logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
‘٩مهر ـ ١٣مهر ماه ١٣٩٣

اعتراضات

پایان اعتصابات مداوم بیش از٥٠٠کارگر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
١٤مهر: طرح طبقه بندی مشاغل متوقف شد. مدیریت اشکالات طرح شده توسط کارگران را پذیرفت. و موافقت خود را برای افزایش ١٥٠ هزار تومانی حقوق و دستمزد کارگران از ابتدای شهریور ماه اعلام کرد. در روزهای گذشته بیش از ٥٠٠ نفر از کارگران بخش صنعت داخلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بار دیگر تجمع های اعتراضی خود را در مقابل دفتر امور اداری این واحد اداری از سر گرفتند. از سرگیری اعترض های نیشکر هفت تپه پس از آن صورت گرفت که کارگران معترض از پیشنهاد نهایی کمیته بازبینی کننده طبقه‌بندی مشاغل کارخانه راضی نشدند. قبلا(٩مهر) مدیران داخلی و اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در پی اعتصاب کارگران تشکیل جلسه دادند و خواسته آنان را بررسی کردند. در این جلسه تصمیم گرفته شده است برگه‌هایی میان کارگران توزیع شود تا آنان اعتراض‌شان را به طرح جدید طبقه بندی مشاغل بنویسند و به کمیته طبقه بندی مشاغل کارخانه تحویل دهند. اقدامان مزوانه مدیران کارخانه ناگام و کارگران مجددا اعتصاب کرده و تحمعات اعتراضی را ادامه دادند. و نیز خبر «طرح طبقه بندی مشاغل در مورد حدود ٧٠٠ کارگر فصلی نی‌بری که قرار است طبق روال هرساله از آبان ماه فعالت خود را شروع کنند نیز اجرا نخواهد شد. توسط مدیریت کارخانه بمیان کارگران رفته است.

به دنبال اخطار سه روزه
١٤مهر: به دنبال اخطار سه روزه کارگران کارخانه کاشی گیلانا در مقابل اداره کار تجمع اعتراضی کردند در ١١مهر(سه روز قبل) کارگران کارخانه کاشی گیلانا در شانزدهمین روز اعتصاب اعلام کرد ا بودند: در صورتی که در ارتباط مطالبات‌ معوقه‌شان تا دوشنبه (١٤ مهر) تصمیمی گرفته نشود، اعتراض خود را به شیوه دیگری ادامه خواهند داد. اعتصاب ١٦٠ کارگر کاشی گیلانا در حالی به شانزدهمین روز متوالی وارد شده است که هیچ یک از مقامات دولتی شهرستان رودبار به مطالبات کارگران اعتصابی پاسخ مشخصی نداده‌اند. کارگران اعتصابی به تعویق ١٦ ماهه حقوق‌ در فاصله زمانی ٥ سال گذشته (از ٨٨ تاکنون) و پرداخت نشدن حداقل ٣٠ ماه از حق بیمه‌شان‌ معترضند. در پانزدهمین روز از اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، کارگران از لغواخراج دو کارگر کارخانه کاشی گیلانا «مهدی کاظمی» و «احمد میرزایی» خبر می‌دهند که چندی پیش و با شروع اعتراض کارگران، اخراج شده بودند.

مدیر داخلی کارخانه واگن پارس در ششمین روز اعتصاب کارگران استعفا داد
١٠مهر: مدیر داخلی واگن پارس اراک در ششمین روز اعتصاب نفر از٩٠٠ کارگران این واحد تولیدی استعفاء داد. کارگران معترض پیش‌تر در تجمعات‌شان با سردادن شعارهایی خواستار استعفای مدیران این واحد تولیدی شده‌ بودند. مهم‌ترین موضوع برای حل مساله اعتصاب، پرداخت حقوق معوقه کارگران است. اگر حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت کنند، تولید مجددا از سر گرفته می‌شود. گفتنی است کارگران واگن پارس در اعتراض به تعویق حقوق از ابتدای تیر امسال تا کنون؛ (٥ مهر) دست از کار کشیده‌اند. در چهارمین روز اعتصاب کارگران برای به نمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به مذاکرات بی نتیجه با کارفرما ، قصدتظاهرات درخارج از محوطه کارخانه داشتند. اعضای شورای اسلامی کار کارخانه ضمن ایجادمانع با کارگران خشمگین درگیرشدند.

اعتصاب در نیروگاه گناوه
٧مهر: کارگران شرکت “نصب نیروی اصفهان” که پیمانکار مسئولیت نصب تجهیزات نیروگاه گناوه را به عهده دارد در پی عدم دریافت ٣ ماه حقوق و مزایا از سوی این پیمانکار دست به اعتصاب زده و از ورود پرسنل کارفرما(گروه مپنا) به محوطه نیروگاه ممانعت کردند. این اعتصاب برای چندمین بار است که تکرار می شود و هر بار با گرفتن قول مساعد از سوی پیمانکار اعتصاب شکسته و کارگران به سر کار خود باز میگردند اما این بار به دلیل اتمام پروژه که فقط چند روز به اتمام عملیات نصب و راه اندازی باقیمانده و کارگران نگران از اینکه حقوق معوقه خود را نتوانند دریافت کنند دست به چنین اعتصابی زدند.

تجمع مربیان پیش دبستانی
٨مهر: ١٠٠ مربی پیش دبستانی مقابل مجلس تجمع کردند. تجمع کنندگان که عموما از شهرهای دیگر به تهران آمده‌ بودند به اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف استخدام حداقل ٣٠ هزار مربی پیش دبستانی و استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه برای استخدام‌ این مربیان اعتراض دارند. در یک ماه گذشته مربیان پیش دبستانی در تهران و تعدادی زیاد از شهرها با مطالبه استخدام تجمعات اعتراضی را سازمان داده اند.

حقوق تیرماه کارگران اعتصابی معدن سنگرود پرداخت شد
١٣مهر: حقوق تیرماه تسویه شده و دو ماه از معوقات حقوقی کارگران باقی مانده است. ٢٨٠ نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در سومین روز از حضور اعتراضی در تهران، در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. کارگران در اعتراض به انحلال معدن سنگرود و پرداخت نشدن حقوق‌شان طی سه ماه گذشته (٦مهر) به تهران آمده و در مقابل وزارت کار تجمع کردند، کارگران ٧مهر نیز برای اعتراض به مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن رفتند و ٨مهر در سومین روز حضورشان در تهران مقابل مجلس تجمع کردند. و در جهارمین روز اعتراض «با دریافت قول مساعد از وزیر صنعت برای بررسی این موضوع در جلسه امروز هیئت دولت» به محل زندگی‌شان در شهرستان رودبار بازگشتند اما ٣٠ نفر از نمایندگان آنان برای پی‌گیری مطالبات‌شان در تهران باقی‌مانده‌اند.

تجمع کارگران پتروشیمی ایلام مقابل مجلس
١٤مهر: کارگران پتروشیمی ایلام در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدها و در اعتراض به اخراج کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

تجمع کارگران پایانه‌های غرب تهران
٩مهر: ٣٠نفر از کارگران سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای غرب تهران در مقابل ساختمان شورای شهر تهران در اعتراض به اعمال فشار برای امضای قرارداد جدید، دریافت سه ماه علی‌الحساب حقوق و دستمزد، سه ماه تعویق در پرداخت حق بیمه و نپرداختن حق اولاد شهریورماه در مقابل ساختمان شورای دست به تجمع اعتراضی زدند. قرار داد جدید از طرف کارفرما شامل تقسیم کار به روزانه و شبانه، است که در میزان حقوق دریافتی کارگران کاهش می‌یابد. مدیرعامل به تمامی کارگران معترض گفته است تا از هرگونه تجمع اعتراضی اجتناب کنند زیرا «با پلیس امنیت هماهنگ شده تا معترضان را دستگیر کند»

درگیری دستفروشان با مأموران در خرم‌آباد
١٢مهر: دستفروشان سبزه میدان خرم‌آباد با مأموران نیروی انتظامی درگیر شدند. این درگیری زمانی شروع شد که دستفروشان در مقابل یورش مأموران سرکوبگر انتظامی مقاومت کردند.

اخراج و بیکارسازی

اخراج ١٥ کارگر شهرداری کاشمر
١٠مهر: اخراج ١٥نفر از کارگران شهرداری کاشمر. تعدادی کارگران اخراجی ١٢سال سابقه کاری دارند.

ناامنی محیط کار

در شرق تهران کشته شدن دو نفر
١٣مهر: حادثه در شرق تهران رخ داده و بر اثر آن٢ نفر از کارکنان کارگاه تولید مواد ناریه (آتش‌زا) جان خود را از دست دادند.

کارخانه ذرت خشک‌کنی در روانسر، جان دانشجوی کارگر را گرفت
١٠مهر: فریاد یاری٢٤ ساله فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در کارخانه “ذرت خشک‌کنی” شهرستان روانسر به دلیل حادثه کار جان سپرد. مرگ وی زمانی به وقوع پیوسته که مشغول تخلیه بار حاوی دانه‌های آفتابگردان بوده و بر اثر ریزش این دانه، دچار خفگی می‌شود. این جوان روانسری که دارای مدرک لیسانس بوده به دلیل بیکاری و عدم استخدام در ادارت دولتی در کارخانه روستایشان مشغول کار بوده است.

سقوط مرگبارکارگری جوان
١٠مهر: کارگری هنگام کار در یک پروژه ساختمانی در اتوبان همت از روی داربست سقوط و بر روی میلگردهای ریخته شده بر روی زمین افتاد و جان سپرد.

سقوط کارگر ساختمانی در رشت
٧مهر: یک کارگر حلب کار که به منظور تعمیر شیروانی، بدون هیچ گونه وسیله ایمنی و حفاظتی در پشت بام یک آپارتمان چهار طبقه در خیابان سعدی رشت مشغول به کار بود از پشت بام سقوط کرد و در دم جان سپرد. با شروع فصل سرما در گیلان حوادث اینچنینی بسیار به چشم می خورد. کارگران حلب کار که به صورت انفرادی کار می کنند معمولا فاقد بیمه تامین اجتماعی بوده و غالبا کارگران بیکاری هستند که به طور مقطعی و فصلی به این کار می پردازند. کارگران حلب کاردر واقع بخشی از کارگران ساختمانی می باشند که به دلیل نداشتن هیچ تشکلی، بدون بیمه و وسایل ایمنی جان خود را به خطر می اندازند تا معاش خود و خانواده را تامین کنند. کارگران ساختمانی برای بیمه شدن باید بعد از ارائه گواهی مهارت، کارت پایان خدمت، فتوکپی شناسنامه خود وخانواده و واریز مبلغی پول به حساب انجمن صنفی کارگران ساختمانی، آدرسی را به عنوان محل کار معرفی کنند و بعد از ثبت نام اینترنتی مدت طولانی منتظر بمانند و هرگاه نام آنها در سایت مربوطه درج شد برای مراحل بعدی مراجعه نمایند. این روند معمولا ماهها طول می کشد و از طرفی برای کارگرانی نظیر کارگران حلب کار که به طور انفرادی کار می کنند امکان معرفی آدرس محل کار وجود ندارد. اگرچه کارگران ساختمانی برای بیمه شدن باید از هفت خوان بگذرند اما سقوط و مرگ انها در کمتر از چند ثانیه اتفاق می افتد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری

سقوط مرگبار کارگرجوان از طبقه هفتم درجهرم
٩مهر: سقوط جوانی ٢٣ ساله نصاب آسانسور از طبقه هفتم ساختمان در حال ساخت در شهرستان”جهرم” استان فارس، مرگ وی را رقم زد.

آمار جان باختگان شرکت ملی گاز
از سال ٨٤ تا ٩٢ در مجموع ٣٨٠ نفر در در اثز ناامنی محیط کار در شرکت ملی گاز جانباخته اند. از این تعداد ٨٧ درصد آنها، متعلق به بخش پیمانکاری بوده است

مرگ سه کارگر ساختمانی در اراک
٧مهر: سه کارگر دارای سن های ٢٢و٢٨و٣٠ ساله در ساختمانی در اراک بر اثر سقوط بالابر از طبقات فوقانی یک پروژه نیمه کاره جان سپردند.

مرگ یک کارگر با انفجار بالن تبلیغاتی
٨مهر: (سوم مهر) ٥ کارگر خدمات شهرداری لاهیجان بر اثر انفجار ناگهانی یک بالن تبلیغاتی که قرار بود برروی ساختمان شهرداری و خدمات شهری به پرواز درآید به شدت دچار سوختگی شدند .بیژن خانی پور یکی از کارگرانی بود که سوم مهر ٩٣ برای تنظیم میزان گاز بالن تبلیغاتی دچار حادثه شد و پس از ٥روز تحمل درد ناشی از سوختگی ٥٠ درصد، جانباخت.

نهمین کولبر در نقطه صفر مرزی با گلوله نظامیان جان سپرد
یک کولبر ١٩ساله اهل شهر ارومیه به نام ظاهر سربازی براثر شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

اخبار بین المللی

پرتغال – کارکنان مترو دست به اعتصاب زدند
دومین اعتصاب کارکنان بخش عمومی پرتغال از چهارشنبه شب٢٤ سپتامبر (٢ مهر) آغاز شد. پس از اعتصاب دو روزۀ بیش از هشتاد درصد از پرستاران، اکنون کارکنان متروی این کشور در اعتراض به ساعات کار و سطح دستمزد اعتصاب ٢٤ ساعته ای را آغاز کرده اند. بدولت این کشور در پی‌ بحران‌های مالی سیاست صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها را در پیش گرفته است که باعث نارضایتی عمیق کارگران و مزد بگیران شده است. بسیاری از پرستاران، فعالیت در بخش عمومی را ترک کرده اند. آنها یا در بخش خصوصی کار می کنند و یا به خارج از کشور رفته اند.

آرژانتین – خشم مردم از قتل یک نوجوان و عدم امنیت عمومی‌
بدنبال قتل نوجوانی ١٣ ساله در استان بوئینوس آیرس آرژانتین، گروهی خشمگین در اعتراض به عدم امنیت کافی، با تجمع در برابر یک ایستگاه پلیس، شیشه های این ایستگاه پلیس را شکستند. فرانکو تورس که به همراه پدرش در خودروی خانوادگی عازم تمرین فوتبال بود در تیراندازی چهار سارقی که از یک شرکت بیمه دزدی کرده و در حال فرار بودند کشته شد. سارقان او و پدرش را با صاحبان شرکت اشتباهی گرفتند و به گمان آن که تعقیب می شوند به خودروی فرانکو و پدرش آتش گشودند.

هند – اعلام اعتصاب کارمندان بانک‌ها برای افزایش دستمزد
در پی‌ بی‌ نتیجه ماندن مذاکرات روز جمعه ٢٦ سپتامبر (٤ مهر) بین نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان، اتحادیه‌های کارگری تصمیم گرفتند برای تحمیل خواسته‌های خود ، دست به اعتصاب بزنند. کارفرمایان افزایش ١١ درصدی دستمزد را پیشنهاد داده اند، ولی‌ کارگران می‌‌گویند این درصد کافی‌ نیست و آنها همچنین خواهان بهبود پرداختی بازنشستگی، بهبود خدمات درمانی و همچنین ٥ روز کار در هفته هستند. کارگران می‌گویند که تاریخ اعتصاب را پس از توافق بین کلیه اتحادیه‌ها اعلام خواهند کرد.

آلمان – اعتصاب خلبانان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا
خلبانان شركت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا از روز سه‌شنبه در ارتباط با مناقشه مربوط به بازنشستگی پیش از موعد اعتصاب می‌کنند. به گزارش وال استریت ژورنال، رئیس اتحادیه خلبانان آلمان اعلام کرد که خلبانان لوفت‌هانزا در فاصله زمانی شش صبح تا ٩ شب سه‌شنبه٣٠ سپتامبر (٨ تیر) دست از كار می‌كشند. این اعتصاب در بخش پروازهای طولانی‌مدت از فرانكفورت كه پرترددترین فرودگاه آلمان به شمار می‌رود، صورت خواهد گرفت. شرکت خطوط هوایی و خلبانان آلمان بیش از دو سال است که درباره حقوق بازنشسنگی اختلاف دارند.

مهاجران – جان باختن بیش از ٣٠٠٠ تن‌ در سال جاری میلادی
سازمان بین المللی مهاجرت می گوید سال اخیر میلادی مرگبارترین سال برای پناهجویان غیرقانونی بود که طی آن بیش از ٣ هزار پناهجو هنگام گذر از دریای مدیترانه جان باختند. تعداد قربانیان در مقایسه با سه سال پیش، یعنی وقتی که با آغاز دوران موسوم به “بهار عربی” میزان پناهجویان به نحو بی سابقه ای افزایش یافت، دو برابر شده است. در تازه ترین گزارش سازمان بین المللی مهاجرت آمده است که بالاترین میزان قربانیان مهاجرت غیرقانونی بعد از دریای مدیترانه در مناطق شرقی آفریقا و همچنین مرز آمریکا و مکزیک ثبت شده است. لئونارد دویل، سخنگوی این سازمان هنگام معرفی این گزارش گفت: “مایلیم توجه جهانیان را به ابعاد تکان دهنده و غیرانسانی این مساله جلب کنیم. می خواهیم کمک کنیم تا صدای آنان که عزیزانشان را اینگونه از دست داده اند، شنیده شود. به امید اینکه دیگر کسی جان خود را تقدیم قاچاقچیان بیرحم نکند. ” بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت از آغاز قرن بیست و یکم تاکنون ٤٠ هزار پناهجوی غیرقانونی جان باخته اند که بیش از ٢٢ هزار تن از آنها در راه رسیدن به اروپا از پای در آمده اند.

یونان – اشغال شهرداری‌ها توسط کارمندان خشمگین
کارکنان شهرداری های شهرهای مختلف یونان، به نشانه اعتراض به سیاستهای دولت ائتلافی این کشور، از صبح روز سه شنبه٣٠ سپتامبر (٨ تیر) ساختمان های شهرداری ها را اشغال کردند. اتحادیه سراسری کارکنان شهرداری های یونان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تمام کارکنان در اشغال شهرداری ها حضور یافته اند و برای سه ساعت مقر شهرداریها را اشغال و سپس با برپایی تظاهراتی به سوی وزارت اصلاحات اداری، راهپیمایی خواهند کرد. کارکنان شهرداری ها به ادامه سیاست ریاضت اقتصادی، تعدیل نیروی انسانی شهرداری ها و وضع کاری کارکنان معترض هستند. در همین حال تعدادی از شهرداران شهرهای بزرگ یونان با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از این اعتراض ها اعلام کردند: هم اکنون شهرداریهای کشور با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه هستند و از ارسال فهرست کارکنان شهرداریهای خود، برای تعدیل خود داری خواهند کرد. ‘کریاکیس متسوتاکیس’ وزیر اصلاحات اداری با انتقاد شدید از همکاری نکردن تعدادی از شهرداران گفت: از دادگاه خواسته شده است تا بر اساس قوانین موجود شهردارانی را که حاضر به ارسال فهرست کارکنان خود برای تعدیل نیروی انسانی نیستند، تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار دهد. دادگاه یونان بر اساس همین درخواست تا کنون پنج شهردار شهرهای بزرگ یونان را احضار کرده است. بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا، از دولت یونان خواسته اند که برای کاهش هزینه های دولتی تا پایان امسال حدود هشت هزار نفر از کارکنان دولت را اخراج کند. بحران مالی و ادامه سیاست ریاضت اقتصادی در یونان، باعث شده است که میزان بیکاری در این کشور از مرز ٢٧ درصد فراتر رود. در این میان نرخ بیکاری زنان بیش از ٥٠ درصد و جوانان ١٨ تا ٢٥ سال حدود ٦٠ درصد برآورد شده است.

خبر‌های کوتاه

ترکیه – تحقیقات چهار ماهه از فاجعه انفجار معدن زغال‌سنگ سوما نشان می‌دهد عدم بررسی صحیح میزان گاز، نبود راه‌های فرار و تجهیزات ارتباطی معیوب باعث تشدید سانحه این معدن زیرزمینی شد که جان ٣٠١ معدنچی را گرفت. طبق گزارشی که به دادستانی ترکیه ارایه شده است فاجعه معدنی سوما که در ماه مه اتفاق افتاد قابل پیشگیری بود. نتایج کالبدشکافی قربانیان نشان داده است بیشتر آن‌ها بر اثر استنشاق گاز سمی مونوکسید کربن جان باخته‌اند که بر اثر آتش سوزی تولید شد و موجب انفجار بزرگ‌ تری شد.

هند – کارگران در مزارع چای هند با حقوق پایین و شرایط سخت کار توان ادامه زندگی را از دست داده‌اند. به گزارش گاردین، ٦٩ کارگر در سال جاری میلادی در مزارع چای هند جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر این کارگران که در مزارع منطقه بونداپای کار می‌کنند، با حقوق روزانه یک دلار و ٥٠ سنت حتی از تهیه مایحتاج اولیه خانواده خود بازمانده‌اند.

کویت – دولت کویت ملیت ١٨ شهروند خود را ملغی و پاسپورت‌های آنان را پس گرفت. مقامات دولتی علت این اقدام را مسائل امنیتی و داشتن همزمان ٢ ملیت مختلف اعلام کرده اند.گروه‌های مخالف دولت این اقدام را در جهت تسویه حساب با مخالفین و حذف آنها دانسته اند.

پاراگوئه – مشاور سازمان ملل متحد در مسائل کار و فقر در روستاها، اعلام كرد كه پاراگوئه بیشترین تعداد کودکان کار را دارد. برپایه این گزارش پاراگوئه با دارا بودن حدود ٢٥ درصد کارگر کودک، در صدر کشورهای دارای کودکان كار خردسال قرار گرفته است. این کودکان عمدتا مجبور به انجام کارهایی مانند کشاورزی، ساخت و ساز و کار در خیابانها هستند. همچنین کودکان بین ١٤ تا ١٧ سال بدون داشتن هیچگونه حقوق اولیه ای در خطر قرار گرفتن در محل های کار خطرناک هستند

آلمان – تعداد افراد بیکار در آلمان در ماه سپتامبر سال جاری اندکی افزایش یافته است. در این زمان حدود ١٣ هزار نفر به تعداد افراد بیکار اضافه شده تا رقم کلی آنها به دو میلیون ٩١٨ هزار نفر برسد. کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند در این ماه از تعداد افراد بیکار در این کشور کاسته شود.بدین ترتیب نرخ کلی بیکاری در قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو به رقم ٦.٧ درصد می رسد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *