نگاه هفته

نسان نوینیان:
(هفته چهارم ۲۰۱۴)
اعتراض رادیکال و انقلابی در خنثی کردن فشار اداره اطلاعات اقداماتی موثر است
ارگانهای سرکوبگر جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر در شهرهای کردستان تعدادی از دانشجویان دانشگاه ها را دستگیر وروانه زندانها و شکنجه گاه ها نموده است. دانشجویان مبارزی که به رغم ایجاد جو رعب و وحشت در دانشگاه ها ، به نحو برجسته ای خواست ها ومطالبات برحق جنبش های اجتماعی رادیکال درجامعه را حمایت و تقویت میکنند. . دانشجویانی که خواستار آزادی بیان ،مطبوعات ، تجمع ، تشکل ، تحزب ، برابری حقوق زنان و آزادی کلیه زندانیان سیاسی و.. هستند. جمهوری اسلامی با تشدید سرکوب و دستگیری دانشجویان مبارز میخواهد فضای سرکوب را در جامعه حاکم کند. در مریوان در طی هفته گذشته تعدادی از دانشجویان مبارز دستگیر شده اند. مانور های نظامی و بگیر و ببند و دستگیری توسط ارگانهای رژیم اقدامی تازه نیست. مردم مریوان در سه دهه گذشته در مقابل این نوع مانور و دستگیری های ارگانهای جمهوری اسلامی بویژه اداره اطلاعات ایستاده و با اقدامات جمعی سیاستهای سخیف مزدوران جمهوری اسلامی را خنثی کرده اند. در شرایط کنونی تجمع و باز خواست از مقامات اداره شهر از جمله نماینده مردم شهر در مجلس و فرماندار شهر مریوان “امید کریمی” در مورد دستگیرهای اخیر امری ضروری شده است. دامن زدن به اعتراض جمعی و تبدیل کردن فضای دانشگاه ها، دانشگاه “نور” و دانشگاه “آزادی” به فضای اعتراض رادیکال و انقلابی در خنثی کردن فشار اداره اطلاعات اقداماتی موثر است. فعالین دانشجویی، آزادیخواه و سوسیالیست و فعالین مدنی و جنبش های اجتماعی را به مبارزه، تجمع دعوت میکنیم.
مریوان: ستاد خبری ادارهاطلاعات مریوان 5بهمن ماه پس از احضار یک فعال دانشجویی به نام سوران دانشور، پس از ٥ ساعت بازجویی وی را آزاد کردند. سوران دانشوریکشنبه ششم بهمنماه طی تماس تلفنی از سوی ادارهاطلاعات شهر مریوان مطلع شده بود که باید خود را به این اداره معرفی نماید.
مریوان: ۵بهمن، سه فعال دانشجویی ساکن شهر مریوان به نامهای دانا لنجآبادی، هیمن بیگلری و آرش مولودی بازداشت شدند و هیمن و آرش پس از هفت ساعت بازجویی آزاد گردیدند. دانا لنجآبادی در زندان نیروهای اطلاعاتی بسر میبرد و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دسترس نیست.
مریوان: ۶بهمن، “سوران دانشور”، از فعالین مدنی و دانشجویی مریوان به اداره اطلاعات رژیم ایران احضار گردید. سوران دانشور از طریق تلفن به اداره اطلاعات رژیم ایران در این شهر احضار گردیده و تاکنون در اداره اطلاعات رژیم ایران بسر برده و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نمیباشد. سوران دانشور” که از اعضای “اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد” میباشد، پیشتر نیز از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران بازداشت شدە و به اتهام “همکاری با یکی از احزاب اپوزسیون رژیم اسلامی ایران” در تاریخ دهم مهرماه سال جاری به حبس تعلیقی محکوم شدە بود.
کارگری
گزارشهای تازه ای از ضرب و شتم افشین ندیمی و مهرداد صبوری دو تن از فعالین کارگری
بر اساس گزارش رسیده، افشین ندیمی و مهرداد صبوری دو تن از فعالین کارگری و از اعضا کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، هنگام بازداشت و در زمان انتقال آنان از شهر بانه به اداره اطلاعات شهرستان کامیاران، مورد بی حرمتی و ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفتهاند. این گزارش حاکی است که ماموران امنیتی و اطلاعاتی، این دو فعال کارگری را شدیدا کتک کاری کرده و سر آنان را به زیر صندلی ماشین فرو برده و باشوکر به پاها و بدن آنان ضربه وارد کردهاند. در اثر این خشونت غیر انسانی از طرف ماموران امنیتی، پاهای افشین ندیمی تا ۲۴ ساعت بیحس شده و نای راه رفتن نداشته است وهمچنین فک او نیز دچار آسیب دیدگی شدید شده است. لازم به ذکر است که افشین ندیمی و مهرداد صبوری دو تن از فعالین کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری هستند که برای امرار معاش خود به کردستان عراق مهاجرت و مشغول کارگری بودند. موقع برگشتن، توسط نیروهای امنیتی شهر بانه دستگیر شدند و برای گذراندن دوران بازجویی به شهرهای کامیاران و سنندج منتقل شدند. سرانجام شعبه یک دادگاه شهر سنندج،افشین ندیمی را به جرم عضویت در کمیته هماهنگی به پنج سال، و تبلیغ علیه نظام به یک سال، و مجموعاً شش سال حبس تعزیری محکوم؛ و مهرداد صبوری را به جرم عضویت در کمیته هماهنگی به چهار ماه، و تبلیغ علیه نظام به چهار ماه دیگر، و مجموعاً هشت ماه حبس تعزیری محکوم نمود. قابل ذکر است که افشین ندیمی و مهرداد صبوری کماکان منتظر تجدید نظر این احکام ناعادلانه هستند. کمیتههماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری
برگزاری مراسم گرامی داشت یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد
صبح روز جمعه ۴/۱۱/۹۲ جمعی از کارگران و فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی در دهمین سالگرد کشتار کارگران معدن مس خاتون آباد، مراسمی را در گرامی­داشت یاد این جانباختگان در اطراف شهر سنندج برگزار نمودند. مراسم با خواندن سرود انترناسیونال (سرود جهانی طبقه کارگر) آغاز شد و با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد تمامی جانباختگان راه آزادی و برابری و خواندن قطعه شعری ادامه یافت. سپس بیانیه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری درخصوص محکومیت کشتار کارگران معدن خاتون آباد توسط یکی از اعضای کمیته قرائت شد. در اواخر مراسم نیز چند تن از حاضرین مطالبی را درگرامی­داشت یاد این جانباختگان و همچنین درمورد مسأله “دستمزد” و دیگر مسائل پیش روی جنبش کارگری ایران و جهان و تأکید بر امر «تشکل یابی واتحاد طبقه کارگر» ایراد نمودند. مراسم که تقریبا ۱ ساعت به طول انجامید با پذیرایی از حاضرین پایان یافت. کمیته هماهنگی برا ی کمک به ایجاد تشکل های کارگری
فقر، بیکاری و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن، علل اصلی خودکُشی میباشد و این پدیده در میان جوانان بیش از دیگر گروه سنی است. “خشونت خانگی” نیز از عوامل خودکشی به ویژه در بین زنان محسوب میشود.
بانه،۴ بهمن: دختر ٢٠ سالە بە طرز مشکوکی جانش را از دست داد.
هویت این دختر، فرشتە شریفی فرزند محمود و ساکن روستای “منیجلان” شهرستان بانە عنوان شده که بە طرز مشکوکی جانش را از دست داده و جسدش راهی سردخانە بیمارستان “صلاحالدین ایوبی” شدە است. آثار شکنجە بر صورت و بدن فرشتە دیدە شدە است، اما خانوادە وی علت مرگ فرشته را خودکشی اعلام کردەاند.
نقده: “کبری پناه” بە دست پسرش و با استفادە از چاقو بە قتل رسید. فرزند این زن، ١٧ ساله بودە و تاکنون علت قتل وی بە دست فرزندش نامعلوم است.
۴بهمن: یک پسر ١٩ سالە و یک دختر ١٥ سالە در ارومیە کە خواهر و برادر هم بودەاند بە دلالیل نامعلومی اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان دادەاند. بنا بە تحقیاقات پلیس ارومیە، این خواهر و برادر بە علت “مشکلات خانوادگی” از طریق حلقآویز کردن بە زندگی خود پایان دادەاند.
کامیاران: آرمان بابا صفری ١٨ ساله فرزند عبدالحسین و ساکن روستای “طا” از توابع شهرستان کامیاران به دلایلی نامعلومی به زندگی خود پایان داد. آرمان یک سال قبل بهمراه خانوادهاش در محله حکمتآباد کرمانشاه ساکن شده بودند و یکم بهمنماه از طریق حلقآویز کردن اقدام به خودکشی کرد.
سنندج: سالار سعدالهی به دلیل “اختلافات خانوادگی” به زندگی خویش پایان داد.
مهاباد: خودکُشی یک زن چهل ساله بهنام “وزیری” فرزند عبدالله .
احکام اعدام. دستگیری و زندان
حکم اعدام دو عضو دیگر گروه موسوم به باند هیوا تاب به دستور سازمان زندانها و دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به اجرا درآمد. و در زندان مرکزی شهر سنندج و اوین تهران به دار آویخته شدند. هویت این دو اعدامی بهروز ساعدپناه ساکن روستای “مارنج” از توابع شهرستان کامیاران و موجود زمانی فرزند میرزا آقا ساکن روستای “دادانه” از توابع شهرستان سنندج عنوان شده است. همچنین چهار عضو دیگر این باند بهنامهای کمال هوشیاری فرزند حاج محمد از اهالی روستای “کیکن” مریوان، محمد گهله از اهالی روستای “ولهژیر” مریوان، مسلم رشیدی فرزند حاجی ظاهر از اهالی روستای “دگاگا” سروآباد و بارزان زمانی فرزند میرزا آقا از اهالی روستای “دادانه” سنندج در زندان مرکزی سنندج به دار آویخته شدند. تاکنون ده نفر از اعضای باند هیوا تاب، فرمانده پیشین اطلاعات سپاه مریوان در زندان شهر سنندج اعدام شدند. پیشتر نیز ٤ عضو دیگر این باند به نامهای هیوا تاب، علی گلاویژی، حمید داباشی و علی قادریان در روز نوزدهم مهرماه ۱3۹۲در سنندج اعدام شده بودند. باند “هیوا تاب” طی سالهای ١٣٨٤ تا ١٣٨٨ در شهرهای مختلف کردستان و بویژه مریوان و سروآباد با روشهای گوناگونی به اذیت و آزار دست زدە بود و تمامی این اقدامات نیز با اطلاع و دستور سپاه انجام گرفته است.
اشنویه: جاسم حاجیکان از اهالی روستای “گردکاشان” شهرستان اشنویه خود را به زندان ماکو معرفی کرد. وی به هفت سال زندان تعزیری محکوم گردیده و این حکم نیز به تأیید دادگاه تجدیدنظر استان در ارومیه رسیده است. دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران در ارومیه، جاسم حاجیکان فرزند علی را به اتهام” عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون نظام” به ٧ سال زندان تعزیری محکوم کرده بود. جاسم حاجیکان اوایل پاییز سال ٩١ از سوی مأموران امنیتی بازداشت و بعد از ١٠٠ روز نگهداری در ادارهاطلاعات ارومیه با تودیع وثیقه یکصد میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد. جاسم حاجیکان از اوایل ماه گذشته خود را به زندان ماکو معرفی و هماکنون دوران محکومیت خود را سپری میکند.
سنندج: ۳بهمن: عدنان حسنپور قدیمیترین روزنامەنگار زندانی ایران، پس از ٧ سال و بدون هیچ اطلاع قبلی از زندان مرکزی سنندج بە زندان مریوان منتقل شد. عدنان حسنپور در تاریخ ٥ بهمن ماە ١٣٨٥ بازداشت و پس از تحمل چندین ماه حبس انفرادی در بازداشتگاه ادارهاطلاعات سنندج، در تاریخ ٢٢ خرداد ٨٦ در دادگاه انقلاب شهر مریوان یه صورت غیر علنی محاکمه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محارب شناخته شده و به مجازات اعدام محکوم گردید که حکم صادره در تاریخ ٢٦ تیرماه ٨٦ به یکی از وکلای وی ابلاغ شد. این حکم پس از گذشت سه ماه در شعبه ٣٢ دیوان عالی کشور بررسی و در نهایت ناباوری تأیید شد. بلافاصله پس از تأیید حکم، وکلای وی (آقایان صالح نیکبخت و سیروان هوشمندی)با درخواست اعاده دادرسی پرونده را دوباره به دیوان عالی برگشت داده و نهایتاً اینبار در شعبهدیگری از دیوان عالی حکم اعدام لغو گردید. پس از اعلام عدم صلاحیت دادگاه و قاضی قبلی از سوی وکلا، این بار در دادگاه انقلاب شهرستان سنندج در دو نوبت (١٦ شهریور و ١١ بهمن ٨٧) و باز به صورت غیر علنی محاکمه شد و به تحمل ٣١ سال حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم با اعتراض وکلا در دادگاه تجدیدنظر به ١٦ سال تقلیل یافت و هماکنون در زندان مرکزی سنندج در حال سپری کردن دورهمحکومیتش میباشد. وی از تاریخ دستگیری تاکنون حتی ١ روز هم اجازه رفتن به مرخصی را نداشته است. حکم اعدام وی با اعتراض مجامع بینالمللی از جمله عفو بینالملل، سازمان گزارشگران بدون مرز، اتحادیه اروپا، انجمن جهانی قلم و فعالین مدنی خارج و داخل کشور همراه بود.
سنندج: “مرتضی رحمانی” به اتهام هایی چون اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در یک حزب کُرد به سه سال زندان و سه بار اعدام محکوم شد. مرتضی رحمانی اهل روستای “تیلکو” در نزدیکی شهر کامیاران بوده و ۲۰ ماه پیش توسط نیروهای امنیتی وابسته به اداره اطلاعات این شهرستان به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کُردستان بازداشت شده است. دادگاه انقلاب سنندج وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در پژاک به حکم بی سابقه سه بار اعدام و سه سال زندان محکوم کرده است.
حکم اعدام یک زندانی سیاسی را به نام “سامان نسیم” توسط دادگاه انقلاب تایید شد.
۷بهمن: نیز هفت نفر در زندان “دزل آباد” کرمانشاه به اتهام هایی مرتبط با قاچاق مواد مخدر و قتل عمد اعدام شدند.
سرطان پس از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر زودرس در استان کُردستان اعلام شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در نشستی خبری که به مناسبت هفته ملی سرطان برگزار شده اعلام کرده که بیماری “سرطان هم از نطر آماری و هم از نظر مرگ و میر در کردستان رشد چشم گیری داشته است”. فرزام بیدار پور در این راستا با انتشار آماری اظهار داشته که در سال طی یک سال گذشته ۱۵۲۸ بیمار سرطانی شناسایی شده که از این تعداد ۹۲۰ نفر مرد بوده و ۶۰۸ نفر را نیزخانما تشکیل می داده اند. این در حالی است که بر پایه آمار های منتشر شده تعداد بیماران مبتلا به سرطان نسبت به سال گذشته که ۱۲۷۷ نفر بوده اند رشدی ۲۰ درصدی را نشان می دهد. بیدار پور افزوده ” سرطان های مری با ۱۴۵ نفر، پستان با ۱۳۴ نفر و مثانه با ۱۱۶ نفر از جمله دیگر سرطان های شایع در استان کردستان هستند که بیشتری آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است”. به گفته یک متخصص بیماری های سرطان بیشترین آمار مربوط به سرطان سینه در زنان و سرطان معده در مردان می باشد. در ادامه این کنفرانس دکتر بایزید بهرامی وجود بیش از ۲۰۰ ماده شیمیایی در مواد غذایی، آب و هوا عامل اصلی افزایش سرطان در این استان عنوان کرده است و در ادامه افزوده ” در مجموع حذف این مواد شیمیایی غیر ممکن است چرا که بسیاری از محصولات کشاورزی، دامی و دارویی آغشته به این مواد شیمایی هستند”. افزایش میزان سرطان در میان بزرگسالان در حالی است که تابستان گذشته رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان کردستان اعلام کرده بود که ۸۰ کودک در این استان مبتلا به سرطان خون هستند. منوچهر احمدی در خصوص دلیل افزایش موارد سرطان خون در میان کودکان کردستانی افزوده بود که “برخی از آب و زمین ها به دلیل سموم و اورانیومی که دارند زمینه ساز سرطان هستند و استان کردستان نیز یک استان سرطان خیز است”. در حال حاضر سالانه ۷۰ هزار نفر در ایران به انواع سرطان مبتلا می شوند و هر ساله نیز ۳۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. بر اساس آمارهای منتشر شده سرطان خون به عنوان شایعترین نوع سرطان در میان کودکان کردستان شناخته شده است. رئیس هیات مدیره انجمن کودکان مبتلا به سرطان استان کردستان اعلام کرده که در حال حاضر ۸۰ کودک کردستانی مبتلا به سرطان خون هستند. به گفته وی این نوع سرطان به همراه سرطان کلیه “شایع ترین نوع سرطان در میان کودکان ” می باشد. منوچهر احمدی در خصوص دلیل افزایش موارد سرطان خون در میان کودکان کردستانی افزوده “برخی از آب و زمین ها به دلیل سموم و اورانیومی که دارند زمینه ساز سرطان هستند و استان کردستان نیز یک استان سرطان خیز است”. سخنان رئیس هیات مدیره انجمن کودکان مبتلا به سرطان در حالی است که چندی پیش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان جدول شایعترین نوع سرطان های کردستان را میان بزرگسالان اینگونه اعلام کرده بود “۱۸۹ مورد از آمار فوقالذکر سرطان پوست، ۱۸۸ نفر سرطان معده، ۱۱۹ نفر سرطان مری و ۱۰۳ نفر نیز سرطان خون “. منحنی مبتلایان به سرطان خون در کردستان در حال حاضر روندی نزولی داشته و بیشتر مبتلایان به این نوع از سرطان کودکان زیر ۱۴ سال می باشند. دکتر فرزام بیدار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار داشته بود که سن مبتلایان به بیماری سرطان در کردستان روندی نزولی داشته و در حال کم شدن است. وی افزوده بود که “میانگین سنی مبتلایان به سرطان استان کردستان در سال گذشته بین ۵۵ تا ۶۴ سال سن بوده است و این در حالی است که در سالهای ۸۸ و ۸۹ سن بیشتر مبتلایان به سرطان بین ۸۷ تا ۸۰ سال سن بود”. آلودگی خاک کُردستان به فلزات سنگین بر اساس تحقیقات میدانی سازمان زمین شناسی ایران در استان کُردستان، خاک مناطق وسیعی از دشت های قروه و بیجار به فلزات سنگینی چون آرسنیک و جیوه آلوده است. بر اساس نمونه برداری هایی که توسط گروه زمین شناسی زیست محیطی سازمان زمینشناسی صورت گرفته است محدودهای در حدود یک هزار و ۸۰۰ كیلومتر مربع در این استان آلوده به فلزات سنگین آلوده می باشد. بر اساس ساختار و نوع آلودگی ها فوق، این نوع آلودگی ها در ردیف آلودگی های بنیادین قرار می گیرد و محدوده آن رو به گسترش می باشد. آلودگی بدن انسان و موجودات زنده به فلز آرسنیک تا حد قابل ملاحظەای قدرت میکروب کشی لکوسیتهای خون را کاهش میدهد، و موجبات بروز انواع سرطان ها، از آن جمله سرطان خون را افزایش می دهد. در حال حاضر دشت های قروه و بیجار از قطب های محصولات کشاورزی در استان و غرب ایران به شمار می آیند. محققان معتقدند که منبع این آلودگی ها نشات گرفته از کوه های آتشفشانی و ماگماهای موجود در پهنه قروه-بیجار-تکاب می باشد. از سوی دیگر و بر اساس تحقیقات مجمع سرطان شناسی جهان برنج آلوده به فلزهای سنگین یکی از عوامل مهم در ابتلای کودکان به سرطان خون است. آلودگی آب کُردستان با MTBE در اسفند ماه سال ۱۳۸۲ یک دستگاه تانکر حامل مواد MTBE در اطراف سد قشلاق سنندج واژگون شده و ورود این مواد به داخل آب سد سنندج بخش بزرگی از آبهای موجود در پشت این سد را آلوده کرد. در حادثه واژگونی این تانکر به داخل سد وحدت سنندج و علی رغم اعتراض های فراوان و درخواست شهروندان کُردستانی برای رفع آلودگی آن، آب این سد تنها از طریق مسیر خروجی سد و نصب پمپ های متوسط در مناطق آلوده، سعی بر آن شد که با توجه به فرار بودن این ماده شیمیایی آن را در معرض هوا قرار داده و از میزان آلودگی بکاهند. بیژن نامدار کُرد زنگنه” وزیر وقت نفت در دولت اصلاحات با کم اهمیت خواندن این آلودگی در جواب سوال نمایندگان کُردستان و نماینده تبریز در این خصوص اظهار داشته بود که آلودگی ۶۰۰ لیتری در مخزنی ۱۲۰ میلیون متر مکعبی آلودگی نیست. MTBE (متیل ترسیو _ بوتیل اتر) یك ماده آلی اكسیژن دار است كه امروزه در ایران و برخی كشورهای جهان به صورت گسترده در بنزین بدون سرب استفاده می شود. در ابتدا انتخاب و استفاده از این ماده در سوخت مزایای زیست محیطی آن مورد توجه بود، ولی اكنون پس از گذشت چند سال از مصرف آن در دنیا مشخص شده است كه MTBE دارای امكان تاثیرات سوء روی انسان بوده و دارای پتانسیل آلودگی محیط زیست است. این ماده می تواند به سه صورت خوردن و آشامیدن، استنشاق و تماس با پوست بر روی سلامت انسان تاثیر گذار باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته این ماده رابطه مستقیمی با بسیاری از سرطان های خطرناک و لاعلاج همچون سرطان خون دارد. علی رغم تلاش های صورت گرفته برای پاکسازی آب سد وحدت سنندج، تحقیقات علمی نشان داده است که جدا كردن MTBE محلول در آب بسیار مشكل است و بسادگی جدا نمی شود؛ همچنین جدا كردن آنهم خیلی پرهزینه است. بر طبق نظریه موسسه حفظ محیط زیست آمریكا EPA استفاده از افزودنی MTBE خطر بالقوه سرطان را در انسان بوجود می آورد. تا کنون هیچ تحقیقاتی در خصوص تاثیرات این آلودگی بر سلامت شهروندان کُردستانی صورت نگرفته است. پارازیت و امواج مایکرو ویو در سال های اخیر نیز با افزایش میزان پارازیت های رادیویی و مایکروویو در شهرهای ایران و کُردستان، بر میزان ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله ناباروری، تولد نوزادان ناقص و همچنین انواع سرطان ها افزوده شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این خصوص ثابت شده است که این امواج نه تنها روی انسان بلکه روی سایر موجودات نیز تاثیرات سوء ایجاد میکنند، به گونه ای که برخورد این امواج با انسان و سایر موجودات باعث بروز اختلالات خونی شده و در نهایت باعث بروز سرطان هایی چون خون و پوست می شود. دکتر مجتبی خاکپور، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص تاثیرات امواج پارازیتی اظهار داشته که “در نوزادان و بچه ها در دراز مدت مشکلات جسمانی ایجاد می کند و آنها را مستعد به سرطان خون می کند”. در حال حاضر سالانه ۷۰ هزار نفر در ایران به انواع سرطان مبتلا می شوند و هر ساله نیز ۳۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
اجتماعی:
۷بهمن: سردشت، هشتم بهمن: در روستای “اسبمیرزا” از توابع بخش مرکزی سردشت، ریزش آوار منزل مسکونی، کشته و زخمیشدن ٤ عضو یک خانواده را درپی داشت. منزل آقای علی حسنپور بر اثر رانش زمین به کلی تخریب و متأسفانه در این حادثه همسر وی به نام عایشه مرجان بهمراه دختر ٢١ سالهاش، شُکری حسنپور در دم جان خود را از دست دادند. این حادثه ساعت ٣ بامداد امروز به دلیل بارش شدید باران به وقوع پیوسته است.کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران به خانواده آقای علی حسن پور به خاطر این ضایعه انسانی، تسلیت میگوید.
۳بهمن: نیروی انتظامی رژیم با یورش به روستای “بوریدر” از توابع سنندج و ایجاد فضای رعب و وحشت، اقدام به جمع آوری تجهیزات ماهواره ای نمود. این اقدام ماموران نیروی انتظامی رژیم اعتراض و مقاومت اهالی روستا را به همراه داشت ولی در نهایت مزدوران رژیم تعدادی از بشقاب های ماهواره ای را جمع آوری و به همراه خود بردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *