logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
٣٠مهر ـ ٥آبان ماه ١٣٩٣

اعتراضات
تجمع کارگران تراکتور سازی
٣آبان: ٢٠٠ نفر از کارگران کارخانه «ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن ٢ ماه حقوق ماه شهریور و مهر و نامشخص بودن وضعیت کارخانه مقابل درب ورودی این واحد صنعتی تجمع کردند.

کنسرو تن ماهی تاریخ مصرف گذشته
٢آبان: کارگران یکی از شرکت‌ «پتروشیمی رازی» شرکت «پیشگامان فن اندیش تهران»، که برای وعده غذایی ظهر روز جمعه‌ (٢ آبان) کنسرو تن ماهی تاریخ مصرف گذشته دریافت کرده بودند، در اقدامی اعتراض‌آمیز از خوردن غذا امتناع کردند.

تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس
٤آبان: کارکنان اداره حفاظت محیط زیست استان ایلام در اعتراض به اخراج از کار با سفر به تهران در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

اعتراض کارگران پروژه‌ای عسلویه
در منطقه ویژه پارس جنوبی از سوی «بیژن نامدار زنگه»، وزیر نفت دولت یازدهم در خصوص پرداخت یک ماه فوق‌العاده حقوق به معاونان وزیر نفت و مدیران عامل شرکت‌های ملی نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران صادر شده است. در این دستورالعمل هیچ سهمی برای کارگرانی که بصورت پیمانکاری در پروژه‌های در دست احداث منطقه پارس جنوبی مشغول کار هستند، درنظر گرفته نشده است.

کارگران و بازنشستگان نساجی مازندارن مقابل فرمانداری قائمشهر تجمع کردند
١ آبان؛ بیش از ١٠٠ کارگر شاغل و بازنشسته نساجی مازندران برای سومین روز متوالی مقابل فرمانداری قائمشهر تجمع کردند. کارگران این واحد تولیدی حدود ١٥ میلیارد تومان مطالبات معوقه دارند.
کارگران برای مطلع شدن از نتیجه جلسه مقامات محلی با «علی ربیعی» وزیر کار در تهران مقابل فرمانداری آمده بودند اما متوجه شدند این جلسه به دلیل سفر ربیعی به زنجان همراه با رئیس جمهور لغو شده است. از کل مطالبات معوقه کارگران نساجی مازندران، ١١ میلیارد تومان بابت حق سنوات حدود ٥٥٠ کارگر بازنشسته در فاصله سال ٨٨ تا پایان سال ٩٢ انباشته شده است و ٤ میلیارد تومان بابت مطالبات معوقه سالهای ٨٨ تا ٩١ نزدیک به ٣٥٠ کارگر شاغل به وجود آمده است. روز ٣٠مهر کارگران ) برای دومین روز متوالی در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد‌هایشان مقابل فرمانداری قائمشهر تجمع کرنه بودند.

جلوگیری از ورود کارگران «لوله صفا»
٣آبان: با تشدید اعتراضات کارگران اعتصابی کارخانه لوله صفا که از ابتدای تیرماه امسال حقوق نگرفته‌اند، از ورود کارگران به کارخانه ممانعت شده است. کارگران طبق روال معمول بعد از تعطیلی ٤ روزه سر کار خود حاضر شدند اما کارفرما بطور غیر منتظره‌ای، درب‌های کارخانه را بر روی آنان بسته است.

١٤ کارگر اخراجی «کاشی گیلانا» به اداره کار شکایت کردند
از مجموع ٢٠ کارگری که (١آبان) با تصمیم سهامداران کارخانه کاشی گیلانا اخراج شدند ١٤ کارگر با طرح شکایت در اداره کار رودبار، به اخراج ها اعتراض کردند.

اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران معدن آسمینون
٣٠مهر: کارگران معدن آسمینون دست ازکارکشیدند ودرمعدن تجمع اعتراضی برپاکردند. مطبلبات کارگران شامل بازنشستگی و مرخصی بدون حقوق از سوی آنها مطرح شد که مانع بازنشستگیشان شده است.

تجمع دوباره کارگران مراکز مخابرات روستایی مقابل مجلس
٣٠مهر: کارگران مراکز مخابرات روستایی، مقابل در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. به گفته یکی از تجمع کنندگان، آنها ٧ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند، در حالیکه در آمد دیگر و نیز بیمه شغلی ندارند.

راهپیمایی وتجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر پردیس
٣٠مهر: بیش از ٤٠٠نفر از متقاضیان مسکن مهر شهرستان پردیس با تجمع مقابل محل شرکت عمران پردیس، خواستار عدم افزایش قیمت جدید و تسریع در ساخت و ساز با هدف اتمام پروژه های مسکن مهر، شدند. متقاضیان مسکن مهر ابتدا مقابل پارک مشاهیر واقع در میدان امام پردیس گردهم آمده، سپس بعد از حضور همه افراد، به صورت دسته جمعی به سمت شرکت عمران پردیس حرکت کردند. ازجمله موضوعات مورد توجه و عامل اصلی تجمع افزایش مجدد قیمت مسکن مهر و پرداخت مبلغی بیشتر از میزان قراردادهای منعقده است
.
تجمع اعتراضی دانشجویان
٥آبان: دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از دانشگاههای مختلف تهران، قزوین و اراک با تجمع مقابل مجلس به منطقه‌یی شدن آزمون علوم پزشکی و پیش‌کارورزی پزشکی اعتراض کردند.

گزارشی ازتحمیل شرایط دردناک توسط کارفرمایان به کارگران پمپ‌بنزین ها!
به گفته این كارگران، صاحبان جایگاه‌های سوخت در مواردی ازجمله امضای قرارداد یكطرفه با حقوق پایین و اجبار كارگران به فروش برخی فرآورده‌های نفتی به مردم را به كارگران تحمیل می‌كنند و درصورت اعتراض، اقدام به قطع همكاری می‌كنند. یكی از كارگران شاغل در جایگاه عرضه بنزین در تهران می‌گوید: حدود ٧سال است كه به‌عنوان كارگر در برخی جایگاه‌ها مشغول به‌كار بوده‌ام، اما حقوق دریافتی‌ام جبران هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد و وقتی هم كه اعتراض می‌كنیم، جایگاه دار اقدام به اخراج و جایگزینی كارگر دیگری می‌كند. او توضیح می‌دهد كه به هنگام عقد قرارداد، برگه‌ای را جلوی ما می‌گذارند كه در آن قید شده تمام حقوق و مزایای خود را به‌طور كامل دریافت‌كرده‌ و اعتراضی ندارم. كارگر دیگر می‌گوید: یكی از دلایل فروش فرآورده‌های نفتی به مردم، اجبار كارگران از سوی جایگاه‌داران است به‌نحوی كه بخشی از مزایای دریافتی در گروی فروش اقلامی نظیر روغن، اكتان‌افزا و… خواهدبود. اما ماجرا به همین‌جا هم ختم نمی‌شود و بخش دیگری از نابسامانی رفتاری كارگران شاغل در جایگاه‌های سوخت، به ارتباط غیرمستقیم آنها با مالكان اصلی جایگاه‌های سوخت برمی‌گردد. یكی از كارگران، می‌گوید: صاحبان اصلی جایگاه‌های سوخت، اقدام به اجاره‌دادن پنهانی جایگاه می‌كنند و فردی كه جایگاه را اجاره می‌كند برای پوشش هزینه‌ها و كسب درآمد، به كارگران جایگاه‌ها فشار می‌آورد كه باید فرآورده‌های دیگر هم تبلیغ كنیم و به مردم بفروشیم. او در پاسخ به این سؤال كه چرا، از كارت سوخت دیگر خودروها به جای كارت آزاد بنزین در جایگاه استفاده می‌كند؟ می‌گوید: چه اشكالی دارد؛ بنزین را به كسی كه كارت سوخت ندارد به قیمت آزاد می‌فروشیم، چه فرقی می‌كند كه از كارت جایگاه استفاده كنیم یا از كارت آشنایان و افرادی كه بنزین اضافی دارند؟ وقتی از او درباره درآمد ناشی از فعالیت‌های دیگر ازجمله فروش بنزین با كارت سوخت دیگران و یا عرضه فرآورده‌های دیگر سؤال می‌كنم، می‌گوید: درآمدمان زیاد نیست، چرا كه دست زیاد است! سلامت كارگران درخطر بوی بنزین، دود خودروها و البته آلودگی محیط پمپ‌بنزین‌ها یكی از جدی‌ترین تهدیدهای پیش روی شاغلان در جایگاه‌های سوخت كشور به‌ویژه در كلانشهرهاست. مرد میانسالی كه به‌نظر سال‌هاست در جایگاه‌های سوخت فعالیت می‌كند، می‌گوید: اینجا نفس‌كشیدن چون آلودگی بالاست، همواره باعث مریض شدن من و امثال من می‌شود و امكانات و خدمات درمانی و بهداشتی كافی هم به ما نمی‌دهند.

اخراج و بیکارسازی

دو کارگر کارخانه «شیشه آبگینه» در قزوین اخراج شدند.
دو کارگر رسمی کارخانه شیشه آبگینه واقع در شهر صنعتی البرز به اسامی «حسین فلاح» و «منوچهر افشار» توسط کارفرما و بدلیل شرکت در اعتراضات کارگران اخراج شدند.

بازگشت به کار ١٠٠ کارمند اداری و استمرار اخراج ١٠٠٠کارگر
٤مهر: کارگران نورد و لوله صفا، ١٠٠ کارمند اداری بر سر برگشتند و ١٠٠٠ کارگر اخراج شدند. در کارخانه نورد و لوله صفا اعتراضات کوبنده ای در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق و ١٨ ماه بیمه هم اکنون در جریان است.

اخراج در شرکت تولیدی گاز لوله ساوه
٩ کارگر رسمی شرکت تولیدی گاز لوله ساوه (از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) به دلیل مخالفت با تغییر قرارداد کارشان از «دائمی» به «موقت» اخراج شدند. کارگران اخراجی؛ «جعفر مولایی»، «عباس شفیعی»، «حسین امیری»، «محمد فرجی»، «علیرضا رضایی»، «کامبخش کمالی‌ها»، «جواد قلعه نوعی»، «اصلان نوری‌زاده» و خانم «زهرا غفاری» میباشند. کارگران هر کدام حداقل ١٥ سال سابقه کار دارند.

اخراج ٢٠ کارگر کاشی گیلانا
١ آبان: در سی و هفتمین روز اعتراض کارگران ٢٠ کارگر قراردادی اخراج شدند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیر مالی کاشی گیلانا به تصمیم سهام داران اصلی حداقل ٢٠ کارگر قرار دادی این واحد تولیدی که تیر ماه امسال توسط کارفرمای جدید جذب شده بودند را به دلیل داشتن بار مالی اخراج کرد.

فقدان امنیت شغلی کارگران ریسندگی کارخانه نساجی مازندران
١٤٠ نفر از کارگران شاغل در بخش ریسندگی کارخانه نساجی مازندران بعد از تعطیلی این واحد نسبت به تغییر وضعیت قرارداد کار‌شان در شرایط فقدان امنیت شغلی در این کارخانه قرار گرفته اند.

٥ کارگر رسمی کارخانه «ایران زاک» اخراج شدند.
در کارخانه ایران زاک تولید کننده انواع آدامس ٥ کارگر به اسامی «محمد علی کاظمی» با ٣ سال سابقه کاری «جاوید ذوالقرنی» با ١٧سال سابقه کاری، «کریم مافی دوست» با ٢٠ سال سابقه کاری، «مصیب کلهر» با ١٨ سال سابقه کاری و «مهدی معافی بردبار» با ١٧ سال سابقه اخراج شدند.

اخراج در کارخانه نوشابه سازی خوشگوار
اخراج دو تن ازکارگران شاغل در انبارهای محصولات شرکت توزیع نوشابه خوشگوار در تهران.

ناامنی محیط کار

کشته وزخمی شدن٣کارگر
٣آبان: همدان. یک ساختمان واقع در بلوار شاهد فروریخت و جان یکی نفر از کارگران را گرفت.

دست کارگر جوان در دستگاه بافندگی گیر کرد
٢٩مهر: کارگری در یک کارگاه تولیدی در خیابان جمهوری تهران در حال کار با دستگاه بافندگی بود که ناگهان به دلیل‌ بی‌احتیاطی دست وی بین لبه دستگاه گیر کرد.

کارگری بر اثر ریزش محل گودبرداری در پاسداران مصدوم شد
٢٩مهر: ریزش دیواره محل گودبرداری شده واقع در خیابان پاسداران باعث ریزش خاک و سنگ بر سر کارگر جوشکار شد و وی را به عمق ٥ متری زمین پرتاب کرد.

کشته شدن سه کارگر در دریای خزر
در جریان بروز یک حادثه در یکی از سکوهای فراساحلی نفت و گاز در بخش آذری دریای خزر، سه کارگر جان باختند و یک کارگر دیگر نیز مفقود شد.

مصدومیت شدید یک کارگر متخصص در عسلویه
کارگر فنی شاغل در پروژه های فاز ١٧ و ١٨ منطقه عسلویه پس از سقوط از ارتفاع ٥ متری به شدت مصدوم شد.
مصدومیت شدید یک کارگر ساختمانی
٢آبان: در خیابان ٢٠٢ تهرانپارس کارگری بنام «امرالله- م» حین انجام کار در یک ساختمان در حال ساخت به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد. و به شدت مصدوم شد.

دستمزدهای پرداخت نشده.

کارگران پروفیل ساوه ٤ ماه حقوق نگرفته‌اند
هزار کارگر کارخانه «نورد پروفیل ساوه» طی ٤ ماه گذشته دستمزدی دریافت نکرده‌اند. معوقات حقوقی کارگران پیش از این به پنج ماه می‌رسید که کارفرما با پرداخت یک ماه حقوق در(٣٠مهر) معوقات حقوقی کارگران را به چهارماه کاهش داد.

کارگران

با هدف مقابله با اعتصاب، کارفرمای نورد لوله صفا بار دیگر از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کرد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران ایران: بدنبال دعوت مدیریت کارخانه نورد لوله صفا و حضور کارگران شیفت صبح در محل کارخانه در روز شنبه که توام با ادامه اعتصاب از سوی آنان بود کارفرمای این کارخانه بعد از ظهر دیروز بار دیگر از ورود کارگران شیفت شب به کارخانه ممانعت بعمل آورد و صبح امروز نیز به این وضعیت ادامه داد اما کارمندان اداری و کارگران برخی از قسمتها از جمله انبار و بارگیری بر سر کارهای خود رفتند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم این وضعیت کارگران اعتصابی نورد لوله صفا اعلام کرده اند کارفرما دست به هر کاری بزند به هیچ عنوان اعتصاب خود را تا دریافت دستمزدهای معوقه و تمدید دفترچه های درمانی شان پایان نخواهند داد. این کارگران در گفتگوئی با سایت اتحاد، شائبه اخراج خود را که در برخی خبرگزاریها آمده است بشدت رد کردند و هدف کارفرما از ممانعت از ورودشان به کارخانه را جا انداختن عدم پرداخت مزد و تحکیم وضعیت موجود از سوی کارفرما اعلام کردند. همچنین کارگران قسمت انبار و بارگیری که صبح امروز کارفرما جلو ورود آنان را به کارخانه نگرفت اعلام کرده اند برای همراهی با دیگر همکاران اعتصابی خود از فردا چنانچه کارفرما همه را به کارخانه راه دهد وارد کارخانه خواهند شد و در غیر اینصورت همراه با دیگر کارگران به خانه هایشان خواهند رفت. بنا بر این گزارش، اعتصاب کارگران نورد لوله صفا و تصمیم آنان به ادامه این اعتصاب در حالی ادامه دارد که کارفرمای این کارخانه به جز هفته گذشته که وعده پرداخت دستمزد معوقه کارگران را داد و تاکنون به آن عمل نکرده است هیچ اقدامی دیگری برای پرداخت دستمزد معوقه کارگران نکرده است و فقط بنا بر برخی خبرهای غیر موثق گویا یکی از مسئولین کارخانه صبح امروز برای حل تمدید دفترچه های درمانی کارگران عازم اراک شده است. بیش از هزار و یکصد کارگر اعتصابی نورد لوله صفا اعلام کرده اند تسلیم دسیسه های کارفرما نخواهند شد و تا زمان پرداخت دستمزد معوقه خود بر سر کارهایشان باز نخواهند گشت. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٤ آبانماه ١٣٩٣

اعتصاب بیش از یکهزار کارگر نورد لوله صفا وارد هشتمین روز خود شد
اتحادیه آزاد کارگران ایران: اعتصاب نزدیک به هزار و دویست کارگر نورد لوله صفا که از روز شنبه گذشته در اعتراض به عدم پرداخت مزد و تمدید دفترچه های درمانی آغاز شده است وارد هشتمین روز خود شد. این کارگران مدت چهار ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند و ١٤ ماه است که دفترچه های درمانی آنان بدلیل عدم واریز هزینه های بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی تمدید نشده است. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال این اعتصاب کارفرما تلاش کرد با وعده پرداخت مزد در اواخر هفته گذشته کارگران را وادار به شکستن اعتصاب کند اما کارگران با این وعده به اعتصاب خود پایان ندادند و کارفرما برای اعمال فشار بر روی آنان از روز سه شنبه هفته گذشته کارخانه را تعطیل اعلام کرد و از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کرد با اینحال کارگران حاضر به پایان دادن به اعتصاب خود نشدند. بنا بر این گزارش در ادامه این اعتصاب دیروز جمعه کارفرما از طریق ارسال اس ام اس به کارگران اعلام کرد از روز شنبه (امروز) کارخانه باز است و کارگران می باید بر سرکارهای خود بازگردند. بنا بر آخرین اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران بدنبال این اس ام اس، امروز شنبه کارگران در محل کارخانه حضور پیدا کرده اند اما تولید را براه نیانداخته و همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند. کارگران نورد لوله صفا اعلام کرده اند تا تحقق خواستهایشان تولید را راه اندازی نخواهند کرد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم آبانماه ١٣٩٣

سومین نشست ایجاد تشكل سراسری كارگری در روز شنبه سوم آبان ماه در شهر سقز بر گزار شد
کانون مدافعان حقوق کارگر. در این نشست ضمن تایید فعالیت‌های قبلی در دو نشست گذشته و ضرورت تداوم آن ، بر گسترش هر چه بیشتر این تلاش‌ها در جهت ایجاد تشكل سراسری تاكید شد. هم چنین ضمن بررسی و بحث در باره شرائط موجود در نظام سرمایه دای جهانی و همچنین تحركات این نظام در چنین شرائطی در منطقه خاورمیانه و به خصوص ایران ، بر ضرورت بیشتر در ایجاد تشكل سراسری كارگران تاكید شد و مسائل زیر مورد بررسی و تایید قرار گرفت . ١. تغییرات اوضاع منطقه وایجاد گروه‌های مسلح حفظ نظام سرمایه داری نظیر داعش و مزدوران مسلحی همانند آن و سركوب نیروهای مستقل ومترقی و كارگری در منطقه، ضرورت ایجاد تشكل سراسری كارگری را بیشتر نمایان می‌كند. ٢. توافق‌های اخیر میان حكومت‌گران در ایران و نظام جهانی سرمایه‌داری و گسترش هر چه بیشتر ساز و كارهای استثماری، ورود شركت‌های بین‌المللی، بر ضرورت هر چه بیشتر استثمار نیروی كار تاكید دارد. دفاع بی چون و چرای دولت‌مردان از نظم و نظام سرمایه‌داری در سال گذشته كاملا مشهود و غیرقابل انكار است و در نتیجه در این میان اتحاد و همبستگی نیرو‌های كارگری در این زمینه ضرورت خود را بیشتر نشان می‌دهد. ٣. اعتراضات وسیع كارگری در دوره‌ی اخیر نظیر اعتراضات در پارس جنوبی و صنایع پتروشیمی، صنایع و معادنی نظیر بافق و معدن سنگرود، و همچنین اعتراضات در لوله‌سازی صفا، واگن پارس و كاشی گیلانا و… بیانگر آن است كه هر روزه تضاد‌های نیروی كار و حافظان نظام سرمایه‌داری بیشتر و حادتر می‌شود و در كنار آن تحمیل حداقل دستمزد زیر خط فقر بر كارگران و غارت اموال كارگران در سازمان تامین اجتماعی ، بر ضرروت دفاع هماهنگ از حقوق كارگران تاكیدی مجدد است. ٤. تحركاتی نظیر اسید‌پاشی به صورت زنان برای ایجاد جو ارعاب و مقابله با آزادی زنان و خانه نشین كردن آنها است. ما ضمن محكوم كردن این اعمال خواهان مقابله با چنین اعمالی به صورت سراسری هستیم. از نظر ما این اعمال سازمان‌یافته و حساب شده است تا جو ارعاب و سركوب را هر چه بیشتر گسترش دهند. ٥. حاضرین در این نشست ضمن تاكید بر ضرورت پیشرفت تشكل‌های كارگری متناسب با درجه رشد و جنبش كارگری تاكید داشتند كه ایجاد تشكل سراسری كارگری در این مرحله از پیشرفت جنبش كارگری اجتناب‌ناپذیر است و این امر متكی بر نقد و بررسی عمیق از فعالیت‌های گذشته تشكل‌های كارگری است و هیچگونه تقابلی با تشكل‌های موجود كارگری ندارد .

نامه کارگران نانوا به استاندار کردستان:
کارگران نانوا در دولت یازدهم هم در فقر و تنگدستی قرار دارند
انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سقز و حومه در نامه‌ای خطاب به استاندار کردستان تاکید کرده‌ کارگران نانوا به دلیل افزایش نیافتن دستمزدشان در دو سال گذشته در فقر و تنگدستی قرار گرفته‌اند. در بخشهایی از این نامه کارگران اعلام کرده اند: چندین باره‌ با مقام‌های دولتی درباره افزایش دستمزد امسال و مابه‌التفاوت مزدی سال‌های ٩٢ و ٩٣ گفته با گذشت سال ٩٢ و شش ماه از سال ٩٣، کارگران کماکان با وعده‌های امروز و فردا از طرف نمایندگان کارفرمایان و مسئولین در بلاتکلیفی قرار دارند. بی‌توجهی کارفرمایان خباز به قانون کار به امری طبیعی تبدیل شده و کلیه تلاش‌های این تشکل صنفی در جهت استیفای مطالبات قانونی کارگران خباز بی‌نتیجه بوده است. نویسندگان این نامه در ادامه از بی‌ارزشی و بی‌جایگاهی کارگران نانوا در دولت تدبیر و امید ابراز تاسف کرده و گفته‌اند این قشر زحمتکش قربانی تصمیمات کارفرمایان و سیاست مسئولین مربوطه شده‌اند. در بخش دیگری از این نامه آمده که هر‌گاه کارگری خواهان دریافت حقوق قانونی خود باشد بلافاصله از کار اخراج شده و زندگیش تباه می‌شود و در واقع کارگران خباز در ازای تلاش خود بهره‌ای جز ناامیدی برای خود و خانواده‌هایشان نمی‌برند. انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سقز و حومه در پایان از استاندار کردستان خواسته‌ است جهت جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی و برای خاتمه دادن به این وضعیت نا‌به‌سامان اقدامات لازم را انجام دهد.

زحمت‌کشان شرکت واحد خواهان حق کمک بلاعوض مسکن خود می‌باشند
به دنبال اعتراضات و اعتصاب کارگران شرکت واحد در سال ٨٤ ، شهرداری تهران با فروش دو قطعه از زمین‌های مازاد شرکت به ارزش هفتاد و پنج میلیارد تومان و هزینه آن برای ایجاد مسکن کارگران موافقت نمود. که با ناکارآمدی مدیریتی و با الگوی فقر و فساد و تبعیض و حیف و میل و ریخت و پاش‌های آنچنانی مرسوم مدیران و تصمیمات پشت پرده دور از چشم و حضور کارگران بیش از هفتاد درصد از آنان از دریافت این حق تاکنون محروم مانده‌اند. اما کارگران از سال‌های گذشته تاکنون مرتبا به مدیران و مسئولان مراجعه کرده و حق خود را طلب می‌کنند. در این راستا تجمعاتی نیز انجام شده است.
در پی این فعالیت‌های مستمر، روز سه شنبه ٢٢/٠٧/٩٣ از ساعت ١١ الی ١٥ گروهی از کارگران و رانندگان شاغل در خطوط به‌ همراه فعالین سندیکایی آقایان وحید فریدونی، سید رضا نعمتی‌پور، عبداله حسینی و علی اکبر نظری در پایانه مسافربری میدان آزادی برای این خواسته بحق کارگران اقدام به جمع آوری امضاء نمودند و همزمان با توجه به قضیه انتخابات تحمیلی شورای فرمایشی که از طرف مدیریت سامانه یک و عواملش در دستور کار و اجراء بود روشنگری‌ها و توضیحات قانونی و حقوقی لازم برای همکاران ارائه شد و آنان را نسبت به حق و حقوقشان آشنا کرده و پرسش‌های مطرح شده‌ی کارگران را پاسخ داده و تخلفات قانونی مسئولین وزارت کار را مورد اشاره قرار دادند. لازم به یادآوری است ماموران حراست برای ایجاد ارعاب و ترس در کارگران بصورت خاصی نظارت کرده و اقدام به عکسبرداری و فیلم برداری نمودند. همچنین از ساعت٢٠ الی ٢٢ چهار شنبه فعال سندیکایی آقای محمد قاسمی به همراه تعدادی دیگر از کارگران در جلو درب توقفگاه هفده شهریور سامانه ده اقدام به جمع‌آوری امضاء از کارگران نمودند. که فعالیت آنها منجر به حضور عوامل کارفرما برای ممانعت از جمع‌آوری امضاء گردید. و بدون توجه به مزاحمت عوامل مدیریت کارگران نامه درخواست مسکن را امضاء نمودند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-٢٩مهر١٣٩٣

اخبار بین المللی

بریتانیا – تظاهرات ده‌ها هزار نفر در اعتراض به وضعیت معیشتی
دهها هزار نفر در لندن روز شنبه ١٨ اکتبر (٢٦ مهر( در اعتراض به کاهش دستمزد و شرایط سخت معیشتی در بریتانیا دست به تظاهرات زدند. دست کم هشتاد هزار نفر که اغلب آنها کارمندان دولت و کارگران بودند در این راهپیمایی شرکت کردند. تظاهرکنندگان ضمن انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت خواستار افزایش دستمزدها شدند. دبیر یکی از اتحادیه های کارگری می گوید: “مردمی که اینجا هستند اغلب کارگرهای کم درآمدند. آنها باید هزینه کاری که قدرتمندان و ثروتمندان با جامعه کردند را پرداخت کنند. اینها عامل بحران اقتصادی و ورشکستگی بانکها نیستند. ششصد هزار شغل از بین رفته و کمترین دستمزد به مردم تحمیل شده” دستمزد کارکنان بخش خصوصی و دولتی در بریتانیا از سال ٢٠٠٨ میلادی تا کنون پنجاه پوند در هفته کاهش داشته، در حالی که به گفته اتحادیه های کارگری درآمد مدیران تا ١٧٥ درصد افزایش یافته است.

آلمان – اعتصاب گسترده رانندگان قطار
اعتصاب گسترده رانندگان قطار در آلمان که از بامداد شنبه ١٨ اکتبر (٢٦ مهر( آغاز شد، همزمان با آغاز تعطیلات پاییزی در هفت ایالت آلمان، موجب لغو حرکت صدها قطار در شهرهای مختلف شده است. شرکت ملی راه آهن آلمان برای جایگزینی قطارها تلاش می کند اما تنها یک سوم قطارها تردد خواهند داشت و مسافران تنها دوازده ساعت زودتر اطلاع می یابند که قطارشان لغو شده یا نه. افزایش پنج درصدی دستمزدها و کاهش ساعات کاری، درخواست اصلی اعتصابگران است. به گفته اتحادیه رانندگان قطارهای سراسری آلمان، این اعتصاب تا صبح روز دوشنبه ٢٠ اکتبر (٢٨ مهر( ادامه خواهد داشت.

مکزیک – تظاهرات هزاران نفره برای پیدا کردن دانش آموزان ناپدید شده
هزاران نفر از مردم مکزیک روز جمعه ١٧ اکتبر (٢٥ مهر( با راهپیمایی در شهر آکاپولکو از دولت خواستند هرچه سریعتر چهل و سه دانش آموز و آموزگار ناپدید شده را پیدا کند. این افراد از سه هفته پیش ناپدید شده اند. تظاهرکنندگان همچنین با انتقاد از فرماندار منطقه به دلیل ناتوانی در یافتن افراد ناپدید شده، خواستار کناره گیری وی از قدرت شدند. یکی از تظاهرکنندگان می گوید: “مردم خسته شده اند، تبهکاران در تمام اداره های دولتی نفوذ کرده اند و امور را در دست گرفته اند. آنها مشخص می کنند دولت چه کاری باید انجام دهد.” هنوز هیچ اطلاع دقیقی از نحوه ناپدید شدن دانش آموزان منتشر نشده، اما به نظر می رسد این افراد توسط گروههای قاچاق مواد مخدر ربوده شده اند. نزدیک به هزار نیروی پلیس در جستجوی چهل و سه فرد ناپدید شده هستند.

آلمان – اعتصاب خلبانان شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا
خلبانان شرکت هواپیمایی لوفت هانزای آلمان، اعتصاب دو روزه ای را از ساعت یک بعد از ظهر روز دوشنبه٢٠ اکتبر (٢٨ مهر( به وقت محلی، آغاز کردند. این اعتصاب که هشتمین اعتصاب کارکنان این شرکت از ابتدای سال جاری میلادی محسوب می شود، باعث لغو ١٤٥٠ پرواز شده است. سندیکاهای لوفت هانزا خواهان باقی ماندن شرایط کنونی بازنشستگی خلبانان این شرکت هستند که به آنها امکان می دهد در سن ٥٥ سالگی و با دریافت ٦٠ درصد از حقوقشان بازنشسته شوند.

مکزیک – ادامه تظاهرات در اعتراض به ناپدید شدن دانشجویان
صدها نفر در اعتراض به ناپدید شدن چهل و سه دانشجو در شهر چیلپانسیگوی واقع در استان گرروی مکزیک تظاهرات کردند. همچنین، برخی گزارشها نیز از حمله اعضای سندیکای معلمان به مقر حزب چپگرای انقلاب دموکراتیک این کشور حکایت دارد. این دانشجویان آخرین بار حدود یک ماه پیش پس از حمله مسلحانه مشترک پلیس و عوامل جنایات سازمان یافته به آنها در ایگوالا دیده شدند. این حمله شش کشته و بیست و پنج زخمی بر جا گذاشته بود. رائول پلاسنسیا، رییس کمیسیون حقوق بشر مکزیک، می گوید: “نهادهای دولتی هم از پیش گیری از جرم و هم تعقیب افرادی که در ناپدید شدن چهل و سه دانشجو و کشتن شش تن از آنها در روز بیست و شش سپتامبر دست داشتند، عاجزند.” دولت فدرال مکزیک یک جایزه یکصد هزار دلاری را برای یافتن اثری از این دانشجویان ناپدید شده، تعیین کرده است.
خبر‌های کوتاه

آلمان
خلبان های خطوط هوایی جرمن وینگز، از شرکت های وابسته به لوفت هانزا در اعتراض به برنامه بازنشستگی پیش از موعد این شرکت در سراسر آلمان دست به اعتصاب زدند. در پی این اعتصاب صد پرواز لغو شد. از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون اعتصاب کارکنان موجب کاهش هفتاد میلیون یورویی سود لوفت هانزا و شرکتهای وابسته شده است.

آمریکا
رانندگان شرکت آمریکایی “اوبر” فعال در زمینه کرایه اتومبیل با راننده روز پنجشنبه ٢٣ اکتبر در کالیفرنیا دست به تظاهرات زدند. این رانندگان به شرایط کاری، درآمد و حقوق، همچنین وضعیت امنیت کاری خود اعتراض کردند. یکی از رانندگان معترض می گوید: “یکی از دلایل اعتراض ما در اینجا اینست که اوبر تعداد رانندگان خود را افزایش داده و از طرف دیگر میزان درآمد ما کاهش یافته است. تا حدی که آنچنان فشاری به ما وارد آورده اند که درآمد ما پایین تر از حداقل درآمد فدرال یعنی ٥٤ سنت در ازای هر مایل است”

نیجریه
افراد مسلح ٦٠ زن را در ایالت آداماوا واقع در شمال شرقی نیجریه ربودند.احتمال می‌رود این اقدام توسط شبه‌نظامیان بوکوحرام انجام شده بود. گروه اسلامی بوکوحرام چند ماه قبل نیز در جریان حمله شبانه به یک خوابگاه دخترانه، بیش از ٢٠٠ دانش‌آموز را ربودند و به‌ رغم انتشار برخی گزارش‌ها درباره توافق برای آزادی آن‌ها، این دختران هنوز آزاد نشده‌اند
.
انگلستان
بانک لویدز اعلام کرد که قصد دارد ظرف سه‌ سال آینده بیش از ٩ هزار تن‌ را اخراج بکند. این بانک علت این تصمیم را دیجیتالی شدن و استفاده از خدمات آنلاین توسط مشتریان اعلام کرده است. از آغار بحران اقتصادی سال ٢٠٠٨ میلادی مجموعا بیش از ٥٠ هزار نفر توسط این مؤسسه مالی اخراج شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *