arsalan nazeri

حمایت جهانی از کارگران زندانی

arsalan nazeri
مصاحبه با ارسلان ناظری در باره آکسیون ٢ اوت در استرالیا

کارگر کمونیست: ارسلان ناظری شما عضو کمیته همبستگی کارگری- ایران در کشور استرالیا و همینطور نماینده کمپین برای آزادی کارگران زندانی در این کشور هستید. در اطلاعیه کمپین برای آزادی کارگران زندانی گزارش جالبی از برگزاری روز اعتراض جهانی در حمایت از رضا شهابی، بهنام ابراهیم زاده و شاهرخ زمانی و همه کارگران زندانی در سیدنی منتشر شده است. شما سازمانده این حرکت اعتراضی بودید.
چگونه این برنامه شکل گرفت و انعکاس آن چه بود؟

ارسلان ناظری: با تشکر از دست اندر کاران نشریه کارگر کمونیست برای اینکه علاقه مند شدید تا با من مصاحبه ای را ترتیب دهید.

به همه عزیزان خواننده نشریه از راه دور سلام میگم . نظر به اعتصاب غذای رضا شهابی در اعتراض به انتقالش به زندان رجایی شهر و عدم دسترسی او به داروهایش و نظر به وضعیت اضطراری بهنام ابراهیم زاده و شاهرخ زمانی، کمپین ازادی برای کارگران زندانی کارزاری اضطراری را در دستور گذاشت. روز ١٢ ژوئیه اولین روز اعتراضی جهانی نسبت به این وضعیت بود که پشت سر گذاشتیم و ٢ اوت در ادامه این کارزار بود که از سوی این کمپین اعلام شد. تا بتوانیم صدای اعتراض این کارگران را بگوش همگان برسانیم.

در پاسخ به این فراخوان بود که ما هم در سیدنی برگزاری یک حرکت اعتراضی را در دستور کار خود قرار دادیم و به استقبال تدارک آن رفتیم. بمثابه اولین اقدام، ما فراخوان کمپین را برای همه اتحادیه کارگری در محل ارسال کردیم و متعاقب آن به تماس های تلفنی با تعدادی از اتحادیه های اصلی کارگری از جمله اتحادیه ساختمانی و اتحادیه کارگران مونتاز مبادرت ورزیدیم تا عرصه های همکاری و اجرایی یک اکسیون اعتراضی در استرالیا را فراهم کنیم.

با توجه به اختلاف وقت با سایر کشورهای دیگر و نظر به شرایط محلی اینجا و دسترسی به اتحادیه ها، به این نتیجه رسیدیم که بطور مشترک با اتحادیه کشترانی استرالیا واحد سیدنی این اکسیون را در روز سه شنبه ٢٩ ژوئیه برگزار کنیم.

بعد از تایید نهایی انجام این اکسیون بوسیله رئیس اتحادیه کشتیرانی پل مکلی، طی تقسیم کاری من وظیفه تبلیغ و اطلاع رسانی در مورد این حرکت اعتراضی را بر عهده گرفتم و قرار شد بروشور تبلیغی آن را تهیه کنم. بدنبال تلاش برای کسب پشتیبانان بیشتر برای این کمپین اعتراضی و تماس با سازمان ها سیاسی مختلف، گروه جبهه سوسیالیست نیز از این حرکت پشتیبانی بعمل آورد. تدارک سخنرانان آن روز نیز یکی دیگر از کارهای ما بود که بعد از پیگیری قرار شد که ریتا ملیا از اتحادیه ساختمان، پل مک لی از اتحادیه کشتیرانی و جیم میکوروی از جبهه سوسیالیست سخنرانان این روز باشد و من اداره کنننده آن بودم.

برا ی تبلیغ و اطلاع رسانی بیشتر در روز قبل اکسیون در یکی از محلات به برگزاری میز اطلاع رسانی مبادرت ورزیدیم و در جریان آن بروشور و اطلاعیه های کمپین برای ازادی کارگران زندانی را در بین مردم توزیع نمودیم. در ساعات اولیه روز ٢٩ ژوئیه بیانه مطبوعاتی این اکسیون را تنطیم نموده و برای همه رسانه ها و جراید انگلیسی زبان ارسال کردیم.

ضمن اینکه این خبر را در فیس بوک و مدیای اجتماعی نیز تبلیغ کردم و اطلاعیه های آن را به لیست ایمیل افراد فارسی زبان محل فرستادیم. بروشور آنرا به تمام رسانه ها و جراید فارسی زبان و نیز برای لیست ایمیل افراد انگلیسی زبان و تمام سازمان های سیاسی انگلیسی زبان محل ارسال کردیم. بعلاوه خبر انجام این روز اعتراض سراسری در حمایت از کارگران زندانی در ایران در یکی از رادیوهای پر شنونده فارسی زبان سیدنی انعکاس یافت و یک بیانیه مطبوعاتی هم در بین جراید و رسانه های انگلیسی زبان محل منعکس شد. بدین ترتیب ما تلاش کردیم وسیعترین اطلاع رسانی را داشته باشیم.

گفتنی است که ما طی سالیان متمادی اقامت مان در استرالیا روابط وسیعی را با اتحادیه های کارگری شکل داده ایم. از این منظر که اولا خودمان در این جغرافیا زندگی می کنیم و بر این باوریم که سرنوشت ما در اینجا به سرنوشت کارگران گره خورده است و خود را پشتیبان آنان دانسته و در مبارزات انان حضور داشته و از انان دفاع نمودیم

دوما اینکه تلاش کرده ایم صدای کارگران زندانی و زندانیان سیاسی باشیم و حمایت و پشتیبانی این اتحادیه ها را از مبارزات کارگران در ایران جلب کنیم.

در ادامه همین روند و کار و کوشش ما در این زمینه و همانند واحد سیدنی کمیته همبستگی بین المللی کارگری- ایران و مشخصا کمپین برای ازادی کارگران در ایران اقداماتی در اعتراض به سرکوبگری های رژیم اسلامی و جلب حمایت اتحادیه های کارگری و نهادهای انساندوست در محکومیت آن انجام داده ایم.

کارگر کمونیست: شما در سخنانتان در این آکسیون اعتراضی از حمایت شورانگیر اتحادیه کارگران مونتاژ از کارگران ایران و خواست انزوای جهانی رژیم اسلامی در سطح جهانی از سوی این اتحادیه صحبت کردید و از این سخن گفتید که این خواست را شما در ارتباط با نهادهای کارگری همچنان دنبال میکنید. . طبعا این یک اقدام مهم است . اگر ممکن است در مورد آن توضیح بیشتری بدهید و برای پیشبرد این سیاست مهم چه برنامه ای در دستور کارتان قرار دارد؟

ارسلان ناظری: ادامه ارتباط گیری های ما در این زمینه با واحد سراسری اتحادیه کارگران مونتاز و درخواست حمایت انان به یک نتیجه با شکوه و عظیمی منجر شد. از جمله هینت اجرایی این اتحادیه یک مصوبه که در نوع خودش بی نظیر بود را به تصویب رساند و خواهان اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کارشد. در عین حالیکه در یک بند دیگر مصوبه خواستار محکومیت جمهوری اسلامی شد. متعاقب آن رئیس این اتحادیه اندرو دیتمر با ارسال نامه ای به مقامات جمهور ی اسلامی، اعتراض خود را نسبت به رفتار با کارگران را به رویت آنان رساند.

در پیگیری بیشتر و بررسی زمینه های اجرایی مصوبه اتحادیه کارگران مونتاز با رئیس اتحادیه در دفتر سیدنی این اتحادیه ترتیب قراری را دادیم و در آن ضمن بحث و تبادل نظر در مورد وضعیت کارگران در ایران، یک بار دیگر تاکید و از طرف اتحادیه اعلام شد که این اتحادیه در اکسیون های اعتراضی برای کارگران ایران حضور یابد، ارسال نامه های اعتراضی به اقتضای نیاز انجام شود و ماتریال های مربوط به مبارزات کارگران ایران در ارگان این اتحادیه کارگری بچاپ رسد. در این ملاقات ما خواستار چگونگی اقدام این اتحادیه در مورد بند اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار شدیم. پاسخ این بود که این موصوع بین المللی است و از حیطه قدرت انان خارج است اما قول دادند که بعد از کنفرانس بانکوک این موضوع را برای اقدام به شورای سراسری اتحادیه های کارگری استرالیا در ملبورن ارجاع دهند.

در جریان این ملاقات رئیس اتحادیه توافق کرد که این مصوبه اتحادیه خودشان را به کنفرانس ماه مه فدراسیون سراسری کارگران صنعتی در بانکوک ببرد تا آنرا در انجا نیز به تصویب برساند. این اتفاق افتاد و کنفرانس مصوبه بر علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد. علاوه بر آن قول داد که این مصوبه به جلسه هیئت اجرایی فدراسیون کارگران صنعتی در زنو در ماه جون برای تصویب برده شود. این اتفاق نیز افتاد و اتحادیه مونتاز ما را از تصویب آن در ژنو نیز با خبر کرد
بدنبال آن ما با اتحادیه کارگران مونتاز پیگیر چگونگی اقدام این اتحادیه در مورد بند محکومیت جمهوری اسلامی ایران شدیم و پیشنهاد دادیم که تا این اتحادیه با ارسال نامه ای مصوبه محکومیت جمهوری اسلامی را به رویتشان برساند. اکنون کما کان پیگیر این هستیم و از طرف این اتحادیه به ما خبر دادند که این موضوع برای اقدام در مورد اخراج جمهوری اسلامی به شورای سراسری اتحادیه ها ی کارگری استرالیا در ملبورن ارجاع داده شده است.

همانطور که اشاره کردم در طول تمام سالیان تجربه کاری ما با اتحادیه ها کارگری این اقدام در نوع خود بی نظیر بود و من فکر می کنم که این ابتدای یک فصل تازه در روابط ما با اتحادیه است. این اقدام از این منظر بی نظیر بود که اولا نشان داد در نتیجه پیگیری و کار و تلاش می شود این پتانسیل و کنندگی اقداماتی از این قبیل را در اتحادیه ها تقویت کرد. دوما اینکه همانطور که من بارها به این اتحادیه اعلام کرده ام, این یک الگوی کاری خوبی است برا ی ما در رابطه با سایر اتحادیه ها و جهانی کردن آنرا قطعا برای ما آسانتر می کند. بگذارید برا ی یک نمونه بگویم. وقتی من در سخنرانیم در روز ٢٩ ژوئیه به مصوبه این اتحادیه اشاره کردم و گفتم که من از تمام اتحادیه ها ی دیگر خواهم خواست که مصوبه ای مشابه به تصویب برسانند متوجه شدم که رئیس اتحادیه ساختمان که در آنجا حضور داشت در مقام تایید سر خود تکان می داد.

خود همین و سراغ اتحادیه های دیگر رفتن و تشویق و متقاعد کردن آنان برای پیشنهاد مصوبه مشابه رئوس برنامه کار و فعالیت دوره ای را که در پیش داریم رقم می زند. باز هم همانطور که اشاره کردم اقدام این اتحادیه جو و فضای تازه تری را بوجود آورد و پیگیری این موضوع از عرصه ها ی اصلی کار و فعالیت واحد ما در سیدنی استرالیا می باشد. در عین حال پیگیری کم و کیف اقدامی برای اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار با شورای سراسری اتحادیه کارگری استرالیا یکی دیگر از عرصه های کاری ما خواهد بود که من فکر می کنم نیرو و انرژی و وقت زیادی را به خود اختصاص دهد و دیدارهای متعدد ما را با آنان به همراه خواهد داشت.

در پایان امیدوارم که این مصاحبه عزیزان خواننده نشریه را نسبتا در جریان کار و فعالیت مان قرار دهد.از دست اندرکاران نشریه هم برای انجام این مصاحبه متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *