این کارگران چقدر “عقب مانده و مخل آرامش” هستند

داوود رفاهی:
گزارشی که روز ٥ فوریه از اعتصاب کارکنان متروی لندن از طرف “یورو نیوز” منتشر شده، خواندنی است. تیتر خبر به این شکل است: “اعتصاب متروی لندن، زندگی‌میلیون‌ها نفر را با مشکل مواجه کرد”.
این کارگران در اعتراض به طرح موسوم به مدرن سازی مترو که شامل بستن باجه‌های محل فروش بلیت مترو و بیکار سازی صدها کارمند میشود، دست به اعتصاب زدند.
در تهیه خبر همیشه تیتر حرف اول را میزند. دلیلش هم این است که درصد بالایی فرصت خواندن کلّ مطلب یا گزارش را ندارند و به خواندن تیتر خبر بسنده میکنند. با خواندن این تیتر، هر خواننده‌ای فکر می‌کند که این‌ها دیگر چه موجودات ضدّ بشری هستند که زندگی‌”میلیونها” نفر را با مشکل مواجه کرده اند. دقیقا همان چیزی که خبرگزاریهای “بیطرف” مانند یورو نیوز مدّ نظرشان است.
پایین تر، این خبرگزاری بمنظور تکمیل “بیطرفی” خود و برای سرکوفت زدن به کارگران معترض، صحبت یک شهروند ساکن لندن را برجسته می‌کند که می‌گوید: “هر شرکتی باید مدرن شود. هر زیرساختی در جهان باید روزآمد شود. شما نمی توانید درجا بزنید. شما نمی توانید مانع آن شوید تا ماشینهای اتوماتیک جانشین باجه های فروش بلیط شوند “.
تا اینجا این خبرگزاری “بیطرف” به دو هدف اصلی‌خود رسیده است. اول اینکه کارگران مخل آرامش و مشکل ساز برای میلیونها نفر هستند و دوم اینکه کارگران عقب مانده و مخالف مدرنیزه کردن هستند.
در پاسخ به این “بیطرف”‌ها باید گفت، مگر نظامی که شما مدافع پر و پا قرص آن هستید، نظام سرمایه داری که تمام هدفش تامین سود سرمایه است راهی‌بجز اعتصاب و اعتراض پیش پای کارگران گذشته است. مگر دخیل بستن به “قانون” و نامه نگاری و مذاکره چند بار اثر بخش بوده که کارگران برای درخواست مطالباتشان، دست به اعتصاب نزنند.
از مخالفت کارگران با مدرنیته حرف می‌زنید. اولا که هیچ انسان سلیم العقلی نمی‌تواند با مدرنیزه کردن مخالفت بکند. ولی‌موقعی که کارگر با چشم خود شاهد بیکار شدن خود و همکارانش است، وقتی‌که می‌بیند مدرنیزه کردن مساوی با از دست دادن شغل اش است، آیا راهی‌جز مخالفت با آن دارد.
مگر سیستمی‌که شما مدافع آن هستید، مدرنیزه کردن را در خدمت آسایش و رفاه جامعه قرار داده است. اگر سیستمی‌حاکم بود که رفاه و سعادت انسان‌ها مساله اش بود، با پیشرفت علم و تکنولوژی و با کاهش نیروی کار، می‌‌بایست تعداد ساعات کار را کاهش میداد نه اینکه برای بدست آوردن سود بیشتر کارگران را از کار بیکار بکند.
٧ فوریه ٢٠١٤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *