axbar kargari

اخبار کارگری

axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی:
اعتراضات
در پی تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه دماوند تهران، کارفرما ٢٠ درصد از مطالبات کارگران را پرداخت کرد.
٦دی: ١٠٠ نفر از کارگران نیروگاه دماوند در واکنش به بی‌توجه‌ای به اعتراضات‌ گذشته‌شان، بار دیگر در مقابل درب ورودی این نیروگاه تجمع کردند. یکی از کارگران حاضر در این تجمع: ٥١٠ کارگر شاغل در این نیروگاه بیش از یک سال است بابت معوقات پراکنده حقوقی طی سال‌های ٩٠ تا ٩١، از جمله اضافه کاری، عیدی، پاداش و بن کارگری از این نیروگاه طلبکارند. بن کارگری، حق کنترل فرکانس و پاداش تولید کارگران از سال ٩٠ پرداخت نشده است. همچنین کارفرما مکلف است هر سال دو دست لباس کار در اختیار کارگران قرار دهد اما کارگران همچنان با لباس‌های کار سال ٩٠ مشغول کارند. به جز مطالبات معوقه یاد شده، کارگران نیروگاه دماوند در یک سال و نیم گذشته دستمزد ماهیانه خود را با تاخیر دریافت کرده‌اند. کارفرمای جدید در خصوص پرداخت مطالبات سال ٩٠ کارگران نیز بی‌توجه است. بعد از تجمع روز ١٨ آبان ماه، مسئولان سیاسی شهرستان تهران با رضایت کارفرما وعده دادند که هر ماه بخشی از معوقات مالی کارگران را پرداخت کنند این وعده عملی نشد و کارگران مجددا تصمیم به تجمع گرفتند. علاوه بر محقق نشدن وعده پرداخت مطالبات معوقه از سوی کارفرما و مسئولین استانداری، بین کارگران شایعه شده است که کارفرما قصد دارد در واکنش به اعتراضات، سایر مزایای قانونی را نیز قطع کند.

کارگران نی بر کشت و صنعت هفت تپه دوباره دست به اعتصاب زدند
٥ دی: کارگران نی بر شرکت کشت و صنعت هفت تپه، دومین بار در یک ماه اخیر با امتناع از برداشت نیشکر تولید شکر این شرکت را قطع کردند. کارگران نی بر در اعتراض به وضعیت کاری خود در این شرکت و محقق نشدن وعده مسوولان مربوط چند روزی است که از حضور در مزارع نیشکر خودداری می کنند. نی برها آذر ماه گذشته نیز دست به اعتراض زدند و ١٠ روز از حضور در مزارع خودداری کردند اما با وعده مدیر عامل و مسوولان شرکت برای حل مشکلات به کار بازگشتند. حاضر نشدن کارگران به مدت بیش از ١١ روز در محل کار به اخراج و بیکاری آنان منجر می شود لذا اعتراض کارگران به صورت مقطعی انجام می شود و تا تحقق خواسته های آنان ادامه خواهد یافت. کار نی بری از جمله مشاغل سخت و زیان آور است اما شرکت طبق توافقی که با بیمه کرده بیمه را به صورت شش ماه از سال پرداخت می کند با این حساب هر کارگر نی بر باید شصت سال کار کند تا مشمول بازنشستگی و استفاده از مزایای بیمه شود. افزایش دستمزد، پرداخت سنوات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از جمله خواسته های کارگران نی بر است. پنجاه و سومین دوره تولید شکر در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خوزستان از ٢٠ مهر امسال با آغاز برداشت محصول نیشکر از مزارع آغاز شد. کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است و نیم قرن از تاسیس آن می گذرد. ظرفیت تولید این کارخانه ١٠٠ هزار تن شکر در سال است اما به دلیل فرسودگی خط تولید، سالانه ٦٥ هزار تن شکر در آن تولید می شود.

اعتصاب کارگران شبکه آبیاری و زهکشی سد چمشیر
٥دی: اعتصاب کارگران شبکه آبیاری و زهکشی سد چمشیردر اعتراض به عدم پرداخت٥ ماه حقوقشان. مسئولان کارگاه قول داده‌اند ظرف ١٠ روز آینده دو حقوق معوقه را پرداخت کنند. سد چمشیر در حوزه گچساران و بر روی رودخانه زهره واقع است و شبکه آبیاری و زهکشی چمشیر در پایین دست سد و در پنج کیلومتری شهر زیدون و حوالی روستای حیدر کرار قرار دارد، این شبکه‌ها در واقع کار انتقال آب به اراضی استان بوشهر را انجام می‌دهند و برای حاصلخیز شدن زمین‌های شوره‌زار آن مناطق طراحی شده‌اند.

تجمع همزمان کارگران مخابرات راه دور و کارگران تهرانی در مقابل مجلس شورای اسلامی
٣دی: اتحادیه آزاد کارگران ایران: صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان شاهد دو تجمع کارگری بود. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران از ساعت ١٠ صبح امروز حدود دویست نفر از کارگران مخابرات روستائی در اعتراض به عدم واریز بیمه هایشان به سازمان تامین اجتماعی در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند. بنا بر اظهار کارگران تجمع کننده تا سال ١٣٨٩ و قبل از خصوصی سازی در مخابرات روستائی، مبلغ ٣٣ میلیارد و ششصد میلیون تومان از حق بیمه این کارگران توسط دولت به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و پس از خصوصی سازی نیز از سال ٨٩ به این سو بیمه های این کارگران که مبلغی معادل ٣٤ میلیارد تومان میشود توسط بخش خصوصی شرکت مخابرات به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و پیگیریها و اعتراضات تاکنونی آنان علیرغم وعده های مسئولین تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است. بنا بر این گزارش در ادامه این تجمع کارگری که همزمان با تجمع حدود ٥٠٠ نفر از کارگران تهرانی در اعتراض به غارت و چپاول سازمان تامین اجتماعی بود یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در میان کارگران تجمع کننده اظهار داشت: بیمه شما تا قبل از خصوصی سازی توسط مجلس پیگیری و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده اما بدلیل اشتباهی که صورت گرفته سازمان تامین اجتماعی این مبلغ را به عنوان بیمه های شما منظور نکرده است و لذا باید وکلای شما با در دست داشتن سند این واریز آنرا از سازمان تامین اجتماعی پیگیری کنند. وی در ادامه اظهارات خود نسبت به واریز بیمه این کارگران پس از خصوصی سازی نیز اظهار داشت: این مسئله را باید از طریق شرکت مخابرات دنبال کنید. در این تجمع، کارگران مخابرات روستائی طوماری را نیز تنظیم و آنرا تحویل مسئولین مجلس شورای اسلامی دادند و حدود ساعت ٣٠/١١ دقیقه با وعده مسئولین مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به خواستهایشان به تجمع خود پایان دادند. در همین حال ٥٠٠ کارگران تهرانی نیز که با در دست داشتن پلاکاردهائی مبنی بر اعتراض به غارت و چپاول سازمان تامین اجتماعی در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زده بودند پس از سخنرانی حسین دهدشتی، یکی از اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تأمین اجتماعی حدود ساعت ١١ به تجمع خود پایان دادند. حسین دهدشتی در این سخنرانی با اظهار این نکته که مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود عمل کرده است تلاش کرد وظیفه مجلس را در اینباره خاتمه یافته اعلام کند. لازم به یادآوری است این تجمع با شرکت سران خانه کارگر از نقاط مختلف بر پا شده بود اما تعدادی از فعالین مستقل کارگری و هماهنگ طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران نیز در آن شرکت داشتند و هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی بطور مرتب نظر کارگران را به اقدام اعتراضی و قضائی مستقلی جلب میکردند که با استقبال چشمگیری از سوی کارگران تجمع کننده مواجه شد.

تجمع در اعتراض بە عدم پرداخت حقوقشان
٦دی: کارگران شرکت ساختمان‌سازی “کوهدشت” شهر سقز، از آغاز سال جاری تاکنون هیچ گونە حقوق و مزایایی دریافت نکردەاند. شرکت کوهدشت کە دفتر آن در محلە “سیلو”ی شهر سقز واقع گردیده، حدود یک میلیارد تومان بە کارگران شاغل در این شرکت بدهکار بودە و طی ١٠ ماه گذشتە از پرداخت حقوق معوقه‌ی آنها امتناع کردەاست. ٤٠ تن از کارگران شرکت کوهدشت روز چهارشنبە چهارم دی‌ماه، بە علت عدم پرداخت حقوقشان در مقابل دفتر این شرکت تجمعی اعتراضی برپا کردند. شرکت مذبور تحت نظر سپاه پاسداران فعالیت می‌کند و بە کارگران گفتەاند کە اگر بە تجمع خود ادامە دهند، بە اتهام حمایت از “ضدانقلاب” از آنها شکایت بە عمل می‌آورند. شرکت پیمانکاری کوهدشت هم‌اکنون پروژە ساخت خانە‌های سازمانی “فاز ٢” شهر سقز را در دست دارد. هر موقع کارگران خواستار دریافت حقوق خود از مسئولین شرکت شدەاند، تنها ٣٠ تا ٤٠ هزار تومان بە آنها پرداخت کردەاند و این در حالی است کە بیشتر کارگران این شرکت متاهل و دارای فرزند هستند.

تجمع روزانه کارگران پلی اکریل همچنان ادامه دارد
٣دی: برقراری اجتماعات اعتراضی کارگران واحد تولیدی در زمان جابه‌جایی شیفت‌های کاری. در اعتراض به بی پاسخ ماندن مطالبات روزی دو نوبت در هنگان شروع و پایان کار در محوطه کارخانه تجمع می کنند. این تجمعات اعتراضی هر روز صبح و عصر و در زمان جابجایی شیفت کاری برگزار می‌شود، و به منظور کاهش تنش‌ها در هر نوبت کاری کارگران پلی اکریل هر روز هنگام ورود و خروج به مدت نیم ساعت در داخل محوطه کارخانه حاضر شده و خواسته‌های صنفی خود را مطرح می‌کنند. خواسته‌های کارگران از جمله در خواست توقف سیاست کوچک سازی کارخانه و جابجایی مدیریت ترتیب اثر داده نشده است. یادآوری می‌شود به دنبال تصمیم مدیرت کارخانه پلی اکریل اصفهان مبنی بر تفکیک بخش های مختلف این واحد تولیدی، کارگران از هشتم آبان ماه گذشته با برپایی اجتماعات اعتراضی در داخل محوطه کارخانه نسبت به این اقدام اعتراض کردند.
کمیسیون کارگری شورای تامین شهرستان مبارکه با ارسال نامه‌ای به «کریم فروزان» مدیرعامل شرکت پلی اکریل اصفهان تاکید کرده، SBU (سیاست کوچک سازی کارخانه) متوقف شده است. در بخش دیگری از نامه با تاکید بر تغییر نکردن ماهیت قرارداد پرسنل، در خصوص استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور به نظر قبلی کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی استناد شده است.
کمیسیون کارگری شورای تامین شهرستان مبارکه در ادامه نامه در خصوص مدت قرارداد کارگران مقرر کرده است از هرگونه کاهش مدت قرار داد خودداری و تا حد امکان، نسبت به افزایش مدت قرارداد‌ها اقدام شود. در پایان این نامه، ضمن تاکید بر پیگیری مدیریت در خصوص ارتقاء خدمات رفاهی از جمله رستوران شرکت پلی اکریل اصفهان، بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل به بعد از تشکیل شورای اسلامی کار موکول شده است. لازم به ذکر است بنا به گفته نماینده کارگران پلی اکریل اصفهان، در حالی که یک هفته از تاریخ ارسال این نامه می‌گذرد، هنوز نشانه‌ای دال بر توقف اجرای سیاست کوچک سازی در کارخانه به چشم نمی‌خورد اما کارگران تصمیم گرفته‌اند تا پایان هفته جاری به فرمانداری فرصت دهند و به همین منظور نیز، تجمعات شان را متوقف کرده‌اند.

گزارش اعتصاب در ایران خودرو
پس از راه افتادن بخش های مختلف کارخانه پس از رفع محدودیت های تجاری و تحریم ،وکارکردن کارگران به روال گذشته، کارگران بخش جنوبی ایران خودرو که بخش های مونتاژ و تولید در آن قسمت وجود دارد از یکماه پیش تصمیم گرفتند نسبت به فشار کاری و عدم هماهنگی بین کار و دستمزد اقدام به اعتراض بکنند.هرچند که کارگران بخش شمالی ایران خودرو هم از این امر استقبال کردند اما متاسفانه به دلیل دوری و نبود تماس های لازم در روز شنبه ٣٠ آذرکارگران بخشهای جنوبی ایران خودرو که مونتاژو تولید در آن قسمت قرار دارد با نخوردن غذا و نرفتن به رستوران اعتراض خود را به گوش مدیران ایران خودرو رساندند .با اینکه از طرف مدیران و سرپرستان به کارگران گفته می شد که این راه اعتراض نیست ولی کارگران با این اقدام هماهنگ اولین اعتراض خود را نسبت به سرعت خطوط تولید و کمی دستمزد ها اعلام کردند. سرعت زیاد خطوط تولید باعث فشارعصبی و پرخاشگری در کارگران می شود که نمونه چند هفته پیش در ایران خودرو و اقدام به خودکشی یکی از کارگران ایران خودرو از نمونه های آن است. به هرحال این اولین هشدار به مدیریت برای جبران دستمزد ها و کاهش سرعت خطوط مونتاژ بود. «سندیکای کارگران فلزکار ومکانیک ضمن حمایت از این اعتصاب و خواسته های کارگران امیدواراست که هماهنگی بین بخش های شمالی و جنوبی ایران خودرو به اتحاد کارگران ایران خودرو منجر شده و با اعتراضات هماهنگ به خواسته های خود برسند.» سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک ١/١٠/١٣٩٢

نا امنی محیط کار
کشته و زخمی شدن٤ کارگر
٦دی: ریزش ناگهانی سقف طبقات یک ساختمان در حال احداث در خیابان شمشیری، خیابان تفرش غربی، یک کارگر کشته و سه کارگر دیگرمجروح شدند. کارگران ساختمانی محل استراحت خود را در طبقه همكف یك ساختمان چهار طبقه در حال احداث ایجاد کرده بودند که ناگهان سقف طبقات بعلت سست بودن آنها فرو ریخت و ٤ کارگردر زیر آوار گرفتار شدند.

مرگ کارگر خدماتی شهرداری رشت
٦دی: از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون چهار رفتگر به علت تصادف در جاده ها کشته و یا زخمی شده اند و یک کارگر در ٦دی در فلکه گاز هنگام انجام کار تصادف کرد و هنگام ظهر در آی. سی. یو بیمارستان پورسینا جان باخت. كارگران خدمات شهری از حداقل حقوق قانونی و حتی ابتدایی ‌ترین وسایل ایمنی برخوردار نیستند.

جان باختن٢کارگردرانفجار گاز
٥دی: از جان باختن٢کارگردرانفجار گاز و آتش سوزی در یک کارگاه چوب بری در بروجرد.

آتش سوزی درکارگاه نجاری یک کارگر را به کام مرگ کشاند
٥دی: آتش سوزی درکارگاه نجاری در منطقه خیر آباد(ورامین) یک کارگر را به کام مرگ کشاند.

اجاق خوراک پزی کارگر را به کام مرگ کشاند
٤دی: بروز گاز گرفتگی در منزل دو کارگر، در خیابان رباط کریم، خیابان فرهودی زارع دوکارگررامصدوم وبکام مرگ کشاند.

اخراج و بیکارسازی
١١ ماه حقوق ندادند و ١٥٠ کارگر را اخراج کردند
کارخانه قند کامیاب توقف تولید و بیکاری ١٥٠ نفر از کارگران این کارخانه. پرداخت حقوق کارگران از ٤ تا ١١ ماه به تاخیر افتاده است. از مجموع ١٥٠ کارگر قند کامیاب، ٢٦ نفر کارگر رسمی هستند که با سابقه ١٩ سال کار، در صورت ادامه فعالیت این کارخانه می‌توانستند تا یک سال دیگر تحت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شوند اما در شرایط فعلی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

بیش از ٧ میلیون جویای كار
٨دی: گزارش ١٠٠ روزه وزارت كار:١ میلیون و ٢٠٠ هزارنفر در ٣ سال گذشته بیکار شده اند. آمار رسمی نشان می‌دهد كه متوسط سالانه افزایش شاغلان كشور طی سال‌های ١٣٨٤ تا ١٣٩١ تنها ٨١ هزارنفر بوده است. این در حالی است كه طی دوره پیش از این كه خبری از درآمدهای بالای نفت و گاز و هزینه كرد چنین بودجه‌هایی برای ایجاد شغل نبوده، این رقم ٦٧١ هزارنفر بوده است. طی سال‌های ١٣٨٦، ١٣٨٩ و ١٣٩٠ بیش از یك میلیون و ٢٠٠ هزار نفر از شمار شاغلان كاسته شده است. البته گذشته از وجود حدود ٢ میلیون و ٦٠٠ هزار بیكار در كشور(مطابق گزارش مركز آمار)، طی سال‌های آتی بازار كار با هجوم فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار كار مواجه خواهد شد. در واقع با توجه به رقم بی‌سابقه ٤.٥ میلیون افراد مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها، بیكاری پنهان جوانان تحصیل كرده، مهم‌ترین معضل “آتی ” اقتصاد ایران است.

بیکاری در «صنایع مهتاب»
کارگران «صنایع مهتاب» بدلیل تعطیلی موقت این کارخانه بیکار شدند. کارگران طی چهار ماه و نیم گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند. تولیدات این کارخانه ساخت انواع لامپ در استان خراسان رضوی است که امروزه دیگر توجیه اقتصادی ندارند و کارفرما برای تغییر ساختار و تولید لامپ‌های کم مصرف و ال‌ ای دی کارخانه را موقتا تعطیل کرده است. ٨٤ کارگر کارخانه صنایع مهتاب با ١٧ سال سابقه بیکار و بلاتکلیف‌اند.

اخراج جمعی از کارگران شرکت پیش تنیده
بنا به خبر ارسالی در تاریخ ١/١٠/٩٢ کارفرمایان شرکت پیش تنیده واقع در ٤ کیلومتری جاده ی سنندج به کامیاران تعداد ١٥ نفر از کارگرانش را به بهانه ی واهی کمبود بودجه و نبود فروش محصولات تولیدی از کار بیکار کرد. این کارگران دارای سوابق کاری بین ٣ تا ١٥ سال می‌باشند. کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق حدود ٢٠٠ کارگر
استخراج سنگ گرانیت معادن شاهکوه را تعداد زیادی از شرکت‌های پیمانکاری بر عهده دارند که عموما حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کنند. تعداد کارگران شاغل در هر کدام از این شرکت‌های پیمانکاری ٣٠ تا ٤٠ نفر هستند. مجموع کارگران پیمانی معدن شاهکوه حدود ٢٠٠ نفر هستند که به طور میانگین سه ماه حقوق نگرفته‌اند. علاوه بر تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق، بیمه این کارگران نیز با تاخیر به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شود. مدت قرارداد پیمانکاران معادن سنگ گرانیت شاهکوه با کارگران سه ماهه است و چون کارگران فاقد هرگونه تضمین شغلی هستند قدرت اعتراض به تأخیر حقوق‌شان را ندارند. در این معدن، بی‌توجهی به بهداشت کار و نادیده گرفتن عوامل فیزیکی و شیمیایی همانند گرد و غبار، گازهای معدن، صدای گوش‌خراش، روشنایی نامطلوب، درجه حرارت نامطلوب، حمل و جا به جایی دستی بارهای سنگین و… تاثیرات غیر قابل جبرانی بر سلامت کارگران معدن می‌گذارد.

دستمزدهای پرداخت نشده
تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران موکت پنگوئن- تعطیلی نخ پنگوئن
٤دی: تأخیر سه ماه در پرداخت حقوق بیش از ٥٠ کارگر شاغل در «موکت پنگوئن». دو واحد تولیدی تحت مسئولیت صنایع نساجی پنگوئن به نام‌های «موکت پنگوئن» و «نخ پنگوئن» در شهرک صنعتی رشت فعالیت داشتند که هر کدام به ترتیب در زمینه تولید موکت و تولید انواع کاموا و نخ فرش فعالیت می‌کردند. کارخانه «نخ پنگوئن» هم اکنون تعطیل شده. در واحد دیگر، «موکت پنگوئن» نیز علاوه بر سه ماه تعویق در پرداخت حقوق کارگران، تولید نیز به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

تأخیر ٤ ماهه در پرداخت حقوق ١٤٠ کارگر شرکت پیمانکاری «فخر و ظفر» آبفای آبادان
٤دی: تعویق ٤ ماه حقوق ١٤٠ کارگر شرکت پیمانکاری «فخر و ظفر» مجری پروژه‌های شرکت آبفای آبادان. شرکت پیمانکاری که در زمینه لوله گذاری انشعابات آب و رفع شکستگی لوله‌های شهر با شرکت آبفای آبادان همکاری دارد به بهانه دریافت نکردن صورت وضعیت‌های مالی از سوی شرکت آبفا به کارگران اعلام کرده است که توان پرداخت به موقع حقوق را ندارد.

٤ ماه حقوق معوقه ی کارگران شرکت جهاد نصر
٥دی: کارگران شرکت جهاد نصر مدت ٤ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌‌اند. این کارگران بعداز چندین بار مراجعه به دفتر شرکت برای پیگیری حقوقشان با وعده وعیدهای کارفرما روبرو می‌شوند و به دلیل عدم وجود تشکل و نداشتن امنیت شغلی تاکنون نتوانسته‌اند حقوق های معوقه خود را دریافت نمایند. لازم به ذکر است که شرکت جهاد نصر در اواخر سال گذشته ١١٠ نفر از کارگرانش به صورت دسته جمعی و بدون ارائه نامه رسمی اخراج کرده بود. کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

تأخیر ٣ ماهه در پرداخت حقوق کارگران سه شرکت پیمانکاری پالایشگاه آبادان
٧دی: تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق و بیمه کارگران سه شرکت پیمانکاری مستقر در بندر صادراتی ماهشهر. سه شرکت پیمانکاری «میخک قشم»، «عدالت کار» و «به‌ساخت» که تحت مسئولیت پالایشگاه آبادان در بندر صادراتی ماهشهر فعالیت دارند، به طور میانگین سه ماه است که پرداخت حقوق کارگران خود را به تاخیر انداخته‌اند. در هر کدام از این شرکت‌ها بیش از ٣٠ کارگر پیمانی کار می‌کنند.شرکت «میخک قشم» در زمینه خدمات نظافتی و «عدالت کار» و «به‌ساخت» نیز در زمینه تعمیرات مخازن و ابزار دقیق در بندر صادراتی ماهشهر. علاوه بر سه ماه تعویق حقوق و بیمه، پیمانکاران لباس کار و کلاه ایمنی کارگران را در موعد مقرر تأمین نمی‌کنند. تاخیر در پرداخت حق بیمه این کارگرانی که در شرایط سخت آب و هوایی کار می‌کنند باعث شده، تامین اجتماعی در تمدید دفترچه‌های درمانی آنان کوتاهی کرده و هم اکنون این کارگران برای مداوای بیماریهای خود از جمله بیماریهای شغلی، دچار هزینه و مشکلات مالی فراوانی می‌شوند.

٣ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند
٥دی: تعویق ٣ ماهه حقوق ١٨٠ کارگر کارخانه آلومتک تولید کننده کابل‌ برق. کارگران از مهر ماه سال جاری هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند و با توجه به کاهش تولید در کارخانه طی یک سال و نیم گذشته، بیش از ١٥٠ کارگر با میانگین سوابق ١٨ سال کار، سال ٩١ در دو مرحله بیکار شدندو اکنون تعداد کارگران آلومتک به ١٨٠ نفر رسیده‌ است که از این تعداد تنها ٧ کارگر قدیمی قرارداد دائمی دارند و مابقی با قرارداد موقت مشغول کار هستند. این ١٨٠ کارگر هر روز صبح بدون آنکه کاری برای انجام دادن در کارخانه وجود داشته باشد در محل کار خود حاضر می‌شوند. بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت بیمه است که کارفرما به صورت مداوم آن را به تامین اجتماعی واریز نکرده است. با فاصله‌ای که در سوابق بیمه‌ای کارگران بوجود آمده است امکان بازنشستگی زود هنگام برای کارگران فراهم نیست. معوقات بیمه‌ای کارخانه آلومتک به تامین اجتماعی بیش از ٦٠٠ میلیون تومان است و با وجود اینکه کارفرما ماهانه از حقوق کارگران مبلغی را به عنوان سهم کارگر (٧ درصد از حقوق) کسر کرده است اما با کوتاهی در پرداخت بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی کارگران را دچار مشکلات بیمه‌ای کرده است.

سه سال بی حقوق با انتظار نافرجام
٥دی: کارکنان یک موسسه علمی کاربردی که در شهرک صنعتی ساوه مستقر است به علت حدود سه سال عدم پرداخت حقوق ، کارکنانش را از دست داده و حالت تعطیل به خود گرفته است . در سه سال گذشته هیچ گونه حقوقی به کارکنان پرداخت نشده است. بیشتر کارکنان این مرکز که حدود ٢٠ نفر بودند به دلیل دریافت نکردن حقوق از ادامه همکاری با این موسسه منصرف شدند و تنها چهار نفر در این مجموعه فعالیت دارند. موسسه علمی و کاربردی یدک رسان کاوه سال ٨٣ در شهر صنعتی ساوه فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون حدود ٢٥٠ دانشجو دارد.

تاخیردرپرداخت حقوق کارگران معادن کوهبنان واحتمال اخراج کارگران!
٨دی: رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کوهبنان: حقوق‌های معوق به ویژه در معادن بخش خصوصی از جمله مشکلات کارگری است که با پرداخت‌های دیرهنگام شرکت زغال سنگ پرداخت حقوق کارگران با تعویق صورت می‌گیرد. در بخش دولتی بیش از ٣ هزار کارگر و در بخش خصوصی حدود ٢ هزار کارگرمشغول کارهستند . حقوق‌های معوق به ویژه در معادن بخش خصوصی از جمله مشکلات کارگری است که با پرداخت‌های دیرهنگام شرکت زغال سنگ حقوق کارگران با تعویق صورت می‌گیرد.

كارگران
مزد عادلانه تورم‌زا نیست
یکی از هماهنگ‌ کنندگان طومار اعتراضی کارگران به دستمزد، مدعیان تورم‌زا بودن افزایش واقعی دستمزد‌ها را به مناظره دعوت کرد. پروین محمدی با اعلام اینکه ادعای تورم‌زا بودن افزایش واقعی دستمزد کارگران صحت و مبنای واقعی ندارد، گفت: در تمامی سالهای گذشته این ادعا با هدف راضی نگهداشتن کارگران به دریافت دستمزدهای زیر خط فقر مطرح شده است. وی بابیان اینکه از نظر اقتصادی افزایش دستمزد زمانی تورم‌زا خواهد بود که درآمد مزدبیگران از هزینه‌های آن‌ها پیشی بگیرد، گفت: سالهاست که در شورای عالی کار به واسطه چنین استدلال‌هایی دستمزد‌ها از هزینه‌های واقعی زندگی عقب مانده‌اند و درنتیجه کارگران ایران هیچگاه بیش و حتی برابر خرج خانواده‌های‌شان مزد نگرفته‌اند تا ایجاد تورم کند. این فعال کارگری با یادآوری اینکه مخالفان واقعی شدن دستمزد‌ها همواره تعیدل نیروی انسانی و بحران‌های کارگری را از عوارض افزایش مزد اعلام کرده‌اند، افزود: این ادعای کاذب در حالی همچنان مطرح می‌شود که نوسانات اقتصادی اخیر که یاعث بیکاری هزاران کارگر شد نشان داد که اخراج کارگران هیچ ارتباطی با افزایش مزد ندارد. این فعال کارگری با یادآوری اینکه در سال گذشته نیز به دلیل چنین استلال‌های نادرستی دستمزد کارگران کمتر از نرخ رسمی تورم افزایش یافته بود، افزود: با توجه به اینکه مسئولان ارشد دولتی خود از تورم ٤٥ درصدی در جامعه خبر می‌دهند، انتظار کارگران برای سال ٩٣ افزایش واقعی دستمزد متناسب با نرخ تورم است. محمدی در پایان افزود: به همین دلیل از تمامی مدعیان تورم زا بودن افزایش دستمزد کارگران دعوت می‌کنیم تا برای اثبات صحت‌ ادعاهای خود در مناظره‌ای با کارگران شرکت‌ کنند. منبع:ایلنا-٣دی

اهمیت اولین اعتصاب سازماندهی شده زمستان ١٣٨٤ سندیكائ رانندگان و كارگران شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بعد از سه دهه
هنوز ساعاتی از چهارم دی ماه ١٣٨٤ نگذشته بود، ساعت ٣٠/٢ بامداد بود كه تعدادی از اعضای هیئت مدیره سندیكا و فعالین سندیكائی در منزل یكی از همكاران در جنوب شهر دور هم جمع شده بودند، تا تداركات اولین اعتصاب رانندگان و كارگران شركت واحد را سازماندهی كنند . دو روز بود كه من و دوستان باقی مانده از هیئت مدیره و اعضای فعال سندیكا كه هنوز دستگیر نشده بودیم بطور مخفی اعلامیه های سندیكا را با تیتر اعتصاب ، در مناطق و ترمینال های شهر تهران پخش می كردیم این اعتصاب سازماندهی شده و تشكیلاتی از چند نظر برای ما مهم بود ،هم اینكه اولین اعتراض و اعتصاب كارگری به این گستردگی بود و هم به جهت خواسته هایش كه مهمترین ان ١- برسمیت شناختن سندیكا ها و تشكل های مستقل كارگری ٢-برسمیت شناختن حق اعتصاب و اعتراض ٣- ازادی اعضای دستگیر شده سندیكا ،توسط مامورین وزارت اطلاعات٤- رسیدگی به شرایط بد معیشتی رانندگان و كارگران شركت واحد و ….. به همین دلایل برای حاكمیت هم بسیار مهم بود كه مانع از شكل گیری این اعتصاب بشوند، زیرا در سه دهه گذشته این اولین اعتصاب سازماندهی شده در تشكلی مستقل از دولت و حاكمیت در جامعه كارگری محسوب می شد و عوامل اطلاعاتی و امنیتی از تمام امكانات خود برای سركوب این اعتصاب بهره گرفتند و نگران بودند كه با توجه به شرایط بد زندگی كارگران ، پیروزی رانندگان و كارگران سند یكای شركت واحد می تواند تاثیر گذار در دیگر بخش های جامعه كارگری شود . خوشبختانه چون فاصله اعلام اعتصاب و انجام ان دو روز بیشتر نبود به همین دلیل اعتصاب قبل از اینكه مورد سركوب كامل واقع شود، شكل گرفت ، طبق دیده ها و شنیده های مردم و رانندگان شركت واحد، سیل برزگی از مردم در خیابان ها سرگردان بودند و هیچ امكانات جهت رفت و امد نبود و مرتب اعضای فعال و بعضی از اعضای هیئت مدیره سندیكا كه تا تحقق خواسته ها و مطالبات رانندگان و كارگران نباید اعتصاب را پایان می داند از سوی سردار طلائی و دیگر عوامل اطلاعاتی مورد تهدید قرار می گرفتند و به انها می گفتند اگر مردم شورش كنند و بانك ها و مراكز دولتی را به اتش بكشند همه شما را اعدام می كنیم، انقدر فشارها و تهدید ها و سركوب ها زیاد بود كه اعضای سندیكا تصمیم گرفتند كه با جمعی از رانندگان اعتصابی به منطقه شش واقع در جنت اباد بروند و بخش دیگری از رانندگان هم بخاطر اینكه فشارهای امنیتی كمتر شود به جابجائی مردم در سطح شهرپرداختند، هر چند كه من و دیگر اعضای هیئت مدیره كه قبلا دستگیر نشده بودیم و سازماندهی اعتصاب را در منطقه یك و دو كه از مهمترین مناطق اتوبوسرانی بشمار می امد بعهده داشیم در بین راه ساعت ٣٠/٤بامداد روز چهارم دی ماه به قصد رفتن به مناطق اتوبوسرانی ،توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شدیم و مستقیم به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شدیم ، اما این بازداشت نمایندگان اعتصابیون نتوانست جلوی اعتصاب رانندگان را بگیرد و تا عصر بخش بزرگی از رانندگان حاضر به كار كردن نشدند و به جمع متحصنین در جنت اباد پیوستند كه این جمعیت در منطقه ٦ مرتب در حال افزایش بود و مامورین یگان ویژه بطور كامل منطقه را در محاصره خود داشتند و منتظر دستور مافوق بودند ، كه بعد ها گفتند اگر تجمع را پایان نمی دادید با سركوب شدید مواجه می شدید ، در حالی كه باران شدید می بارید، رانندگان به تحصن خود ادامه می دادند و خواستار رسیدگی به خواسته هایشان بودند ، عوامل اطلاعاتی كه دیند رانندگان با فشار و تهدید حاضر به عقب نشینی نیستند از قالیباف به عنوان شهردار تام اختیار استفاده كردند و ساعت ده شب قالیباف را راهی جمع اعتصابیون كردند و قالیباف در جمع رانندگان گفت كه من با اختیار تام امده ام و به مشكلات شما شخصا رسیدگی می كنم و قول ازادی همه اعضای زندانی سندیكای شركت واحد را داد ، از طرفی هم تعداد یگان های ضد شورش را افزایش دادند در ان زمان ابراهیم مددی نایب رئیس سندیكا و چند تن از اعضای سندیكا كه با فشار اعتصابیون از زندان ازاد شده بودند به جمع رانندگان پیوستند ومددی نگران درگیری بین كارگران و ضد شورش بود و می خواست كه با كمترین هزینه كارگران به خواسته هایشان برسند هر چند كه تعدادی از رانندگان می خواستند تا اخر بایستند اما با مشورت دیگر اعضای حاضر در بین رانندگان به این نتیجه رسیدند كه به تحصن و اعتصاب پایان دهند و مهلتی برای تحقق مطالبات به قالیباف بدهند هر چند در اطلاعیه سندیكا قرار بود یا وزیر كار و یا رئیس جمهور باید می امد و توضیح به كارگران می داد اما رانندگان به قالیباف اكتفا كردند و تهدید كردند اگر به خواست هایشان در كوتاه مدت رسیدگی نشوند اعتصاب دوم شكل خواهد گرفت . بعد از ده روز من و دیگر اعضای زندانی سندیكا از بند ٢٠٩ ازاد شدیم اما بی توجهی به مطالبات رانندگان و كارگران باعث شكل گیری اعتصاب دوم سندیكای كارگران در ٨ بهمن ١٣٨٤ شد . این اعتراضا ت سندیكای شركت تا به امروز همچنان اد امه دارد و فشار های بازدارنده عوامل امنیتی برای ایجاد تشكیل تشكل های مستقل كارگری ادامه دارد و امروز تشكل های دیگری همچون نیشكر هفت تپه و اتحادیه ازاد كارگران و …. به جمع تشكل خواهان مستقل كارگری پیوستند به امید ازادی تمامی زندانیان كارگری در بند كه بخاطر حق تشكل خواهی مستقل كارگری در زندان هستند. و یاد تمام دوستان و كارگرانی كه تا به امروز ما را یاری داده اند گرامی باد. داوود رضوی از فعالین سندیكائی شر كت واحد٤/١٠/٩٢

برگزاری جلسه ی دادگاهی افشین ندیمی و مهرداد صبوری
٤دی: طبق گزارش رسیده، روز چهارشنبه ٤/١٠/٩٢ افشین ندیمی و مهرداد صبوری دو تن از اعضای بازداشتی کمیته هماهنگی که مدت ٥٠ روز است را در بازداشت اداره ی اطلاعات شهرهای کامیاران و سنندج به سر می برند، در شعبه ی یکم دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج به ریاست قاضی بابایی به صورت فرمایشی و بدون سپری کردن جلسه ی بازپرسی، و در غیاب وکلای مدافعشان دادگاهی و محکوم گردیدند. قاضی مربوطه با استناد به اتهامات وارده ی اداره ی اطلاعات و دفاع متهمان از حقانیتِ فعالیت و عضویتشان در کمیته هماهنگی، آنان را به اتهام تبلیغ علیه نظام، با عضویت در کمیته ی هماهنگی مجرم دانسته، و با صدور احکامی نا عادلانه آنان را روانه ی زندان مرکزی شهر سنندج نمود. قاضی بابایی با نقض صریح قوانین مربوط به آزادی فعالیت تشکل های صنفی، افشین ندیمی را به جرم عضویت در کمیته هماهنگی به پنج سال، و تبلیغ علیه نظام به یک سال، و مجموعاً شش سال حبس تعزیری محکوم؛ و مهرداد صبوری را به جرم عضویت در کمیته هماهنگی به چهار ماه، و تبلیغ علیه نظام به چهار ماه دیگر، و مجموعاً هشت ماه حبس تعزیری محکوم نمود؛ که این موضوع بار دیگر، سندیت این ادعا را به اثبات می رساند که احکام صادره در دادگاه های ایران عمدتاً متأثر از سلایق اشخاص ذی نفوذ می باشد، و قوانین قضایی فاقد اعتبار لازم بوده و تنها در کتاب ها و رساله های فرمایشی نمود عینی خواهند یافت. کمیته هماهنگی ضمن پشتیبانی مجدد از مواضع افشین ندیمی و مهرداد صبوری و دیگر فعالین کارگری دربند، خواهان پایان بخشیدن به هر سطحی از فشار به تشکل ها و فعالین کارگری و کارگران پیشرو بوده، و آزادی بدون قید و شرط تمامی این عزیزان را در اسرع وقت خواستار می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل¬های کارگری ٤/١٠/٩٢

افشین ندیمی و مهرداد صبوری را آزاد کنید!
٧دی: روز چهارشنبه ٤/١٠/٩٢ افشین ندیمی و مهرداد صبوری از فعالین کارگری و عضو “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به زندان محکوم شدند. در این دادگاه فرمایشی که بدون سپری شدن جلسه بازپرسی و در غیاب وکلای مدافع برگزار شد، قاضی دادگاه، افشین ندیمی را به جرم عضویت در کمیته هماهنگی به پنج سال، و تبلیغ علیه نظام به یک سال، و در مجموع به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد. همزمان این دادگاه، مهرداد صبوری را به جرم عضویت در کمیته هماهنگی به چهار ماه، و تبلیغ علیه نظام به چهار ماه دیگر، و در مجموع به هشت ماه حبس تعزیری محکوم نمود. هر دو فعال کارگری برای سپری کردن دوران محکومیت به زندان سنندج فرستاده شدند. افشین ندیمی و مهرداد صبوری کارگر ساختمانی هستند و برای کار به کردستان عراق رفته بودند. آنها در هنگام بازگشت به خاک ایران به تاریخ ١٧ آبان ١٣٩٢ توسط نیروی های اطلاعاتی ربوده شدند که بعد ها مشخص شد در اداره اطلاعات شهرستان کامیاران در باز داشت بسر می برند. این دو فعال کارگری به مدت ٥١ روز تا تشکیل دادگاه در بازداشت قرار داشتند. نیروهای اطلاعاتی علت بازداشت این دو فعال کارگری را عضویت در کمیته هماهنگی و انجام مصاحبه اعلام کرده بودند. هر دو فعال کارگری هنگام بازداشت و در دادگاه از عضویت خود در کمیته هماهنگی دفاع کردند و آن را جزو حقوق اولیه خود دانستند. افشین ندیمی پیش از این نیز در تابستان سال ١٣٨٨ توسط نیروهای سرکوب گر رژیم به دلیل فعالیت های کارگری دستگیر و سپس توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق نوشتن مقاله به ٤ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. عضویت در تشکلات کارگری، مصاحبه، نوشتن مقاله و دیگر فعالیتهای متنوع اجتماعی و سیاسی علیه مناسبات ظالمانه نظام سرمایه داری از ابتدایی ترین حقوق کارگرن و مردم محروم جامعه است. رژیم ضد کارگری و سرکوب گر جمهوری اسلامی با بر گزاری چنین دادگاه های فرمایشی و به زندان فرستادن فعالین کارگری می کوشد که صدای کارگران ایران را خاموش کند. این صدا اما خاموش شدنی نیست. فعالین کارگری حتی در زندان ها و شکنجه گاههای جمهوری اسلامی نیز خاموش نبوده اند و شجاعانه و با تحمل همه خطرات با صدور اطلاعیه و بیانیه به مناسبت های مختلف همچنان از حقوق و منافع طبقه خود دفاع کرده اند. اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران صدور حکم زندان توسط دادگاه انقلاب اسلامی سنندج علیه افشین ندیمی و مهرداد صبوری را به شدت محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط این فعالین کارگری می باشد. ما از همه تشکل های بین المللی کارگری، احزاب و سازمان های مترقی و نهاد های مدافع حقوق انسان می خواهیم که به سرکوب، دستگیری و زندانی کردن کارگران توسط رژیم اسلامی اعتراض کنند. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط کلیه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در ایران هستیم. اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

گزارش
معرفی ٩ کارگر معترض به دستگاه قضایی
٣دی: تعدادی از کارگران کارخانه‌های سیمان استهبان و فراپاکس شیراز به دلیل پیگیری‌خواسته‌های صنفی اخراج و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. براساس این گزارش،تعداد ٩ نفر از کارگران دو کارخانه‌ سیمان استهبان و فراپاکس واقع در شیراز به دلیل پیگیری‌خواسته‌های کارگری، اخراج و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. در حال حاضر پنج نفر از کارگران کارخانه سیمان استهبان به دلیل پیگیری خواسته‌های خود اخراج و با شکایت کارفرما تحت پیگیرد مراجع قضایی قرار گرفته‌اند. درکارخانه فراپاکس پس ازتجمع اعتراضی کارگران، تعداد ٥ نفر از کارگران برای مذاکره با مدیریت انتخاب شدند که در ‌‌‌نهایت همه آن‌ها توسط کارفرما اخراج و در مراجع قضایی تحت تعقیب قرار گرفتند.

اداره کار و رفاه و تامین اجتماعی تاکنون سری به این واحد تولیدی نزده است
٧دی: شرکت تولیدی پرستوی بهاران دیواندره نام تجاری (ئاژال) واقع در ٧ کیلو متری مسیر دیواندره به سقز که مشغول به کار می باشد بعد از گذشت ٤ ماه هنوز با کارگران خود قراردادی بر اساس قانون کار عقد نکرده و هیچ کدام از آنها مشمول قانون کار و مزایای بیمه نشده اند. در این شرکت تعداد ١٦ نفر کارگر مشغول به کار هستند که بعد از گذشت ٤ ماه هنوز با آنها قراردادی بر اساس قانون کار بسته نشده است و هیچ کدام از آنها مشمول قانون کار و مزایای بیمه نشده اند. در طول این مدت هم مدیر کارخانه گاها با پرخاشگری و دل به خواهی آنها را بدون مزد و حق الزحمه ای بعد از ١٠ روز یا یک ماه از کار اخراج می کند. این کارگران از ساعت ٧ صبح تا ساعت ١٨ به مدت ١١ ساعت بدون در نظر گرفتن اضافه کار یا پاداشی و با هزینه نهار که خود کارگران آن را تامین می کنند مشغول به کار هستند. با وجود این اتفاقات در شهر کوچکی مثل دیواندره که خدا رحم کرده است بیش از این کارخانه ای در آن وجود ندارد اداره کار و رفاه و تامین اجتماعی تاکنون سری به این واحد تولیدی نزده است و جویای محیط کاری آن نیز نبوده و تازه با حضور خبرنگار ما از این موضوع آگاهی پیدا کرده است.

اخبار بین المللی
مصر – محکومیت سهفعال سکولار
سه فعال سیاسی سکولار، روز یکشنبه ٢٢ دسامبر (١ دی( در دادگاهی در قاهره به اتهام برگزاری تظاهرات غیرقانونی و حمله به نیروی انتظامی به سه سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. احمد ماهر، احمد دومه و محمد عادل در انقلاب مصر علیه حسنی مبارک نقش برجسته ای داشتند. اسمه محفوظ، وبلاگ نویس و فعال سیاسی در بیرون محوطه دادگاه به خبرنگاران گفت: ” مقامات سعی می کنند به ما بگویند که هیچ آزادی و انسانیتی وجود ندارد. آنها می خواهند ما اصول انقلاب ٢٥ ژانویه سال ٢٠١١ را از یاد ببریم. ولی ما همان مبانی را ادامه می دهیم. ” تظاهرات خیابانی فعالان مصری، در اعتراض به قوانین محدود کننده از طرف دولت موقت در ماه نوامبر منجر به دستگیری دهها نفر شد. به نظر می رسد اختناقی که با فشار نظامیان بر نیروهای اسلامی شروع شد اکنون به فعالان سکولار گسترش یافته است.

ترکیه – هزاران نفر در استانبول دست به تظاهرات زدند
بدنبال تحقیقات فساد مالی که دستگیری ها و اخراج افسران ارشد پلیس ترکیه را در پی داشت، هزاران نفر روز یکشنبه ٢٢ دسامبر (١ دی( در استانبول علیه فساد مالی و علیه سیاستهای دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، تظاهرات کردند. در این تظاهرات بین آنان و پلیس استانبول درگیریهایی نیز روی داد.

بلژیک – تجمع اعتراضی پناهندگان افغان
به گزارش یورو نیوز صدها پناهجوی افغانروز سه شنبه ٢٤ دسامبر (٣ دی) با برپایی یک تجمع اعتراضی در شهر مونس بلژیک خواستار دیدار با الیو دی روپو، نخست وزیر این کشور شدند. خواست این معترضان این است که به آن ها ضمانت داده شود که از بلژیک اخراج نخواهند شد. آن ها می گویند تا نخست وزیر را نبینند به این تجمع پایان نمی دهند.

آلمان – اعتراض و مختل شدن مراسم عشای ربّانی در کلیسای کلن
یک فعال گروه فمن مراسم عشای ربانی که به مناسبت عید میلاد مسیح در کلیسای جامع شهر کلن در آلمان برگزار شده بود را تحت تاثیر اعتراض خود به مقامات واتیکان قرار داد. بنا به گزارش مرکز مطبوعاتی جنبش فمن، یک فعال این گروه در حضور هزاران نفر مردمی که در این مراسم حضور داشتند، از محراب کلیسا بالا رفت تا اعتراض خود را به سیاست واتیکان در مورد جرم دانستن سقط جنین اعلام کند. او بر بدن خود نوشته بود: من خدا هستم! جنبش فمن که فعالان آن حضور با سینه های برهنه و نقاشی شده را به نماد اعتراضی خود تبدیل کرده اند، اعلام داشته اند که از سالمندان واتیکان و دستیاران متعصب آنها می خواهند تا به خیال پردازی های قرون وسطایی خود پایان دهند و عقاید تعصب آمیز خود را با دنیای مدرن و حقوق بشر وفق دهند.

ترکیه – ادامه اعتراضات با وجود تغییر ١٠ وزیر کابینه
پس از استعفای سه وزیر دولت اردوغان در یک روز و تصمیم وی به تغییر تعدادی از اعضای کابینه، بسیاری از صاحبنظران این اقدام را ناشی از تلاش وی برای بازگرداندن آرامش به کشور و دولت دانستند. اما معرفی ١٠ وزیر جدید برای وزارتخانه های ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور مانعی برای کاهش اعتراضات مردمی علیه دولت نبود. همزمان با تحقیقات قضایی درباره فساد مالی در دولت، اعتراض های خیابانی نیز افزایش یافته است. معترضانی که طی ماههای اخیر بارها علیه اردوغان و سیاستهایش در خیابان ها اعتراض کردند، چهارشنبه شب ٢٥ دسامبر (٤ دی( نیز باردیگر به خیابان های شهر استانبول بازگشتند و خواستار کناره گیری نخست وزیر از قدرت شدند.

پاکستان – اعتراض به افزایش قیمتها و تورم در شهر لاهور
مردم پاکستان در اعتراض به افزایش قیمت ها و تورم در لاهور دومین شهر بزرگ این کشور دست به تظاهرات زدند. نمانیدگانی از بخشهای مختلف کشور روز یکشنبه٢٢ دسامبر ( ا دی ) برای شرکت در تظاهراتی که حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI )سازماندهی کرده بود، درلاهور، مرکز ایالت پنجاب، تجمع کردند. تظاهرکنندگان میگویند افزایش قیمتها و تورم، امرار معاش را برای شهروندان سخت کرده است. یکی از معترضان میگوید : ” احتمالا ٨٠ درصد مردم کشور برای امرار معاش خود در تقلا هستند. ما به نمایندگی از ملت خود در اینجا هستیم. ما در مقابل این افزایش بی رویه قیمت ایستادگی می کنیم. ” عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان در ٢٠ دسامبر، مردم را به اعتراض علیه آنچه که وی از آن به عنوان بیتوجهی دولت در رسیدگی به مسایل داخلی کشور نام برد، فراخواند. عمران خان گفت، تصمیمات نادرست دولت فدرال مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. عمران خان همچنین گفت که دولت واحد پولی کشور را بی ارزش کرده است. رهبران تحریک انصاف پاکستان همچنین دولت را به تلاش برای بهبود استانداردهای زندگی مردم فراخواند. حزب تحریک انصاف پاکستان همچنین وعده داده است تا اعتراضات بیشتری را برگزار کند.

یونان – توزیع غذا در بین نیازمندان
به گزارش یورو نیوز همزمان با بحران اقتصادی و افزایش فقر و بیکاری در یونان، گروهی از سازمان ها و انجمن های خصوصی با همکاری کلیساها اقدام به توزیع مواد غذایی و مایحتاج اولیه در بین افراد نیازمند کرده اند. بیش از پنج هزار نفر در یونان هر روز در مکان های توزیع غذا در صف می ایستند تا غذا و مایحتاج اولیه مورد نیاز خود را دریافت کنند. بر اساس آخرین گزارش های رسمی، ٤ میلیون نفر معادل ٣٤ درصد از جمعیت یونان در زیر خط فقر زندگی می کنند، این درحالیست که این رقم در کل اروپا ٢٤ درصد است. گروهی از این افراد که امروز در گروه نیازمندان قرار دارند، مردم عادی هستند که در پی بحران اقتصادی طی دو سال گذشته، شغل خود را از دست داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *