و همچنین اسنادی که مبنی بر ارتکاب جرم این افراد هست ، و این لیست در اختیار دولت قرار بگیرد و دولت اینها را بررسی و تائید کند و به محض ورود این افراد آنها دستگیر شوند و نه اینکه فراری داده شوند.

مینا احدی در این بخش در مورد کمپین دستگیری شاهرودی و منصوری و تردست حرف زد و گفت دولت با ما همکاری نکرد و تو گویی اصلا نمیخواست با حکومت اسلامی ایران در این موارد درگیر بشود. خانم ینسن گفت موضوع بر سر درگیر نشدن با حکومت اسلامی نبود و ما هم فکر میکنیم حتی در مواردی که فرزندان آنها به این کشور می آیند و با عنوان معالجه و اقدام پزشکی هم  می آیند باید مورد بازخواست قرار بگیرند و در مورد تهیه لیست از طرف نهادهای غیر دولتی و اپوزیسیون هم گفت اقدام خوبی استو باید دست بکار شد.

آخرین قسمت صحبتها در مورد نرگس محمدی بود. مینا احدی با معرفی نرگس محمدی بعنوان یک چهره شجاع و سرشناس در ایران که به دلیل فعالیتهای سیاسی و نقد حکومت اسلامی، سالها است از فرزندان و خانواده خود دور است و بارها محاکمه و دستگیر شده است، گفت اخیرا حکومت اسلامی ایران مجددا نرگس محمدی را محکوم به زندان و همچنین هشتاد ضربه شلاق کرده است. خانم محمدی گفته است اصلا جازه نخواهم داد بر بدن من تازیانه بزنند و ما بشدت این رفتار شنیع و وقیحانه حکومت اسلامی را محکوم میکنیم و از شما میخواهیم در این مورد فوری اقدام کنید. خانم ینسن از امینا احدی پرسید آیا فکر میکنی نامه ای برای مقامات حکومت بفرستیم و آنرا علنی نکنیم یا اینکه بطور علنی اعتراض کنیم. مینا احدی گفت ارسال نامه و عدم پاسخگویی حکومت تاثیر ندارد ، شما بتر است علنی اعتراض کنید و این در دنیای امروز که این نوع اقدامات به یک اتفاق مهم خبری تبدیل و در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر میشود، فشار بیشتری بر حکومت اسلامی ایران دارد و قرار شد نامه ای علنی بزودی منتشر بشود.

مینا احدی و اولریکه بکر روز گذشته اخبار و اطلاعات کامل در مورد نرگس محمدی و حکم آخر او را برای دفتر خانم ینسن ارسال کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *