تشدید تنش‌های جنگی و موقعیت جمهوری اسلامی مصاحبه با حمید تقوایی

جلیل جلیلی: بعد از کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران تنش جنگی بین جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش با اسرائیل بالا گرفته است. همه‌جا صحبت از عکس‌العمل جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه در تهران است. جمهوری اسلامی به روال همیشه ازانتقام سخت و ادب‌کردن اسرائیلو نظایر آن دم می‌زند و رجزخوانیمی‌کند. از سوی دیگر دولت‌های منطقه و دول غربی در تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید تنش و گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه هستند. این وضعیت به کجا می‌انجامد و چه تأثیری بر موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه و در خود ایران دارد؟ در این مورد با حمید تقوایی گفتگو می‌کنیم.  

 این را هم خاطرنشان کنم که این برنامه روز ۳ شنبه ۱۶ مرداد ضبط می‌شود و ممکن است تا زمان پخش تحولات تازه‌ایرخ‌داده باشد که در این برنامه پوشانده نشده است.  

 حمید تقوایی، در این گفتگو می‌خواهیم در مورد تنش‌های اخیر در منطقه صحبت کنیم. ولی لازم است ابتدا این سؤال را مطرح کنم که به نظر شما تا همین‌جا ترور اسماعیل هنیه در تهران چه تأثیراتی بر موقعیت جمهوری اسلامی در ایران و در منطقه داشته است؟  

 حمید تقوایی: روشن است که این ترور صرفاًحمله‌ای به رهبر سیاسی حماس نبود؛ بلکه حمله‌ایبه اعتبار و موقعیت جمهوری اسلامی هم بود. شرایطی که بعدازاین ترور به وجود آمده برای رژیم کاملاً حیثیتی است. البته جمهوری اسلامی اعتبار و حیثیتی در میان مردم ایران و حتی مردم دنیا نداشت که از دست بدهد؛ ولی در میان نیروهای نیابتی‌اش و کلاً نیروهای اسلامی در منطقه موقعیت و به‌ویژهادعاهایی داشت که با این ترور همگی نقش‌برآب شد. جمهوری اسلامی با پرچم مرگ بر شیطان بزرگ و کلاًغرب‌ستیزی و اسرائیل‌ستیزی خود را محور و رهبر جنبش اسلامی سیاسی در منطقه می‌داند و ترور اسماعیل هنیه در تهران، آن هم در شرایطی که به‌عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور رژیم به ایران دعوت شده بود، ضربه کاری ای به این موقعیت و ادعاهای حکومت وارد کرده است. نتیجه مستقیم این امر بی‌اعتباری جمهوری اسلامی در میان نیروهای اسلامی در منطقه است.به همین دلیل برای حکومت بسیار اهمیت دارد که به نحوی این ضربه را جبران کند. این بار مسئله با درگیری‌های گذشته مثلاً بعد از ترور قاسم سلیمانی و یا حمله به سفارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *