بحران هسته ای حکومت و افت و خیز برجام- محمد شکوهی

در هفته های اخیر جمهوری اسلامی به صرافت “عادی نمایی” اوضاع حکومتش برآمده و دوباره موضوع آغاز گفتگوهای برجامی را در دستور گذاشته وغرب و آژانس اتمی هم از این موضوع استقبال کرده اند. طرفین اعلام آمادگی کرده اند دراولین فرصت ممکن زمینه های برگشت دوباره به گفتگوهای احیای برجام را فراهم نمایند. ابتدا مروری بکنیم به مهمترین تحولات در این مورد طی یک هفته اخیر.


شنبه هفته گذشته رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرد و با مقامات رژیم پیرامون” چارچوب همکاری‌های فنی با آژانس” گفتگو کرد. وی پس از بازگشت از تهران اعلام کرد که در این سفر ” بر سر بازرسی‌ها و نظارت‌های بیشتر از فعالیت‌های هسته‌ای” با مقامات ایرانی به توافق دست یافته و دوربین‌ها و سیستم‌های نظارتی دوباره فعال میشوند”. جمهوری اسلامی بعدا ادعا کرد که این کذب است. اما گزارشات گروسی به نشست جاری شورای حکام آژانس، نشان می دهد که توافقاتی شده است.


همزمان در خبر دیگری سی ان ان و فاکس نیوز اوایل هفته ای که گذشت اعلام کردند که جمهوری اسلامی بشدت تلاش دارد تا موضوع برجام به نتیجه برسد و به همین خاطر برخی عقب نشینی ها موضعی را در پیش گرفته تا “حسن نیتش” برای آغاز گفتگوهای برجام را اعلام کند. این رسانه هااز جمله این عقب نشینی ها موضعی، به نقل و انتقالات نیروها و دار و دسته های تروریست دست ساز رژیم در سوریه بدنبال حملات اسرائیل به پایگاههایشان، صرف نظر از صدور پهباد و موشک های دور برد به روسیه خبر داده و تاکید کرده اند که اینها علائمی است مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی قصد بازگشت به برجام و آغاز گفتگو ها را دارد.
در روزهای اخیر برخی دیپلماتهای غربی در واکنش به گزارش نتایج سفر گروسی به ایران بطور ضمنی تائید کرده اند که بدنبال گزارش وی از توافق با رژیم ، احتمال دارد که شورای حکام آژانس که نشست یک هفته ای اش آغاز شده و یکی از موضوعات محوری اش موضوع مهار تلاش های رژیم برای هسته ای شدن می باشد، احتمالا قطعنامنه ای علیه جمهوری اسلامی صادر نکند.

همزمان خبرگزاری آلمان به نقل از «لارا هولگیت» نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانسگزارش داده:اگر جمهوری اسلامی “طبق تصمیمی که به مدیرکل آژانس ابلاغ کرده، دست به برخی اقدامات برای شفاف‌سازی بزند، یک نشانه دلگرم‌کننده است.البته باید دید که آیا این مراحل در عمل اجرا می‌شوند یا خیز”.وی با اشاره به موضوع راه اندازی سانتریقوژهای جدید در تاسیسات زیر زمینی فردو، افزایش غنی سازی بالای ٨٠ درصد و عدم اجرای تعهدات رژیم در گفتگوهای قبلی را نشان از ادامه پیگیری سیاست دستیابی ایران به اورانیویوم غنی شده برای ساخت سلاح هسته ای می داند، که نگران کننده است.


در تحول دیگری روز چهارشنبه١٧ اسفند ، سه کشور اروپایی عضو توافق اتمی برجام – آلمان، بریتانیا و فرانسه – بیانیه مشترکی را در نشست شورای حکام آژانش قرائت کردند در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از تلاش های هسته ای اخیر رژیم، نسبت بهپیدا شدن آثاراورانیوم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد در فردو ابراز نگرانی شدید شده و آمده است که “ایران هنوز ما را متقاعد نکرده است که این مواد ناشی از نوسانات ناخواسته هنگام غنی‌سازی بوده و ما از ایران می خواهیم که به طور کامل با آژانس برای ارائه توضیحات فنی معتبر در مورد منشاء این ذرات همکاری کند”.
ناظران اوضاع ایران می گویند طرح موضوع قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی که در چند هفته اخیر و بدنبال قدرت انقلاب زن زندگی آزادی به اروپا و آمریکا تحمیل شد و جمهوری اسلامی را حسابی زیر فشار گرفت،با گذشت چند هفته از طرح موضوع و اختلافات اروپا و آمریکا بر سر این مسئله، فعلا بخاطرتلاش برای آغاز گفتگوهای برجامی به کنار رفته است، از جمله سیاست غرب برای آماده کردن زمینه های گفتگوهای احتمالی بر سر بحران هسته ای حکومت می باشد.

تا همینجا اخبار و گزارشات حاکی از تلاش و تقلای رژیم برای برگشت به گفتگوهای برجامی است. امتیاز دادنهای هفته های اخیر حکومت به آمریکا و غرب، اعلام آمادگی برای همکاری با آژانش ومتقابلا منصرف شدن غرب از تروریست خواندن سپاه و تلاش های دیپلماتیک، از جمله رویکردهای جدید بویژه از طرف رژیم برای به نتیجه رساندن بحران هسته ای و احیای توافق برجام است.

اما اوضاع رژیم از چه قرار است؟ حکومت در داخل همچنان زیر ضرب انقلاب زن زندگی آزادی قرار دارد و با جدی ترین بحران سیاسی اش روبرو است که هر روز در نتیجه تعرض مردم در همه جبهه های نبردشان برعلیه حکومت، چشم انداز روشنی برای ماندن در قدرت ندارد. همزمان با این بحران تحریمهای غرب و آمریکا کمر اقتصاد به گل نشسته و نفتی وصادارت و .. به طریق اولی کسب درآمد حکومت را بشدت شکسته است که این امر خود فشار بیشتری بر حکومت برای تامین هزینه های دم و دستگاه رژیم وارد کرده است.


به اعتراف برخی مقامات حکومتی درآمدهای حاصل از صادارت نفت و گاز و پتروشیمی ها که بخشا از طریق چین و روسیه در بازارهای جهانی عرضه میشود، با مشکلات جدی بانکی روبرو شده و میلیاردها دلار پول رژیم توسط بانک های غربی بلوکه شده است. حکومت و اقتصادش زیر بار تحریمها عملا به زانو در آمده است. تلاش ها و تقلاهای چین و روسیه، شرکای تجاری و سیاسی حکومت هم نتوانسته مشکلی از رژیم حل نماید. اینجاست که رویای “احیای برجام” وعقب نشینی های تاکتیکی حکومت از برنامه هسته ای اش، تبدیل به فرصتی برای رژیم، هر چند کوتاه مدت، برای بقا و حفظ قدرتش و آزاد سازی پول هایش، به عنوان فرجی برای عبوراز این دوره بحرانی حکومت شده است.
در این میان آمریکا و اروپا هم طبعا در تلاش و تقلا هستند که تلاش های هسته ای حکومت را مهار کرده و حکومت آدمکشان اسلامی را به عنوان “شریک و همراه” در این پروسه خطرناک و بحرانی اش، با ملزم کردنش به اجرای تعهدات توافق وین داشته باشند. احیای برجام و بازگشت طرفین پای گفتگوها الزاما به معنای حل بحران هسته ای به نفع حکومت نیست. حکومت در طول هفت ساله گذشته برای چندین دوره برای توافق مورد نظرش با غرب تلاش کرده وعقب نشینی ها کرده تا فرصت بخرد برنامه هسته ای اش را دنبال کند، اما دستاورد چندانی برایش نداشته است.

اما در طول این چند ماه گذشته اوضاع و احوال جامعه ایران تفاوت های عمیق و زیادی کرده. جامعه بر علیه حکومت دست به انقلاب زده و کل حکومت را زیر ضرب گرفته و چشم انداز سرنگونی رژیم را مقابل چشمانش قرار داده است. جمهوری اسلامی تلاش دارد انقلاب را سرکوب بکند ولی موفق نشده و از این بابت بشدت نگران بازگشت موج دیگر انقلاب است. از این منظر رسیدن به توافق هسته ای برای حکومت “فرجی” برای فائق آمدن بر این وضعیت بی افقی و بحران مزمنش می تواند باشد. اما غرب و طرف های درگیر در ماجرا هم براحتی ظاهرا حاضر نیستند پای هر توافقی بیایند. در نتیجه فشارها بر حکومت را برای قبول شرط و شروط توافق هسته ای را افزایش داده و امیدوارند از این طریق بحران هسته ای حکومت را مهار نمایند. اینکه جمهوری اسلامی تا کجا و به چه قیمت حاضر به امتیاز دادن به غرب برای حل بحران هسته ای خواهد بود، هنوز زیاد مشخص نیست. بویژه با توجه به تهدید داخلی از طرف انقلاب مردم.

تلاش و تقلای رژیم همراه با عقب نشینی و امتیاز دادن به غرب برای احیای برجام، گرفتن ژشت عادی سازی روابط با غرب و ادعای اینکه جمهوری اسلامی هنوز بر سر کار است و قدرت کنترل اوضاع، از جمله حل بحران هسته ای و سرکوب انقلاب را دارد، سناریوی رویایی حکومت برای برون رفت از این وضعیت بحرانی و شکننده اش در برابر انقلاب در کمین مردم است. اگر برجام هم به فرض محال احیا شود و پول دست حکومت بیاید، تغییری درنوع رابطه مردم با حکومت ایجاد نخواهد کرد. مردم این حکومت را نمی خواهند و این را ماههاست در خیابانها داد می زنند.
جمهوری اسلامی با برجام و بی برجام باید گورش گم کند. و این تنها راه حل انسانی برای پایان دادن به تروریسم اسلامی و حل بحران هسته ای است. این امر در دستور انقلاب زن زندگی آزادی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *