siyamak amjadi

جنبش برای رهائی زن “فتنه” ای است علیه حکومتها، عليه جمهورى اسلامى و عليه جریانات اسلامی

siyamak amjadi
مصاحبه با سیامک امجدی هماهنگ کننده فتنه ـ جنبش برای رهائی زن: 

انترناسیونال: نزدیک به یک سال از تشکیل “فتنه” ـ جنبش برای رهائی زن می گذرد. این نهاد به چه دلیل تشکیل شد و چه اهدافی دارد؟

سيامک امجدى: نهاد “فتنه” دراواسط آوريل ٢٠١٣ با امضا و حمايت بيش از ١٧٠ نفر ازمهمترین شخصیت های آتئیست٬ اومانیست٬ سکولار و مدافع حقوق زن از سراسر جهان اعلام موجوديت کرد. “فتنه” – جنبش برای رهائی زن، یک حرکت اعتراضی است در دفاع از آزادی، برابری و سكولاریسم و همچنين براى لغو قوانین و سنتها و اخلاقیات ضد زن و مذهبی؛ براى لغو آپارتاید جنسی و حجاب اجباری و بر عليه تجارت جنسی و خشونت نسبت به زنان است.
ضرورت تشکيل نهاد “فتنه” به موقعیتی بر می گردد که زن در آن گرفتار آمده است. ضرورتش از حق زندگی زنان بعنوان شهروندان با حقوق برابر با مردان ناشی می شود. ضرورتش این است که زن در جمهوری اسلامی و کل جنبش اسلامی و دیگر مذاهب مورد شدید ترین نابرابری ها قرار می گیرد. زن در بخشی از این دنیا حق ورزش کردن در بسیاری از رشته ها را ندارد و حق ندارد با لباس آدمیزاد در مسابقات ورزشی شرکت کند. حق حضانت بچه اش را ندارد حق سفر ندارد. در بخشی از دنیا و از جمله در ایران که محل مستقیم فعالیت ما است، حکومتى سر کار است که می خواهد انسان و خصوصا زنان را نه به قرون وسطی که به برده داری برگرداند. ما علیه این وضعیت هستیم. ما می خواهیم به آن مبارزه عظیم میلیونى مردم متمدن و زنان مبارزه و برابری طلب، افق و استراتژی روشنتری بدهیم و در جدال با گرایشات و طبقاتی مختلف از همه آزادی و برابری زن دفاع کنیم.
موقعيت و وضعيت جنبش زنان درايران، درکشورهاى اسلام زده و تمام دنيا تغيير کرده است. اعتراضات زنان در تمام جهان خصوصا در ايران و ديگر کشورهاى خاورميانه و شمال آفريقا، گسترش يافته است. زنان مبارز در مصر و تونس را ديديم که در صف اول اعتراضات عليه رژيم هاى مستبد خود بودند که بالاخره منجر به پايين کشيدن حکومتهاى ديکتاتور مبارک و بن على ؛ در ترکيه، در افغانستان، در هند، در عربستان و کشورهاى ديگر، اعتراض به بى حقوقى زنان و قوانين زن ستيز گسترده تر شده است، تا آنجائيکه به ايران برمى گردد، در جريان اعتراضات ٨٨ زنان نقش فعالى را براى خلاصى از نکبت جمهورى اسلامى داشتند و از آن مقطع تا به امروز نيز جنبش اعتراضى وسيعى عليه حجاب، عليه تبعيض و جداسازى ها و عليه قوانين اسلامى پا به ميدان گذاشته است و جمهورى اسلامى را به چالش گرفته است. ما می خواهیم جنبشمان را قوی تر و متحد و متشکل تر کنیم. ضرورتش در اینجا است.

انترناسيونال: چرا اسم “فتنه” انتخاب شد؟

سيامک امجدى: برای اینکه در اسلام و خيلى از مذاهب زنان منشا فتنه شناخته شده اند. از نظرآنها، زنانی که حاضر به تمکین نیستند، زنانی که در مقابل قوانین و سنتهای ضد زن مقاومت و نافرمانی می کنند، فتنه قلمداد مى شوند. بنابراين با انتخاب اين اسم، نه تنها مى خواستيم تمرکز فعاليت اين نهاد را عرصه زنان نشان بدهيم، بلکه اعلام کنيم که جنبش برای رهائی زن “فتنه” ای است علیه حکومتها، عليه جمهورى اسلامى و عليه جریانات اسلامی در همه جا که امر سرکوب و بی حقوقی زن سازمان و به پيش می برند!

انترناسيونال: از “فتنه” بعنوان جنبش نام برده شده، آیا برای پیشبرد این جنبش سازماندهی و تشکیلات هم ایجاد شده است؟

سيامک امجدى: قطعا نهاد “فتنه” براى پيشبرد فعاليت خود احتياج به تشکيلات و سازماندهى دارد. در حال حاضر ١١ نفر از فعالين و مدافعين حقوق زن تحت عنوان شوراى مرکزى “فتنه” فعاليتهاى آنرا پيش مى برند. از اين ميان مريم نمازى و مينا احدى سخنگويان “فتنه” در عرصه بين المللى و رو به ايران هستند. خود من هم در کنار مسئوليتهاى ديگرى که در اين نهاد بر عهده دارم، هماهنگ کننده فعاليتهاى “فتنه” را بر عهده دارم.

انترناسيونال: فتنه در چه عرصه هایی فعالیت دارد؟

سيامک امجدى: كار در عرصه زنان، كار مشکلى است و وقت و انرژى بسيار زيادى مى خواهد. خصوصا اگر اين فعاليتها را داوطلبانه و با وقت محدودى كه داريم انجام بدهيم. فتنه در عرصه هاى مختلف فعاليت خود را به پيش مى برد. راه انداختن کمپین های مبارزاتی، سازمانیابی اعتراضات از طريق ميدیای اجتماى، بر پایی آکسیونهاى اعتراضى، برپایی کنفرانس ها و سمینارها حول موضوع جنبش رهایی زن از جمله اشکال فعاليت فتنه است.

انترناسيونال: چه فعالیتهائی در حال حاضر در حال انجام و چه طرحهائی برای فعالیتهای آینده فتنه دارید؟

سيامک امجدى: فتنه در حال حاضر نشريه هفتگى فارسى و نشريه ماهانه انگليسى منتشر مى کند؛ وب سايت و وبلاگ و فيس بوک دارد؛ برنامه تلويزيونى اش را دارد.
در کنار فعاليتهاى روتين، “فتنه” اخيرا کمپينى را فرخوان داده است تحت عنوان “استاديوم براى همه” و براى لغو ممنوعيت ورود زنان به استاديومهاى ورزشى در ايران. اين کمپين تا به امروز با استقبال زيادى روبرو شده است. در اين رابطه مينا احدى، سخنگوى “فتنه” با مقامات فيفا ملاقاتى داشت و از آنها خواست که جمهورى اسلامى را براى لغو ممنوعيت ورود زنان به استاديومها تحت فشار قرار دهد. بعد از اين ملاقات شاهد بوديم که بحث بر سر اجازه ورود زنان به ورزشگاهها در بين مقامات جمهورى اسلامى مجدا بالا گرفت.
همچنين” فتنه” از جمله فراخوان دهندگان کمپين و تجمعى بود که عليه جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌های بریتانیا سازمان داده شده بود. کمپین اعتراضی عليه UUK چنان با قدرت پیش رفت و با چنان عکس العمل وسیعی در جامعه و در رسانه ها مواجه شد که به فاصله کوتاهی پس از برگزاری این تجمع اعتراضی، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا دخالت و به نفع ممانعت از جداسازی جنسیتی موضع گیری کرد و UUK مجبور به عقب نشينى شد.
در ماه اکتبر ٢٠١۴ نيز يک کنفرانس دو روزه بسيار مهم در لندن از طرف فتنه و يک قانون براى همه برگزار مى شود که تعدادى از شخصيتهاى سرشناس بين المللى مدافع حقوق زن و آتئیست و سکولار در اين کنفرانس سخنرانى مى کنند.

انترناسيونال: جنبش رهائی زنان در ایران در چه وضعیتی است و فتنه چه وظایفی در این رابطه برای خود قائل است؟

سيامک امجدى: سى و پنج سال است که جمهورى اسلامى با حجاب اجبارى، با جدايى جنسيتى در دانشگاهها، درمحل کار و اماکن عمومى، با محدوديتهاى تحصيلى و کارى، با سنگسار، با قوانين ضد زن اسلامى، با تحقير و توهين روزمره به زنان، يک جنگ تمام عيار راعليه زنان به پيش مى برد و اين ارزشها، قوانين و سرکوب اسلامى ضد زن را بر جامعه تحميل ميکند.
عليرغم تمام تلاشهاى که جمهورى اسلامى در جهت مرعوب کردن زنان و حذف آنان از صحنه اجتماعى و اقتصادى جامعه دارد، مبارزه ای گسترده عليه تبعيض و نابرابرى و برای رهائی زنان از قید قوانین اسلامی و حکومت اسلامی در ايران درجریان است .
“فتنه” – جنبش براى رهايى زن، تمام تلاش خود را انجام مى دهد تا حد امکان اعتراضات زنان را در عرصه هاى مختلف به هم وصل کرده و صداى اين اعتراضات در عرصه بين المللى باشد.

انترناسيونال: از “فتنه” در داخل و خارج از ایران چگونه استقبال شده است؟

سيامک امجدى: گر‌چه مدت کوتاهی از آغاز به کار این نهاد می‌گذرد، اما در همین مدت، افراد بسیاری از داخل و خارج از ایران با آن همراه شده‌اند. “فتنه” در سطح بين المللى نهاد معتبرى است چرا که با حمايت شخصیت های مهمى از ميان آتئیست ها٬ اومانیست ها٬ سکولارها و مدافعين حقوق زن از سراسر جهان فعاليت خود را شروع کرد و با حمايت و پشيبانى همين شخصيتها فعاليتش را به پيش مى برد.

انترناسيونال: در آستانه ۸ مارس روز جهانی زن هستیم. در استقبال از این روز فتنه چه اقداماتی در دستور کار خود دارد؟

سيامک امجدى: فعالين “فتنه” در کشورهاى مختلف خصوصا در سوئد، کانادا، آلمان فعالانه در مراسمهاى هشت مارس شرکت مى کنند و اعتراضات و مبارزات زنان ايران را در سطح بين المللى نمايندگى کرده و صداى آنها را به گوش مردم دنيا مى رسانند. چندين جلسه سخنرانى به زبان فارسى در آلمان، سوئد و کانادا بمناسبت ٨ مارس، روز جهانى زن برگزار مى شود که مينا احدى، سخنگوى نهاد “فتنه”، از جمله سخنرانان اين جلسات است. در همين رابطه در آمريکا و در دانشگاه ميسورى کنفرانسى برگزار مى شود که مريم نمازى، سخنگوى ديگر “فتنه” بعنوان سخنران در اين جلسه شرکت مى کند. زن آزاد نشريه هفتگى “فتنه” نيز ميزگردى بمناسبت ٨ مارس با شرکت چند تن از فعالين و مدافعين حقوق زن در نشريه برگزار کرده است. “فتنه” همچنين در تنظيم، پخش و تبليغ سند مطالبات فورى هشت مارس عليه نابرابرى و تبعيض در ايران که تا کنون بيش ٣٠٠ نفر از آزاديخواهان، فعالين سياسى و اجتماعى رسيده است، نقش ويژه اى داشته است.
فعالين ما در داخل ايران هم قرار است فعالانه در برپايى اعتراضات و متينگ ها و اجتماعات و جشن ها به مناسبت ٨ مارس دخالت کنند و به آپارتاید جنسیتی، به قوانين زن ستيز جمهورى اسلامى و به حقوقى زنان اعتراض کرده و از حرمت و منزلت زن دفاع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *