نرخ سبد معیشت ازمرز ۲۵ میلیون تومان گذشت! محمد شکوهی

وب‌سایت حکومتی آفتاب نیوزروز ۷ آبان به نقل از یک عضوشورای‌عالی کار رژیم نوشت: قیمت دلار به بالای ۵۱ هزار تومان رسیده است و براین‌اساس پایه مزد روزانه کارگران در سال جاری، ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان است.به‌این‌ترتیب کارگران حداقل‌بگیر با قیمت‌های بازار، روزی کمتر از ۳.۵ دلار دستمزد می‌گیرند. اینسبد معیشت حداقلی در شهرستان‌ها و نه در کلان‌شهر پرهزینه‌ای مانند تهران، مرز ۲۵ میلیون تومان را به‌سادگی پشت سر گذاشته است!
هم‌زمان مرکز آمار حکومت نرخ تورم مهرماه را ۴۵.۵درصد اعلامکرده و در گزارشی نوشت، البته در۹ استان کشور تورم بالای ۵۰ درصد است. نرخ تورم کالاهای خوراکی تازه در مهر امسال۵۰.۱ درصد و سایر خوراکی‌ها ۲۰.۸ درصدبوده است.
این دو خبر از وضعیت افزایش گرانی‌ها، سقوط وضعیت گذران و معیشت مردم است که توسط حکومتی‌ها اعلام شده است. اوضاع معیشت و زندگی مردم به‌مراتب اسفناک‌تر و فاجعه‌بارتر از این آمار و ارقام حکومتی می‌باشد. باندهای دولتی در واکنش به این آمارهایشان اعتراف می‌کنند که گرانی‌ها زیاد شده ولی مردم صبر و تحمل داشته باشند تا “اصلاحات اقتصادی” نتیجه بدهد. اما این اصلاحات اقتصادی چیست و قرار است چه گشایشیدر زندگی و معیشت مردم به وجود بیاورد؟
برای پاسخ به این سؤال باید یک سال عقب برگشت و سیاست‌های مالی و پولی را که در قالب “اصلاحات اقتصادی” به‌عنوان جهت‌گیری اصلی دولت آیت‌الله قاتل اعلام شده، نگاهی انداخت تا ابعاد فاجعه معیشتی و اثرات و تبعات امروزی این طرح بیشتر روشن شود. مفاد این طرح طبق اعلام دولت، حذف ارز ترجیحی یا دولتی اختصاص‌داده‌شده به واردات کالاهای اساسی، تک‌نرخی کردن ارز و درآمدزایی برای دولت،کنترل تورم و گرانی بوده است.
حذف ارز ترجیحی، حذف سوبسید و یارانه حکومتی به کالاهای اساسی با ادعای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، نتیجه‌اش رسماً آزادسازی قیمت‌های این اقلام بودهاست که امروز آمار و ارقام خود حکومت گرانی سرسام‌آور آنها را نشان می‌دهد. تقریباً اکثر این کالاها که جزو مایحتاج عمومی مردم و وارداتی هستند، در طول شش ماه گذشته افزایش قیمتی بین ۵۰درصد وبعضاً بالای ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.
ارز تک‌نرخی که خود زمینه‌ساز بالارفتن قیمت ارزهای خارجی،به‌ویژه دلار شد، فروش دلار و کسب درآمد برای تأمین هزینه‌های ریالی حکومت رسماً در بودجه امسال گنجانده شده است.
در طول شش ماه گذشته قیمت دلار هر روز بالا رفته و در حال حاضر بالای ۵۰ هزار تومان است. درآمدزایی برای دولت از طریق افزایش هر روزه نرخ قیمت دلار و فروش آن در سامانه ارزی نیما، با درنظرگرفتن و مبنا قراردادن” تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد” ، سیاست رسمی حکومتاست و به آن تک‌نرخی کردن ارزمی‌گویند. در کنار این سیاست،قاچاق ارز نیماییاختصاص‌داده‌شده به واردات کالاهای اساسی و فروش آن به قیمت دلار در بازار آزاد، تبدیل به منبع دیگ درآمد حکومت شده است.
یک نتیجه فوری این سیاست‌های ارزی حکومت افزایش هر روزه قیمت مایحتاج عمومی مردم به بهانه افزایش قیمت دلار و با توجیه گران‌تر شدن واردات کالاها صورت می‌گیرد. واردکنندگان کالاها دست در دست دولت، بانک مرکزی و ستاد تنظیم بازار، رسماًو علناًقیمت‌های اقلام مایحتاج عمومی مورد مصرف مردم، آنچه به آن کالاهای اساسی می‌گویند، را هر روزه بالا برده و آن را”مدیریت” می‌کنند.
ادعای مهار و کنترل تورم و گرانی تبدیل شده به مدیریت گرانی‌ها. باندهای حکومتی در دولت، کنسرن‌ها و شرکت‌ها و بانک‌های وابسته به سپاه و دم‌ودستگاه نظامی و امنیتی و اطلاعاتی و…. همه‌وهمه، واردکنندگان اصلی کالاها، از جمله کالاهای اساسی مورد مصرف مردم هستند. اینها کل پروسه واردات، عرضه به بازار و تعیین قیمت‌ها و… را در انحصار خود داشته و مستقیماً در افزایش گرانی‌های هر روز و تحمیل فقر و فلاکت بر گرده مردم نقش دارند.
“اصلاحات اقتصادی”موردنظر دولتآیت‌الله قاتل با موافقت خامنه‌ای بیش از یک سال است که در حال اجراشدن است و اثرات و تبعات ویرانگری بر گذران و معیشت وزندگی مردم گذاشته است.در کنار این طرح، دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر اعلام شده حکومتی را باید گذاشت که ابعاد فاجعه بیشتر برملا شود. اینکه هزینه معیشت به اعتراف برخی مقامات حکومتی به ۲۵ میلیون تومان رسیده است، یک نتیجه مستقیم اجرای طرح “اصلاحات اقتصادی”است.
این طرح تعرضی همه‌جانبه به زندگی و معیشت یک جامعه هشتادمیلیونی است که دمار از روزگار مردم درآورده است.فقر و فلاکت و گرانیمیلیون‌هاکارگر و کارکن جامعه را مجبور کرده برای تأمینابتدایی‌ترینهزینه‌های زندگی و معیشتشان باید چندشغله باشند تا سرپناهی داشته و حداقل امکانات برای زنده‌ماندن را تأمین نمایند. از دیگر اثرات و تبعات این طرح تغییرات مخرب در سبد غذایی مردم و حذف بسیاری از اقلام و مواد غذایی ضروری برای تأمین ویتامین و پروتئین برای سلامت غذایی مردم با اقلام بی‌ارزش و بی‌کیفیت شده است. مسئله‌ای که مخاطرات جدی در سلامتمردم به وجود آورده و انواع و اقسام کمبودها و بیماری‌ها را به دنبال داشته است.در کنار این موضوع، گرانی هزینه‌های دوا و درمان است که بهداشت و سلامت و درمان مردم جزو هزینه‌های لوکس شده است. مراجعه به پزشک، بیمارستان و… روزبه‌روز به دلیل گرانی خدمات درمانی کاهش‌یافته است. داشتن خانه که رؤیا شده. کرایه‌خانه بیش از ۶۰ درصد دستمزدها را می‌بلعد. فقر و فلاکت، بی‌تامینی و نگرانی از سقوط‌کردنزندگی‌های مردم در این وضعیت اسفناک به زیر خط بقا، جامعه را تهدید می‌کند. افزایش بی‌خانمانی، و حاشیه‌نشینی و زاغه‌نشینی، افزایش جمعیت زیر خطر فقر به بالای ۳۰ میلیون نفر،از دیگر نتایج اجرای این طرح بوده است. افزایش ۱۵ درصدی ترک تحصیل دانش‌آموزان در دوره متوسطه به‌خاطر فقر و روی‌آوردن به کار برای کمک به تأمینهزینه‌های زندگی خانواده‌ها، از دیگر تبعات این طرح بوده است.
اما پابه‌پای افزایش و تحمیل فقر و فلاکت بر گرده مردم، درآمدهای افسانه‌ای از قبل دزدی، قاچاق باندهای حکومتی، بالاکشیدن پول و ثروت و امکانات کشور که تماماً در اختیار حکومت است، ابعاد باورنکردنی به خود گرفته است.حکومت هزینه‌های نجومی برای نونوار کردن دم‌ودستگاهعریض‌وطویل سرکوب و نظامی‌اش را افزایش داده و بودجه‌های کلانی به آنها اختصاص داده آن هم درست از مقطع آغاز انقلاب زن زندگی آزادی.
در برابر این تعرض حکومت به معیشت و گذران مردم و برای به عقب زدن آن باید اعتراضات سراسری و متحد و سازمان‌یافته را قرار داد. این تلاش و تقلای حکومت را که در صدد “عادی نمایی” وضعیت جامعه است و گویا توانسته انقلاب مردم را سرکوب و حالا به‌راحتیمی‌تواند دست به تحمیل فقر و گرانی و فلاکت هر چه بیشتر را بر مردم تحمیل نماید، باید در هم شکست. وضعیت حکومت شکننده‌تر و در هم ریخته‌تر و بی‌افق‌تراز هر زمانی است. انقلاب مردم باید یک‌بار دیگر و این بارقدرتمندتراز هرزمانی به میدان بیاید جواب دندان‌شکن و محکمی به این تعرضات حکومت داده و در قدم بعدی کل نظام فقر و تباهی و سرکوب را به زیر بکشد. راه دیگری متصور نیست.


وب‌سایت این سامانه در این باره نوشته: ” سامانه ارزی نیما مخفف «نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی» است این ارز قیمت مشخصی دارد که بیشتر از قیمت ارز دولتی و درعین‌حالکمتر از نرخ ارز آزاد است. تمام فعالیت‌های ارزی مربوط به صادرات و واردات در آن شکل می‌گیرد. ارز حاصل از صادرات خارج است که صادرکنندگان در توافق با بانک مرکزی و نماینده دولت در این سامانهقیمت‌گذاریشده و مبنای مبادلات ارزی قرار می‌دهند. پائین ترن نرخ ارز در این سامانه ۲۳ هزار تومان و بالاترین نرخ۳۷ هزار تومان اعلام شده است. قیمت دلار در بازار آزاد هم بالای ۵۰ هزار تومان است.
سیاست‌های ارزی دولت، از قیمت‌گذاری گرفته تا ارز اختصاص داد شده به وارداتکالاهای اساسی در این سامانه صورت می‌گیرد. این سیاست‌های ارزی یک منبع مهم درآمدزایی برای دولت است. فروش دلار و سایر ارزهای خارجی به قیمت‌های نزدیک به بازار آزاد ارز از طریق دریافت‌کنندگان ارز وارداتی و نیمایی در بازار آزاد ارز به قیمت‌های روز؛ خود یک فاکتور بسیار مهم افزایش هر روز قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی است که درآمدهای نجومی برای دولت و باندهای قاچاقچیان ارز به دنبال دارد. کل بانک مرکزی، صرافی‌هایش و واسطه‌هایش در بازار ارز نیما و بازار آزاد ارز را تحت کنترل دارند.مافیای بزرگ ارز اینجا لانه کرده قیمت‌ها را هر روز بالا می‌برد، واردکنندگان کالاها هم به این بهانه قیمت دلار در این سامانه ارزی گران‌تر شده و علاوه‌برآن قیمت دلار در بازارهایمنطقه‌ایهم هر روز بالا می‌رود، درنتیجه عملاً قیمت دلار در بازار آزاد را مبنای همه معاملات و تجارت خود قرارداده‌اند. دولت و بانک مرکزی حتی مکانیزم‌های هدایت و حمایت از این مافیای حکومتی را تهیه کرده و رسماً و قانوناًمشغول دلار فروشی قانونی حکومتی برای کسب درآمد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *