نسان نودینیان: روز جهانی زن در شهرهای کردستان!

 

برگزاری روز جهانی زن در شهرهای کردستان سنتی آشنا و شناخته شده است. برگزاری روز زن از سالهای ٥٧ ببعد در شهرهای کردستان عرصه مبارزه  فعالین جنبش رهایی زن است. در شرایطی که شهرهای کردستان هنوز زیر چکمه اعدام و دستگیری و میلیتاریزم جمهوری اسلامی فرو نرفته یود، روز زن در شهرهای کردستان با شکوه برگزار و با برگزاری مراسم ها کیفرخواست زنان علیه اسلام سیاسی، علیه خشونت بر زنان، علیه مردسالاری و قتل های ناموسی ابراز وجود میکرد. حاصل تاثیرات جنبش رهایی زن عروج تعداد زیادی از زنان و مردان آزادیخواهی است که همواره در شرایط سرکوب و اختناق نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روز جهانی زن را برگزار و پرچم رهایی زن را برافراشته کرده اند.

امسال در شهرهای کردستان فعالین جنبش رهایی زن با برپایی مراسم های علنی به استقبال روز جهانی زن رفته اند.

سنندج: در سنندج با وجود فضای شدید امنیتی، ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر مراسمی به مناسبت هشت مارس درپشت پاساژآشنا برگزار شد که این مراسم درمیان کف زدن شرکت کنندگان و زنده باد 8مارس باشوروشوق حاضرین پایان گرفت.

مریوان: در شهر مریوان در یکی از خیابانها مراسم روز جهانی زن برگزار شد. جمعیت حاضر در خیابان محل برگزاری مراسم و تعداد زیادی از مردم شهر در این گردهمایی شرکت داشتند. توسط یکی از شرکت کنندگان بیانیه زنان آزادیخواه در مورد روز جهانی زن فرائت شد. این گردهمایی با عکس العمل نیروهای امنیتی مواجه و با نظامی کردن خیابانها از ادامه گردهمایی ممانعت شد.

 

گلگشت های تفریخی توسط زنان در شهر مریوان برگزار میشوند. در گلگشت های تفریحی زنان به پایکوبی و رقص میپردازند و سپس اوقاتی از این گلگشت ها در مورد مساله زن در جامعه، مسائل سیاسی روز  بحث و تبادل نظر انجام میشود.

 

در منطقه کلاترزان در ١٧ اسفند 94  مراسمی با شرکت جمعی از زنان و مردان آزادیخواه به مناسبت ٨ مارس، روز جهانی زن در برگزار شد.

 

در آستانه ٨مارس گرامی میداریم مراسم های روز جهانی زن در شهرهای کردستان را که با استواری زنان و مردان آزیخواه برگزار شده اند.

 

مروری بر مراسمهای هشت مارس سالهای گذشته  در سنندج و مهاباد

مورد سنندج؛  ١٧ اسفند ١٣٨٩؛ بزرگترین مراسم هشت مارس در سنندج، در ٨ مارس در تالاری در جوار شهرک صنعتی سنندج خیابان سیلو منتهی به جاده همدان سنندج برگزار شد. در این مراسم بیش از ٤٠٠ نفر از مردم شهر شرکت کرده بودند. مراسم با سرود انترناسیونال شروع شد. نرگس محمدی ابتدا درمورد تاریخچه هشت مارس و سنت برگزاری هشت مارسها در ایران و کردستان صحبت کرد. بعد از آن سارا محمدی کارگر کارخانه شیر درمورد وضعیت زنان کارگر و مشکلات اجتماعی زنان سخنرانی کرد. ناصر رستمی کارگر کارخانه فرش در مورد ستم طبقاتی و ستم بر زنان در نظام سرمایه داری صحبت کرد. شیرین احمدی یکی از معلمان شهر سنندج درمورد قوانین ، ادبیات ، الفاظ و فرهنگ ارتجاعی ضد زن در جامعه ایران و کردستان صحبت کرد. در ادامه مراسم گروهی از جوانان موزیک های شاد را نواختند و شرکت کننده گان به رقص و شادی پرداختند. در خاتمه مراسم قطعنامه ٨ مارس در ١٢ ماده قرائت شد که با تشویق و تصویب شرکت کننده گان همراه شد. مراسم هشت مارس سنندج در فضایی شاد با پخش شیرینی و شور شوق شرکت کننده گان به پایان رسید.

 

مهاباد : روز جمعه ١٣ اسفند ماه ٨٩ جمعی از فعالین جنبش زنان و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری مراسمی را در شهر مهاباد در گرامیداشت روز زن برگزار کردند. این مراسم از ساعت ٣ بعد از ظهر شروع و تا ساعت ٦ ادامه داشت. مراسم با سرود انترناسیونال سرود همبستگی طبقه کارگر شروع شد سپس به یاد جانباختگان راه آزادی و برابری یک دقیقه سکوت اعلام گردید. مراسم با خواندن یک قطعه شعر انقلابی ادامه پیدا کرد و سپس تاریخچه ٨ مارس توسط یکی از حاضرین خوانده شد. در ادامه مراسم، یکی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در رابطه با اهمیت برگزاری مراسم ٨مارس و نیز موقعیت کنونی جنبش زنان سخنانی ایراد کرد. به دنبال دو مقاله تحت عناوین “زنی به نام کلارا” و “زندگینامه رزا لوکزامبورگ” توسط یکی دیگر از اعضای کمیته هماهنگی قرائت گردید و سپس یکی دیگر از اعضای این کمیته، درباره شیوه برگزاری مراسم صحبت کرد. در پایان، قطعنامه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در گرامیداشت ٨ مارس قرائت شد که مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت. این مراسم با بحث آزاد و در میان شادی و شوق حاضرین به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *