باریکه ای از نور تابستان

شهاب بهرامی:

کتابی به زبان سوئدی در باره خشونت پنهان علیه زنان و کودکان

” همه نهادهای مربوطه میگن ما ترا می فهمیم، من نمیخوام شما منو بفهمین، بجاش یه اقدامی بکنین، بجاش از جانم حفاظت کنین”
سیندی یکی از قربانیان “خشونت پنهان”
شاید غروب زیبای خورشید بهمراه سکوت و آرامش ساحل دریاچه ای در اعماق جنگل، سمفونی فراموشی را در روح ظریف و حساسش به نجوا می خواند. براستی هم ، اینجا می توانست برای لحظاتی زندگی مشقت بار و تحقیر شده اش را بدست فراموشی بسپارد و آزادی از ترس و وحشتی دائمی را دم و بازدم کند. در حالیکه انگشتان لرزانش لای موهای ژولیده دخترک کوچولویش به آرامی سر می خورد، به ستارگانی که با افول خورشید به خود جسارتی بخشیده و سوسو زنان پیرایه خودنمائی برتن می افکندند خیره شده بود. به زنانی فکر می کرد که چون وی، برجاده ظلمانی و تاریکی به نازکی ریسمان امید پا گذاشته تا شاید در فردای امید و آرزوهایشان مرهمی یابند. به “شابا” می اندیشید که چگونه دوری کودک دو ساله اش را که بوسیله پدرش به عراق دزدیده شده بود تحمل می کند به شیوا فکر میکند که از پاکستان به سوئد آورده شده وبعد از شش سال اقامت و داشتن سه فرزند از داشتن کلید درب خانه محروم است و داستان زندگی دیگر دوستانش که سر نوشتی مشترک را بدوش می کشند.

باریکه ای از نور امید!
باریکه ای از نور تابستان نام کتابی است که پانزدهم ژانویه امسال بمناسبت دوازدهمین سالروز قتل “فادیمه شاهیندال” طی مراسمی در دفتر فدراسیون حقوق زنان در شهر مالمو واقع در جنوب سوئد معرفی و توزیع شد. پرسوناژهای واقعی کتاب، زنان و کودکانی اند که در قلب اروپای “متمدن” قربانیان خاموش خشونت خانگی اند. داستانی است قوی از فرهنگ مردسالار و ناموس پرستانه، داستانی است از روابط درب و داغان زناشوئی، از ازدواج های اجباری؛ از ترس، از ایزوله شدن، از حرمان و آرزوهای دست نیافتنی. داستان زنان و کودکانی است که در اوج استیصال و درماندگی باریکه ای از نور امید یافته و در تلاشند تا حرمت انسانیشان را باز یابند و اینجاست که تلاش شبانه روزی و کار هرکولی فدراسیون حقوق زنان با هدایت و درایت فریده آرمان مسئول پروژ کمک به زنان برجسته می گردد.
“لارش اوبری” نویسنده کتاب می گوید “ما در جامعه ای زندگی می کنیم که قربانیان خشونت و تجاوز باید مخفی شوند درحالیکه عاملانش آزادانه و بدون ترس و واهمه زندگی می کنند”. لارش در این پروژه سه ساله از نزدیک با زندگی آنها آشنا شده و داستان این زندگی ها را با قلمی ساده و شیوا در این کتاب بیان می کند.
استقبال از انتشار کتاب دیدنی بود. شرکت بیش از یکصد نفر از مسئولین نهادهای دولتی و غیردولتی، گزارشگران و خبرنگاران مختلف، تهیه گزارش چند ساعته تلویزیونی کانال سراسری سوئد و انعکاس وسیع مصاحبه تلویزیونی فریده آرمان و لارش اوبری گوشه های از توجه جدی جامعه سوئد به این معضل اجتماعی بود هم اکنون تعدادی از نهادهای فرهنگی و دو دانشگاه در جنوب سوئد از فریده آرمان دعوت بعمل آورده اند تا برای تشریح فعالیت سه ساله اش در این عرصه و معرفی و توضیح در مورد کتاب در همایشهایی در این رابطه شرکت نماید. چاپ انگلیسی این کتاب هم در اسرع وقت به زیر چاپ خواهد رفت.

*****************

روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴ بمناسبت انتشار کتاب Sommarens skiraste ljus و همچنین مراسم افتتاحیه لوکال جدید فدارسیون حقوق زن در مالمو جلسه ایی در محل این لوکال واقع در Djäknegatan 23 برگزار شد. در این جلسه که حدود ۱۲۰ نفر درآن شرکت داشتند، ابتدا فریده آرمان مسئول فدراسیون حقوق زن در مورد این انجمن و جنبه های متفاوت فعالیتهایش برای کمک به زنان و کودکانی که در روابط خانوادگی مورد خشونت قرار می گیرند به صحبت پرداخت. سپس نویسنده کتاب Lars Åberg و عکاس کتاب Åsa Sjöström هر یک جداگانه سخنرانی کردند. این کتاب در ۲۵۳ صفحه از زبان خود زنان و مادرانی که مورد خشونت واقع شده اند به شرح حال زندگی شوربختانه آنها می پردازد.
روزنامه جنوب سوئد (sydsvenska) گزارش مفصلی در این باره منتشر کرده و مصاحبه ای با فریده آرمان انجام داده که بزودی منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *