khalil keyvan

بی بی سی و انقلاب ٥٧

khalil keyvan
خلیل کیوان:
مطالعه تاریخ آموزنده است. تفحص در تاریخ و درس آموزی از آن برای ما مردم ایران که در یکصد سال گذشته تلاش های عظیم اجتماعی مان در دفاع از حرمت انسانی و برای برقراری عدالت و آزادی، از انقلاب مشروطه تا جنبش های آزادیخواهانه و ضد سلطنتی ده ۲۰ و اوایل دهه۳۰، و از انقلاب ٥٧ تا خیزش ۷۸ و جنبش انقلابی ۸۸ هر بار بخون کشیده شده و شکست خورده است، یک ضرورت است. گفته میشود که گذشته، چراغ راه آینده است. مطالعه پیرامون انقلاب ٥٧، زمینه های شکل گیری و علل شکست آن برای هر کسی، بویژه برای نسل جوان که میخواهد نقشی در آینده ایران داشته باشد، بسیار با اهمیت است.

مطلبی بقلم کامبیز فتاحی با عنوان “آمریکایی انقلابی و روایت ندامتش از اعتماد به آیت‌الله خمینی” سه شنبه چهاردهم بهمن(سوم فوریه) در سایت بی بی سی فارسی در مورد ٥٧ بچاپ رسیده است. کامبیز فتاحی در این نوشته مجموعه ای از نقل قول ها از دو مطلب جداگانه ریچارد فالک استاد برجسته حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون را که در نیویورک تایمز منتشر شده بود را، تلخیص کرده است. این مطلب و نقل قول ها، فضای فکری بخش اعظم روشنفکران لیبرال- چپ آن دوره را منعکس میکند.

در دی ماه ٥٧ ریچارد فالک مقاله “اعتماد به خمینی” را در نشریه نیویورک تایمز بچاپ رساند. بعد با مشاهده جنایات حکومت اسلامی، اعتمادش به خمینی سلب میشود و مقاله ” تقبیح جنایات خمینی” را در همان روزنامه بچاپ میرساند. به نقل از فالک به نکات دیگری در باره حوادث پیش و پس از انقلاب و نقش نیروهای درگیر در آن، از جمله در باره حلقه اطرافیان خمینی، نگرانی آمریکا از رفتار احتمالی ارتش، تلاش های آمریکا برای تماس با برخی شخصیت ها و تاثیر گذاری بر روند حوادث، شخصیت رمز آلود خمینی و ابهاماتش و همچنین در مورد پنهانکاریش، بر میخوریم.

حال و هوای فکری فالک نمونه تیپیک درک روشنفکر ساده لوح لیبرال- چپ آن دوره از روند حوادث است. انعکاسی از فضای سیاسی حاکم بر روشنفکران، جامعه ادبی و حتی خط سیاسی اغلب سازمانهای اپوزسیون آن دوره است. ریچارد فالک دو دوزه بازی نکرده است. به ساده لوحی خود نگاهی صادقانه انداخته است و بعد هم همان را بقلم آورده و نقد کرده است. آنزمان اما، بی بی سی خط رسمی غرب برای روی کار آوردن خمینی را دستور داشت. به همین خاطر در فرستادن تصویر او به ماه سنگ تمام گذاشت و در زمینه سازی برای فرود او در مهرآباد هم هر آنچه باید انجام داد. آیا قلمزنان بی بی سی این تمایل و یا اجازه را دارند که در باره این حقیقت هم رونمایی کنند؟ کسی در بی بی سی پیدا میشود که حقایق را با حقوق و مزایای خود معامله نکند و اجازه دهد مطلبی هم در باره نقش این رسانه در سوار کردن خمینی بر انقلاب و مهندسی کردن سرنوشت آن درج شود؟ بعید است!
مطلب منصور حکمت تحت عنوان تاریخ “شکست نخوردگان، چند کلمه به ياد انقلاب ٥٧” اگر چه فشرده و در نقد دیدگاهی است که نفس انقلاب را زیر سئوال میبرد اما، تصویر روشنی در مورد زمینه های وقوع ٥٧، عوامل دخیل در روی کار آمدن جمهوری اسلامی و علل شکست آن بدست میدهد. در این مطلب سرنخی از نقش بی بی سی در مهندسی کردن انقلاب ٥٧ را هم میتوان پیدا کرد. لینک :
http://hekmat.public-archive.net/fa/0910fa.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *