logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
٢٠بهمن ماه ١٣٩٣
اعتراضات

تجمعات کارگران پدیده
٢٥بهمن: ١٠٠ نفر از کارگران پدیده در شهر پدیده شاندیز به اعتراض به عدم پرداخت حقوق هایشان تجمع کردند. کارگران از مهر ماه امسال تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند.

اعتراضات مداوم کارگران قند ورامین
کارگران قند ورامین در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی و علیه بیکارسازی ها به اجتماع خود در مقابل درب ورودی کارخانه ادامه میدهند. این کارگران از اوائل بهمن‌ماه و متعاقب تعطیلی این واحد تعطیلی به طور روزانه در مقابل درب این کارخانه تجمع می‌کنند. در کارخانه قند ورامین ١٦٠ کارگر رسمی با سوابق بالای ٢٠ سال و ٢٤٠ کارگر قرار دادی با سوابق ٢ تا ١٦ سال مشغول به کار بودند که اکنون شائبه اخراج کارگران قرار دادی در کارخانه قوت گرفته است. کارفرما قصد دارد به مرور کارگران قرار داد موقت را بعد از اتمام قرا داد کاریشان اخراج کند. در حال حاضر کارفرما با ١٠ نفر از کارگران قرار دادی این موضوع را مطرح کرده اما تسویه حسابی انجام نشده است. عمده مشکل کارگران رسمی کارخانه برای بازنشسته شدن این است که دو سال آخر سوابق بیمه‌شان با عنوان شغلی سخت وزیان آور رد نشده است. کارگران این کارخانه یک ماه حقوق دی ماه خود را از کارفرما طلب دارند. حتی چند روزی است فیش حقوقی دی ماه کارگران این کارخانه صادر شده اما هنوز پولی به حساب کارگران پرداخت نشده است. ٣ سال است که حق کفش و لباس کارگران پرداخت نشده است. همچنین حق بن خوار و بار کارگران نیز به صورت اقساطی به حقوق کارگران افزوده می‌شد.

اعتراضات مداوم کارگران معدن رغال سنگ قشلاق آذادشهر
طی روزها و هفته گذشته ٣٠٠ نفر از کارگران معدن قشلاق وابسته به معدن زغال سنگ شمالشرق، به دلیل عدم پرداخت بیش از دو ماه حقوقشان دست به اعتراض و تجمع در محوطه معدن زده اند. در نتیجه اعتراضات مداوم کارگران : قرار بر این شد در هفته(آواخر بهمن) آینده، یکماه حقوق عقب افتاده این کارگران پرداخت شود و تا ١٥ ماه آینده نیز یک ماه حقوق عقب افتاده دیگر و عیدی این کارگران به آنها پرداخت شود.

گزارش
دو تن از کارگران معترض «فولاد و چدن دورود» تنبیه شدند
هنوز مطالبات حقوقی کارگران فولاد و چدن دورود طی چهار ماه گذشته پرداخت نشده است، چند کارگر این کارخانهٔ صنعتی که در تجمع اعتراضی کارگران در یک ماهه ی اخیر شرکت کرده بودند با نظر مدیریت کارخانه تنبیه شده‌اند و شغل پایین‌تری به آنان واگذار شده است. این کارگران پیش از این از تکنیسین‌های برق بودند که به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی کارگران از سوی کارفرما مورد تنبیه قرار گرفته و به بخش سنگ زنی که به گفتهٔ کارگران سخت‌ترین قسمت کارخانه است منتقل شده‌اند.

رشد ٤٠ درصدی ثروت بانک‌های ایران در سال ٢٠١٤
بیزینس مانیتور اعلام کرد دارایی بانک های ایرانی به رقم بی سابقه ١٣٣١ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به سال قبل رشد ٤٠ درصدی داشته است. ارزش کل دارایی بانک های ایران که در پایان سال ٢٠١٣ بالغ بر ٩٤٩ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود در پایان سال ٢٠١٤ به رقم بی سابقه ١٣٣١ هزار میلیارد تومان رسیده که بدین ترتیب ٣٨٢ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. رشد ٤٠ درصدی دارایی بانک های ایران در سال ٢٠١٤ در حالی است که نظام بانکی ایران تحت تحریم های غرب قرار دارد. در سال ٢٠١٣ نیز دارایی بانک های ایرانی ١٧ درصد رشد کرده بود. بر اساس این گزارش بانک های ایران در جریان سال میلادی گذشته ٥٩٢ هزار میلیارد تومان سپرده داشته و میزان وام های پرداختی توسط آن ها نیز ٥٠٨ هزار میلیارد تومان بوده است. میزان سپرده های این بانک ها نسبت به سال قبل رشد ٣٤ درصدی داشته است. در سال ٢٠١٣ کل سپرده های جذب شده توسط بانک های ایران ٤٤١ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود. میزان افزایش وام پرداختی توسط این بانک ها کمتر از رشد سپرده ها بوده است. در حالی که سپرده های جذب شده رشد ٣٤ درصدی داشته است میزان پرداخت وام توسط بانک های ایرانی در سال ٢٠١٤ با رشد ٢٢ درصدی مواجه شده است. در سال ٢٠١٣ کل وام پرداختی توسط این بانک ها ٤١٦ هزار میلیارد تومان گزارش شده بود.

ویژه اعتراض معلمین
نامه سرگشاده اعتراضی جمعی از فرهنگیان استان البرزبه وزیر آموزش وپرورش! جمعی از فرهنگیان استان البرزطی نامه ای سرگشاده به وزیر آموزش وپرورش بابرشمردن اهم معضلات و چالش های فرهنگیان و علی الخصوص معلمان ،اعتراضشان رانسبت به وضعیت موجودبنمایش گذاشتند: چند سالی است که ما جامعه ی فرهنگیان نسبت به وضعیت اسف بار معیشتی خود و حقوق تضییع شده مان پیوسته اعتراض می نماییم و به اشکال مختلف در قالب جلسات مذاکره و بحث و گفت و گو و تجمعات اعتراض به حق خود را ظهور و بروز داده ایم اما افسوس و صد افسوس که هیچ یک از مسئولان ذی ربط اهمیتی به این اعتراضات ما نداده اند و هر چه گفتند وعده بود و تخلف از وعده؛ البته ناگفته نماند اقداماتی بسیار ناچیز آن هم در حد مُسکّن و نه در حد درمان و علاج واقعی صورت گرفته است که این اقدامات به هیچ وجه پاسخ گوی مطالبات به حق ما نبوده است. در ادامه به اهم معضلات و چالش های فرهنگیان و علی الخصوص معلمان ذیلاً اشاره می شود : ١- چالش و معضل اصلی و اساسی ما فرهنگیان موضوع حقوق و مزایای ما می باشد ؛ در حال حاضر حقوق و مزایای دریافتی ما بسیار کم و ناچیز است و به هیچ وجه کفاف زندگی مان را نمی کند. در حالی که خط فقر بر اساس گزارش بانک مرکزی ٥ / ٢ میلیون تومان می باشد غالب فرهنگیان حقوق شان زیر خط فقر است و با قطع یقین می توان اظهار کرد که حقوقشان بین ١ میلیون تا ٦ / ١ میلیون تومان است و این برای جامعه ی فرهنگی که رسالت خطیر تعلیم و تربیت انسان ها به او واگذار شده و باید با فراغ بال و آسودگی خاطر به رشد و تعالی دانش آموزان بپردازد یک فاجعه است. ٢- در پرداخت حقوق و مزایا بین ما و سایر وزارتخانه ها و سازمان ها تبعیض فاحشی وجود دارد. به عنوان نمونه در جامعۀ اسلامی ما قضات و اساتید دانشگاه ها از نظام پرداخت ویژه برخوردار هستند ولی ما فرهنگیان از این نظام پرداخت محروم هستیم. مگر فرهنگیان چه چیزی کمتر از قضات و اساتید دانشگاه ها دارند اگر آنها مدرک تحصیلی بالایی دارند ما نیز از این امتیاز کاملاً برخوردارهستیم و اگر ملاک نظام پرداخت ویژه ارزش کاری است که بایستی یادآور شد ارزش کاری فرهنگیان اگر بیشتر از قضات و اساتید دانشگاه ها نباشد کمتر نیست. ٣- در حال حاضر معلمان به دلیل اینکه از حقوق و مزایای بسیار اندکی برخوردارند اکثر آنها ناچارند به کار دوم و سوم که هیچ ارتباطی با تعلیم و تربیت ندارد بپردازند و این مسأله لطمات و آسیب های جبران ناپذیری را به کیفیت آموزش و پرورش وارد ساخته و می سازد و معلمی که باید ٢٤ ساعت تدریس نماید و بقیۀ اوقاتش را صرف تحقیق و پژوهش و مطالعه و خلاقیت و نوع آوری نماید به کار دوم و سومی مشغول می شود که هیچ سنخیتی با رسالت آموزشی و پرورشی وی ندار ٤- اضافه کار و حق التدریس معلمان به موقع پرداخت نمی شود. به عنوان نمونه ، اضافه کار و حق التدریس معلمان با احتساب بهمن ماه به مدت ٥ ماه است که پرداخت نشده است که پرداخت به هنگام آن می توانست گرهی از مشکلات عدیدۀ معلم را باز کند.

حقوقهای پرداخت نشده
عدم پرداخت ٣ ماه و نیم حقوق ٦٣٠ کارگر معدن قشلاق
کارگران معدن زغال سنگ قشلاق حقوق ماه‌های آبان، آذر، دی و نیمی از حقوق اردیبهشت ماه سال جاری را نیز دریافت نکرده‌اند

تعویق ٣ ماه حقوق کارگران ECC در آبادان
١٢٠ کارگر در شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی (ECC) که در فاز سه پالایشگاه آبادان عهده‌دار ساخت سازه‌های صنایع نفت است مشغول به کارند، حقوق سه ماه آبان، آذر و دی را دریافت نکرده‌اند. شرکت پیمانکاری ساختمان و نصب در گذشته بیش از دو هزار کارگر داشت که با رکود بازار کار در منطقه و سایر نقاط کشور این رقم به ١٢٠ کارگر کاهش یافته است.

کارگران فضای سبزشهرداری خرم‌آباد ٧ ماه حقوق طلبکارند!
چندین سال است که کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد حقوقشان به موقع پرداخت نمی شود به طوری که بعد از حدود هفت ماه چشم انتظاری فقط حقوق معوقه یک یا دو ماه را دریافت می‌کنند و هر روز با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند.

پرداخت حقوق ٩٠٠ کارگر قطارشهری اهواز ٤ ماه به تعویق افتاده است
در پروژه قطار شهری اهواز ٤ ماه معوقات حقوقی ٩٠٠ کارگر شرکت پیمانکاری کیسون پرداخت نشده. با وجود آنکه یکماه به پایان سال جاری باقی است و کارگران انتظار دارند عیدی و پاداش پایان سال خود را دریافت کنند اما کارفرما مطالبات حقوقی ٤ ماه گذشته ٩٠٠ کارگر را پرداخت نکرده است.

تعویق حقوق کارخانه لوازم خانگی آدنیس
٦ ماه از عدم پرداخت معوقات حقوقی کارگران لوازم خانگی آدنیس مشهد گذشته است. مدیران شرکت، در طی این مدت تنها به پرداخت برخی مساعده‌ها اکتفا کرده‌اند و معوقات حقوقی کارگران به ٦ ماه رسیده است

اخراج و بیکارسازی
اخراج و بیکارسازی در کارخانه لوازم خانگی آدنیس مشهد
در چند ماه گذشته نزدیک به ١٠٠ نفر از کارگران کارخانه لوازم خانگی آدنیس مشهد اخراج شده‌اند و تعدادی از بازنشستگان این شرکت که در یک سال گذشته بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به اخذ حکم ترک کار خود نشده‌اند. تعداد کارگران کارخانه لوازم خانگی آدنیس مشهد در سال‌های گذشته نزدیک به ٣٠٠ نفر بوده، اما مشکلات ناشی از عدم پرداخت به موقع حقوق و مطالبات بیمه‌ای کارگران باعث شده کارگران رغبتی به کار کردن در این کارخانه نداشته باشند و به همین دلیل تعداد کارگران این کارخانه ظرف چند ماههٔ گذشته به کمتر از ٥٠ نفر رسیده است. به گفته کارگران این کارخانه، معوقات بیمه‌ای این کارخانه به اداره تامین اجتماعی مشهد از حدود چهار سال پیش شروع شده و این معوقات بدهی‌های سنگینی را برای آدنیس به وجود آورده که قادر به پرداخت آن نیست

بیکاری سازی در کارخانه مس کاران سمنان
با تعطیلی کارخانه مس کاران سمنان ٨٠ کارگر بیکار شدند. پیش از تعطیلی کارخانه مس کاران که در زمینه تولید انواع آندهای مسی و مفتول‌های مسی بدون اکسیژن در شهرک صنعتی شرق سمنان فعالیت می‌کرد، ٨٠ کارگر دائمی و قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق کار متفاوت مشغول کار بودند. دلیل تعطیلی این واحد تولیدی انباشت بدهی‌های مالی کارخانه به چند نهاد دولتی و خصوصی همانند اداره تامین اجتماعی، اداره گاز و برق و همچنین اداره دارایی بوده است.

ناامنی محیط کار
مجروح شدن ٣ کارگر بر اثر ریزش دیوار کانال فاضلاب
تعدادی از کارگران مشغول حفر کانال برای سیستم فاضلاب شهری بودند که به یکباره بخشی ازدیواره خاکی آن ریزش کرد و سه نفر تا کمر در زیر خاک گرفتار شدند.

مرگ یک کارگرجوشکار
حریق در مجتمع در حال ساخت « اَکسون » در مشهد منجر به سوختگی شدید و جان باختن یک کارگر جوشکار شد .

مرگ کارگر
غفار احمدی کارگراهل سنندج که جهت امرارمعاش به تهران مهاجرت کرده بود به دلیل حادثه کار جان باخت.این کارگر اهل روستای “هویه” از توابع بخش کلاترزان سنندج می‌باشد.

مرگ کارگرساختمانی درپی سقوط ازارتفاع
یک کارگر جوان ٢٠ساله امیر حسینی کارگر ساختمانی اهل پاوه هنگام کار در تهران براثر سقوط
از ارتفاع به شدت زخمی و به بیمارستان میلاد این شهر انتقال یافته بود، پس از ١٦ روز بستری در بیمارستان به دلیل جراحات شدید، جان خود را از دست داد.

مرگ اپراتور جرثقیل تاور در ارتفاع
در شهرک غرب، خیابان ایران زمین، خیابان مهستان، اپراتور جرثقیل تاور بدنبال معلق ماندن در ارتفاع، جانش را ازدست داد.

وقوع دو حادثه کاری در کارخانه سیمان سپاهان طی سه روز
روز یکشنبه نوزده بهمن ماه براثر سقوط قلاب جرثقیل سقفی در کارخانه سیمان سپاهان یکی از کارگران (ابراهیم رجبی کارگر واحد تعمیرات) از ناحیه ران پا آسیب دید. سه روز پیش از این حادثه نیز یکی دیگر از کارگران کارخانه سیمان سپاهان به نام «علی اکبری» در هنگام کار مجروح شده بود.

مسمومیت سی و پنج کارگر درجاده مخصوص كرج
٣٥کارگر یك كارخانه واقع در كیلومتر ١٥ جاده مخصوص كرج، دچارمسمومیت با گازشدند. مسمومیت بخاطر انتشار گاز كلر در فضای كارخانه به وجود آمده بود و ٣٥ کارگر دچار مشكلات تنفسی شده بودند.

افزایش ٢٥ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث کار در همدان
اداره کل پزشکی قانونی استان همدان، ٥٥ نفر در استان همدان بر اثر حوادث ناشی از کار از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه جان خود را از دست دادند. شمار جان‌باختگان حوادث کار در ١٠ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٥درصد افزایش داشته است. افزایش ٢٩ درصدی مجروحان سوانح کار و ٤٨١ نفر در سوانح ناشی از کار در ١٠ ماهه سال جاری مجروح و مصدوم شده اند که از نظر جنسیت ٤٧٣نفر از مجروحان مرد و هشت نفر زن هستند.

بر اثر انفجار بخاری نفتی در یکی از مرغداری‌ها یکی از کارگران کشته شد.
به گزارش ایلنا بر اثر انفجار بخاری نفتی در مرغداری واقع در شهرک «میلان» از توابع شهرستان ماکو، کارگری به نام «منصور دلایی میلان» به علت سوختگی شدید، جان خود را از دست داد.
بنا بر این گزارش، این کارگر متأهل و دارای دو دختر و دو پسر بوده است.

کارگران
در چهاردهمین روز اعتصاب هزار کارگر نورد لوله صفا، کارفرما با اخراج ده کارگر توقف اخراجها را منوط به پایان اعتصاب کرد اتحادیه آزاد کارگران ایران: در چهاردهمین روز اعتصاب کارگران نورد لوله صفا، کارفرما برای تحمیل عدم پرداخت مزد به این کارگران و برای درهم شکستن اعتصاب آنان دست به گروگیری شغلی کارگران زد و صبح امروز با نصب اطلاعیه ای در کارخانه اخراج ده نفر از کارگران را به نامهای حبیب اوتادی، مهدی اکبری‌نوری، احمد امانی، غلامرضا غلامی، داوود واحدی، منصور بصیری، نعمت صدری‌خانلو، حجت محبوب، نبی الله حیدری،حسن امید شمالی و غلامرضا غلامی را اعلام کرد. پیرو این اخراجها کارفرما اعلام کرده است چنانچه کارگران فردا صبح به اعتصاب خاتمه ندهند بطور تصاعدی ٢٠ نفر دیگر را اخراج خواهد کرد و به همین شکل تصاعدی این اخراجها را تا پایان اعتصاب ادامه خواهد داد. این اخراجها در پی تهدید کارفرما در هفته گذشته مبنی بر اخراج ١٠ درصد کارگران از قسمتهای مختلف کارخانه(١٩١ نفر) در صورت عدم پایان اعتصاب صورت میگیرد.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی این اخراجها کارگران نورد لوله صفا بطور یکپارچه ای اعلام کردند با تمام قدرت تا دریافت دستمزد معوقه و بازگشت بکار همکارانشان منجمله مهندس مهندس حاج حسینی مسئول سالن پوشش و مهندس خوشرو مسئول واحد برق کارخانه به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. همچنین مدیر قسمتهای کارخانه نیز در ملاقات با کارگران اخراجی و همکارانشان اعلام کرده است این اخراجها بدون هماهنگی صورت گرفته و این کارگران می باید بر سر کارهایشان برگردند. گفتنی است در پی اعتصاب کارگران نورد لوله صفا اغلب مهندسین و مسئولین واحدهای کارخانه نیز دوشادوش کارگران قرار گرفته اند بطوریکه آقایان مهندس حاج حسینی مسئول سالن پوشش و مهندس خوشرو مسئول واحد برق کارخانه در پی جلوگیری از ورود تعداد انگشت شماری کارگر اعتصاب شکن به سالن پوشش جهت شروع کار در هفته گذشته از کار خود اخراج شدند. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٥ بهمن ماه ١٣٩٣

شاپور احسانی راد: مسئله دستمزد و بگیر و ببند فعالین کارگری حق طلب
اگر نزدیک به ده سال مسئله مزد و حقوق های معوقه یکی از مطالبات کارگران و کشمکش آنان با کارفرمایان و دولت بود امروز بطورمشخص مسئله مزد به یکی از محوری ترین و کلیدی ترین خواست کارگران و تعیین تکلیف جامعه برای سهم خود از زندگی بدل شده است. من در اینجا قصد نداریم بر ماده ٤١ فانون کار و حقانیت کارگران و مزدی عادلانه بر اساس تورم واقعا موجود و تامین شرافتمندانه هزینه یک خانوارچهار نفره سخنی بگویم چون این امری واضح و بدیهی است و اجتناب دولت از آن غیرقانونی وعملی مجرمانه تلقی خواهد شد و درعین حال در اینجا نمی خواهم ثابت کنم که سهم مزد کارگر ایرانی در قیمت تمام شده کالا زیر پنج درصد است و همه سودآوری و انباشت سرمایه، فقط و فقط با استثمار شدید و وحشیانه از گرده کارگران به کیسه سرمایه داران سرریز می شود در حالیکه فساد درمان ناپذیر اقتصادی قابل کتمان نیست این مطلب نیز برهمگان روشن است زیرا که اخبار و آمار خط فقر و فلاکت و بیکاری و از آن طرف ابعاد عظیم ارتشاء و اختلاسها، رشوه خواری و زمین خواری ها، دزدی ها و بالا کشیدن مال مردم در جراید و رسانه ها از زبان بالا ترین مقامات با کمترین شرمندگی بیان می شود و نیز قصد ندارم از کارگران بخواهم برای مزدشان، نانشان و برای معیشت و منزلت شان در مقابل این همه نابرابری ایستادگی کنند چرا که واقعیت این است اگر معلمان، پرستاران و کارگران اعتصاب میکنند، تجمع و اعتراض میکنند خواهان آزادی بیان، مطبوعات و آزادی تشکل هستند و آن را ایجاد می کنند، احتیاج به توصیه کسی ندارند و وقتی خودشان دزدی نانشان را به چشم می بینند خشم خود را به هر شکلی بروز میدهند و اتفاقا این کم بها دادن به شعور و وجدان بیدار زحمتکشان توسط حاکمان است که قابل بخشش نیست. اما مطلبی که با تمام وجود می خواهم بگوییم و بر آن پافشاری کنم با حاکمان و گردانندگان جامعه است مسئله مزد و بگیر و ببند رهبران کارگری و کسانی که با شجاعت و به قیمت زدن از زندگی خود و خانواده شان، به قیمت اخراج ، بیکاری، فقر و گرسنگی، از مزد، حقوق ومطالبات کارگران دفاع میکنند در کمال ناباوری باید هزینه سنگین تیغ و درفش و زندان را نیز بپردازند. این جاست که از حاکمان باید بپرسم چگونه می شود کارگرانی را که حقوق های معوقه خود را طلب می کنند مجرم شناخته می شوند چگونه می شود کارگرانی که افزایش دستمزد خود را طبق قانون مطالبه می کنند مجرم شناخته می شوند آیا دفاع از معیشت، جرم تلقی می شود؟ چگونه می شود جمع آوری ٤٠ هزار امضاء برای افزایش مزد طبق ماده ٤١ قانون کار مصداق اقدام علیه امنیت ملی تلقی می شود؟ دفاع از نان و مزد کارگر چه تناسبی با مقوله اقدام علیه امنیت ملی دارد؟ کارگران چه شیوه بهتر، عاقلانه تر و قانونی تری از جمع آوری امضاء و ارجاع به حکومت باید پیدا کنند تا صدای اعتراض خود را برای افزایش مزد به گوش آنها برسانند؟ حاکمان باید پاسخ دهند کارگران برای حقوق های معوقه، افزایش مزد و دیگر مطالبات خود اگر اعتصاب نکنند اگر درمقابل ریاست جمهوری، وزارت کار و مجلس تجمع نکنند و شعار ندهند، چگونه خواهند توانست به حقوق خود دست یابند؟ چه قوانین و ضمانت های عملی و اجرایی برای کارگران ایجاد کردند تا آنها بتوانند در مقابل استثمار و زورگویی سرمایه داران از خود دفاع کنند؟ حاکمان باید پاسخ دهند کارگران و هماهنگ کنندگان طومار ٤٠ هزار امضاء، چطور و چگونه امنیت ملی را به خطر انداخته اند؟ چسباندن جرم اقدام علیه امنیت به فعالین کارگری شریف و خوشنامی همچون جمیل محمدی مضحک و برای جامعه فهیم ایران غیر باور است . نان و مزد ما کارگران با نام و تلاش ایندسته از انسانهای شریف و حق طلبی همچون جمیل محمدی گره خورده است. محاکمه جمیل محمدی محاکمه خواست به حق مزد و نان ما کارگران است. محاکمه مطالبه یک زندگی انسانی برای زحمتکشان است. محاکمه عدالت، برابری و آزادی است. چنین محاکماتی، پیام روشنی برای ما کارگران دارد این پیام، ناجوانمردانه به ما می گوید بیکاری را تحمل کنید، گرسنگی و فقر و نپرداختن حقوق تان را تحمل کنید، به مزد زیر خط فقر قانع باشید و در مقابل استثمار و زورگویی سرمایه داران برده و خاموش باشید، بمیرید و صدای تان در نیاید. اما ما قاطعانه ، آگاهانه و شجاعانه می توانیم اعلام کنیم جرم جمیل محمدی و همه معلمان و کارگرانی که در زندان هستند یا بطور مداوم تحت تعقیب، احضار، بازجویی، پرونده سازی و محاکمه هستند به این دلیل است که از مزد، معیشت و شرافت و آزادی معلمان و کارگران دفاع کرده و میکنند جرم این چهره های محبوب جامعه این است که منافع و امنیت سرمایه داران، کارفرمایان، غارتگران و چپاولگرانی امثال مرتضویی ها، بابک زنجانی ها و محمدرضا رحیمی ها را به خطر قرار انداختند و شکی نیست طبقه کارگر ایران ضمن محکوم کردن بگیر و ببند رهبران کارگری، ازاین پس تلاش خود را دو صد چندان خواهد کرد تا اعتصابات و تجمعات خود را متحدتر، گسترده تر و سراسری تر نمایند و بسیار قدرتمندانه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط رهبران خود از زندان و منع پرونده سازی و تعقیب قضایی آنان شوند. ما ایمان داریم با توجه به گرانی، تورم و فساد مهارناپذیر، بیکاری گسترده جوانان و اخراج کارگران، حقوق های معوقه و زورگویی تحمل ناپذیر کارفرمایان، انواع مانع تراشی دولت در مقابل مطالبات و افزایش مزد حقوق بگیران و نیز زندان، بگیر و ببند و محاکمه شریف ترین انسانهایی که از معیشت و منزلت زحمتکشان دفاع می کنند، دیری نخواهد پایید که با هم پیوستن کارگران شرکت واحد، ایرانخودرو، پارس خودرو، واگن سازی، نورد ولوله صفا، پروفیل ساوه با کارگران نیشکر هفت تپه و کارون و قزوین و تبریز و اصفهان و با هماهنگ شدن با صفوف متحد و متشکل معلمان و پرستاران با این نیروی شگفت انگیز و قدرتمند اجتماعی خود، افزایش مزد و همه مطالبات شان را محقق خواهند ساخت.

بالا گرفتن تنش در نهمین روز اعتصاب کارگران نورد لوله صفا و اخراج دو نفر از مهندسین کارخانه
اتحادیه آزاد کارگران ایران: در نهمین روز اعتصاب کارگران نورد لوله صفا، کارفرمای این کارخانه با هدف شکستن اعتصاب کارگران، تعداد انگشت شماری از آنان را مامور شروع کار در سالن پوشش کرد که مهندس حاج حسینی مسئول سالن پوشش و مهندس خوشرو مسئول واحد برق کارخانه در همبستگی با کارگران اعتصابی مانع کار آنان شدند و در پی آن مدیریت کارخانه بلافاصله اقدام به اخراج این دو مهندس شریف کرد که با اعتراض شدید کارگران مواجه شد و آنان بازگشت بکار این دو مهندس را خواستار شدند در ادامه این وضعیت مدیریت کارخانه در سوء استفاده از این خواست کارگران، پایان اعتصاب از سوی آنان را به عنوان شرط بازگشت بکار این دو مهندس اعلام نمود اما کارگران اعتصابی نورد لوله صفا تن به این شرط کارفرما ندادند و اعلام کردند تا دریافت یکماه از دستمزد معوقه و بازگشت بکار مهندس حاج حسینی و مهندس خوشرو اعتصاب را تمام نخواهند کرد. بنا بر این گزارش مدیریت شرکت امروز در حرکت دیگری برای شکستن اعتصاب کارگران تلاش کرد با وارد کردن اتهاماتی واهی از از قبیل اینکه شماها با چه کسانی ارتباط دارید و …، و ایجاد رعب در میان کارگران و همچنین پیش کشیدن مجدد لیست اخراج ١٩١ نفر از آنان، کارگران را وادار به پایان اعتصاب بکند که با هو شدن از سوی آنان مواجه شد. کارگران نورد لوله صفا در این بگو مگو با مدیریت شرکت اعلام کردند ما هیچ اطمینانی به وعده های کارفرما نداریم، ایشان بارها وعده هایش را زیر پا گذاشته است، از کجا معلوم که با وعده پرداخت مزدمان در ١٢ اسفند ماه آنرا پرداخت نکند و طبق معمول پس از این روز اقدام به تعطیلی کارخانه بکند. کارگران نورد لوله صفا در برابر تهدید به اخراج ١٩١ نفر از همکارانشان نیز اعلام کردند ما ترسی از اخراج نداریم، مزدمان را بدهید و بیمه هایمان را واریز کنید نیازی به اخراج از سوی شما نیست ما با این وضعیت دیگر حاضر به ادامه کار در این کارخانه نیستیم. بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، هزار کارگر نورد لوله صفا در نهمین روز اعتصاب خود اعلام کرده اند تا پرداخت یکماه از حدود چهار ماه دستمزد معوقه و بازگشت بکار مهندسین اخراجی حاضر به پایان اعتصاب نخواهند شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٠ بهمن ماه ١٣٩٣

بازداشت چندین ساعته حاتم صمدی از اعضای کمیته هماهنگی
به گزارش٢٠بهمن کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، روز دوشنبه ٢٠/١١/٩٣ حاتم صمدی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری در ساعت ١٠ صبح در محل کارش توسط چندین نفر از مامورین لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید و پس از آن اداره اطلاعات سنندج طی تماسی تلفنی با خانواده ایشان بازداشت این فعال کارگری را توسط این نهاد امنیتی مورد تایید قرار داده است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری،بتاریخ٢١بهمن ازآزادی این فعال کارگری در غروب روز٢٠بهمن بعد از چندین ساعت بازداشت خبرداد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت حاتم صمدی خواهان پایان بخشیدن و اعمال فشار بر اعضای این کمیته و آزادی بی قید وشرط ایشان و تمامی کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی دربند شد

آزادی فعال کارگری، حاتم صمدی
بنا به گزارش رسیده، حاتم صمدی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری که دیروز صبح دوشنبه٢٠/١١/٩٣ توسط مامورین اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده بود در غروب همان روز بعد از چندین ساعت بازداشت و بازجویی ازاد شد . کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن هرگونه اعمال فشار بر اعضای این کمیته،خواهان آزادی تمامی کارگران و فعالین کارگری دربند ازجمله زانیار دباغیان یکی از بازداشت شدگان اخیر کمیته هماهنگی می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٢١ بهمن ١٣٩٣

اخبار بین المللی
آلمان – تصمیم به اخراج هزاران نفر از شرکت زیمنس
جو کزر، مدیر اجرایی شرکت صنعتی زیمنس در آلمان روز جمعه٦ فوریه (١٧ بهمن) اعلام کرد که برای ساده تر کردن ساختار مدیریت و سرعت عمل بیشتر در روند تصمیم گیری، ٧٨٠٠ فرصت شغلی در این شرکت حذف خواهد شد. سه هزار شغل یعنی حدود چهل درصد مشاغل در انتظار حذف مربوط به خط تولید زیمنس در آلمان خواهد بود. تعداد کارکنان زیمنس حدود ٣٤٣ هزار نفر است که در واحدهای تولیدی این شرکت در آلمان و نیز در دیگر کشورهای اروپا، آفریقا، آمریکا، آسیا و استرالیا مشغول کارند. پیش بینی می شود حذف نزدیک به ٨ هزار شغل که دربرگیرنده بیش از دو درصد از کارکنان این شرکت است، به صرفه جویی یک میلیارد یورو تا پایان سال ٢٠١٦ خواهد انجامید. تلاش زیمنس این است که شکاف سودآوری خود را در رقابت با شرکت هایی چون جنرال الکتریک و شرکت چند ملیتی “آ.ب.ب” کاهش دهد.

یونان – تظاهرات مخالفان ریاضت کشی‌ اقتصادی در چند شهر
میدان سینتاگما در پایتخت یونان، بعد از ظهر پنجشنبه٥ فوریه (١٦ بهمن) شاهد تجمع هزاران تن بود که به سیاست های اقتصادی اتحادیه اروپا درباره اعمال برنامه ریاضتی در این کشور اعتراض کردند. این میدان در شهر آتن طی سال های اخیر، محل تظاهرات دهها هزار تن علیه سیاست های اقتصادی دولت یونان بوده است. این تظاهرات، بوسیله شبکه های اجتماعی سازماندهی شده بود و احزاب در فراخواندن شهروندان نقشی نداشته اند. یکی از شرکت کنندگان در این تجمع می‌ گوید: “ما می خواهیم که دولت پشتیبان وکالت مردم باشد. مردم یونان مخالف ریاضت اقتصادی هستند.” شهروند دیگری گفت: “ما بیش از این نمی توانیم سیاست های ریاضتی را تحمل کنیم. ما می خواهیم آنچه را که به لحاظ انسانی شدنی است انجام دهیم، حداقل بر سر میز بنشینیم و درباره موضوع یونان گفتگو کنیم.” خبرنگار یورونیوز از آتن گزارش می دهد: “این نخستین بار بود که پس از چند سال جمع زیادی از مردم به صورت خودجوش در اینجا تجمع کردند. این تظاهراتی علیه سیاست های ریاضتی بود. همزمان تظاهرات مشابهی نیز در دیگر شهرهای بزرگ یونان برپا شد.” بانک مرکزی اروپا به تازگی اعلام کرده است که از یازدهم فوریه اوراق قرضه یونان به عنوان وثیقه، قابل قبول نخواهد بود.

بنگلادش – تشکیل زنجیر انسانی‌ برای دریافت غرامت
روز شنبه ٧ فوریه بازماندگان و مجروحین حادثه فروریختن رعنا پلازا و آتش سوزی تزرین با تشکیل زنجیر انسانی‌ دست به اعتراض زدند و خواهان دریافت هر چه زودتر غرامت شدند. تسنیمه اختر یکی‌ از بازماندگان حادثه آتش سوزی ترزین در حالیکه اشک از چشمانش جاری میشود، می‌گوید: “بیش از دو سال از این حادثه میگذرد ولی‌ تا کنون هیچ غرامتی دریافت نکرده ایم. ما بعد از، از دست دادن نان آور خانه، حتی قادر به خرید مواد غذا ایی هم نیستیم.” یکی‌ دیگر از کارگران می‌گوید: “خانواده کارگرانی که نان آورشان را از دست داده اند در شرایط فلاکت باری زندگی‌ میکنند و آنهایی که مصدوم شده اند قادر به کار کردن نیستند.” وی ادامه میدهد: “غرامت باید بلافاصله به کارگران پرداخت بشود.” در نوامبر سال ٢٠١٢ میلادی آتش سوزی در کارخانه بافندگی ترزین باعث مرگ ١١١ کارگر شد و در آوریل ٢٠١٣ فرو ریختن سقف رعنا پلازا منجر به مرگ ١١٣٦ کارگر شد.

سوئیس – بزرگترین تقلب مالیاتی بانک اچ‌ اس‌ بی‌ سی‌
شعبه سوئیسی بانک اچ اس بی سی با یکی از بزرگترین افشاگری های تاریخ بانکی در رابطه با تقلب مالیاتی مواجه شده است. بر اساس پژوهش های صورت گرفته توسط ٤٥ خبرنگار بین المللی، بین سالهای دو هزار و شش تا دو هزار و هفت میلادی، بیش از یکصد و هشتاد میلیارد یورو بطور محرمانه توسط شعبه های بانک خصوصی اچ اس بی سی به سوئیس منتقل شده است. طبق گزارشی که از سوی کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران منتشر شده و در رسانه ها، «سوئیس لیکس» نامیده شده است، حدود یکصد هزار مشتری و بیست هزار شرکت با همدستی اچ اس بی سی به مخفی کردن ثروت و فرار مالیاتی پرداخته اند. افشای این تقلب گسترده پس از آن ممکن شد که در سال ٢٠٠٨ میلادی، اِروه فالچیانی، کارمند سابق اچ اس بی سی، فهرست مشتریان این بانک را به مقامات مالیاتی فرانسه تحویل داد. در کنار چهره ها و شخصیت های سیاسی، بویژه از جهان سوم، هنرمندان هالیودی و تاجران بزرگ که از این سیستم بهره برده اند، برخی فروشندگان اسلحه یا الماس و قاچاقچیان مواد مخدر و گروههای تروریستی نیز از این فرصت ناکام نمانده اند. بانک اچ اس بی سی می گوید، روش های گذشته را کاملا تغییر داده است.

خبر‌های کوتاه
آلمان – با هماهنگی اتحادیه های کارگری، کارمندان و کارکنان سه فرودگاه آلمان دست به اعتصاب زدند. کارکنان سه فرودگاه هامبورگ، اشتوتگارت و هانوفر برای بهبود وضعیت دستمزد وکاری اشان اعتصاب کرده اند. این سه فرودگاه در زمره ١٠ فرودگاه مهم آلمان به شمار می روند.
آمریکا – آمار تعداد افراد بی سرپناه در ایالت واشنگتن به رقم بی سابقه ٤ هزار تن رسید. اگرچه تعدادی از این افراد مبلغی را به عنوان کمک از دولت دریافت می کنند اما سازمان های خیریه می گویند، این رقم نمی تواند جوابگوی مشکلات افراد کم درآمد باشد. با شدت گرفتن سرمای هوا در واشنگتن تعدادی از این افراد در مسافرخانه ها و یا سرپناههایی که دولت برای آنها در نظر گرفته اسکان داده شدند. مقام های محلی واشنگتن حدود ٤٠٠ اتاق مسافرخانه ای برای اجاره به بی خانمان ها در نظر گرفته اند که به صورت شبانه اجاره داده می شود. ژاسمین هایز، عضو شورای رسیدگی به وضعیت بی خانمان ها می گوید: “واشنگتن نمونه ای از آن چیزی است که در سراسر کشور می گذرد. با کمبود شدید مسکن ارزان مواجه هستیم. در سراسر شهر شاهد ساختمان سازیهایی هستیم که هیچ یک برای افراد کم درآمد مقرون به صرفه نیست.”
واتیکان – فشار افکار عمومی‌ واتیکان را مجبور به موضع گیری کرد. شورای رسیدگی به تعرضات جنسی در واتیکان از اظهارات پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان درباره تنبیه بدنی کودکان انتقاد کرد. پاپ فرانسیس گفته است که ضربه زدن به کفل کودکان توسط والدین تا حدی که عزتشان تضعیف نشود بلامانع است. این شورای ١٧نفره می گوید قصد دارد تا با پاپ درباره ضرورت حفاظت از کودکان در برابر اعمال تنبیه بدنی گفتگو کند.
آمریکا – روز یکشنبه ١٩ بهمن، اتحادیه کارگران بخش نفت آمریکا اعلام کرد که اعتصاب کارگران پالایشگاههای آمریکا گسترش یافته است. اتحادیه کارگران بخش نفت آمریکا، علت گسترش این اعتصاب را بی توجهی شرکت های نفتی به مذاکره درباره مسائلی دانست که برای سلامت کارگران بسیار مهم است. اتحادیه کارگران بخش نفت آمریکا روز بیست و یکم ژانویه با هدف افزایش دستمزدهای کارگران و نیز بهبود شرایط کاری آنان در پالایشگاههای آمریکا مذاکرات خود با شرکت های نفتی را آغاز کرده بود ، بعلاوه از زمان آغاز اعتصاب، اتحادیه های کارگری مسائل مربوط به ایمنی و سلامت را با هدف جلوگیری از حوادث در پالایشگاهها به موارد مذاکره اضافه کرده اند.
آفریقای جنوبی – تظاهرکنندگان خشمگین در آفریقای جنوبی چندین ساختمان دولتی را در این کشور به آتش کشیدند و پیش بینی می شود ناآرامی ها در این کشور در روزهای آینده افزایش یابد. معترضان خشمگین به افزایش هزینه های خدمات عمومی و افزایش بیکاری درآفریقای جنوبی اعتراض کردند و چندین ساختمان دولتی و خدمات عمومی را به آتش کشیدند. این تظاهرات اندکی پیش از سخنرانی رئیس جمهوری این کشور در پارلمان روی داد.
ژاپن – شرکت سونی اعلام کرد تا پایان سال مالی ٢٠١٥ – ٢٠١٦ میلادی دو هزار و یکصد نفر از نیروی کار خود را حذف خواهد کرد. این تعدیل نیروی کار عمدتا شامل بخش تولید تلفنهای همراه می شود و ٣٠ درصد نیروی کار این بخش را در بر می گیرد. سونی پیش از این در نظر داشت تنها هزار پست خود در این بخش را حذف کند. دلیل اصلی اجرای این برنامه تعدیل نیروی کار صرفه جویی اقتصادی در بخش تولیدات تلفنهای همراه اعلام شده است. میزان ضرر و زیان سالانه این شرکت کمتر از پیش بینی ها بوده و به رقم ١٧٠ میلیارد ین رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *