logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
١٨شهریور ـ ٢٥شهریور ماه ١٣٩٣

شعبه ١٠٣ دادگاه عمومی (جزایی) بندر امام خمینی ٤ کارگر پتروشیمی رازی را به تحمل شش ماه حبس و پنجاه ضربه شلاق محکوم کرده است.
حکم دادگاه در پی شکایت مدیر عامل شرکت پتروشیمی رازی از این کارگران به اتهام «اخلال در نظم» و «توهین و تهدید» صادر شده است، اگر چه دادگاه آنان را از اتهام «توهین و تهدید» مبری اعلام کرده است. در رای دادگاه آمده که شاکی (کارفرما) مدعی شده است این ٤ فعال کارگری در تاریخ ٢٨ بهمن ٩٢ کارگران پتروشیمی رازی را تحریک و ترغیب کردند و با طرح درخواست‌های غیر موجه و خارج از موضوع روابط کاری، باعث تجمع کارگران پیمانکاری و تعطیلی کارگاه شده‌اند. کارفرما در عین حال مدعی شده است این تجمع چند روز بصورت پراکنده ادامه یافته است و زمینه ساز اخلال در تولید مجتمع و ضرر و زیان مادی و معنوی و توهین و تهدید مسولان مجتمع بوده است. دادگاه با توجه به شکایت کارفرما و بازبینی فیلم دوربین‌های مدار بسته مجتمع و آنچه سایر قرائن موجود در پرونده خوانده شده است، علی رغم دفاعیات کارگران، اتهام آنان مبنی بر «اخلال در نظم» را محرز و مسلم تشخیص داده است. دادگاه در عین حال با توجه به فقدان سوء سابقه کیفری و شرایط خاص (متاهل بودن) کارگران، حبس و شلاق آنان را به مدت دو سال تعلیق کرده است.

اعتراضات

کارگران همچنان در اعتصاب بسر میبرند!
٢٤شهریور: علیرغم جلوگیری از ورود چهار کارگر اعتصابی پروفیل ساوه به کارخانه و عزم کارفرما برای اخراج آنان و همچنین اجبار و تهدید کارگران واحد گالوانیزه برای راه اندازی این بخش، اعتصاب کارگران این کارخانه همچنان ادامه دارد.

کارگران «نورد و لوله صفا» در محوطه کارخانه تجمع کردند
با برپایی تجمع اعتراضی کارگران مدیریت به کارگران وعده‌ داد که تا پایان هفته حقوق خردادماه را پرداخت خواهد کرد. درکارخانه «نورد و لوله صفا» هزار کارگر مشغول به کارند که دستمزد ماه‌های خرداد، تیر و مرداد سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

اعتصاب کارگران کارخانه نکاسفال
٢٤شهریور: از ١٥ شهریور ماه بیش از ٧٠ نفر از کارگران کارخانه نکا سفال در اعتراض به عدم دریافت حقوق و دستمزد ماه های تیر، مرداد و بخشی از معوقات خرداد دست به اعتصاب زده اند.
این دومین اعتصاب در میان کارخانجات و کارگاه های اطراف نکا در شهریور ماه امسال هست.

کارگران کارخانه پروفیل دست از کار کشیدند
٢٣شهریور: کارگران کارخانه پروفیل ساوه در اعتراض به عدم تحقق مطالباتشان توسط کارفرما از ساعت ٣بعد از ظهر اقدام به برپائی تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری ساوه کردند.

تهران؛ تجمع اعتراضی کارگران قراردادی سیمان لوشان
٢٤شهریور: کارگران قراردادی سیمان لوشان در استان گیلان، با سفر به تهران در اعتراض به بلاتکلیفی ٥٥ نفر از همکارانشان در نتیجه تعطیلی این واحد تولیدی، مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان تجمع کردند. مشکلات کارگران سیمان لوشان از مرداد ماه سال ٩٢ زمانی آغاز شد که دولت وقت به بهانه‌های مختلف این واحد صنعتی را تعطیل اعلام کرد. ١٨٠ نفر از کارگران کارخانه سیمان لوشان قبل و بعد از تعطیلی کارخانه (مردادماه٩٢) طی چند مرحله اخراج شده‌اند. از مجموع کارگران بیکار شده کارخانه سیمان لوشان هم اکنون ٥٥ کارگر پیمانی و ١٧ کارگر رسمی با سوابق ١٠ تا ١٨ سال باقی مانده‌اند که همچنان بلاتکلیف بوده و منتظر بازگشایی مجدد کارخانه و بازگشت بکار خود هستند. کارگران برای باز گشایی کارخانه و بازگشت به کار، تجمعات متعددی را در مقابل نهادهای مختلف دولتی در استان گیلان برگزار کرده‌اند که تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است..

تجمع مربیان پیش دبستانی به چهارمین روز متوالی رسید
١٩ شهریور: چهارمین تجمع متوالی . مربیان پیش دبستانی که از شهرهای دیگر به تهران آمده اند، طی سه روز گذشته تجمع اعتراضی مقابل نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده بودند. چهارمین تجمع (چهارشنبه ١٩ شهریور) که مقابل نهاد ریاست جمهوری آغاز شده بود، به مقابل وزارت آموزش و پرورش منتقل شد. تجمعات اعتراضی مربیان پیش دبستانی از (یکشنبه ١٦ شهریور) به منظور مشخص شدن تکلیف استخدام حداقل ٣٠ هزار مربی پیش دبستانی مقابل نهادهای دولتی شروع شده است. تجمع کنندگان به صدور بخشنامه اخراج مربیان پیش دبستانی، اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف آنان، استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه استخدامی و توهین عسگری آزاد، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در صحن علنی مجلس (که مربیان پیش دبستانی را بی‌سواد خوانده بود) معترض‌اند.

تجمع کارگران بازنشسته «ایران برک»
١٨شهریور: کارگران بازنشسته کارخانه «ایران برک» رشت در اعتراض به عدم دریافت سنوات پایان خدمت خود بعد از گذشت ٧ ماه از بازنشستگی، در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. ١٥ نفر از کارگران باسابقه ایران برک که از ٧ ماه پیش از این واحد بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما دریافت کنند. میزان مطالبات هر یک از کارگران از ١٦ تا ٢٠ میلیون تومان میباشد.

تجمع کارگران ساوه
١٧شهریور: جمعی از کارگران ساوه در اعتراض به عملکرد اتحادیه اسکان (اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مسکن کارگران ایران) در مقابل فرمانداری ساوه و زرندیه تجمع کردند. کارگران خواستار خاتمه بلاتکلیفی ٦ ساله شان در تحویل مسکن شدند.

تجمع اعتراضی بیش از هزار تن از کارگران در عسلویه
٢٢شهریور: بیش از هزار تن از کارگران خوابگاه کمپ ٢ بیدخون در عسلویه در اعتراض به بازرسی اتاقهای کارگران و کارکنان فازهای ١٧و١٨ بدون اجازه به خشم آمده و دست به تجمع زدند.

اعتصاب کارگران نساجی قزوین
٢٢شهریور: کارگران نساجی قزوین به مدت چند ساعت دست به اعتصاب. کارگران در اعتراض به واریز نشدن حق بیمه و همچنین پرداخت نشدن دو ماه حقوق عقب‌افتاده اعتصاب کردند.

اعتراض به افزایش قیمت لوازم التحریر
٢١شهریور: مردم اسلامشهر(تهران) در اعتراض به افزایش ١٠درصدی قیمت لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاهها، در مقابل مسجد جامع تجمع کردند. تجمع‌کنندگان همچنین به افزایش ده درصدی قیمت انواع لباس اعتراض کردند.

دستمزدهای پرداخت نشده

عدم پرداخت٦ماه حقوق کارگران کارخانه قندقهستان
١٩شهریور: کارگران کارخانه قند قهستان شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند، تنها مبلغ ٢٠٠ هزار تومان به صورت جزئی در این مدت به کارگران پرداخت شده است. «حقوق کارگران کارخانه قند قهستان پرداخت نشد »، «کارخانه قند قهستان در آستانه ورشکستگی است»، «نگذاریم کارخانه قند قهستان تعطیل شود» و عباراتی دیگر، تیترهای تکان دهنده ای هستند که طی ١٠ سال گذشته تاکنون در نشریات و روزنامه های خراسان جنوبی نگاه ها را به مشکلات موجود در بزرگترین صنعت شهرستان درمیان متوجه ساخته است.

تعویق ٥ ماه حقوق ٣٢ کارگر نگهبان زاگرس خودرو بروجرد
١٩شهریور: بیش از ٥ ماه تأخیر در پرداخت حقوق ٣٢ کارگر قراردادی کارخانه زاگرس خودرو . زاگرس خودرو تولید کننده انواع خودرو پروتون در بروجرد واقع است که در اسفند ماه سال ٩١ به سبب افزایش مشکلات مالی با بیش از ٤٠٠ کارگر تعطیل شد و فقط حدود ٤٠ نگهبان در این کارخانه باقی ماندند. این واحد از مرداد ماه سال جاری فعالیت تولیدی خود را با ١٥٠ کارگر از سر گرفته است. معوقات حقوقی مربوط می‌شود به ٣٢ کارگری که از زمان تعطیلی کارخانه زاگروس خودرو محافظ اموال کارخانه بودند.

عدم پرداخت ٣ماه حقوق١٨٥٠نفرازکارکنان آبفای روستایی خوزستان
١٧شهریور: ١٨٥٠نفر از کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان از سه ماه پیش تاکنون حقوق نگرفته اند.

کارگران پتروالکتریک در فاز ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبی ٣ ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند
١٧شهریور: عدم پرداخت ٣ ماه حقوق و مزایای بیش از ١٠٠ نفر از کارگران شرکت پتروالکتریک.

٢٧ ماه حق بیمه کارگران دو کشتی لایروبی در بندرعباس پرداخت نشده است
١٧شهریور: عدم پرداخت ٢٧ ماه حق بیمه کارگران در کشتی‌های لایروبی (هاپرساکشن) شرکت نگین سبز بندرعباس.

اخراج و بیکارسازی

بیکاری ٣٠٠کارگردرصورت عدم راه اندازی کارخانه
١٩ شهریور: افزایش بدهی های کارخانه قند قهستان بزرگترین صنعت شهرستان درمیان در آستانه ورشکستگی قرار داده و عقب ماندگی شش ماهه حقوق کارگران می رود تا بیش از ٣٠٠ کارگر این کارخانه را بیکار کند.

افزایش اخراج کارگران پیمانی در فارس
براساس آماری که از هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار استان فارس استخراج شده است، اخراج کارگران شاغل در شرکت‌های تامین خدمات نیروی انسانی در فاصله زمانی اردیبهشت ٩٢ تا ٩٣ افزایش داشته است. دلیل این اخراج‌ها سخت‌تر شدن فعالیت شرکت‌های تامین خدمات نیروی انسانی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید است.از آنجا که شرکت‌های تامین خدمات نیروی انسانی در یافتن نیروی انسانی مورد نیاز کارخانه‌ها نقش واسطه را ایفا می‌کنند، در عمل هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهند که استمرار این وضعیت در شرایط نامناسب اقتصادی کنونی برای کارخانه‌ها ناممکن است. در چنین شرایطی شرکت‌های تامین خدمات نیروی انسانی برای حفظ حضور خود در بازار کار به اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در مورد کارگرانی که در استخدام آن‌ها هستند روی آورده‌اند که در نتیجه شماری از این کارگران بیکار شده‌اند.(منبع ایلنا)

ناامنی محیط کار

یک کارگر قربانی سهل انگاری در کارگاهی در پلدشت شد
٢١ شهریور: دو کارگر مشغول کار در ارتفاع ١٢ متری در پلدشت بودند که براثر شکسته شدن تخته زیر پایشان سقوط کردند. یکی از کارگران پس از انتقال به بیمارستان جان باخت و دیگری نیز به شدت مجروح شد.

گودبرداری غیراصولی جان کارگر را گرفت
٢٠شهریور: در یکی از شرکت‌های در حال ساخت واقع در منطقه‌ی آزاد ارس، پیمانکار شرکت در حال حفاری و گودبرداری بود و یکی از کارگران روی داربست در حال بنایی بود که براثر ریزش دیوار از داربست افتاد و زیر آوار ماند.

مرگ کارگر جوان بالای تیر چراغ برق
٢٠شهریور: کارگر ٣٠ ساله در یک واحد تولیدی در مهماندوست دامغان که برای وصل کردن مدار برق بالای تیر چراغ برق رفته بود، دچار برق گرفتگی شد و در دم جان باخت.

مرگ کارگر دستگاه حفاری
٢٠ شهریور: در حالی که دستگاه حفاری بر روی چاه کشاورزی در فاریاب در حال کار بود ، کارگر آن بنام د،ع بدلیل برخورد دستگاه حفاری در بیرون از چاه به او جان باخت .

کارگر باطری سازی در انفجار مغازه جان باخت
١٩شهریور: انفجار در یك مغازه باطری سازی در اراك استان مرکزی موجب كشته شدن کارگر مغازه شد. در این حادثه دلخراش کارگر مغازه حادثه دیده جانباخت. و صاحب مغازه باطری سازی كه به شدت مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد.

مرگ کارگر پتروشیمی شازند
١٩ شهریور: «عباس خان‌محمدی» کارگر پیمانی پتروشیمی شازند بر اثر سقوط از سقف کارگاه جان باخته است.

مرگ کارگر پتروشیمی شازند
١٩ شهریور: «عباس خان‌محمدی» کارگر پیمانی پتروشیمی شازند بر اثر سقوط از سقف کارگاه جان باخته است.

چاه ٢ کارگر ساختمانی را بلعید
١٩شهریور: آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران؛ دو کارگر بین ٣٠تا ٣٥ساله تبعه افغانستان مشغول حفر چاه برای آزمایش خاک جهت احداث واحد مسکونی بودند که این افراد به دلیل نامعلومی در داخل سقوط کرده و یکی از کارگران جانباخت. و نفر دوم که دچار مصدومیت شد به مراکز درمانی منتقل تا مورد مداوا قرار گیرد.

پتروشیمی خوزستان؛ کار با مواد شیمیایی بدون وسایل ایمنی استاندارد
کارگران پیمانکاری واحد ٤٠ – ٤١ مجتمع پتروشیمی خوزستان که ٨ ساعت از روز با مواد شیمیایی سر و کار دارند از وسایل حفاظت و ایمنی مناسب در برابر مواد سرطان‌زا محرومند. بیش از ١٥٠ نفر از کارگران خدماتی و تعمیرکار واحد ٤٠ – ٤١ این مجتمع فاقد وسایل ایمنی مناسب و استاندارد در برابر مواد خطرناک شیمیایی هستند. کارگران خدماتی و تعمیرکار سالی دو بار لباس، کفش و ماسک و… دریافت می‌کنند اما هیچ‌یک از این وسایل استاندارد و متناسب با نوع کار با مواد خطرناک شیمیایی نیست. مواد شیمیایی چون، فنول و فسژن (گاز خردل) از جمله این مواد است. واحد ٤٠ – ٤١ پتروشیمی خوزستان واحد سیلوی این مواد خطرناک شیمیایی است که کارگران خدماتی موادی را که به زمین ریخته می‌شود باید جارو کرده و وارد کیسه کنند.تعمیرکاران نیز در این واحدها به تعمیرات ابزار دقیق، برق و پمپ‌ها می‌پردازند که در صورت تماس با این مواد، بنا به خاصیت جذب آن از راه پوست، آنان را پس از مدتی دچار ناراحتی‌های قلبی و ریوی می‌کند.

افزایش آمار مرگ ناشی از حوادث کار در اصفهان
١٨شهریور: مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان از افزایش آمار مرگ ناشی از حوادث کار از ابتدای سال تاکنون خبر داد: در پنج ماهه اول سالجاری آمار اجساد ٥٦نفر معاینه شده ناشی از حوادث کار نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣٠ و دو دهم درصد رشد داشته است.

افزایش حوادث منجر به مرگ ناشی از کار در هرمزگان
١٨شهریور: سرپرست بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان: نرخ حوادث منجر به مرگ ناشی از کار در استان در مقایسه با سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است. محمدعلی سلیمی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هر ساله با افزایش شاغلین صنعتی، میزان بروز حوادث فوتی ناشی از کار افزایش یافته است. از ١٨٠ کارگاه صنعتی بالای ١٠ نفر شاغل در هرمزگان ، ٦٠درصد آنها واحدهای خدماتی و ساختمانی هستند که به علت نبود مهارت کارگران و عدم برخورداری از آموزش‌های ایمنی متناسب با کار در معرض حوادث ناشی از کار قرار دارند.

شلیک گلوله هنگ سپاه به کولبران مرزی در پیرانشهر
٢٠شهریور: در دو کمین جداگانه‌ی هنگ مرزی پیرانشهر در محلی به نام “مله‌مار” واقع در کوه قندیل، برای کولبران منطقه، یک کولبر ٣٥ساله بنام ملا ادریس ابراهیمی فرزند قادر جان خود را از دست داده و دو تن دیگر نیز به شدت زخمی شدند. همچنین برادر بزرگتر ملا ادریس به نام سلیمان چهل ساله نیز در کمین نیروهای مسلح به شدت مصدوم گشته و هم‌اکنون در یک مرکز درمانی تحت مداوای پزشکی است. این دو کولبر از اهای روستای “قره‌خضر” از توابع بخش لاجان می‌باشند.

انفجار بشکه جان کارگر ساختمانی جوان را گرفت
١٨شهریور: انفجار شدید بشکه به هنگام جوشکاری در محل کارگاه ساختمانی واقع در خیابان مجیدیه، خیابان شهید محمودی، باعث مرگ آنی کارگر جوان افغانی شد.

مرگ یک کارگرساختمانی دربجنورد
١٧شهریور: یک کارگرساختمانی هنگام سنگ کاری نمای یک ساختمان ٥ طبقه در بجنورد تخته ای که کارگران در طبقه پنجم ساختمان با قرار گرفتن روی آن مشغول کار بودند سر می خورد و هنگام فرود به سر کارگری که در پایین ساختمان مشغول تهیه مصالح ساختمانی بوده است اصابت می کند و ضربه مغزی می شود.

یک کارگر ساختمانی در جلفا کشته شد
١٧شهریور: ریزش آوار حین گودبرداری منجر به مرگ کارگر ٣٧ ساله در شهر جلفا شد.

کارگران

ادامه اعتصاب کارگران پروفیل ساوه و شروع اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا
اتحادیه آزاد کارگران ایران : بعد از ٣ الی ٤ ساعت مذاکره در جلسه ایی که دیروز ما بین کارگران و فرماندار و دادستان و نیروی انتظامی و مسئولین وزارت کارشهر ساوه در محل فرمانداری این شهر برگزار گردید , به هیچ نتیجه ایی نرسید وکارگران از طرف مسئولین مورد تهدید قرار گرفتند که ” تجمع شما کارگران غیر قانونی است و جمع اتان میکنیم. بروید نماینده قانونی خودتان را انتخاب کنید واو فقط حق دارد مسایل حقوقی شما را پیگیری کند وهمین طورآنان گفتند حق با کار فرما است و میتواند کارگران قرار دادی خود را هر وقت تمایل داشته باشد اخراج نماید” ولی کارگران به این مطالب شدیدا اعتراض نمودند و گفتند تمام این قوانین را کارفرماها مینویسند و هیچ کجای قانون به نفع ما کارگران نیست چرا که یک شرکت با ٣٥ سال قدمت کارگرانش با قراداد موقت یک ماهه به کار گرفته میشوند. در این بین شاپور احسانی راد نماینده اخراجی کارگران , مسئولین را مورد خطاب قرار میدهد و میگوید :بیش از ٣٥ سال شما مسئولین غیر قانونی عمل کردید که این مجموعه دارای تشکل و نماینده قانونی نبوده است و در ضمن نماینده ی کارگران قراردادی هیچ تضمینی برای امنیت شغلی خود ندارد و در معرض اخراج قرار دارد و خود من نمونه آشکار این قضیه هستم که ٦ سال پیش با شروع اعتصاب بزرگ کارگران اخراج شده ام. کارگران نورد و پروفیل لوله ساوه بعد از این گفتگوها ,تصمیم گرفتند که از روز بعد اعتصابشان را در محل کار خود ادامه دهندو به تجمع خود در مقابل فرمانداری پایان دادند. طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز یکشنبه ٢٣ شهریور ماه کارگران در پی تصمیم روز قبلشان از ساعات اولیه صبح اعتصابشان را در محل کار خود آغاز کردند ولی در همین حین ٤ نفر از کارگرانی که دیروز در تجمع مقابل فرمانداری حضور داشتند با تاکید دستور از جانب دادستانی از ورودشان به شرکت ممانعت به عمل آمد و اخراج شدند
این ٤ نفر در ابتدا اعتراض کردند که در صورت اخراج باید تمام حق و حقوقشان پرداخت گردد ومسئولین شرکت قول دادند تا ٢٩ شهریور ماه با این کارگران تسویه حساب نمایند. اما دیگر کارگران نورد و پروفیل ساوه اعتراضشان را شدت دادند و گفتند در ضمن اینکه خواهان پرداخت فوری دستمزدهای معوقه اشان هستند ولی تا همکارانشان به سر کار خود برنگردند به اعتصاب خود ادامه میدهند. درضمن کارگران دو نامه از طرف کارفرما را مشاهده نموده اند که در یکی از آنها به تعدیل ٣٠٠ الی ٤٠٠ نفر از کارگران تاکید شده است و در دیگری نیز قید شده است که هر کارگری تمایل دارد با شرکت تسویه نماید وگرنه از این به بعد به علت رکود و کمبود نقدینگی حقوق کارگران با تاخیر پرداخت میشود و کارگران باقی مانده باید این وضعیت را بپذیرند. طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران شرکت نورد و لوله ی صفا نیز جهت اعتراض به تمدید نشدن دفترچه های بیمه خود و حقوقهای معوقه اشان از دیشب دست به اعتصاب زدند و کلیه کارگران شیفت شب این شرکت دست از تولید کشیدند. امروز نیز با ورود کارگران شیفت صبح , آنان نیز به اعتصاب پیوستند و عملا کل ١١٥٠ کارگر این شرکت دست به اعتصاب زدند. این کارگران در سال جاری از خرداد ماه حقوق دریافت ننموده اند و از بابت تمدید نشدن دفترچه هایشان ضررهای جبران ناپذیری بر آنان وارد شده است به طوری که یکی از کارگران که دچار سرطان ریه است اکنون وضعیت وخیمی پیدا کرده است و یا همسر یکی از کارگران که دچار سوختگی شدید شده بود به علت بی پولی و نداشتن دفترچه بیمه فوت شده است. در پی این اعتصاب کارفرمای شرکت صفا قول میدهد که تا ٥ شنبه همین هفته حقوق کارگران را واریز نماید و طبق اخباری که بدست کارگران رسیده است بدهی خود را به تامین اجتماعی با اقساط ٦٠ ماهه با تامین اجتماعی به توافق رسیده اند و از این به بعد مشکل تمدید دفترچه های کارگران حل خواهد شد. اما کارگرا ن شرکت نورد و لوله ی صفا تاکید نمودند به علت بدقولیهای مکرر کارفرما اعتصاب خود را تا واریز دستمزدهایشان ادامه خواهند داد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٣شهریور ماه ١٣٩٣

علیرغم اعمال فشار بر کارگران اعتصابی پروفیل ساوه، کارگران این کارخانه و نورد لوله صفا همچنان در اعتصاب بسر میبرند! علیرغم جلوگیری از ورود چهار کارگر اعتصابی پروفیل ساوه به کارخانه و عزم کارفرما برای اخراج آنان و همچنین اجبار و تهدید کارگران واحد گالوانیزه برای راه اندازی این بخش، اعتصاب کارگران این کارخانه همچنان ادامه دارد. این اعمال فشارها در حالی بر کارگران اعتصابی صورت گرفته است که کارفرما صبح امروز تلاش کرد برای به شکست کشاندن اعتصاب، بخشهای غیر مهمی از کارخانه را تعطیل اعلام کند و همچنین از ورود کارگرانی که طی هفته های گذشته بنا بر خواست کارفرما کار را تعطیل کرده بودند به کارخانه جلوگیری کرده است. اما با همه این فشارها بویژه اجبار کارفرما برای راه اندازی واحد گالوانیزه کارخانه، کارگران این بخش در اتحاد و همبستگی با همکاران خود بطور یکپارچه ای اعلام کردند تا بازگشت بکار ٤ نفر از همکارانشان اعتصاب خود را نخواهند شکست. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، فشار بر کارگران پروفیل ساوه و تداوم اعتصاب متحدانه این کارگران در حالی ادامه دارد که اعتصاب نزدیک به ١٢٠٠ کارگر کارخانه نورد لوله صفا نیز علیرغم وعده کارفرما برای پرداخت دستمزدشان در روز پنج شنبه هفته جاری همچنان ادامه دارد و این کارگران اعلام کرده اند تا واریز دستمزد معوقه خود به حسابهایشان همچنان به اعتصاب ادامه خواهند داد. کارخانه پروفیل ساوه با حدود ١٢٠٠ کارگر و کارخانه نورد لوله صفا با همین حدود کارگر، تماما متعلق به یک کارفرما هستند و طی سالهای گذشته کارگران هر دو کارخانه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدشان بارها دست به اعتصاب زده اند اما کارفرما هر بار وعده های خود را زیر پا گذاشته و علیرغم خرید چندین کارخانه بزرگ دیگر در طول سالهای گذشته از پرداخت بموقع دستمزد بیش از ٤٠٠٠ هزار کارگر این دو کارخانه خوددای کرده است و بارها با عدم واریز بیمه های کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی باعث عدم تمدید دفترچه های درمانی این کارگران و پیش آمدن مشکلات سخت درمانی برای آنان و خانواده هایشان شده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٤ شهریور ماه ١٣٩٣

کارگران پروفیل ساوه در پی اعتصاب و بی توجهی کارفرما به خواست هایشان، دست به تجمع در مقابل فرمانداری زدند! اتحادیه آزاد کارگران ایران: از صبح امروز کارگران کارخانه پروفیل دست از کار کشیدند و در پی بی توجهی کارفرما به خواست هایشان از ساعت ٣ بعد از ظهر اقدام به برپائی تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری ساوه کردند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این تجمع هم اکنون ( ساعت ٧ عصر) نیز ادامه دارد و دادستان ساوه، مسئولین نیروی انتظامی و اداره کار در محل تجمع کارگران حاضر شده اند و تلاش دارند بدون دادن وعده ای قابل تحقق به تجمع آنان پایان دهند. بنا بر این گزارش، اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران پروفیل ساوه در پی خلف وعده کارفرما برای پرداخت دستمزد معوقه این کارگران آغاز شده است. بر اساس توافق قبلی کارگران و کارفرمای کارخانه پروفیل ساوه قرار بود ٢٠ شهریور ماه یکماه از پنج ماه دستمزد معوقه کارگران پرداخت شود اما با گذشت دو روز از این توافق کارفرما اعلام کرده است روز سه شنبه هفته جاری این دستمزد را پرداخت خواهد کرد و بر قطعی نبودن این پرداخت نیز تاکید گذاشته و طی نامه ای رسمی به امور اداری کارخانه خطاب به کارگران اعلام کرده است این وضعیت یعنی عدم پرداخت دستمزدها ادامه پیدا خواهد کرد و هر کس که میخواهد کار کند، بماند هر کس هم نمیخواهد برود. همچنین کارفرمای پروفیل ساوه در ابلاغیه دیگری اعلام کرده است طی ماه آینده ٤٠٠ نفر تعدیل نیرو خواهد کرد. بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران علیرغم حضور دادستان، مسئولین نیروی انتظامی و اداره کار ساوه در محل تجمع (فرمانداری ساوه) کارگران معترض کارخانه پروفیل ساوه، این کارگران اعلام کرده اند تا حصول نتیجه قطعی و روشن برای دست یابی به خواست هایشان به اعتراض خود ادامه خواهند داد. گزارش تکمیلی اعتراض کارگران کارخانه پروفیل ساوه متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٢شهریور ماه ١٣٩٣

خانواده های کارگران پروفیل ساوه باید به کارگران اعتصابی بپیوندند
کارگران کارخانه پروفیل ساوه ماهها است مبارزات سرسختانه ای را برای دریافت حقوق های خود و علیه اخراج به پیش میبرند. مدام دست از کار میکشند یا جلو فرمانداری دست به تجمع اعتراضی میزنند و اهپیمایی میکنند و هر بار موفق میشوند یک ماه حقوق معوقه را آنهم با چند بار بدقولی کارفرما از حلقومش بیرون بکشند. اما علیرغم همه این تلاش زورگوئی کارفرما و ندادن حقوق و اخراج ادامه دارد.
امروز برای همه کارگران این کارخانه روشن است که قدرت کارفرما از همراهی نیروی انتظامی و اداره کار و دادستان و دیگر ارگان های حکومت است که هرچند جرات سرکوب مستقیم کارگران را ندارند اما در کنار کارفرما ایستاده و دسته جمعی به توطئه علیه کارگران مشغولند. کارگران این کارخانه تجاربی غنی از مبارزه دارند، اعتراضاتشان انعکاس خوبی در شهر داشته و اخیرا تصمیم گرفتند که هر ماه مجمع عمومی خود را تشکیل میدهند. تجارب این کارگران برای سایر مراکز کارگری بسیار درس آموز است اما علیرغم این پختگی و سرسختی در مبارزه، نیروی خود را به میدان نیاورده اند. اعضای خانواده های کارگران یعنی یک جمعیت چند هزار نفره نزدیک ترین نیرو به کارگران کارخانه هستند که باید در تجمعات و راهپیمائی های آنها شرکت کنند و یا در شهر دست به تحصن بزنند. کارگران سنگ معدن بافق و خانواده هایشان در این زمینه درس بزرگی برای همه کارگران در سراسر کشور دارند و باید از جانب کارگران مبارز پروفیل ساوه نیز این تجربه به کار گرفته شود. اینکار عملی است و در صورت عملی کردن آن مردم شهر نیز حمایت خود از کارگران را شروع خواهند کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران
٢٢ شهریور ١٣٩٣، ١٣ سپتامبر ٢٠١٤

اقدامات فراقانونی، خزنده و ضد کارگری دولت روحانی بر علیه زندگی و معیشت کارگران باید متوقف شود
کارگران و همکاران در سراسر کشور!
بر هیچکس پوشیده نیست که زندگی و معیشت ما کارگران در بدترین وضعیت ممکن در تاریخ معاصر کشور قرار دارد، بطوریکه که بنا بر اذعان نهادهای رسمی حکومتی خط فقر نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار تومان است و حداقل مزد کارگران ششصد و هشت هزار تومان و حداکثر دریافتی آنان با روزانه ١٢ ساعت کار، بطور میانگین هشتصد هزار تومان است. تازه این میزان از دریافتی فقط شامل کارگران مشمول قانون کار است و به میلیونها کارگر در بخش خدمات و در شرکتهای خصوصی حتی پایین تر از حداقل مزد پرداخت میشود. تحمیل چنین مزد خفت باری بر ما کارگران به مثابه اکثریت عظیم مردم ایران، امروزه چنان شرایطی را پدید آورده است که بنا بر گزارشهای رسانه های رسمی، میلیونها خانواده کارگری از تامین حداقلهایی برای بقا از قبیل فرآورده های لبنی و میوه و گوشت ناتوان هستند و سوء تغذیه در میان آنان بیداد میکند. با اینحال نه تنها مسئولین حکومتی از چنین وضعیت دردناکی کک شان نمی گزد بلکه دولت روحانی از زمان روی کار آمدنش، تامین منافع مافیای قدرت و ثروت را تنها هدف خود قرار داده است و در سکوت خبری و تحلیلی رسانه های مدعی اصلاح طلبی بر اقدامات فراقانونی خود جهت نابودی حداقلهای موجود در مورد زندگی و معیشت ما کارگران در قوانین کشور افزوده است و برخی از این اقدامات را جنبه عملی و قانونی داده است. این دولت بلافاصله پس از روی کار آمدن و در راستای تامین منافع مافیای شرکتهای بزرگ پیمانکاری در صنایع بزرگی همچون نفت و فولاد و پتروشیمی و خودروسازی، بخشنامه ای را در لغو مصوبه هیات وزیران دولت پیشین مبنی بر حذف شرکتهای پیمانکاری ابلاغ کرد و با گماردن یک مسئول امنیتی بر صدارت وزارت کار، مهندسی مطالبات و سرکوب اعتراضات کارگری را در دستور گذاشت و در ادامه با دور زدن ماده ٤١ قانون کار و دستگیری ٤ نفر ازهماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران ، حداقل مزد تحقیر آمیز و فلاکتباری را بر ما تحمیل کرد و از همان اول سال با تعیین کار گروهی با پیش کشیدن مباحثی همچون تعیین حداقل مزد بر اساس بهره وری و مسائلی از این دست، آشکارا پایان عمر ماده ٤١ قانون کار را اعلام نمود و اخیرا نیز با ابلاغ بخشنامه دیگری در مورد حذف اضافه کاری از کسورات کارگران و کارمندان استخدام کشوری، تلاش شکست خورده دولت احمدی نژاد را برای تحمیل حقوق ناچیزی از بازنشستگی به میلیونها کارگر و کارمند مشمول خدمات کشوری تحقق بخشید. اینها تنها گوشه ای از اقدامات فراقانونی و ضد کارگری حکومت برای شخم زدن هر حداقلی است که تاکنون زندگی و معیشت ما کارگران و مزد بگیران را در بخش خصوصی و صنایع و نهادهای دولتی در حد بقا و نفس کشیدن سرپا نگاه داشته بود. اما این اقدامات از سوی دولت روحانی پایانی ندارد و این دولت با تلاش برای امید دادن به مردم و ما کارگران در زمینه رفع تحریمها، بطور خزنده و گام به گامی در حال نابود کردن هست و نیست ماست . همین امروز قیمت فراورده های لبنی آزاد اعلام شد و لایحه ای از ماهها پیش در دستور دولت قرار گرفته است که توسط برنامه ریزانش در وزارت صنایع تحت عنوان “لایحه حمایت از تولید” ارائه شده است. بر اساس این لایحه امتیازات فراوان و بذل و بخششهای قجر منشانه ای به صاحبان قدرت و سرمایه و ثروت عطا شده است اما چیزی که در این لایحه بسیار قابل تامل است حمله به آخرین ذره امنیت شغلی ما کارگران است. طبق این لایحه و در صورت تصویب آن، با اضافه کردن بندی تحت عنوان بند “ح” به ماده ١٠ قانون کار،همه کارفرمایان و منجمله دولت به عنوان کارفرمای بسیاری از صنایع و نهادها میتوانند به بهانه کاهش تولید و تغییرات ساختاری در اثر شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و لزوم تغییرات گسترده در فناوری، صدها هزار کارگر شاغل را از کار اخراج کنند. اعمال بندی تحت عنوان بند “ح” در ماده ١٠ قانون کار از طریق اعمال تغییرات ضد کارگری تر در این قانون در دستور دولت پیشین نیز قرار داشت اما در آنزمان ما کارگران با هوشیاری و سازماندهی اشکال مختلفی از اعتراضات توانستیم برگشت اعمال تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار و منجمله ماده ١٠ را از مجلس شورای اسلامی تضمین کنیم. کارگران و همکاران شاغل در بخشهای خصوصی و دولتی
“لایحه حمایت از تولید” هنوز به تصویب نرسیده است، تصویب ماده ٣٩ این لایحه و اعمال بند “ح” در ماده ١٠ قانون کار که مد نظر این لایحه است مترادف خواهد بود با اخراج صدها هزار نفر از ما در بخشهای دولتی و خصوصی. همه رسانه های رسمی به جز بخش اندکی از آنها که فقط خبر را منتشر کرده اند در برخورد به این لایحه سکوت پیشه کرده اند. رسانه های مدعی اصلاح طلبی، کمیسیون کارگری مجلس و حضرت محجوب!! که در دوره دولت احمدی نژاد، داد و فغان کارگر خواهی اش گوش فلک را کر میکرد در مورد این لایحه و سایر اقدامات فراقانونی و ضد کارگری دولت روحانی سکوت پیشه کرده اند. ما یک بار با اعترض خود در دولت پیشین، موفق شدیم اعمال تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار را عقب بزنیم اینبار نیز میتوانیم و باید متحد و یکپارچه از هر طریق ممکن دست به اعتراض بر علیه تصویب احتمالی ماده ٣٩ “لایحه حمایت از تولید” بزنیم و اجازه ندهیم آخرین ذره های امنیت شغلی را از ما سلب کنند. زنده باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران ایران اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٣ شهریور ماه ١٣٩٣

چراغ قرمز خراب، جریمه بی حساب و کتاب
گزارشی از یک اجحاف! برابر شکایت‌های رانندگان زحمت‌کش سامانه نه شرکت واحد، چراغ قرمز خیابان رجایی تقاطع خیابان مدائن از نظر زمان‌بندی و ثانیه شماری مدت‌ها دارای اشکال بوده همچنین بعلت ترافیک شدید، وسایل نقلیه که در زمان چراغ سبز وارد تقاطع شده‌اند قادر نیستند به موقع از تقاطع خارج شوند. و این اشکال علاوه بر رانندگان عادی برای حدود هفتاد نفر از رانندگان زحمت‌کش سامانه نه شرکت واحد دردسر بیشتری را بوجود آورده بشکلی که دوربین خودکار چراغ راهنمایی معیوب مذکور با ثبت شماره اتوبوس‌های این رانندگان زحمت‌کش که به دلیل ترافیک شدید قادر نیستند به موقع از تقاطع عبور کنند تخلف و جریمه راهنمایی و رانندگی ثبت کرده‌اند و علی‌رغم اینکه از تعداد زیاد قبوض جریمه‌ و تقریبا فراگیر بودن آن برای همه رانندگان، خرابی چراغ راهنمایی و عدم استاندارد ترافیک تقاطع مذکور محرز می‌باشد. مدیریت مربوط در شرکت واحد شتاب زده و بدون مطالعه و بررسی‌های لازم در سیستم دستمزد و حقوق، مبالغی از یکصد تا چهار صد هزار تومان از دستمزد این رانندگان زحمت‌کش را به عنوان جریمه راهنمایی و رانندگی عبور از چراغ قرمز کسر نموده‌اند. رانندگان متضرر که با توجه به دستمزد اندک و گرانی و تورم در تامین مخارج خانوادگی دچار کمبود و کسری هستند برای پیگیری موضوع به مسئولان مراجعه و خواستار باز پرداخت مبالغ کسری شده‌اند که باز هم طبق معمول رایج پاسخ شنیده‌اند که رسیدگی می‌کنیم. رانندگان مصمم‌اند در صورت عدم رسیدگی به موضوع به مسئولان بالاتر و اداره کار شکایت نمایند. اگر کمی دقت می‌شد این اجحاف به رانندگان صورت نمی‌گرفت. این اقدام نسنجیده مدیران ناکارآمد یاد آور ضرب‌المثل معروف زیر است:گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری! سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه. شهریور ٩٣

حقوق شهروندی به سبک حسین قلی خانی!!!؟
داود رضوی! در حالیکه ادعای رعایت حقوق شهروندی و اجرای قانون ومقررات در کشور ما گوش فلک را کر کرده وبا توجه به اینکه دائما تمام مسئولین از همه ی قوا دم از رعایت قانون و حفظ حقوق شهروندان میزنند وبطوری که مرتبا در صدا و سیما ی حاج اقا ضرغامی از نقص حقوق شهروندی همه عالم انتقاد می کنند!؟ اما فریاد دادخواهی هزاران هزار انسان به ویژه تهی دستان و زحمت کشان کشورمان به گوش هیچ مسئولی نمی رسد و کسانی که در این چرخه بی عدالتی دست و پا میزنند ،همچنان در سکوت فراگیری که در رسانه های داخلی وجود دارد صدای فریاد خواهی یشان خاموش می شود ،این جانب آنچه که بر من رفته است را به گوش شما می رسانم ،شاید از این طریق گوش شنوائی پیدا شود .پنج ماه پیش از طرف پنج سندیکای فرانسوی از این جانب دعوتی بعمل آمد تا در نشستی کارگری که در٢٦ ماه می در پاریس برگزار میشد شرکت کنم با توجه به مشکلاتی که برای تهیه ویزا و بلیط در ایران وجود دارد بعد از تلاش های بسیار و هزینه کردن های مختلف شرایط ویزا و بلیط را مهیا کردم وقرار شد به تاریخ سوم خرداد ماه ٩٣ ساعت سه و بیست دقیقه بامداد پرواز کنم ،که خوب مشخص است که تا آنروز چقدر باید تدارک و تهیه می دیدم، به هر حال شب موعود به فرودگاه رفتم و پس از مقدمات کار اماده سوار شدن به هواپیما شدم که بعد از کنترل کردن بلیط و خروج از گیت ها ودر آستانه سوار شدن به هواپیما بلند گو مرتب فامیل مرا صدا میزد در یک لحظه که برگشتم آقای را دیدم با لباس شخصی که بی سیم هم در دست داشت به سمت من آمد وگفت پاسپورتتان را ببینم ومن چون می دانستم در آن قسمت هیچ کس بدون مجوز نمی تواند بیاید اعتماد کردم و پاسپورتم را به اودادم که بلافاصله دوید و رفت ودر حالی که می دوید گفت الان می آیم و بعد که آمد گفت شما از همین لحظه ممنوع الخروج هستید و یه نامه داد و گفت فردا برو دادگاه انقلاب ،وقتی من اعتراض کردم ایشان گفتند دستور را اجرا می کنند ، به هر حال با اعتراض من هواپیما را بیست دقیقه نگه داشتند تا چمدان مرا دادند.فردا به دادگاه انقلاب رفتم و آنها گفتند از موضوع بی اطلاع هستند و باید بروی اوین ،به اوین رفتم شش ساعتی مرا نگه داشتند و بعد هم با منت گفتند شما برو وزارت اطلاعات مشکلت را حل کن وقتی اعتراض کردم ،گفتند تا این جا هم خیلی بهت حال دادیم واقعا متوجه منظورشان از حال نشدم شاید منظورشان این بود که بازداشت نشدی برو خدا راشکر کن ، به حقوق شهروندی در دادگستری کیفری استان تهران واقع در خیابان خیام در طبقه سوم مراجعه کردم ،که رئیس دادگستری هم رئیس هیئت نظارت بر حقوق شهروندی می باشد اول که می خواستند مرا منصرف کنند و گفتند خوب برو مشکلت را با وزارت اطلاعات حل کن ،بعد که با پافشاری و اصرار من که شما سوابق مرا ببینید اگر حکمی مبنی بر ممنوع الخروجی تا به حال برای من صادر شده بود از شکایتم صرف نظر می کنم گفتند که یه شکایت بنویس ،بعد از ثبت شکایت قرار شد دو هفته دیگر رای بدهند دو ماه طول کشید و هر دفعه می گفتند روی میز رئیس دادگستری می باشد فقط امضای رئیس مانده ،به هر حال حقوق شهروندی سه نظریه داده بود یکی اینکه وزارت اطلاعات نباید این طور عمل می کرد وخلاف قانون می باشد دوم اینکه مرا به دیوان عدالت اداری بفرستند وشکایتی انجا علیه این روش انجام دهم ،سوم اینکه پرونده بایگانی شود، که در ماه سوم رسیدگی ،رای به بایگانی دادند و هر چه من اعتراض کردم گفتند نظر هیئت نظارت بر حقوق شهروندی این است و کاری نمی توان کرد .از آنجا به ریاست جمهوری رفتم وشکایتی هم آنجا کردم اماتا کنون جوابی نگرفته ام در حال حاضر چهار ماه است که پاسپورتم ضبط شده وباتوجه به اینکه وزارت اطلاعات ضابط قوه قضائیه می باشد ،اما قوه قضائیه پاسخگو نمی باشد ومرا به وزارت اطلاعات پاس می دهد ، به چند رسانه داخلی مراجعه کردم اما گفتند اجازه انتشار چنین مطلبی رانداریم، واقعا یه شهروند که مدارکش توسط اشخاصی که صاحب نفوذ هستند به گروگرفته می شود باید چکار کند دیگر مگر جایی از قوه قضائیه هم بالاتر داریم ؟ یاد حرف قدیمی ها افتادم که می گفتند مملکت حسین قلی خانی ؟همیشه درکودکی برایم سوال بود؟ اما امروز معنی حسین قلی خانی کاملا برایم واضح و روشن می باشد.

بر هم زدن سازماندهی شده انتخابات کانون بازنشستگان تهران برای جلوگیری از انتخاب بازنشستگان مستقل در هیات مدیره این کانون
انتخابات کانون بازنشستگان تهران برای تعیین هیات مدیره جدید از ساعت ٨ صبح دیروز پنج شنبه ٢٠ شهریور ماه آغاز شد و علیرغم شرکت نزدیک به دو هزار نفر از بازنشستگان تهرانی در کانون توحید و انجام انتخابات، این انتخابات به شکل ماهرانه ای از سوی عوامل هیات مدیره حاکم بر کانون و با اغماض ناظرین وزارت کار بر هم زده و باطل اعلام گردید. در این دوره از انتخابات کانون بازنشستگان تهرانی بر خلاف دوره های پیشین تعدادی از کارگران بازنشسته اقدام به ارائه لیست مستقل کرده بودند و در انتخابات هیات رئیسه نیز، شرکت کنندگان اقدام به انتخاب هیات رئیسه مستقلی برای نظارت بر روند انتخابات کرده بودند. همه اینها در حالی بود که هیات مدیره حاکم بر کانون از همان لحظه شروع رسمی انتخابات یکی از اعضای خود به نام فرهادی را به عنوان رئیس سنی بر شرکت کنندگان تحمیل کرد و بلافاصله، حاتمی یکی دیگر از سر سپردگان هیات مدیره حاکم را به عنوان رئیس هیات رئیسه ناظر بر انتخابات معرفی کرد که با اعتراض قاطعانه شرکت کنندگان در انتخابات مواجه شد و نامبرده نتوانست در این سمت قرار گیرد. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی این اعتراضات و انتخاب هیات رئیسه مستقل از سوی شرکت کنندگان در انتخابات، از همان اول معلوم شد که اینبار انتخابات کانون از دست حاکمان کانون و وزارت کار خارج شده است و حاضرین دست به انتخاب کسانی خواهند زد که تحت سیطره مافیای حاکم بر کانون و وزارت کار نیستند. بنا بر این گزارش، پس از انتخاب هیات رئیسه ناظر بر انتخابات و استقرار آنان در جایگاه و رسمی شدن تجمع انتخاباتی مقرر گردید تا کاندیداها اقدام به معرفی خود کنند اما حاکمان کانون تلاش کردند از حضور کاندیداهای مستقل در جایگاه و معرفی شدنشان جلوگیری کنند که با عکس العمل قاطعانه هیات رئیسه مواجه شدند و این کاندیداها موفق شدند با حضور در جایگاه خود را به شرکت کنندگان در انتخابات معرفی کنند. با پیش آمدن این وضعیت و اعمال اراده مستقیم شرکت کنندگان در انتخابات بیش از پیش روشن شد که این انتخابات نتیجه دیگری بر خلاف میل و اراده مافیای حاکم بر کانون و وزارت کار از خود بروز خواهد داد. در ادامه این انتخابات و بر خلاف دوره های پیشین، هیات رئیسه منتخب بازنشستگان با هدف جلوگیری از هر نوع تقلبی پیشنهاد داد که برگه های انتخاباتی علاوه بر مهر وزارت کار باید ممهور به مهر و امضا هیات رئیسه ناظر بر انتخابات نیز بشوند. با تصویب این پیشنهاد هوشیارانه از سوی هیات رئیسه، انتخابات کانون وارد مرحله سرنوشت سازی در تاریخ کانون بازنشستگان تهرانی شد و از همین لحظه بود که با اغماض سازمان یافته ناظرین وزارت کار، حاکمان کانون با استفاده از همهمه بازنشستگان برای گرفتن برگه های انتخاباتی،بیش از ٥٠ نفر از جیره بگیران خود را به سوی جایگاه هیات رئیسه به بهانه گرفتن برگه های انتخاباتی گسیل کردند و آنان با توسل به زور گیری و غارت برگه ها اقدام به پخش فله ای آن در میان شرکت کنندگان نمودند، در عین حال که این غارتگری و هجوم به سوی جایگاه هیات رئیسه باعث شد تا یکی از اعضای هیات رئیسه اقدام به گذاشتن باقی برگه ها در داخل کیفش کند و این بهانه ای دیگر برای بر هم زدن انتخابات از سوی مافیای کانون بازنشستگان شد تا وی را متهم به دزدی برگه های انتخاباتی کنند بطوریکه که آنان با آوردن پلیس به محل و گشتن کیف این عضو هیات رئیسه موفق شدند بر حجم اغتشاش و در هم ریختگی انتخابات بیافزایند و نقطه پایانی بر این انتخابات که میتوانست منجر به انتخاب کارگران بازنشسته مستقل در هیات مدیره کانون شود بگذارند. اقدام دیگری که برای گذاشتن نقطه پایان بر این انتخابات از سوی مافیای حاکم بر کانون بازنشستگان صورت گرفت این بود که آنان برای جلوگیری از شمارش آرا ریخته شده در صندوقها وقت پایان حضور بازنشستگان در کانون توحید را اعلام کردند و از قول مدیر این کانون گفتند که “وقت تمام است بروید خیابان” و به این ترتیب موفق به اخراج هیات رئیسه انتخابات از سالن شدند که در نتیجه آن صندوقهای آرا در شرایط ملتهبی بدون باز شدن پلمپ و شمارش آرا در محل در اختیار مامورین وزارت کار قرار گرفت و در ادامه با سم پراکنی مافیای کانون بر علیه هیات رئیسه منتخب بازنشستگان و کاندیداهای بازنشسته مستقل مبنی بر اینکه “دیدید ما خود انتخابات را برگزار نکردیم چه شد” انتخابات باطل اعلام و مقرر گردید هیات مدیره فعلی تا شش ماه آینده به کار خود ادامه دهد.
لازم به یادآوری است در این انتخابات پروین محمدی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران با رای مستقیم کارگران بازنشسته حاضر در محل انتخابات به عنوان یکی از اعضای منتخب هیات رئیسه ناظر بر انتخابات حضور داشت و کارگران بازنشسته شریف و مستقلی اقدام به ارائه لیست برای انتخاب شدن در هیات مدیره کانون بازنشستگان تهرانی کرده بودند. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢١شهریور ماه ١٣٩٣

گزارش

کارگران فولاد مبارکه و ذوب آهن در معرض قارچ پوستی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کارگران فولاد مبارکه و ذوب آهن و سربازان یگان‌های نظامی و انتظامی به دلیل اینکه بخش زیادی از روز پای آنها در پوتین به سر می برد بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری پوستی قارچ کاندیدا قرار دارند. در صورتیکه به این بیماری توجه نشود فرد دچار عفونت ثانویه می‌شود و این بیماری در تمام سطح پا رشد می‌کند.

کارگران «الکتریک رشت» ١١ سال گرفتار دور باطل دولت، مجلس و قوه قضائیه
حل مشکلات این کارگران در زمینه حقوق، دستمزد و مسائل مربوط به بازنشستگی‌شان به‌صورت سریال ادامه دارد و در یک دور باطل بین «شورای تامین استان»، «مجلس» و «قوه قضاییه» قرار گرفته است. کارخانه ایران الکتریک رشت تولیدکننده کلید و پریز برق بود که چهار کارخانه در رشت، شهرک صنعتی، جاده سنگر و کنف‌باف داشت اما در سال ٨٢ پس از واگذاری به بخش خصوصی تعطیل شد و از آن تاریخ تا به امروز ٥٤٠ کارگر این کارخانه مطالباتی در زمینه حقوق و دستمزد دارند و به دلیل مشکلات بیمه‌ای بازنشستگی‌شان نیز به مشکل برخورده است.

اخبار بین المللی

آمریکا – اعتصاب بی‌سابقه کارکنان فست فود ها
هزاران نفر از کارکنان اغذیه فروشی های موسوم به فست فود روز پنجشنبه ٤ سپتامبر (١٣ شهریور (در سراسر آمریکا دست به اعتصاب زدند و در اعتراض به شرایط کار تظاهرات کردند. معترضان خواستار افزایش حداقل دستمزد از هفت دلار و بیست و پنج سنت به پانزده دلار در ساعت هستند.
به گفته کارکنان فست فودها حقوق فعلی آنها کفاف تامین یک زندگی حداقلی را هم نمی دهد. آنها همچنین خواستار تشکیل آزادانه سندیکاهای کارگری و شناسایی آنها از سوی رستوران های زنجیره ای بزرگ هستند. یکی از تظاهرکنندگان می گوید: “ما خواهان دستمزد حداقلی پانزده دلار در ساعت هستیم. این مبلغ زیاد نیست، تنها می خواهیم حقوقی داشته باشیم که با آن بتوانیم در نیویورک زندگی کنیم و زنده بمانیم” دیگری می افزاید: “من برای درخواست دستمزد بیشتر اینجا هستم زیرا می خواهم در زندگی رشد کنم. با حقوق کنونی پیشرفت نمی کنم. ما همه در یک وضعیت هستیم، یکی می خواهد شرایطش بهتر شود و یکی دیگر هم می خواهد قادر به پرداخت هزینه های خانوده اش باشد” اگرچه تظاهرات در اغلب شهرهای آمریکا بدون خشونت پایان یافت، اما در شهر نیویورک نوزده نفر به اتهام اخلال در عبور و مرور خوروها و ایجاد راهبندان دستگیر شدند.
بوسنی – جان باختن ٥ معدنچی در عمق ٥٠٠ متری زمین
پنج تن از کارگرانی که بر اثر وقوع زمین لرزه در عمیق ٥٠٠ متری معدنی در بوسنی محبوس شده بودند جان باختند. امدادگران توانستند پس از ١٨ ساعت حدود ٣٠ تن از معدنچیان را نجات دهند. عده ای از نجات یافتگان به بیمارستان منتقل شده اند. دلیل وقوع این حادثه، مسدود شدن دهانه معدن بر اثر زمین لرزه ای به قدرت ٣ و نیم در مقیاس ریش تر در شهر صنعتی زنیتسا گزارش شده است.

قطر – اعتراض اتحادیه ساختمانی بریتانیا به وضعیت کارگران مهاجر
“اتحادیه کارگران ساختمانی بریتانیا” از دولت قطر خواست تا شرایط فلاکتبار کارگران مهاجر در این کشور را بهبود ببخشد. اتحادیه کارگران ساختمانی بریتانیا که ٨٠ هزار عضو دارد، وضعیت دو میلیون کارگر مهاجر قطر را فلاکتبار اعلام کرد این کارگران حق ترک کار بدون رضایت کارفرمایان را ندارند، ساعات کاری آنان طولانی و سخت و دستمزدشان کمتر از یک دلار در ساعت است. این اتحادیه اعلام کرد در صورت عدم بهبود شرایط کار کارگران با فدراسیون جهانی فوتبال “فیفا” جهت لغو میزبانی قطر برای بازی های جام جهانی فوتبال ٢٠٢٢ وارد گفتگو خواهد شد.

خبر‌های کوتاه

آلمان – کارکنان شبکه ریلی در آلمان با هدف افزایش دستمزدها و درخواست برای کاهش مدت زمان کار از ساعت ٦ صبح تا ٩ شب٦ سپتامبر (١٥ شهریور) روز شنبه دست به اعتصاب زدند. به گفته مسئولان اتحادیه کارگری، بیش از ٣٧ هزار راننده قطار دست در این اعتصاب شرکت دارند.
ترکیه – پلیس ضدشورش استانبول برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در این شهر از گاز اشک‌آور استفاده کرد. شماری از مردم استانبول پس از مرگ ١٠ تن از کارگران ساختمانی براثر سقوط یک بالابر از طبقات بالایی یک برج در حال ساخت، این تظاهرات را برگزار کردند. تظاهرکنندگان خشمگین در اعتراض به شرایط نامساعد کار فریاد می‌زدند: این یک سانحه یا سرنوشت نیست، این یک قتل است. درگیری میان پلیس ضد شورش و تظاهرکنندگان اولین درگیری از زمان آغاز به کار رجب طیب اردوغان به عنوان رییس‌جمهور جدید ترکیه است.
قطر – دو تن‌ از فّعالین حقوق بشر که برای تهیه گزارش از وضعیت کارگران مهاجر به قطر رفته بودند، قبل از بازگشت از آن کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این دو تن‌ که از تبعه انگلستان هستند گزارش و فیلم از وضیعت کارگرانی تهیه کرده بودند که مشغول ساختن استادیوم‌های ورزشی و دیگر امکانات برای بازدید کنندگان بازی‌ها‌ی جام جهانی‌ سال ٢٠٢٢ میلادی هستند. کشور قطر بدلیل بدرفتاری با کارگران مهاجر بارها از جانب سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر و دیگر سازمانهای حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.
ترکیه – گارد ساحلی ترکیه از نجات ٣٥ پناهجو در دریای اژه خبر داد. پناهجویان اکثرا سوری و اریتره ای بودند. ترکیه گفته در عملیات مختلف طی سه روز ٣٨٥ پناهجو سرگردان در دریا را نجات داده است.
ژاپن – کاهش روند رشد اقتصادی این کشور ٧.١ درصد اعلام شده این درحالی است که پیش بینی می شد این رقم ٧ درصد باشد. این بیشترین افت رشد اقتصادی ژاپن طی بیش از پنج سال گذشته است. افت میزان مصرف خانوارها و مردم بر اثر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ٥ به ٨ درصد، و همچنین کاهش میزان سرمایه گذاری در سه ماهه دوم سال، از عوامل افت رشد اقتصادی ژاپن عنوان شده است.
آمریکا – روز سه شنبه دوم سپتامبر (١٨ شهریور) معلمان در مدارس سه منطقه از ایالت پنسیلوانیای آمریکا اعتصاب کرد ند. معلمان همه این مدارس سابقه چندین سال تدریس بدون بستن قرارداد با این مدارس را دارند. آنها با کاهش دستمزدهای خود رو به رو شده اند و اکنون نیز به آنها گفته شده است مزایایشان قطع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *