logo negah

نگاه هفته

logo negah

مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی
اجتماعی
اعتراض به کمبود آب
پاوه ـ روستای «نیسانه»: ساکنین روستای “نَیسانه” در اعتراض به کمبود آب اشامیدنی در مقابل بخشداری دست به تحصن اعتراضی زدند. در این تحصن اکثریت معترضین زنان بودند. با گذشت ٢٢ سال از به اصطلاح بازسازی منطقه و بازگشت ساکنین به روستای نیسانه، مردم از آب مصرفی روزانه بی‌نصیب و در مضیقه هستند. طی ٧٢ ساعت شبانه‌روز تنها یک ساعت آب شرب از چشمه و با لوله به منازل مسکونی وصل می‌باشد. همچنین حدود ٤٠ هکتار از اراضی کشاورزی دهستان سیروان(نیسانه) با مشکل تأمین آب زراعی روبرو می‌باشد که منبع اصلی درآمد مردم در این روستا محسوب می‌شود.

سرپل‌ذهاب: شهر ٩٠ هزار نفری سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه تنها دارای یک جراح نوزاد بوده که قادر به ویزیت بیماران می‌باشد. یکی از خانواده‌های این شهر با ابراز نارضایتی از نبود پزشک متخصص، می‌گوید: “بیمارستان سرپل‌ذهاب حتی از ویزیت کودکان امتناع می‌کند”.

مهاباد ١٣تیر: حامد کرباسی یکی از اعضای هیأت کوهنوردی شهرستان مهاباد درپی بارندگی و سیل در مسیر بازگشت به مهاباد جان خود را از دست داد.

بوکان: حسین شعبانی شهروند بوکانی که ٣تیرماه از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود، به صورت موقت از زندان آزاد گردید.

مهاباد: سیوان حسین‌پور، عکاس و کاریکاتوریست، دوم تیرماه بازداشت و پس از ١٠ روز نگهداری در اداره اطلاعات شهر بوکان با تودیع وثیقه ٧٠ میلیون تومانی آزاد گردید.

سردشت ١٤تیر: حسین عباس‌زاده ١٩ ساله، دانشجوی دانشگاه مهاباد ساکن شهر سردشت در رودخانه “دراو” سردشت (پل آهنی جاده ربط – سردشت) غرق و جان خود را از دست داد.

کرمانشاه ١٣تیر: فردین ساکن کرمانشاه در رودخانه “نجویران” کرمانشاه غرق شد.

زندان و دستگیری
سنندج: میعاد احمدی دانشجوی رشته‌ معماری به ٥ سال حبس تعلیقی و ٥ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

بوکان: وضعیت نا مشخص زندانی سیاسی افسانه بایزیدی. افسانه بایزیدی ٢٨ ساله ٥ تیرماه از سوی نیروهای اطلاعاتی در منزل شخصی در شهر بوکان بازداشت شده و همچنان در بازداشت نهادهای امنیتی بسر می‌برد. ماموران وزارت اطلاعات به پدر افسانه بایزیدی اعلام کردند، دختر شما به قرارگاه سپاه پاسداران در خارج از شهر بوکان واقع در جاده شاهین‌دژ انتقال یافته است.

وضعیت جسمانی افشین سهراب‌زاده در زندان میناب نامناسب است. افشین سهراب‌زاده، اهل شهر کرمانشاه هنگام بازداشت به دلیل ضرب و شتم دچار خونریزی و شکستگی استخوان شده بود. افشین سال ٨٨ در شهر کامیاران از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و سپس از سوی دادگاه “انقلاب” شهر سنندج به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران به ٢٥ سال زندان و تبعید به زندان میناب محکوم شد. این زندانی ٢٤ ساله، تیرماه ٩١ به دلیل وضعیت نامناسب زندان و همچنین وضعیت بد جسمانی اقدام به خودکشی کرده بود.

آتش سوزی
سردشت ١٦ تیر: جنگلهای روستاهای “دشته”، “پاراستان”، “پاش‌برد” و “نواوه” در بخش ربط از توابع شهر سردشت به دلیل گلوله باران نیروهای سپاه طعمه حریق گردیدند.
مریوان ١٦تیر: مراتع جنگلی میان روستاهای “لنج‌آباد” و “گویزه کوره” از توابع شهرستان مریوان دچار آتش‌سوزی شدند و این آتش‌سوزی توسط ساکنین این دو روستا کنترل گردیده است.
کرمانشاه: ١٠ هکتار چراگاه پشت شهرک ژاندارمری کرمانشاه در آتش سوخت. این آتش‌سوزی باعث نابودی ٨ تا ١٠ هکتار از این چراگاه شده و این آتش‌سوزی توسط افراد ناشناس روی داده است.

کارگری
بعد از ۱۴ سال هنوز واگذاری مسکن کارگران اتحادیه مکانیک های سنندج بلاتکلیف است
کارگران اتحادیه مکانیکهای سنندج بعد از ۱۴ سال نام نویسی جهت مسکن ،هنوز بلاتکلیف هستند. طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ،کارگران مکانیک عضو این اتحادیه که تعداد آنان بیش از ۷۵۰ نفر میباشند از سال ۷۹ – ۸۰ مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان جهت ثبت نام واگذاری مسکن به تعاونی مسکن خود پول واریز نمودند و در طی این مدت بعد از تجمعات و اعتصابات مکرر بالاخره زمین های کارگران را به آنها نشان دادند و عملیات صاف کردن زمین ها شروع شده بود ولی جدیدا از طرف مسکن و شهر سازی خبر رسیده که این زمینها متعلق به فضای سبز میباشد و قابل واگذاری به کارگران نمیباشد. به همین دلیل کارگران عصبانی و خشمگین ، بعد از ۱۴ سال بلاتکلیفی ، ساعت ۹ تا ۱۱ صبح روز پنج شنبه ۱۲ تیر ۹۳ در اتحادیه مکانیکهای شهرک صنعتی سنندج با دعوت از آقای علوی نماینده شهر سنندج،دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ، خواهان رسیدگی به این امر شدند آقای علوی نیز بعد از شنیدن درد و رنج این کارگران قول داد تا با دیدار وزیر مسکن و شهر سازی این مسئله را در میان گذارد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران

اطلاعیه شماره ١٧ کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد- جان رضا شهابی در خطر است
کارگران، مردم آزاده و تشکل های کارگری؛ رضا شهابی یکی از کارگران معترضی است که به جرم دفاع از حقوق کارگران و پایمال شدن حقوق آنان به مبارزه برخواسته است. این کارگر مبارز به اتهام دفاع از کارگران و عضویت در تشکل کارگری( سندیکای شرکت واحد تهران و خومه) در تاریخ ۲۲/خرداد/۸۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدت زیادی در سلول های انفرادی تحت شدید ترین بازجوی بود.
رضا شهابی بعد از سپری کردن آیام بلاتکلیفی در یک دادگاه، به ۶ سال زندان محکوم شد و از ان تاریخ در حال سپری کردن احکام ناعادلانه خود است . اما با توجه به اینکه رضا شهابی در مقابل این احکام مرعوب نشد و مرتبا” در داخل زندان با پیام و یا اطلاعیه دخیل در جنبش کارگری ایران بوده و هست، مسئولان امنیتی کشور و زندانبانان هر روز برای این کارگر مبارز مشکلاتی ایجاد می کنند. رضا شهابی در طول زندانی شدن خود چند بار به اعتراض به وضعیت موجود در داخل زندان و وضعیت جسمی شخص خود اقدام به اعتصاب غذا نموده است.
همچنان که همه اطلاع دارند، نیروهای امنیتی در بهار امسال به بند ۳۵۰ زندان اوین حمله کردند و تعداد زیادی از زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و برای تعداد دیگری از زندانیان پرونده سازی کردند، از جمله بهنام ابراهیم زاده که تا امروز چند بار ایشان را جهت محاکمه به دادگاه احضار کرده اند. در این راستا رضا شهابی را نیز از زندان اوین به زندان گوهر دشت تبعید کرده اند. رضا شهابی در مقابل این ظلم در تاریخ ۱۱/۳/۹۳ اقدام به اعتصاب غذا کرده و تا امروز همچنان اعتصاب این کارگر مبارز ادامه دارد.
ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن تبعید رضا شهابی و حمله ماموران امنیتی به منزل کارگر مبارز بهنام ابراهیم زاده، از تمام انسانهای انقلابی و تشکل های کارگری می خواهیم که به هر وسیله اعتراض خود را نسبت به این بی عدالتی مسئولان امنیتی در ایران ابراز دارند. ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد رسما” اعلام خواهیم کرد که هر گونه عواقب ناخوشایند در مورد رضا شهابی به عهده مسئولان قضایی می باشد و همچنان اعلام خواهیم کرد که خودمان را برای هر گونه اعتراض آماده کرده و همراه خانواده این کارگر مبارز هستیم .

عدم پاسخگویی و کارشکنی کارفرمای شرکت سقز سازی ون کردستان
بنا به گزارش رسیده کارگران شرکت ون طی نامه ای به کارفرمای خود خواهان تعیین نماینده از طرف کارگران، برای رسیدگی به مشکلات خود و معرفی به اداره کار شدند. در پی این درخواست کارفرما آنان را تهدید کرده است اگر این مسئله را پیگیری کنند سبد کالایی را که قرار است به عنوان کمک غیر نقدی به کارگران داده شود قطع خواهد کرد. در پی عدم پاسخگویی کارفرما، یکی از کارگران به نمایندگی از طرف دیگر کارگران برای پیگیری به اداره کار مراجعه کرده و اداره مربوطه به آنان قول داد که برای بازدید به محل کارخانه خواهند آمد. متاسفانه کارشناسان اداره در مراجعه به کارخانه به هیچ وجه به کارگران مراجعه نکرده اند و فقط با کارفرما ملاقاتی داشته اند. به گفته کارگران این کارخانه، کارفرما با ممانعت از انتخاب نماینده سعی دارد از پیگیری خواستها و مطالباتی مانند سختی کار و طرح طبقه بندی مشاغل…. جلوگیری نمایند. همچنین کارفرما مدتی است که با درخواست چند نفر از کارگران با سابقه برای استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور مخالفت کرده و با انتقال آنان به بخش های دیگر کارخانه و جایگزینی آنان با کارگران جدید سعی در ممانعت از برقراری قانون مشاغل سخت و زیان آور در این کارخانه دارد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ۱۴ تیر ۱۳۹۳

اطلاعیه شماره ۲۵ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده: حمله نیروهای امنیتی به منزل بهنام ابراهیم زاده و ضرب و شتم خانواده بهنام
کارگران، مردم آزاده : بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی که چند سال از حبس خود را پشت سر گذاشته است درحمله به بند ۳۵۰ زندان اوین مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفت و بعد از آن ایشان را به بند ۲۰۹ جهت بازجویی انتقال دادند, در این رابطه یک پرونده برای بهنام تشکیل دادند و از آن روز ممنوع الملاقات می باشد. دیروز هفتم تیر ماه ۱۳۹۳ از سوی مسئولان زندان با خانواده بهنام تماس می گیرند و از خانواده بهنام می خواهند تا جهت ملاقات بهنام به زندان مراجعه کنند.
خانواده بهنام ساعت ۹ صبح امروز یکشنبه هشتم تیر ماه جهت ملاقات با بهنام به زندان مراجعه می کنند و بعد از اینکه ملاقات تمام می شود ۶ نفر از ماموران لباس شخصی همسر و فرزند بهنام ابراهیم زاده را به گروگان می گیرند و همراه چند ماشین به خانه بهنام ابراهیم زاده حمله می کنند و کلیه وسایل منزل این کارگر زندانی را با خود حمل و آن را مصادره می کنند. ماموران امنیتی نیما ابراهیم زاده پسر بهنام را که ۱۵ سال سن دارد و تمام جهان از مریضی ایشان اطلاع دارند، تحت فشار قرار می دهند که مدارک پدرش از جمله فلاش هایش را تحویل آنان دهند. قابل ذکر است که همراه ماموران فیلم بردار هم حضور داشت و از منزل بهنام فیلم برداری می کردند تا در میان مردم محله آنان را بی حرمت کنند. ماموران بعد از اینکه چند ساعت منزل بهنام را تفتیش و تخریب کردند ساعت ۴ منزل او را ترک کردند. در این بازرسی همسر و فرزند بهنام را تهدید کردند و آنان را تحت فشار قرار دادند که” هر کاری کردند به آن اعتراف کنند”. ماموران بعد از بازرسی کلیه لوازم منزل آن کارگر زندانی کامپیوترو وسایل جانبی آن و ماهواره آن خانواده را با خود برند. همچنین کلیه مدارک شناسایی از جمله مدارک هویتی خانواده و کارت های بانکی و شماره حساب را ثبت و با خود برده اند. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن این حرکت غیر انسانی‌ماموران امنیتی به خانواده بهنام ابراهیم زاده از جمله برخورد غیر انسانی با نیما ابراهیم زاده را محکوم و علیه کسانیکه حکم بازرسی منزل بهنام ابراهیم زاده را صادر کرده اند، شاکی و هر گونه عواقب بعدی برای نیما اتفاق بیفتد به عهده ماموران تفتیش کننده و مسئول صادر کننده حکم بازرسی به منزل بهنام ابراهیم زاده می داند.
ما اعضای کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده از تمام تشکل های کارگری و کارگران می خواهیم که در مقابل این یورش سکوت نکنند و از هر طریقی که برایشان میسر است اعتراض خود را طرح کنند.
هشتم تیر ماه ۱۳۹۳ کميته دفاع از بهنام ابراهيم زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *