به جان هم افتادن مجلسیان بر سر طرحی جنجالی

شهلا دانشفر

طرح “صیانت از حریم عفاف و حجاب” در ١٦ مهر سال گذشته در مجلس طرح و کلیات آن در ٣٠ تیر٩٤ به تصویب مجلس اسلامی رسید. با در دستور قرار گرفتن تصویب جرئیات این طرح در جلسات یکماه اخیر مجلس، بحث های جنجالی بسیاری در درون حکومت به پا شده است. موضوع چیست؟
اساس این طرح بر تدارک تعرضی بیشتر به زنان و کل جامعه تحت عنوان مساله حجاب است. دلیلش نیز به روشنی کنار رفتن هر روزه حجابها و تبدیل آن به یک عرصه مهم به چالش کشیدن حکومت آپارتاید جنسی و قوانین ارتجاعی اسلامی اش است. “توبیخ و درج در پرونده در صورت بدحجابی”، “دوره آموزشی برای زنان با پوشش غیرشرعی”، “جزای نقدی و پرداخت جریمه” از جمله بندهایی از این طرح در “صیانت” از حجاب است. ضمن اینکه این طرح در بخش‌های اقتصادی نیز زنان را هدف قرار داده و بطور مثال برای اجرای تفکیک جنسیتی زنان و مردان، لازمه اشتغال زنان در بسیاری از مشاغل و ساعت کاری شب را دریافت مجوز از اداره اماکن قید کرده است.
این طرح همچنین قوانین سفت و سختی برای مقابله با ماهواره ها از جمله جریمه های سنگین تا دستگیری مسئول ساختمان را مورد اشاره قرار داده است. دلیلش نیز به روشنی اینست که نقش ماهواره ها و طبعا ماهواره ای چون کانال جدید را در شکل گیری جنبش های اعتراضی مردم به روشنی می بیند. در راستای همین بندها، در ماده یک طرح “صیانت از حجاب و عفاف” آمده است: “چنانچه راننده یا سرنشینان وسائل نقلیه اقدام به کشف حجاب، روزه‌خواری، مزاحمت برای نوامیس یا حرکات غیرمتعارف کنند، افسران کادر یا پیمانی موظف به جریمه صد هزار تومانی و در صورت تکرار، منظورکردن ١٠ نمره منفی و توقیف ٧٢ ساعته خودرو است”.
طرح متعفن “صیانت از حجاب و عفاف” طرح داعش حاکم بر ایران است. اینکه بعد از ٣٧ سال حاکمیت، مجلسشان ناگزیز به تصویب طرحی برای “صیانت” از حجاب شده است، بیش از هر چیز بیانگر شکست این حکومت در برافراشته نگاهداشتن حجاب این پرچم رژیم آپارتاید جنسی حاکم بر ایران است. این طرح و تمامی بندهایش بیش از هر چیز قدرت جنبش قدرتمند رهایی زن و جامعه ای را به نمایش میگذارد که حکومتیان را چنین به هذیان گویی انداخته است. در برابر چنین جنبش قدرتمندی است که دعواهایشان بالا گرفته است و بحث بر سر این طرح و حجاب به موضوع داغی در درون مجلس و کل حکومت تبدیل شده است.
از جمله در هفته اخیر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی کلیات این طرح را قابل پذیرش ندانست و پیشنهاد خارج شدن آن از دستور کار مجلس و از کار کمیسیون مشترک تخصصی را داد.
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اوج دعواهای درون حکومت بر سر موضوع حجاب و وحشتشان از به میدان امدن جنبش اعتراضی مردم را به نمایش میگذارد.
به قول خودشان اختلافشان بر سر رویکردهای مختلف برای مقابله با “بدحجابی” است. از جمله گزارش مرکز پژوهش مجلس با اشاره به ماده ١٣٦ قانون مجازات اسلامی با موضوع جریمه نقدی و حبس زنان فاقد حجاب شرعی از ١٠ روز تا دو ماه و جرم انگاری “بدحجابی” بعنوان” یک بخش جدایی ناپذیر سیاست رسمی نظام اسلامی”، بر سیاست های فرهنگ سازی در حوزه حجاب و عفاف تاکید دارد.
گزارش مرکز پژوهش های مجلس در عین حال با اشاره بر رشد بی حجابی در جامعه اعترافی دیگر بر شکست حکومت در عرصه حجاب است. از جمله در گزارش چنین آمده است: “به رغم تدوین قوانین متعدد در این عرصه، شیوه های خاص بدحجابی در جامعه شیوع پیدا کرده است که برخی صاحبنظران یکی از علل آن را ضعف ضمانت اجرایی قوانین و عدم اجرای کامل آن می دانند.” و تصویب طرح”صیانت از حجاب” را ناشی از شکست در اجرای این طرحها دانسته و میگوید: “هیچ ادله محکم و شواهد قابل توجهی مبنی بر این که تشدید مجازات بدحجابی و تسهیل اجرای آن باعث بهبود وضعیت بدحجابی خواهد شد، در دست نیست”.
با این مقدمه چینی ها این گزارش لب مطلب را بیان کرده و شکل گیری مقاومت مردم در مقابل اعمال مجازات بیشتر نسبت به “بدحجابی” را ایراد اساسی طرح “صیانت حجاب و عفاف” میخواند. و بعد با اشاره به هزینه های اجتماعی طرحهای گذشته شان چون گشت ارشاد و غیره اجرای طرح “صیانت حجاب” را به لحاظ “شرایط زمانی” و “سابقه بحث” مضر میخواند.
شرایط زمانی نیز چیزی جز جلو آمدن قدرتمند جنبش رهایی زن و حجاب برگیرانش به عنوان یک عرصه مهم چالش حکومت و اوضاع پر جنب و جوش جامعه نیست. شرایطی که در آن کابوس به میدان آمدن مردم، خواب را از چشمانشان ربوده است و مرتبا دارند به یکدیگر از در پیش بودن خطر “بحران بزرگ ” اجتماعی نهیب میزنند.
بدنبال این مباحث است که گزارش کمیسیون مجلس خواستار خارج شدن این طرح از دستور مجلس میشود. چون بحث بر سر حفظ نظام است و موضوع از حجاب فراتر میرود.
ما کجا ایستاده ایم؟
نگاهی به جنگ و جدال درون حکومت و مجلسشان بر سر حجاب و طرح های از پیش شکست خورده ای چون طرح “صیانت حجاب و عفاف” به روشنی موقعیت قدرتمند ما مردم را به نمایش میگذارد. حجاب برگیران یک عرصه مهم چالش حکومت اسلامی است و در این عرصه توانسته ایم شکست بزرگی به این حکومت بدهیم. تا فتح کامل این سنگر فاصله ای نداریم و این فاصله ایست که باید کل بساط این حکومت را جارو کرد. نکته مهم اینجاست که موقعیت قدرتمند امروزمان و پیشروی هایمان را ببینیم و با صدایی رساتر خواست برابری زن و مرد در تمام شئون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی را فریاد بزنیم. قدرتمان را ببینیم و در جدال هر روزه مان برای لغو عملی تک تک قوانین اسلامی ضد زن گام برداریم. برای اینکارها هر چه بیشتر حول خواستهای اساسی مان و برای یک زندگی آزاد، برابر و انسانی، متحد شویم و در گروه های مبارزاتی مان و در مدیای اجتماعی سراسری و گسترده متشکل شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *