Hasan salehi

حسن صالحی

hasan.salehi2000@gmail.com

جمهوری اسلامی و کرونا

اخیرا روزنامه “جهان صنعت” در مصاحبه ای با محمدرضا محبوب‌فر، عضو ستاد مقابله با کرونا و اپیدمیولوژیست اعلام داشت که آمار واقعی مبتلایان و فوتی های کرونا بیست برابر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است. انتشار این مصاحبه باعث توقیف فوری روزنامه جهان صنعت شد. اما دروغهای حکومتی اینبار از جانب یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا بر ملا شد و حکومت نمی تواند با توقیف روزنامه و ترفندهایی نظیر این مسئله را ماستمالی کند. آنچه که محمد رضا محبوب فر در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت گفت حقیقتی است که ما بارها بر آن تاکید کرده ایم. ایشان در این مصاحبه گفته است:
“دقیقا یک ماه قبل از اعلام رسمی ظهور کرونا در کشور یعنی در اوایل دی‌ماه اولین بیمار مبتلا به کرونا مشاهده شده است. ولی آن زمان دولت به دلایل سیاسی و امنیتی پنهانکاری کرد و بعد از مراسم ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس بالاخره دولت تصمیم گرفت وجود شیوع کرونا در کشور را اعلام کند. متاسفانه از همان ابتدا یک اطلاع‌رسانی شفاف برای جامعه صورت نگرفت. قطعا از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون این آمار مهندسی شده است. در هر صورت این آمار بر اساس ملاحظات سیاسی و امنیتی به جامعه تزریق می‌شود. به عقیده بنده آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت (تعداد مبتلایان و فوتی‌ها) یک‌بیستم آمار حقیقی و واقعی است.”

پنهانکاری و دروغگویی
پنهانکاری و دروغگویی های جمهوری اسلامی بدون شک یکی از دلایل شیوع کرونا در ایران بوده است. بنا به تحقیقات و گزارشات منتشر شده در حالیکه برآورد کشته شدگان در ایران در اثر ابتلا به بیماری کرونا تا تا ابتدای سال ۹۹ حدود ۱۰ هزار نفر بوده است اما جمهوری اسلامی این آمار را تنها ۱۳۱نفر اعلام کرده‌ است.زمانی که روحانی اعلام داشت حدود ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود، بیشتر روشن شد که آمار فوتی ها با این میزان بالای مبتلایان همانطور که اکنون عضو ستاد مقابله با کرونا حکومت می گوید هیچگونه مطابقتی با حقیقت ندارد. اما مسئله فقط به دروغگویی و پنهانکاری محدود نمی شود. مقامات جمهوری اسلامی از همان آغار خطر این بیماری را بسیار کمتر از آنچه بود به مردم جلوه دادند و خود این به شیوع بیماری در کشور کمک کرد. به خاط بیاورید که حسن روحانی در ۶ اسفند ۱۳۹۸گفت: “همان‌گونه که از بیماری دشوار آنفلوانزای H۱N۱عبور کردیم از کرونا نیز عبور خواهیم کرد و از شنبه همه چیز به روال عادی برمی‌گردد…یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما این است که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند.” و این شنبه ای بود که هیچگاه نرسید و کرونا از مردم قربانیان بسیار گرفت.

دلایل “امنیتی” پنهانکاری
عضو ستاد مقابله با کرونای حکومت می گوید پنهانکاری رژیم دلایل “سیاسی و امنیتی” داشته است. جمهوری اسلامی هر جا که از “امنیت کشور” و “خطر امنیتی” صحبت می کند منظور امنیت خود رژیم است. به خاطر حفظ منافع حاکمیت و اسلام این حکومت بارها مردم را از جلوی تیغ گذرانده و آنها را قربانی کرده است. با اینکه همه شواهد حاکی از آن است که کرونا از دیماه۱۳۹۸ در ایران وجود داشته است ولی حکومت به خاطر برگزاری انتخابات مجلس و برگزاری مراسم حکومتی دهه فجر، وجود بیماری کرونا در ایران را پنهان و انکار کرد. در عوض حکومت در طول این مدت شهروندانی را که در جستجوی حقیقت بوده اند تحت عنوان “شایعه پراکن” دستگیر و زندانی کرده است بطوریکه طبق منابع جکومتی آمار دستگیر شدگان به صدها نفر رسیده است.

ممنوعیت سفرهای بین المللی
با اینکه بسیاری از کشورها با شیوع بیماری کرونا پروازهای بین المللی و بخصوص پرواز به چین و دیگر نقاط پر ریسک را ممنوع و یا بسیار محدود کردند اما جمهوری اسلامی دست به چنین اقدامی نزد. جمهوری اسلامی تا تاریخ ۲۰ تیر ماه هیچ محدودیتی بر روی سفرهای بین‌المللی اعمال نکرد.بخصوص پروازهای هواپیمایی ماهان متعلق به سپاه پاسداران به چین نقش زیادی در گسترش و سرایت بیماری کرونا در ایران داشته است. با اینکه شماری از مقامات جمهوری اسلامی به این مسئله اعتراف کرده اند ولی هیچ کس جوابگو نیست که چرا درزمینه ایجاد محدودیت و یا ممنوعیت در پروازهای بین المللی اقدامی صورت نگرفت؟ این در حالیست که جمهوری اسلامی مدام به سفرهای داخلی مردم گیر می دهد و آنها را مسبب گسترش بیماری در کشور قلمداد می کند.

قرنطینه
مقامات جمهوری اسلامی خودمی گویند که کرونا از قم و گیلان به سایر نقاط کشور سرایت کرد. اما جمهوری اسلامی هیچ تلاشی برای قرنطینه کردن این مناطق انجام نداد بلکه با اصرار عجیبی با آن مخالفت ورزید. در کشورهای اروپایی که قرنطینه اعمال شد دولتها در قبال تامین معیشت و نیازهای زندگی شهروندان اقداماتی را در دستور کار خود قرار دادند و و منجمله به شهروندان برای جبران موقعیت کاری از دست رفته و تامین معاش شان حقوق پایه پرداخت کردند. یک دلیل مخالفت جمهوری اسلامی با قرنطینه به این دلیل بود که نمی خواست زیر بار هیچ مسئولیتی در قبال تامین معاش و زندگی مردم برود. سیاست “در خانه بمانید” هم درحالیکه دولت تعهدی در قبال زندگی شهروندان نداشت و ندارد بیش از اینکه مقابله ای با کرونا باشد بی مسئولیتی دولت را نشان می داد. سران جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند که اگر “همه چیز بسته شود مردم از گرسنگی و فقر به خیابان می آیند”. این سیاستی است که نه بر مبنای مبارزه با کرونا که بر اساس نگرانی از شورش مردم تنظیم شده است. در این زمینه ادعای مقامات حکومتی که خزانه دولت خالیست تنها توجیهی برای بی مسئولیتی دولت است وگرنه همه می دانند که با چند قلم دزدیهای حاکمین و ثروت افسانه ایی که به جیب زده اند و یا پولی که صرف مسجد و سرکوب و حزب الله لبنان و دولت جنایتکار سوریه می کنند می توان اقدامات بسیاری در جهت رفاه و آسایش مردم انجام داد.
تحریم ها و کرونا
مقامات حکومت اسلامی بارها تحریم ها را عاملی در ایجاد دشواری در مقابله با کرونا اعلام کرده اند. این در حالیست که هیچ محدودیتی در ارسال کمک های پزشکی و درمانی جهانی به ایران وجود نداشته است و تاکنون جمهوری اسلامی کمک های نقدی و محمولات پزشکی زیادی دریافت کرده است. متاسفانه بسیاری از این کمک های نقدی و پزشکی بدون نظارت و کنترل مردمی به جیب حکومت رفت و یا سر از بازار سیاه در آورد و مفری برای سودجویی مسئولین حکومتی شد. بعلاوه باید اشاره کنیم که جمهوری اسلامی علیرغم مظلوم نمایی اش برخی کمک جهانی را رد کرده است. از جمله پیشنهاد سازمان غیر دولتی پزشکان بدون مرز برای ساخت بیمارستان صحرایی در اصفهان به دلایل بی پایه ای نظیر”جاسوسی” رد شد.

کرونا و مذهب
با اینکه شیوع کرونا بازار صنعت مذهب را در همه جا کساد کرد اما اسلامیون حاکم بر ایران حتی در شرایط کرونایی دست از شیادی مذهبی بر نداشتند. سران جمهوری اسلامی همیشه گفته اند که با ورد و دعا “کلک کرونا را خواهند کرد”. جمهوری اسلامی بجای بسیج امکانات کشور برای تجهیز بیمارستانها و مراکز پزشکی برای مقابله با کرونا همواره برمذهب و خرافه بعنوان ابزاری برای “رفع بلا” توسل جسته است. هزینه های هنگفتی صرف کردند و در شهرها پوسترهای توسل به دعا نصب کردند. در همان قم اماکن مذهبی را علیرغم بیداد کرونا نبستند و در عوض عوامل حکومتی به نمایش مدهش حرم بوسی و حرم مالی و حرم لیسی مشغول شدند. در جمهوری اسلامی اعلام شد که با استفاده از پنبه آغشته با روغن بنفشه بیماران کرونایی نجات خواهند یافت!!کلاشان مذهبی اجازه یافتند در بیمارستان ها حضور یابند و با اسپند و نوحه خوانی بیماران را “معالجه” کنند و در واقع به گسترش کرونا کمک کردند. حتی گفته شد که شاش شتر برای دفع این بیماری مفید است .ایران تنها کشوری است که در آن “رسانه ملی” به کاسب کرونا تبدیل می شود و به تبلیغ “نیش زنبور” برای درمام کرونا می پردازد. جمهوری اسلامی زیر فشارهای مراجع پزشکی و مردم بعضا ناچار شد که اماکن مذهبی را ببندد ولی بعد از خرداد ماه بنا به دستور روحانی و به بهانه اینکه زندگی “معنوی” مردم اهمیت دارد دوباره به بازگشایی اماکن مذهبی، مساجد و حتی دایر کردن مجدد نماز جمعه پرداختند. با اینکه حکومت از مردم مرتبا انتقاد می کند که شهروندان با برگزاری مراسم عروسی و سوگواری باعث گسترش بیماری کرونا می شوند ولی خود حکومت تصمیم گرفته است که مراسم مذهبی محرم را برگزار کند. و البته وزیر بهداشت هم به ما قول داده است که “چنان محرمی برپا کنیم که الگویی برای جهانیان باشد”. در هر صورت بنا به نظر پزشکان و متخصصین در اثر برگزاری مراسم مذهبی محرم جان بسیاری را در اثر ابتلا به کرونا درو خواهد شد.

کرونا و مشکلات کادر درمانی
در شرایط سخت کرونایی، کادر درمانی کشور علیرغم مشکلات و کمبودهای فراوان در سنگر اول مبارزه با کرونا قرار داشته اند و همواره مورد تشویق مردم بوده اند. کادر درمانی شامل پزشکان و پرستاران، رانند گان آمبولانس ها، نگهبانان بیمارستان ها و مراکز درمانی، بهیاران، تعمیرکاران و گروه خدماتی مراکز درمانی، اپراتورهای دستگاه های پزشکی، مسئولان نظافت و ضدعفونی مراکز درمانی، مسئولان انبارداری و خرید کالاهای درمانی و بهداشتی می شود. وضع و حال کادر درمانی و مشکلاتشان نقشی کلیدی در چگونگی مهار کرونا داشته است. متاسفانه ایران در مقایسه با استاندارد های جهانی با کمبود زیاد پزشک و پرستار روبرو بوده است. موضوعی که در این سالها بدان توجهی نشده است. از سوی دیگر کادر درمانی با کمبود شدید تجهیزات پزشکی روبرو بوده اند و این به نوبه خود مایه فشار مضاعف به آنها شده است. جمهوری اسلامی با دادن القابی نظیر”مدافعان سلامت” به کادر درمانی نه کاری در جهت سلامت آنها انجام داده و نه شرایط شغلی آنها را بهبود بخشیده است. کادر درمانی در ایران نه امنیت جانی دارند و نه امنیت شغلی. در این خصوص لازم است به قرادادهای موقت و برده وار بخشهایی از پرستاران اشاره کنیم که همواره خواهان تغییر آن به قرادادهای رسمی با شرایط بهتر بوده اند ولی گوش شنوایی وجود نداشته است. در بسیاری از کشورهای اروپایی به کادر درمانی برای تلاش خستگی ناپذیرشان در مبارزه علیه کرونا مزایا و مشوق های مالی ویژه مقرر کرده اند ولی در ایران متاسفانه مزایا و اضافه کاری پرستاران را از اسفند ماه سال گذشته تاکنون هنوز پرداخت نکرده اند.بسیاری از کادر درمانی نسبت به فشار بالای کار و استاندارد پایین بهداشتی و پزشکی در بیمارستانها اعتراض دارند.

انجام تست و استفاده از ماسک
بنا به توصیه های سازمان بهداشت جهانی یکی از راههای مهار کرونا انجام تست وسیع و گسترده برای آگاهی از تعداد مبتلایان است. علیرغم لاف و گزاف جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه راهکارهای جمهوری اسلامی مورد توجه جهانیان قرار گرفته است باید بگوئیم که جمهوری اسلامی ایران بسیار دیرتر از کشورهای دیگر به انجام تست روی آورد. بنا به گزارشات موجود “در ایران تا اواخر اردیبهشت ماه۱۳۹۹ هیچ سیاست مشخصی برای انجام تست کرونا وجود نداشته و انجام تست بیشتر با استفاده از روابط یا داشتن رانت ویژه صورت گرفته است”.محمدرضا محبوب‌فر، عضو ستاد مقابله با کرونا و اپیدمیولوژیست در مصاحبه با جهان صنعت می گوید :”برخلاف آنچه از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود که آزمایش‌های کرونا افزایش پیدا کرده، باید بگویم امروز آزمایش‌های کرونا، با عنایت به کمبود امکانات و تجهیزات، برای افراد بالاتر از ۶۰ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و حساس انجام می‌شود و افراد عادی مثل کودکان، نوجوانان و جوانان اگر مشکوک به ابتلا باشند، باید به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کنند و حداقل هزینه آزمایش‌های آنها چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است. براساس اطلاعات ما، بسیاری از آزمایشگاه‌ها روی انجام تست کرونا بازار سیاه درست کرده‌اند و تا رقم یک میلیون تومان هم از شهروندان دریافت می‌کنند. کشورهایی که توانستند بیماری را پشت سر بگذارند، دو کار را انجام دادند: اول اینکه جمعیت انسانی را غربالگری و افراد مشکوک را به صورت گسترده شناسایی کردند و سپس تست‌های کرونا به صورت وسیع و رایگان با حداقل هزینه انجام شد، اما امروز متاسفانه در ایران رویکردی حاکم است که اراده‌ای برای کنترل کرونا ندارد.” در زمینه استفاده از ماسک هم خوب است بدانید که بنا به گفته رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اسلامی ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور توان خرید ماسک را ندارند و باید به طور رایگان در اختیار آنان قرار داده شود. کاری که البته جمهوری اسلامی انجام نمی دهد. محبوب فر در این مورد می گوید: “متاسفانه می‌بینیم که به جای ماسک‌های فیلتردار پزشکی، عموما از ماسک‌هایی استفاده می‌شود که چندان کاربردی نیست مثل ماسک‌های پارچه‌ای یا الیاف و نانو. این ماسک‌ها حفاظت خود را دارد اما فقط ماسکی۷۰ درصد حفاظت‌کننده است که فیلتردار باشد؛ یعنی همین ماسک‌هایی که در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی به فروش می‌رسند؛ ماسک‌هایی بسیار سبک و مناسب که پزشکان هم در مراکز پزشکی از آن استفاده می‌کنند و اثرات حفاظتی دارد.”

از همه آنچه که اینجا بدان اشاره شد می توان نتیجه گرفت که جمهوری اسلامی در سه مقطع یعنی “آغاز انتشار”، “همه‌گیری” و “مهار بیماری” کرونا به گونه ای عمل کرده است که دست در دست این مرض مسری عامل کشتار مردم بوده است.علیرغم تبلیغات پوچ و تو خالی جمهوری اسلامی این رژیم در مقابله با کرونا نه فقط الگوی خوبی به جهانیان ارائه نداده است بلکه بعنوان یک الگوی بد و غیر مسئولانه جهانیان باید از سرمشق قرار دادن آن مطلقا پرهیز کنند. و نه فقط این بلکه جمهوری اسلامی بدلیل کوتاهی و قصور عامدانه اش در مقابله با کرونا باید جوابگو باشد و سران و مسئولین آن مورد پیگرد جنایی قرار گیرند. جمهوری اسلامی بجای پذیرش نقش خود در فاجعه ای که جریان دارد بی شرمانه تقصیر را به گردن مردم می اندازد چرا که به گفته حکومت مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند. غافل از اینکه بنا بر تحقیقات انجام شده مردم ایران علیرغم محدودیتهای فراوان، در رعایت بهداشت فردی مثل شستن دستها با صابون و همینطور زدن ماسک حتی در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی خوب عمل کرده اند. ما با رئیس جمهوری مملکتی روبر و هستیم که حاضر است مردم را به سلاخی کرونا بفرستد ولی خود حاضر نیست برای یک سخنرانی جهت رای اعتماد به وزیر صمت به مجلس برود چرا که ستادی که ایشان مدیریت آنرا بر عهده دارد به او گفته است خطرناک است!! ما با نظام و مملکتی روبرو هستیم که در مجلس خبرگانش را تخته کرده اند ولی از مردم می خواهند برای راه انداختن چرخ اقتصاد با قبول ریسک مبتلا شدن به کرونا از جان خود مایه بگذارند. به قول کانال خبری پزشکان ” شهرهای ایران مملو از مردمانی با ریه های سفید است که ناگهان در خانه می میرند و با تشخیص سکته قلبی در خواب، به خاک سپرده می شوند. مردمانی که نه در آمار می آیند و نه تختی را اشغال می کنند. مرگ کرونایی بسیار بیش از اعدام و ارقام اعلام شده است.”
خلاصه کنیم: “جمهوری اسلامی در شیوع ویروس کرونا در ایران و در منطقه نقش ویژه و برجسته ای داشته است. جمهوری اسلامی با عدم قطع پروازها به چین، عدم اطلاع رسانی و دروغگوئی در مورد شیوع بیماری کرونا، عدم رعایت موازین و استانداردهای علمی و بهداشتی بین المللی در مقابله با بیماری کرونا و در عوض توسل به خرافات مذهبی، عدم تامین ابتدائی ترین تجهیزات پزشکی نظیر ماسک و دستکش و ارسال کمکهای خارجی در این زمینه به بازار سیاه و نیروهای اسلامی طرفدار خود در کشورهای منطقه، تعقیب و دستگیری گسترده مردم به جرم اطلاع رسانی در مورد حقایق مربوط به قربانیان و مبتلایان به کرونا، رد کردن کمک پزشکان بدون مرز و اقدامات ضد انسانی دیگری از این دست خود عامل مستقیم اشاعه کرونا و کشتار مردم در ایران بوده است.” (از قطعنامه درباره بحران کرونا و شرایط سیاسی در ایران مصوب پلنوم ۵۱ کمیته مرکزی حزب)
مردم ایران چاره ای جز این ندارند که برای حفظ جان و تامین معاش و امنیت اقتصادی خود رژیم اسلامی را سرنگون کنند. شماره معکوس برای رفتن جمهوری اسلامی آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *