metroi

در حاشیه اخبار کارگری

metroi
نسان نودینیان
نا امنی محیط کار!
ــ در نظامی که جان انسان از همه چیز ارزانتر شده!
١٦تیر”منابع خبری ایلنا در خط ٧ متروی تهران از کشته شدن دو کارگر و مصدومیت شدید یکی دیگر از کارگران این خط در حال احداث بر اثر خروج دستگاه لوکو از ریل در شامگاه چهارشنبه خبر داده‌اند. سه روز پس از وقوع این حادثه هنوز هیچ کدام از ارگان‌های امدادی مسئول و منابع خبری شهر تهران حاضر به تایید این خبر نشده‌اند./ یکی از کشته شدگان راننده لوکو و دیگری برق‌کار بوده است”.
در سال ١٣٩٢ یکهزار و ٩٩٤ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال ٩١ که تعداد تلفات حوادث کار یکهزار ٧٩٦ نفر بود، ١١ درصد افزایش یافته است. روابط عمومی پزشکی قانونی، ‌ تلفات حوادث کار در سال گذشته یکهزار و ٩٦٧ نفر مرد و ٢٧ نفر زن بودند. همچنین در این مدت استان‌های تهران با ٤٨٨، خراسان رضوی با ١٥٤ و اصفهان با ١٣٢ مرگ ناشی از حوادث بیشترین و استان‌های ایلام با نه، خراسان جنوبی با ١٠ و کهگیلویه و بویراحمد با ١٣ مرگ کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند. بر اساس این گزارش در حوادث کار سال گذشته ٩٦٥ نفر به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند، پس از آن برخورد جسم سخت با ٣٧١ نفر و برق‌گرفتگی با ٣٠٣ نفر در رتبه‌های بعدی دلایل مرگ در حین کار قرار می‌گیرند. مطابق آمارهای موجود به طور معمول سقوط از بلندی مهم‌ترین علت مرگ در حوادث کار محسوب می‌شود به نحوی که در سال گذشته ٤٨/٤ درصد علل مرگ در حوادث کار را سقوط از بلندی در بر می‌گیرد. در دو ماهه ابتدایی سال ١٣٩٣ نیز ٢٨٥ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان باختند. از این تعداد ٢٧٩ نفر مرد و شش نفر زن بودند. آمار تلفات حوادث کار طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٧/٥ درصد بیشتر شده است. طی این مدت همچنان استان‌های تهران با ٨٢، خراسان رضوی با ٢٣ و اصفهان با ١٩ دارای بیشترین آمار در تلفات حوادث کار بودند.
نا امنی محیط کار بیداد میکند. همه جا نا امنی در محیط کار است. این جا تهران است. عدم اطلاع رسانی خبر کشته شدن دو کارگر و مصدومیت شدید یکی دیگر از کارگران بر اثر خروج دستگاه لوکو از ریل در ١٦تیر. در نظام دزدهای میلیاردر جان انسانها از همه چیز ارزانتر شده است. تلفات ناشی از نا امنی عادی ترین اتفاق است. این نظام و حاکمان جنایتکارشان ننگ بشریت هستند. عدم اطلاع از کشته و مصدوم شدن سه کارگر در تهران توسط نهادهای مسئول غیر عادی نیست. مرگ نزدیک به دوهزار کارگر(بطور متوسط روزانه مرگ شش کارگر) در سال ٩٢ و مرگ ٢٨٥کارگر در دو ماه اول سال ٩٣(روزانه مرگ پنچ کارگر) جنایت دولت و کارفرما علیه کارگران و مزدبگیران است. یکی از راه های موثر جلوگیری از نا امنی محیط کار و بالا بردن استانداردهای ایمنی جانی، دخالت آگاهانه کارگران در محیط کار است. وجود تشکل های کارگری و متکی شدن کارگران در محیط کار به مجمع عمومی کارگران، دستمزد مناسب و تامین زندگی فارغ از استرس و دلهره بیکاری، گرانی و اخراج و ده ها مصائب ناشی از فقر و عدم تامین زندگی، گام های اول در راستای بالا بردن ایمنی کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *