جنگ غزه: مفهوم قطع جنگ و صلح- حسن صالحی

Hasan salehi

انترناسیونال: نظر شما راجع خواست قطع فوری جنگ میان حماس و اسرائیل چیست و انجام این کار در شرایط فعلی تا چه حد عملی است؟ آیا خواست قطع جنگ و آتش‌بس به معنای درخواست صلح میان دو نیروی متخاصم است؟

حسن صالحی: حزب کمونیست کارگری ایران طبعاً خواستار قطع فوری جنگ بی‌رحمانه میان دولت اسرائیل و حماس است و ما می‌خواهیم برای جلوگیری از کشتار مردم غیرنظامی که اکنون به طورفاجعه‌آمیزی در مقابل ما جریان دارد آتش‌بس فوری برقرار شود. حمله نیروهای تروریستی حماس و کشتار صدها نفر از مردم غیرنظامی در اسرائیل در ۷ اکتبر جنایتی هولناک بود که سرشت جانیان اسلامی و همین‌طور بی ربطی دوباره آنها با منافع واقعی مردم فلسطین را به نمایش می‌گذاشت. حماس به‌عنوان یکی از نیروهای اسلام سیاسی در منطقه پس از برقراری روابط دولت اسرائیل با چند کشور عربی موقعیت خود را تضعیف یافته دید. به نظر من عملیات وحشیانه حماس علیه مردم اسرائیل واکنشی بود که این جریان برای جلوگیری از روند نزدیکی دولت اسرائیل با دول عربی انجام داد و از این طریق می‌خواست قدرت خود را در معادلات منطقه‌ای به رخ بکشد. ابزار اینها همیشه برای قدرت‌نمایی تروریسم و سلاخی آدم‌هایبی‌گناه و غیرنظامیان بوده است و از حماسهمچون جمهوری اسلامی انتظاری جز این نمی‌رود. در سوی دیگر این جنگ ضدانسانیراست‌ترین نیروها در اسرائیل قرار دارند که قدرت دولتی را در اختیار گرفته‌اند و بهستم و ظلم دیرینه بر مردم فلسطین ابعاد بی‌سابقه‌ایبخشیده‌اند. این جریانات نژادپرست و فاشیست در اسرائیل که متأسفانه حمایت دول غربی را دارند حمله جنایت‌کارانه هفتم اکتبر حماس را یک “نعمت الهی” برای خود قلمداد کردند تا ماشین نسل‌کشی و جنایت خود را علیه مردم غیرنظامی غزه بکار گیرند. آنچه که ما شاهد آن هستیم علی‌رغم تبلیغاتی جنگی دولت نژادپرست اسرائیل نه نبرد بر سر دفاع از “تمدن” در برابر “تحجر و تروریسم اسلامی” بلکه یک نسل‌کشی از فلسطینیان است که در زندانی به اسم غزه گرفتار آمده‌اند. غزه با محاصره ارتش اسرائیل و قطع آب و برق و گاز و عدم دسترسی به دارو و درمان به قتلگاه مردم تبدیل شده است. حتی امدادگران سازمان ملل از این سبعیت ارتش اسرائیل در امان نبوده‌اند و تاکنون دستکم ۵۷ نفر آنها در جریان حملات ارتش اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.هدف اسرائیل در این جنایت افسارگسیخته علیه مردم غزه مبارزه با حماس و یا متلاشی کردن حماس نیست. اینها فقط بهانه است. دولت اسرائیل با این وحشیگری و قساوت و با ایجاد رعب و وحشت می‌خواهد مردم فلسطین را حتی از اندیشیدن به یک دولت مستقل فلسطینی دور کند و به اشغال خود و سلب حقوق پایه‌ای مردم فلسطین ادامه دهد.

بنابراین، این جنگهم به دلیل محتوای ضدانسانی آن و هم به دلیل تلفات فجیع انسانی‌اش باید هر چه زودتر خاتمه یابد. قربانیان این جنگ مردم در فلسطین و اسرائیل هستند که به گوشت دم توپ منافع ضدانسانی دو طرف متخاصم این جنگ تبدیل شده‌اند. نه نتانیاهو نماینده واقعی مردم اسرائیل است و نه حماس نماینده مردم فلسطین. اینها خود بخشی از صورت‌مسئله دیرینه فلسطین هستند که برای حل این منازعه باید از سر راه برداشته شوند.

می‌پرسید که چقدر امکان تحقق قطع فوری جنگ و برقراری آتش‌بسامکان‌پذیر است. متأسفانه در شرایط کنونی این احتمال کمتر است چرا که دولت‌های غربی مدافععملیات جنگی دولت اسرائیل هستند و خود را در آن شریک می‌دانند.اما امید ما به مردم و بشریت مترقی جهان است که این روزها صدایش برای قطع جنگ و آتش‌بس فوری قوی‌تر شنیده می‌شود. همین‌طور در میان مردم منتسب به یهود چه در خود اسرائیل و چه در خارج از مرزهای این کشور صدای اعتراض علیه جنگ‌افروزی دولت و ارتش اسرائیل بلند است. اما این بدان معناست که ما خواهان صلح هستیم؟ طبعاً اگر صلحی که متضمن حقوق مسلم مردم فلسطین و تشکیل یک دولت متساوی‌الحقوق فلسطینی باشد ما از آن حمایت می‌کنیم. ولی متأسفانه برقراری چنین صلح عادلانه‌ایدر حال حاضر در دسترس نیست. برخی شعار صلح را شاید بجای پایان جنگ بکار می‌بردند که اگر چنین باشد ما نیز با آن مشکلی نداریم. ولی حقیقت این است که کسانی که شعار صلح را می‌دهندعمدتاً از یک موضع پاسیفیستی خواهان بازگشت به شرایط قبل از بروز این جنگ اخیر هستند. این به‌خودی‌خود متضمن هیچ‌گونه پیشرفتی نیست. چون تا وقتی که مسئله فلسطین پاسخ واقعی خود را نگیرد چنین جنگ‌هایی دوباره اتفاق خواهد افتاد. از نظر ما یک مانع جدی بر سر برقراری یک صلح پایدار وجود نیروهایی نظیر حماس در جبهه فلسطینیان و راست افراطی در خود اسرائیل است. با وجود این نیروهای ارتجاعی تصور برقراری یک صلح عادلانه غیرممکن است؛ بنابراین بحث ما برگشت به دوره قبل از جنگ اخیر نیست.ما می‌خواهیم که این نیروهای ضدانسانی کنار زده شوند و به‌عنوان مانع از سر راه برداشته شوند و این بدون دخالت نیروهای مترقی و سکولار در دو طرف این نزاعمیسر نخواهد شد. از این منظر سیاست ما بسیار دخالت‌گرانه است. دعوت ما از مردم جهان این است که با نه گفتن به حماس و نتانیاهو نه فقط خواهان قطع فوری این جنگ شوند؛ بلکه با اعمال فشار بر مرتجعین در دو طرف این جنگ و کنارزدن آنها به لحاظ سیاسی زمینه را برای حل عادلانه مسئله فلسطین هموار کنند. طبعاً ما در ایران می‌توانیم با سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی به‌عنوان سر مار تروریسم اسلامی در منطقه نقش مهمی در این مسیر ایفا کنیم. با سرنگونی جمهوری اسلامی، اسلام سیاسی در منطقه نیز بی‌افق خواهد شد و با نسیم آزادی‌خواهانه‌ای که یک انقلاب انسانی در ایران به جریان خواهد انداخت بدون شک نیروهای پیشرو و مترقی و انقلابی تقویت می‌شوندو زمینه بسیار مساعدی برای حل مسئله فلسطین نیز فراهم خواهد آمد.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *