logo negah

نگاه هفته

logo negah

 مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی
اعتصاب وتجمع اعتراضی معلمان شهر مریوان درمقابل آموزش وپرورش این شهر
براساس گزارش رسیده، روز سه شنبه ۳۰ دیماه، معلمان و دبیران شماری از مدارس مریوان در اعتراض به موضع دولت جدید در قبال وضعیت معلمین دست به اعتصاب و تجمع زدند. برپایه گزارش مزبور، در جریان این اعتصاب دبیرستان هایی از جمله “وحدت، شریعتی، شاهد و خمینی” تعطیل شدند. همچنین تعدادی از معلمین نیز روز سه شنبه در مقابل آموزش و پرورش رژیم در شهر مریوان دست به تجمع اعتراضی زده و اعلام کرده اند: «روز چهارشنبه اول بهمن ماه نیز بار دیگر در مقابل اداره آموزش و پرورش رژیم در شهر مریوان تحصن خواهند کرد.» همچنین اخرین اخبار رسیده حاکی از این است که ساعت نه و نیم صبح روز چهارشنبه تا یک بعدظهر حدود پانصد تن از معلمین زن و مرد مریوان در مجاورت اداره آموزش و پرورش مریوان تجمع باشکوهی برگزارکردند و در پایان بیانیه ای که بدین مناسبت صادر شده بود توسط لقمان ویسی عضو انجمن صنفی معلمان استان کردستان قرائت گردید. متن بیانیه صادر شده به دین شرح است.
فرهنگیان عزیز: تجمع امروز ما بنا به جهت وضعیت منزلت و معیشت نامطلوب جامعه فرهنگی است که در سالیان اخیر هرگز روند روبه رشدی نداشته و متأسفانه تاکنون وعده های مکرر دولت ها جهت تغییر این وضعیت جنبه عملی نیافته است. خواست های جامعه فرهنگی به بهانه هایی چون مصرفی بودن آب نادیده گرفته می شود و چنین است که شأن منزلت معلم مورد بی مهری قرار گرفته است. وزیر فعلی آموزش و پرورش همچون غالب وزرای پیشین برنامه ای جدی و عملی برای حل مشکلات صنف معلمین نداشته و همچنان در نظر دارد که با وعده های عملی نشده از حرکت اعتراضی معلمین جلوگیری نماید. ما معلمین مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان مریوان خواسته های بر حق صنفی خود را به شرح زیر اعلام می نماییم ۱ـ آزادی فعالین صنفی در بند و همچنین لغو احکام و محکومیت های قضایی و همچنین احکام مربوط به هیات های تخلفات اداری فعالین صنفی ٢ـ اجرای بند ۵ قانون خدمات کشوری ٣ـ تأسیس بانک فرهنگیان ٤ـ تشکیل بیمه مستقل فرهنگیان ٥ـ رفع تفاوت شغلی فرهنگیان با کارکنان سایر وزارتخانه ها ٦ـ برابری حقوق کامل کارکنان زن و مرد ٧ـ ارائه هر چه سریعتر طرح رتبه بندی معلمان به مجلس ٨ـ اجرای بند ـ ایجاد فضای مناسب جهت امنیت حقوقی معلمین ٩ـ پرداخت حق نوار مرزی در شهرهای مرزی کشور و به صورت خاص مریوان

اعتصاب ده‌ها معلم در سقز
روز سه‌شنبه سی‌ام دی‌ماه، شمار چشمگیری از معلمان مدارس سقز به نشانه اعتراض به وضعیت نامناسب آموزش و پرورش،دست به اعتصاب زدند. بیش از نیمی از معلمان در اتاق‌های دبیران مدارس حاضر و از رفتن به کلاس‌های درس امتناع نمودند. این اعتصاب در میان معلمان مقطع متوسطه چشمگیرتر بوده و معلمانی که در کلاس‌های درس حاضر شده از تدریس دروس خودداری کردند. طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (بیست و هفتم و بیست و هشتم دی‌ماه)، شمار چشمگیری از معلمان شهرهای دیگر کُردستان ایران به اداره اماکن احضار و تهدید شده بودند که از شرکت در این اعتصاب خودداری کنند. گفته می‌شود، شماری از معلمان شهرهای بوکان، مهاباد، پیرانشهر، اشنویه، ارومیه و نقده نیز در اعتراض به سیستم آموزشی به این اعتصاب پیوستند و از حضور در کلاس‌های درس خودداری نمودند.

اعتصاب معلمان مدارس سنندج
روز سه شنبه ۳۰ دیماه، معلمان و دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهر سنندج در هماهنگی با معلمان سراسر ایران دست به اعتصاب زدند. معلمان و دبیران مدارس سنندج در هماهنگی با معلمان سراسر ایران در اعتراض به وضعیت معیشت و پائین بودن حقوقهایشان از رفتن به سرکلاس درس خودداری کردند. معلمان در این حرکت اعتراضی علیرغم رفتن به مدرسه، از حاضر شدن در سرکلاسها خودداری کردند و با وجود دخالت نیروهای امنیتی رژیم همچنان از رفتن به سر کلاسها سرباز زدند.

تجمع اعتراضی فرهنگیان کرمانشاه مقابل اداره کل آموزش و پرورش
فرهنگیان استان کرمانشاه در اعتراض به عملکرد دولت و مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در مقابل این اداره کل تجمع کردند. تجمع کنندگان با شعارهایی مثل “دولت تدبیر و امید معلم از تو نا امید” و “مدیر کل ناتوان استعفا استعفا” اعتراض خود را اعلام کردند.

پاوه: در حمایت از محیط ریست.
فعالان محیط زیست در حرکتی خودجوش با هدف حفظ محیط زیست اقدام به کاشت بذر درخت دیم “ون (بنه)” در باینگان نمودند. در این حرکت زیست محیطی، فعالان محیط زیست نزدیک به ٦ هزار بذر درخت دیم ون را کاشتند.

رسانه ها علیه بیکاری
کرمانشاه: دو نشریه “صدای آزادی” و “ابوذر” در کرمانشاه برخلاف دفعات قبل به صورت متفاوت و منحصر بفرد چاپ و توزیع شدند. هفته‌نامه‌صدای آزادی بیرون آمدن صفحات خود در اوایل هفته‌ جاری را نوعی “اعتراض به آمار بیکاری و وضعیت موجود” استان کرمانشاه عنوان کرده است. مدیر مسوؤل صدای آزادی درباره این اقدام جالب توجه نشریه گفته است: “چون عزمی در استان برای رفع مشکل بیکاری استان ندیدم مجبور شدم صدای خود را ینگونه به گوش مسوولین برسانم”. در طول یک سال و نیم گذشته، نرخ بیکاری در استان کرمانشاه با افزایش ٥ درصدی، رکورد بی‌کارترین استان کشور را شکسته است.همچنین در راستای حمایت از صدای آزادی، روزنامه‌ ابوذر دیگر نشریه استان کرمانشاه نیز شماره روز گذشته را به صورت سفید منتشر کرد. در حال حاضر نرخ بیکاری در استان کرمانشاه ۱۵.۳ درصد می‌باشد.

خودکشی:
جوانی ٢١ ساله به نام “ر.الف” ساکن محله “سیدآباد” اشنویه از طریق حلق‌آویزنمودن با طناب ‌دار اقدام به خودکشی کرد.

دستگیری:
سقز: سلیمان عبدی توسط اداره اماکن به دادگاه معرفی شد. سلیمان عبدی معلم و یکی از برگزارکنندگان تحصن اعتراضی معلمان در سی‌ام دی‌ماه می‌باشد.
ربط: شیرکوه فرزند عبدالله توسط نیروهای اطلاعات در استان آذربایجان‌غربی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده‌ شد.
سنندج: مهدی دعاگو از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج مطلع شده که باید روز بیست و پنجم بهمن‌ماه، خود را به دادگاه معرفی نماید. مهدی دعاگو سال ٨٨ به دلیل شرکت در مراسم سالگرد ابراهیم لطف‌الهی، به‌همراه شماری از دانشجویان بازداشت و سپس با تودیع وثیقه ٥٠ میلیونی آزاد شده بود.

اعدام
ارومیه: نورالدین سعیدی ٣٥ ساله فرزند ابراهیم در زندان اعدام شد. این زندانی از اهالی روستای “بالو” از توابع بخش مرکزی ارومیه است.
اصفهان: سلیمان احمدنژاد (ساکن شهر بوکان) بامداد یکم بهمن‌ماه در زندان مرکزی اصفهان به دار آویخته شد.

زندان
زندان: زینب جلالیان
علیرغم اینکه زینب جلالیان بارها از مسئولین زندان دیزل‌آباد کرمانشاه تقاضای انتقال به شهر ماکو را کرده بود، اما به دستور دستگاه قضایی از زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به زندان شهر خوی انتقال داده شده است. پیشتر زینب جلالیان در زندان کرمانشاه دچار بیماری “ناخنک” گردیده و این بیماری سبب تاری دید وی شده است که تاکنون نیز اقدامی جهت معالجه پزشکی وی صورت نگرفته است. دادستان کل کرمانشاه با عمل جراحی زینب جلالیان در بیرون از زندان مخالفت کرده بود و این زندانی همچنان نیز از بیماری‌ چشم رنج می‌برد. زینب جلالیان در اسفندماه سال ٨٦ و در شهر کرمانشاه بازداشت شد. تاکنون از حق ملاقات با خانواده‌اش محروم بوده است. زینب جلالیان، به اتهام “محاربه” و عضویت در یکی از احزاب کردی از سوی دادگاه انقلاب ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم گردید.

کارگران

تجمع اعتراضی کارگران نانوا مقابل فرمانداری سنندج
٤بهمن: بیش از ۱۵۰ کارگر نانوا در سنندج مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. این کارگران به ثابت ماندن دستمزدشان از سال ۹۱ تاکنون معترض‌اند. مسئولان فرمانداری سنندج با کارگران درباره میزان افزایش مزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج وارد مذاکره شده اند. تجمع امروز کارگران در پی آن برگزار می‌شود که مذاکرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هفته‌های گذشته درباره افزایش مزد کارگران نانوا بی‌نتیجه مانده بود. کارگران میگویند: که نمایندگان کارفرمایان با افزایش مزد کارگران خباز حتی برای چند درصد نیز موافقت نمی‌کنند. دولت از اوایل آذر ماه قیمت نان را نزدیک به ۳۰ درصد گران کرده است اما دستمزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج از سال ۹۱ افزایشی نداشته است. این در حالی است که دولت یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نان را افزایش دستمزد کارگران نانوا عنوان کرده بود.

تجمع چغندرکاران پیرانشهر و اشنویه
کشاورزان شهر و روستاهای اطراف “پیرانشهر و ارومیه” در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه حقوقهایشان در مقابل کارخانه قند تجمع و خواستار رسیدگی به حقوق معوقه خود شدند.

آزادی «فردین میرکی»از اعضای کمیته هماهنگی! بنا به گزارش رسیده پنجشنبه ۲/۱۱/ ۹۳ در ساعت 5 بعد از ظهر، فردین میرکی،فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری پس از دو ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و پیگیریهای مداوم خانواده و فعالین کارگری، سرانجام با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید. لازم به ذکر است که این فعال کارگری مورد استقبال خانواده، دوستان و جمع کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج قرار گرفت. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ضمن تبریک آزادی فردین میرکی به خانواده و تمامی کارگران و فعالین کارگری خواهان آزادی تمامی فعالین کارگری و زندانیان سیاسی در بند می باشد. فردین میرکی آزاد شد بر طبق اخبار واصله، فردین میرکی از فعالین کارگری سنندج که در روز تجمع به نفع کوبانی توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده بود، پس از مدتها بازداشت آزاد شد. کانون مدافعان حقوق کارگر، آزادی این فعال کارگری را به خانواده ایشان و به خانواده بزرگ فعالین کارگری تبریک میگوید. اطلاعیه شماره ۳۳ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

تجمع ٣٥ نفر از بازنشستگان در شعبه تامین اجتماعی سقز
(کارگران بازنشسته به شیوه حسابرسی و محاسبه مستمری شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند). حدود ۳۵ نفر از کارگران که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده اند صبح روز ( یکشنبه ۲۸دی ) مقابل سازمان تامین اجتماعی در شهرستان سقز تجمع کردند. این تعداد از کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند. سازمان تامین اجتماعی مستمری این کارگران بازنشسته را که سابقه کاری بیست و چهار یا بیست و پنج ساله دارند بر اساس میانگین حقوق آخرین دو سال کاری آنها حساب کرده است .
به گفته معترضان با وجود اینکه سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پنج سال آخر را از کارفرما ها دریافت کرده، آن را در محاسبه مستمری کارگران بازنشسته حساب نکرده است. میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی ام متوسط مزد یاحقوق بیمه شده ظرف دو سال آخر ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه. به این ترتیب مستمری کارگران بازنشسته بجای این که بر مبنای سی سال پرداخت گردد فقط بر مبنای بیست و چهار سال پرداخت می شود. تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی که براساس قوانین کار و تامین اجتماعی در استخدام دستگاه های دولتی بودند و پنج سال پیش از موعد مقرر بازنشسته شد ه اند،حدودا چهل هزار نفر می شود.
لازم به توضیح است که آنها در فاصله سالهای۸۶ تا ۸۹ با مصوبه دولت و مجلس از مزایای سنوات ارفاقی استفاده کردند و پیش از موعد بازنشسته شدند. بر اساس مقرراتی که به بازنشستگی پیش از موعد این گروه از کارگران دولت منجر شد، سازمان تامین اجتماعی در زمان صدور حکم بازنشستگی این کارگران، حق بیمه و مستمری مربوط به سنوات ارفاقی را به نرخ روز حساب کرده و علاوه بر آن بابت هر سال باقیمانده تا پر شدن سابقه پرداخت حق بیمه، مبلغ اضافی دیگری را که بصورت پلکانی و با ضریب ۱. ۱ محاسبه می شد، پرداخت کرده است. بر این اساس چنانچه در سال۸۶ قرار بود یک کارگر شاغل در دستگاه دولتی با استفاده از این مصوبه پس از ۲۵ سال پرداخت حق بیمه بصورت پیش از موعد بازنشسته شود، دولت در مقام کارفرما به نرخ سال ۸۶ معادل ۵ سال حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد ه و از سوی دیگر بابت همین ۵ سال ،مبلغ اضافی دیگری را که با ضریب ۱. ۱ و بصورت پلکانی و تصاعدی محاسبه می شد نیزبه سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده است.
طبق گفته بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی در شرایطی که بابت بازنشستگی پیش از موعد آن ها همه هزینه های جانبی را محاسبه و از کارفرما دریافت کرده است اما در محاسبه و پرداخت مستمری آن ها بد حسابی و کم فروشی کرده است. بر این اساس در شرایطی که مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، میانگین جمع حقوق بیمه پرداخت شده ی دو سال آخر سابقه کاری است، سازمان تامین اجتماعی مستمری این تعداد از بازنشستگان پیش از موعد را بدون در نظر گرفتن هزینه های مربوط به سنوات ارفاقی محاسبه کرده است. معترضان به این شیوه ی محاسبه سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند و مدعی اند که بر طبق قانون کارفرمایان آن ها همه ی هزینه های اضافی بازنشستگی پیش از موعد آن ها را پرداخت کرده اند، و دلیلی ندارد که این هزینه ها در محاسبه مستمری های آن ها لحاظ نشود. بازنشستگان معترض می گویند که مستمری آنان، که بدون محاسبه ۵ سال ارفاق سنوات بازنشسته شده اند، با یک بازنشسته ی معمولی که با سنوات کامل بازنشسته شده است حدود یک میلیون تومان اختلاف دارد.
این تعداد از بازنشستگان با یادآوری اینکه در فاصله سالهای ۸۶ تا ۹۰ حدود ۵ هزار نفر از آن‌ها با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری توانستند سازمان تامین اجتماعی را نسبت به تغییر شیوه محاسبه مستمری های خود وادار سازند، می گویند از سال ۹۰ سازمان تامین اجتماعی در شیوه بازنگری مستمری همه ی بیمه شدگانی که با چنین وضعیتی بازنشسته بودند تجدید نظر کرد ، اما در نهایت از سال ۹۱ تاکنون این سازمان به استناد رای جدید دیوان عدالت اداری در محاسبه مستمری‌های آن‌ها به شیوه سابق کم فروشی و بدحسابی کرده و هزینه‌های مربوط به سنوات ارفاقی را نادیده گرفته است. قابل ذکر است معترضین در ساعت یازده ونیم به تجمع خود پایان داده و به سازمان تامین اجتماعی التیماتوم دادند که تا بر آورد کامل مطالبات خود دست از تجمع بر نخواهند داشت. قرار تجمع بعدی روز دوشنبه است. “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *