logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
٦مهر ـ ١٣آبان ماه ١٣٩٣

اعتراضات

تجمع کارگران پیمانی فاز ١٧ و ١٨ عسلویه
٧آبان: ١٠٠نفر از کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های در دست احداث منطقه پارس جنوبی در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق مقابل دفتر«شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی» (I. P. M. I) تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمع اعتراضی کارگران به نمایندگی از جمعیت ٢ هزار نفری کارگرانی تجمع کرده‌اند که حداقل در ١٠ شرکت پیمانکاری به عنوان کارگر قراردادی کار می کنند.

تجمع کارگران پتروشیمی بوعلی
٧آبان: ٢٠٠ نفر از کارکنان رسمی مجتمع پتروشیمی بوعلی به نشانه اعتراض در محوطه این مجتمع صنعتی تجمع اعتراضی بر پا کردند. دلیل تجمع کارگران پتروشیمی بوعلی وضعیت نامعلوم پرداخت پاداش بهره‌وری نیمه نخست سال ٩٣ بوده است که به تازگی دستور پرداخت آن از سوی «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت صادر شده است. به موجب این دستور اداری، هر یک از کارکنان و کارگران مشمول شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت، معادل یک ماه حقوق و مزایای دریافتی خود پاداش بهره‌وری دریافت خواهند کرد. وزیر نفت در دستورنامه‌ای که در مورد پرداخت این پاداش خطاب به معاونان خود در شرکت‌های چهار گانه ملی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صادرکرده است، مبلغ این پاداش را از ٧٥٠ هزار تومان تا ٣ میلیون تومان تعیین کرده است. کارکنان رسمی پتروشیمی بوعلی معترض هستند که چرا مدیریت این مجتمع برخلاف سایر کارفرمایان مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام، پاداش تعیین شده را به آن‌ها پرداخت نمی‌کند. وضعیت نامعلوم سهم کارگران شاغل در مجتمع‌های نفت و پتروشیمی از پاداش بهره‌وری سال ٩٣ در حالی است که پیش از این جمعی از کارگران شاغل در پروژه‌های در دست احداث منطقه پارس جنوبی نسبت به نادیده گرفته شدن خود و همکارانشان از جمع دریافت کنندگان این پاداش معرتض شده بودند.

تجمع اعتراضی پرستاران
٧آبان: پرستاران در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. پرستاران خواستار اجرای بی‌قید و شرط قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال١٣٨٦ مجلس شورای اسلامی هستند.

تجمع کارگران معدن زغال سنگ
٦آبان: ٣٠٠ کارگر معدن زغال سنگ جو دراعتراض به اخراج و تاخیر در پرداخت حقوق مقابل فرمانداری زرند تجمع کردند. ابتدای سال جاری ٥٠٠ کارگر در این شرکت مشغول بکار بودند. در حال حاضر ٤٧٠ کارگر در این شرکت مشغول بکار هستند و قرار است ١٢٠ نفر از این کارگران اخراج شوند.

تجمع کارگران شیشه آبگینه
٦آبان: کارگران کارخانه «شیشه آبگینه «قزوین که حقوق مرداد، شهریور و مهر را دریافت نکرده‌اند در پی تداوم عدم تحقق‌ مطالباتشان و همچنین اخراج دو نفر از همکارانشان در محوطه کارخانه تجمع کردند. قرار بود کارفرمای کارخانه شیشه آبگینه بخشی از مطالبات سه ماهه گذشته کارگران را برای از سر گیری فعالیت مجدد کارخانه پرداخت کند اما هنوز این وعده عملی نشده است و دو مدیری که به کارخانه آمده‌اند با مشاهده اعتراض کارگران برای بار دیگر وعده پرداخت بخشی از معوقات سه ماهه گذشته را دادند. مهم‌ترین عامل اعتراض کارگران، اخراج دو نفر از همکارانشان به بهانه پی گیری مطالبات خود و همکارانشان بوده است. به همین دلیل کارگران معترض شیشه آبگینه علی‌رغم میل کارفرما، دو کارگر اخراجی را به اسامی «حسین فلاح» و «منوچهر افشار» به داخل کارخانه راه داده‌اند. کارگران معترض شیشه آبگینه اعلام کرده اند؛ اعتراض کارگران جمعی است و این دونفر به اندازه سایر کارگران پی‌گیر مطالبات خود بودند و کارفرما به اشتباه آنان را به عنوان عاملین اعتراض اخراج کرده‌ است.

تجمع مقابل ساختمان شرکت
٨آبان: ١٤٠کارگر آبفای آبادان که حقوق فروردین، اردیبهشت، مرداد، شهریور و مهر را دریافت نکرده‌اند برای پیگیری دریافت حقوقهای پرداخت نشده مقابل ساختمان مرکزی شرکت آب و فاضلاب آبادان تجمع کردند.

بیانیه پرستاران
حقوق پایمال شده ی پرستاری و به تبع آن بیماران بسیار زیاد است و در طول سالیان متمادی به تعداد آنها افزوده شده. مهمترین خواسته های به حق ما در شرایط کنونی به شرح زیر بوده و سایر مطالبات در مجالی دیگر پیگیری خواهد شد: ١-اجرای بی قید و شرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که بیش از هفت سال از تصویب آن در مجلس هفتم شورای اسلامی میگذرد. ٢-اجرای عدالت در پرداختها؛بین کلیه ی تیم درمان اعم از پزشکان و پرستاران و … ٣- مسئولیتهایی که مربوط به پرستاران است و در حال حاضر به ناحق در اختیار عده ای خاص بجز پرستاران قرار دارد باید به اعضای تیم پرستاری برگردد. ٤ -انتخاب و حضور نمایندگان پرستاری در کارگروه ها و جلساتی که مبنای تصمیم گیری در مورد پرستاری است تا عده ای تمامیت طلب که عدم حسن نیتشان بر پرستاران پوشیده نیست نتوانند اجحاف در حق این قشر را ادامه دهند. در پایان ما پرستاران حاضر به نمایندگی از تک تک پرستاران اعلام می داریم که یک ماه فرصت برای اجرایی شدن بی قید و شرط و غیر پایلوت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و بهبود شرایط موجود کاری در نظر گرفته و چنانچه حسن نیتی از مسئولین محترم دریافت نکنیم اقدامات پیگیرانه ی وسیعتری را در نظر خواهیم گرفت. پرستاران شرکت کننده در تجمع جنب مجلس شوارای اسلامی- هفتم ابانماه نود وسه

گزارش

پرستاران دو برابر کار می‌کنند
١٠آبان: رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: پرستاران به دلیل کمبود نیروی پرستاری در این منطقه دو برابر توان خود کار می‌کنند. بیمارستان امام جیرفت ١٢٠ تخت مصوب دارد که در حال حاضر ٢٤٠ تخت فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که نیروی اختصاص یافته به این بیمارستان براساس ١٢٠ تخت است و این مساله موجب شده کار پرستاران چند برابر ظرفیت آن‌ها باشد. وی با اشاره به تعطیلی بخش آی سی یو بیمارستان ١٢ فروردین شهرستان کهنوج تصریح کرد: این بخش که تجهیزات کاملی دارد به خاطر کمبود پرستار تعطیل است. این دانشگاه هفت شهرستان جنوبی کرمان را با حدود یک میلیون نفر جمعیت زیر پوشش دارد و کمبود پرستار در همه بخش‌ها دیده می‌شود.

اعتراض كارگران بازنشسته لنگرود
مطالبات معوقه كارگران بابت هزینه‌های پزشكی كه متعلق به مدت‌ها پیش است، تاكنون به كارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی پرداخت نشده است. مدیریت و اعضای جدید كانون بازنشستگان تأمین‌اجتماعی لنگرود تلاش دارند هیچ گونه حقی از بابت پرداخت هزینه‌های پزشكی كارگران پایمال و ضایع نشود و به همین منظور ناگزیر شدیم شكایتی را تسلیم دادگستری كنیم و از این طریق پیگیر وصول مطالبات معوقه كارگران بازنشسته شویم. استیجاری بودن ساختمان كانون، مسكن كارگران، همكاری نكردن بانك‌ها برای پرداخت وام به كارگران بازنشسته از جمله مشكلات اساسی و مهم كانون است.

ورود بیش از صد کارگر پتروشیمی ایلام به کارخانه ممنوع است
بیش از ١٠٠ کارگر اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود حقوق معوقه و حکم اداره کار مبنی بر بازگشت به کار، اجازه ندارند به این واحد تولیدی وارد شوند. بیش از ١٨ روز از مذاکرات نمایندگان کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با مدیران میانی این مجموعه و مقامات محلی و ارائه پیشنهادهای کتبی کارگران (در قالب نامه به کارفرما) برای فراهم شدن مقدمات بازگشت به کارشان می‌گذرد اما کارفرما تاکنون به این پیشنهادها پاسخ نداده است. کارگران اخراجی در این نامه با اشاره به رای مراجع حل اختلاف مبنی بر بازگشت به کار و الزام کارفرما به انعقاد قرارداد مستقیم با آنان اعلام آمادگی کرده بودند که در صورت تضمین امنیت شغلی با پیمانکار قرارداد امضاء کنند. کارگران تاکید کرده بودند پرداخت مزد، مزایا و حق بیمه ایام کار و بلاتکلیفی‌شان از تاریخ ١ تیر ماه امسال تا زمان شروع به کار مجدد از شروط آنان برای امضای قرارداد پیمانی با کارفرماست.

حداقل دستمزد کارگران یک پنجم خط فقر!
با در نظر گرفتن خط فقر ٣میلیون تومانی به راحتی می توان گفت با حقوق فعلی قانون کار، مشمولان این قانون یک پنجم خط فقر حقوق دریافت می‌کنند و ٥٠ درصد کارگران زیر خط فقر حقوق دریافت می کنند. چند روز گذشته از رسیدن خط فقر به ١٠٠٠ دلار خبر داده شد. رسیدن خط فقر به ١٠٠٠دلار یعنی چیزی معادل ٣.٢ میلیون تومان. این در حالیست که حداقل درآمد کارگر ایرانی ٦٠٩هزار تومان است که این میزان دریافتی به عنوان حقوق، یک پنجم درآمد تعیین شده در راستای خط فقر است. خط فقر آخرین بار در سال ٩٠ توسط بانک مرکزی اعلام شد و پس از آن کارشناسان خط فقر تا سال ٩٢ را نزدیک ٢ میلیون و ٥٠٠هزار تومان برای یک خانوار ٥نفری تخمین زدند. اکنون این رقم نزدیک به ٣ میلیون تومان اعلام شده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دریافت این میزان حقوق حتی تأمین کننده نیازهای حداقلی یک خانوار ٤نفره در ماه نیست. بخش هایی ازیک گزارش تسنیم بتاریخ٦آبان

چند سناریو برای بازنشستگی ٣٢٢ کارگر معدن سنگرود
پیشنهاد کارگران ادامه فعالیت معدن تا پایان سال ٩٥ بود
نمایندگان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، در دیدار با کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در رودبار، آخرین نتایج جلسه رسیدگی به وضعیت بازنشستگی آنان را تشریح کردند. در بند نخست این مصوبه تاکید شده است که تا پایان سال جاری، ٨٨ کارگر مشمول بازنشستگی با قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شوند. همچنین در بند دوم این مصوبه ذکر شده است ١٠٤ نفر دیگر از کارگران که تا پایان سالهای ٩٤ و ٩٥ مشمول بازنشستگی می‌شوند در صورت موافقت اعضای هیئت دولت و سازمان تامین اجتماعی با دریافت بیمه بیکاری تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شوند. در بند سوم این مصوبه نیز عنوان شده، ١٣٢ کارگری که تا پایان سال ٩٨ به مرور شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند برای تکمیل سوابق بیمه‌ای خود به یکی از واحد‌های زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید انتقال پیدا کنند. در بند چهارم این مصوبه تاکید شده است استانداری گیلان و فرمانداری رودبار موضوع متوقف شدن انحلال معدن را از سوی شورای امنیت ملی پیگیری کنند. در صورت موافقت این شورا، معدن سنگرود تا پایان سال ٩٥ ادامه کار خواهد داد و کارگران می‌توانند برای پر کردن سوابق بیمه‌ای خود همانند قبل مشغول به کار باشند.

کارخانه «کنف کار» رشت: مطالبات بازنشستگان این کارخانه ٣ میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان
کارخانه «کنف کار» رشت از ٣١ شهریور ماه سال گذشته ورشکسته اعلام شده است توان مالی برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران شاغل و بازنشسته همانند سنوات خدمت و حقوق کارگران را نداشت. به همین دلیل ١٨٦ کارگر بازنشسته این کارخانه با طرح شکایت در دادگاه شهرستان سنگر مجوز فروش اموال کارخانه را گرفتند.

اخراج و بیکارسازی

اخراج ١١٠٩ کارگر
حداقل ١١٠٩ کارگر از اواخر مهرماه ١٣٩٣ در کارخانه‌های «گسترش مانا ساز»، «قطار شهری اهواز»، «گاز لوله»، «کاشی گیلانا»، «ایران زاک»، «نوشابه خوشگوار»، «نورد و لوله صفا»، «شیشه آبگینه»، «آبفای آبادان» و «سیمان کارون» اخراج شدند. اخراجها در شرایطی با گستردگی انجام میشود که دولت پروژه تغییر قانون کار را با شعار «تامین امنیت شغلی کارگران» دنبال می‌کند، گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند از ابتدای هفته گذشته – از زمان رسانه‌ای شدن قصد دولت برای تغییر قانون – تا کنون حداقل ١١٠٩ کارگر اخراج شده‌اند. طراحان این بسته پیشنهادی مدعی شده‌‌اند دو هدف «تفویض فسخ قرارداد کار به کارفرما» و «تبدیل قرارداد کار موقت به دائم» را دنبال می‌کنند، ادعایی که در‌‌ همان نگاه اول «متناقض‌نما» به نظر می‌رسد. پرسش کارگران این است که وقتی قدرت فسخ قرارداد کار در اختیار کارفرما قرار بگیرد، تبدیل قرارداد «موقت» به «دائم» چه سودی به حال کارگران دارد؟ به نظر می‌رسد مقامات ارشد وزارت کار قدرت فعلی کارفرمایان برای اخراج کارگران را «ناکافی» می‌دانند که با پیشنهاد چنین تغییراتی قصد دارند این قدرت را افزایش دهند. (بخشهایی از گزارش ایلنا)

٣٦ کارگر کارخانه سیمان کارون اخراج شدند
٣٦ کارگر کارخانه سیمان کارون در خوزستان به دلیل اتمام قرارداد کاری، اخراج شدند. اول شهریور ماه تعداد ٦٥ نفراز کارگران قراردادی شاغل در کارخانه سیمان کارون در شهر کلگیر شهرستان مسجد سلیمان به بهانه اتمام قرار داد کاری اخراج شدند که ٢٩ نفر از آنان به کار بازگشته‌اند اما تغییری در وضعیت اخراج ٣٦ کارگر باقی‌مانده به وجود نیامده است. کارخانه تولید کننده سیمان بیش از ٧٠٠ کارگر رسمی و قراردای دارد که کارگران رسمی ٤٠٠ نفر هستند. کارگران قرار داد ی هم با سوابق یک تا ١٥ سال زیر مجموعه یک شرکت پیمانکاری تامین کننده نیروی انسانی کار می‌کنند. کارگران قراردادی این کارخانه می‌گویند حقوق آنها هر ماه با تاخیر پرداخت می‌شود.

هنوز از لغو ممنوعیت ورود یکهزار کارگر دیگر نورد و لوله صفا خبری در دست نیست
یکهزار کارگر نورد و لوله صفا در ساوه بدنبال اعتصاب دراعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق (از ابتدای تیر امسال) و ١٨ ماه بیمه؛ اجازه ورود به این واحد تولیدی را ندارند. کارفرما در پی تشدید اعتراضات کارگران اعتصابی در تاریخ ٢٩ مهر از ورود آنان به این واحد تولیدی ممانعت می‌کند اگرچه ١٠٠ کارگر بخش‌های اداری صبح روز یکشنبه (٤ مهر) به کار بازگشته‌اند.

همدان؛ بیکاری ٣٥ کارگر پتروشیمی هگمتانه
شرکت پیمانکاری در پروژه پتروشیمی هگمتانه همدان ٣٥ نفر از پرسنل پایپینگ خود را در سه ماه گذشته اخراج کرده.

ناامنی محیط کار

به گزارش سازمان پزشکی قانونی در ١٠ سال گذشته (١٣٨٣تا ١٣٩٢) ١٢ هزار و ٤٣٧نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده اند. بر اساس آمارهای موجود به طور معمول مرگ‌های ناشی از حوادث کار بیشتر در فصل تابستان رخ می‌دهد به طوری که تنها در تابستان دو سال گذشته به ترتیب ٥٦٨(سال ١٣٩٢) و ٤٩١(١٣٩١) مورد مرگ در تابستان رخ داده است. همچنین سقوط از بلندی، اصابت اجسام سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن به ترتیب مهم ترین دلایل مرگ بر اثر حوادث کار هستند. در سال گذشته ( سال ٩٢) هزار و ٩٩٤نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که تعداد تلفات حوادث کار که هزار و ٧٩٦نفر بود، ١١ درصد افزایش یافته است. در حوادث کار سال گذشته ٩٦٥ نفر به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند، پس از آن برخورد جسم سخت با ٣٧١مورد و برق‌گرفتگی با ٣٠٣ مورد در رتبه های بعدی دلایل مرگ در حین کار قرار می‌گیرند. مطابق آمارهای موجود به طور معمول سقوط از بلندی مهم‌ترین علت مرگ در حوادث کار محسوب می‌شود به نحوی که در سال گذشته ٤٨.٤ درصد علل مرگ در حوادث کار را سقوط از بلندی در بر می‌گیرد. در سال گذشته ٢٩ هزار و ٢٣١مصدوم حوادث کار شامل یک هزار و ١٤٤زن و ٢٨هزار و ٨٧ مرد به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ١.١ درصد کاهش یافته است.

کشته شدن کارگر ساختمانی
٧آبان: در پروژه چهار طبقه طرح توسعه بیمارستان پاستور مشهد یک شاخه تیرآهن هنگام جا به جایی توسط جرثقیل، از طبقه دوم همین ساختمان‌‌ رها و به کارگر ٣٠ ساله مشغول کار در طبقه منفی دو برخورد کرد و جانباخت.

٨٧کارگر دراستان خراسان رضوی طی نیمه اول سال جاری بدنبال حوادث کاری جان باختند!
٥آبان: مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی: تعدادجان باخته گان ومصدومین حوادث حین کار نیمه نخست امسال استان رابترتیب٨٧و ١٠٨١ نفر برشمرد. بیش از ٩٦ درصد افراد مذکور مرد هستند. ٨٧ نفر در نیمه ابتدایی امسال به دنبال حوادث کار استان جان خود را از دست دادندکه از این تعداد، ٨٤ نفرمرد و ٣نفر زن بوده اند.

ریزش آوارجان کارگر جوانی را گرفت
١٠ آبان: ریزش آوار در هنگام تخریب ساختمان سه طبقه مسکونی قدیمی در خیابان بهنود تهران موجب مرگ کارگری ٢٥ ساله شد.

سقوط مرگبار
١٠آبان: احمد کارگرجوانی در یک ساختمان نیمه كاره در منطقه سیدخندان از طبقه پنجم به داخل چاله آسانسور سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

جریان برق جان کارگر ساختمانی را گرفت
١٠‌آبان: در شهر آذرشهر کارگر ٢٦ساله ای در حین کار بعلت شدت سوختگی ناشی از برق گرفتگی در محل جان باخت.

گاز گرفتگی جان یک کارگر را گرفت
٨آبان: با آغاز فصل سرما در کُردستان، یک کارگر٣١ ساله که نگهبان کارگاه ماسه‌شویی در بخش سنته سقز بوده است به دلیل گاز گرفتگی جان خود را از دست داده است.

کارگر ساختمانی مصدوم شد.
کارگر جوانی به نام علی محمدی ٣٤ ساله در حالی که در بالای داربست در حوالی سه راه ورامین مشغول جوشکاری بود پس از سقوط به داخل گودال به شدت مصدوم شد..

دستمزدهای پرداخت نشده

تعویق ٢ ماه حقوق ١٠٠ کارگر شهرداری فسا
١٠ آبان: پرداخت حقوق ١٠٠ کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری «فسا» در استان فارس دو ماه به تاخیر افتاده است. کارگران که تحت مسئولیت دو شرکت پیمانکاری در نقاط مختلف شهر فسا به کارهای خدماتی و فضای سبز مشغول‌اند حقوق شهریور و مهرماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند. این دو شرکت پیمانکاری در مجموع حدود ١٠٠ کارگر دارند که هر ماه حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کنند.

کارگران «صنایع پی وی سی» مهرماه حقوق فروردین را دریافت کردند
پرداخت حقوق ١٢٠ کارگر قراردادی کارخانه «صنایع پی وی سی» واقع در مهدیشهر سمنان، ٦ ماه به تعویق افتاده است. همچنین سه ماه حق بیمه این کارگران نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

تعویق چهار ماهه پرداخت حق اضافه کار اردیبهشت و خرداد معلمان
١١آبان: معلمان حق اضافه کار اردیبهشت و خرداد امسال را از وزارت آموزش و پرورش طلبکارند اما این وزارتخانه معوقات را پرداخت نکرده است. حق اضافه کار خرداد معلمان در سالهای گذشته ٣٠ روزه بود اما حاجی‌بابایی با این استدلال که ١٠ روز پایانی خرداد به امتحانات برخورد می‌کند این حق را به ٢٠ روز کاهش داد. سال گذشته توسط وزیر آمورش و پرورش(فانی) حق اضافه کار خرداد معلمان به ١٠ روز کاهش داده شد. این تاخیر در پرداخت حق اضافه کار معلمان به نگرانی نسبت به حذف کلی حق اضافه کار خرداد و احیانا اجرای برنامه‌ای مشابه‌ برای حق اضافه کار اردیبهشت دامن زده است.

معدن زغال سنگ معدنجو: تنها حقوق یک ماه از سه ماه را پرداخت کرده اند.
١١آبان: مسولین اداره کار و کارفرمای شرکت معدنجو با حضور در معدن زغال سنگ معدنجو با پرداخت یک ماه از سه ماه حقوق معوق کارگران انها را متقاعد کرده اند در معدن بمانند و زغال سنگ یک ماه آینده را تامین کنند.

کارگران

جعفر عظیم زاده به شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٣٣ شهید مقدس (اوین) احضار و مورد بازپرسی قرار گرفت
صبح امروز پنجم آبانماه جعفر عظیم زاده رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران به شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٣٣ شهید مقدس (اوین) احضار و مورد بازپرسی قرار گرفت.
در این بازپرسی، اتهامات اجتماع و تبانی برای ارتكاب جرم برضد امنیت داخلی، خارجی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به جعفر عظیم زاده تفهیم شد و وی با رد این اتهامات به دفاع از فعالیتهای خود و اتحادیه آزاد کارگران ایران پرداخت و با توضیح شرایط مشقت بار تحمیل شده بر کارگران ایران، اعتراض به این شرایط را حق مسلم آنان خواند و در ادامه با محق و قانونی خواندن تجمعات اعتراضی کارگران و هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارت کار خطاب به بازپرس پرونده گفت: همین الان دولت در صدد ایجاد تغییرات بسیار ضد کارگری در قانون کار است آنوقت من کارگر چطور میتوانم ساکت بنشینم و اعتراضی نکنم، این قوانین مربوط به زندگی من کارگر است و کاملا طبیعی است که من و همکارانم در مقابل چنین رویکردی از سوی دولت ساکت نخواهیم نشست و دست به تجمع و اعتراض خواهیم زد. این حق ماست. وی افزود: مامورین امنیتی تلاش میکنند با وارد کردن اتهامات سیاسی و امنیتی به ما کارگران، ما را ساکت کنند و عملا میگویند در مقابل هر ستمی که بر شما تحمیل میشود چیزی نگوئید و خوب طبیعی است که نه ما و نه هیچ انسان دیگری در مقابل شرایط مشقت باری که بر وی تحمیل میشود ساکت نمی نشیند و ما نیز داریم همین کار را میکنیم، این کجایش به اقدام علیه امنیت کشور ربط دارد. جعفر عظیم زاده به همراه جمیل محمدی در ساعات اولیه بامداد دهم اردیبهشت ماه و بدنبال نامه هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران به وزیر کار مبنی بر برگزاری تجمع در مقابل وزارت کار در روزجهانی کارگر در اعتراض به حداقل مزد مصوب بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شد و پس از ٤٦ روز آزاد گردید. مامورین امنیتی هنگام دستگیری جعفر عظیم زاده کلیه اوراق شناسائی وی همچون کارت ملی، شناسنامه و پاسپورتش را به همراه سند خانه پروین محمدی، هارد کامپیوتر، لب تاب و برخی اسناد دیگر را با خود بردند و علیرغم تماسها و اعتراضات مکرر وی، وزارت اطلاعات تاکنون از عودت آنها خودداری کرده و بطور غیر قانونی از طریق مصادره اوراق شناسائی جعفر عظیم زاده، وی را عملا از حقوق قانونی اش محروم و از این طریق سعی در اعمال فشار بر او کرده است. جعفر عظیم زاده عضوهیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و از هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران در اعتراض به حداقل مزد و نماینده ١٥٠٠ کارگر کارخانه های مختلف در شکایت از غارت و چپاول صندوق سازمان تامین اجتماعی است و سالهاست دوشادوش کارگران کارخانه هایی از جنوب تا شمال و غرب و مرکز کشور برای احقاق حقوق کارگران ایران مبارزه میکند و به عنوان نماینده کارگران تعدادی از کارخانه ها در هیاتهای حل اختلاف و تشخیص در احقاق حق آنها بسیار موثر بوده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن تداوم تعقیب قضائی جعفر عظیم زاده اعلام میدارد وی هیچ جرمی جز مبارزه برای افزایش حداقل مزد کارگران و تلاش برای احقاق حقوق حقه خود و همکارانش مرتکب نشده است و می باید بی هیچ قید و شرطی قرار منع تعقیب قضائی وی و جمیل محمدی و دیگر کارگرانی که بدلیل دفاع از حقوق صنفی شان به زندان افکنده شده اند و یا در معرض تعقیب قضائی قرار دارند صادر شود. ما برپائی تشکلهای مستقل کارگری، اعتصاب و تجمعات اعتراضی را حق مسلم و خدشه ناپذیر کارگران ایران میدانیم و در مقابل هیچ فشاری در دفاع از حقوق انسانی خود کوتاه نخواهیم آمد. زنده باد اعتراض و اتحاد و همبستگی سراسری کارگران اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم آبانماه ١٣٩٣

مراجعه تعدادی از رانندگان سندیکایی شرکت واحد به دبیر خانه شهرداری
امرروز ششم آبان ماه نود و سه گروهی از رانندگان و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد به دبیر خانه شهرداری مراجعه کردند تابیش از هزار امضای جمع آوری شده را که از رانندگان و کارگران فاقد مسکن جمع آوری کرده بودند در دبیر خانه شهرداری جهت رسیدگی به ثبت برسانند ،هر چند که در ابتدا کارمندان دبیر خانه از ثبت دادخواهی کارگران طبق دستور بالا سری ها طفره می رفتند و حتی از پلیس مستقر در شهرداری برای منصرف کردن مراجعه کنندگان کمک گرفتند اما اصرار و پافشاری اعضای سندیکای مراجعه کننده باعث شد تا شکایات بیش از هزار تن از رانندگان و کارگران فاقد مسکن را تحویل بگیرند و در دبیر خانه به ثبت برسانند. لازم به توضیح است که بعد از اعتراضات سال ٨٤ سندیکای کارگران شرکت واحد ،اعتباراتی از سوی دولت و شهرداری برای سامان دادن به وضعییت مسکن کارگران شرکت واحد اختصاص داده شد که متاسفانه بی عدالتی های زیادی از سوی مسئولین و مدیریت شرکت واحد در تقسیم این اعتبارت برای کارگران صورت گرفت که منجر به نارضایتی های بیشماری در بین کارگران گردید به طوری که هنوز بیش از سه هزار تن از رانندگان و کارگران شرکت واحد فاقد مسکن می باشند. برگرفته ازرسانه سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه

بازنشستگان بیدارند از فریبکاران بیزارند
جامعه‌ی بازنشستگانِ کارگری که شلاق فقر و فساد و تبعیضِ ناشی از نابکاری مسئولان را با پوست و گوشت خود احساس کرده و امروزه در گرداب بی‌عدالتی‌های هولناک گرفتارند؛ بخوبی می‌دانند عناصری چون حسن صادقی، اکبر عیوضی، پرویز احمدی پنجکی و دیگر همدستان آنها که در دوره‌ی باصطلاح کارگری‌ خود توسط دستگاه‌های خاص به صحنه‌ی کارگری آورده شده‌اند و مدافع سرسخت شوراهای فرمایشی می‌باشند به هیچ وجه نمی‌توانند مدافع واقعی حقوق بازنشستگان رنج کشیده و عدالتخواه باشند. این دست پروردگان، مخالف اصول آزادی و حقوق بین‌المللی کارگران بوده و در این‌باره صدای کوشندگان اصیل سندیکاهای کارگری مدافع این حقوق را سرکوب کرده‌اند و می‌کنند. مهاجمانِ داعشیِ حمله کننده به سندیکای کارگران شرکت واحد، اوج این سرکوبگری‌ها را با فرمان مراکز خاص به عهده گرفتند و ضرب و شتم، اخراج و زندانی شدن کارگران حق طلب سندیکایی را در کارنامه ننگین خود دارند. آنان که از سالهای پس از انقلاب مراکز کارگری را زیر سلطه گرفته‌اند؛ اینک پوستین وارونه کرده و به فرموده مراکز غیبی، از سندیکا ستیزی به اتحادیه سازی تغییر مزاج داده‌اند. این عناصر ضدکارگری و دیگر همدستانشان که سالیان دراز در شورای عالی کار دستمزدهای ناعادلانه و نابرابر با تورم افسار گسیخته را تائید و امضاء کرده‌اند؛ امروز با شعار ایجاد رفاه برای بازنشستگان و در واقع برای مهار اعتراضات بحق و چپاول کانون بازنشستگان ماموریتی تازه یافته و با این انگیزه با کسانی همچون خود ائتلاف نموده و با هماهنگی با وزارت کار و طراحی انتخابات مهندسی شده در اندیشه تصرف و اشغال کامل کانون می‌باشند و دراین راه با سوء استفاده از مکان و اموال کانون بهره برداری تبلیغاتِ انتخاباتی کرده و بصورت غیرقانونی اقدام به پخش لیست کاندیداهای خود در این مراکز می‌کنند. مهاجمان ورشکسته که با کمک و حمایت قاضی مرتضوی دادستان وقت تهران تاکنون از چنگال عدالت گریخته‌اند در مجمع عمومی قبلی کانون بازنشستگان اوضاع را به نفع خود ندیده و آنرا به کمک مسئولین اداره کار استان به تعطیلی کشاندند. و اینک با هدایت و حمایت‌های ویژه می‌خواهند به هر ترتیب شده خود را به کانون بازنشستگان تحمیل و کانون را به سیطره‌ی خود درآورند. اما فریبکاران بدانند بازنشستگان آگاه و شریف نه تنها به این رفوزه شدگان رای نخواهند داد بلکه بی‌صبرانه در انتظار روزی‌اند که آنان در دادگاه عادلانه محاکمه و به مجازات درخور برسند. در پایان بازنشستگان حق طلب یکصدا به این عناصر نیرنگ باز اعلام می‌دارند:
مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان منبع:رسانه سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه-٥آبان١٣٩٣

گزارش تجمع کارگران کارخانه یک و یک دشت مرغاب؛ به مطالبات رسیدگی نشد، معترضین بازداشت شدند
«اما آن چه در واقعیت اتفاق افتاده این است که نه تنها به مطالبات ما و خانواده هایمان از سوی مدیران کارخانه اهمیتی داده نشده، بلکه با استقرار یگان ویژه نیروی انتظامی تعداد ١٠ نفر از معترضین به دلیل عدم پیگیری مطالبات خود از طریق قانون و به اتهام اخلال در نظم عمومی و دامن زدن به اعتراضات به حکم دادستان خرمبید بازداشت شدند.» چند صدنفر از کارگران کارخانه یک و یک دشت مرغاب واقع در استان فارس، که ماه هاست حقوق دریافت نکرده اند، بار دیگر با هدف اعتراض به عدم رسیدگی به حق و حقوق خود دست از کار کشیدند و به همراه خانواده هایشان در محل کارخانه تجمع کردند. براساس گفته های م.ح یکی از کارگران این کارخانه، حضور خانواده ها آخرین راه حل برای اعتراض به وضع معیشتی کارگران این واحد تولیدی است تا مسئولان بدانند وخامت شرایط زندگی آنان بحرانی است و درصدد حل و فصل مشکلات برآیند. علاوه بر خواست فوری پرداخت حقوق معوقه، کارگران این کارخانه، خواستار تعیین تکلیف وضعیت حق بیمه ی ٣ ساله خود( از سال ٩٠ الی ٩٣) هستند که از حقوق آنان کسر شده اما به عنوان مشمولان برخودار از خدمات بیمه و بازنشستگی، نام و نشانی از آنان در سازمان تامین اجتماعی موجود نیست. م.ح این معضل را به بیان ساده این طور تشریح کرد: حق بیمه از حقوقمان کسر شده، اما بیمه نشده ایم و حال در کنار دستمزدهای عقب افتاده مان، مسئولین باید به این موضوع نیز رسیدگی کنند، اما آن چه در واقعیت اتفاق افتاده این است که نه تنها به مطالبات ما و خانواده هایمان از سوی مدیران کارخانه اهمیتی داده نشده، بلکه با استقرار یگان ویژه نیروی انتظامی تعداد ١٠ نفر از معترضین به دلیل عدم پیگیری مطالبات خود از طریق قانون و به اتهام اخلال در نظم عمومی و دامن زدن به اعتراضات به حکم دادستان خرمبید بازداشت شدند. م.ح ادامه داد: اکنون پرسش اصلی ما این است که ماه ها پیگیری قانونی ما چه حاصلی داشت؟ مگر بارها درخواست تشکیل شورای کارگران را مطرح نکردیم تا از این کانال به حق و حقوقمان برسیم؟ اما جز جواب منفی چه نتیجه ای گرفتیم. حالا همکاران ما را دستگیر کرده اند و می گویند آن ها اخلال گر هستند، در حالی که اخلال گر کسی است که افزایش ساعت کار بی جیره و مواجب را به ما تحمیل کرد و اجازه ی اعتراض نداد. تجمع آرام ما براساس چه قوانینی، غیرقانونی تلقی می شود؟ ما برای رسیدن به خواست های واقعی و حقیقی خود باید چه اقدامی کنیم؟ انتشار اخباری مبنی بر انحلال و تعطیلی کارخانه و انتقال آن به محلی دیگر، یکی از اصلی ترین دلایلی است که م. ح از آن به عنوان علت تجمع کارگران به همراه خانواده ها در کارخانه یاد کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد، سرنوشت کارگرانی که همه ی عمر خود را در این کارخانه کار کرده اند، چه می شود؟ ما برای این واحد تولیدی جان و جوانی مان را گذاشته ایم، درست است که دستمزدمان این باشد؟ بعد از تعطیلی کارخانه سرنوشت خانواده هایمان که اکنون باید از حق بیمه و بازنشستگی استفاده کنند، جز نگرانی برای آینده بچه هایمان چه خواهد بود؟ م. ح همچنین توضیح داد: رفتار نامناسب و عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات ما، سبب شده است تا کار به این جا برسد و تا زمانی که همه ی حقوق قانونی ما پیگیری نشود، به تجمع خود ادامه خواهیم داد و درخواست اکید داریم تا همکاران ما هرچه سریعتر و بی قید و شرط آزاد شوند و نزد خانواده های نگران خود بازگردند و اجازه ی تشکیل شورای کارگری را به ما بدهند، وضعیت سه سال بیمه ی بلاتکلیفمان را مشخص کنند، حقوق های عقب افتاده مان را بدهند و تضمین کنند که کارخانه منحل نمی شود. براساس این گزارش، اوایل سال جاری نیز کارگران کارخانه ی یک و یک دشت مرغاب، با هدف رسیدگی به خواست ها و مطالباتی مانند پرداخت حقوق معوقه سال ٩٢، پرداخت بیمه معوقه سال٩١و٩٢، تعیین ساعت کاری طبق قانون کار، پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارگران، بازگرداندن دستگاه های تولیدی ارسال شده به شرکت های کوچک، احترام به کارگران و جلوگیری از توهین به آنها، تامین امنیت شغلی و قرارداد معین شدن، اجازه برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، تشکیل شورای کارگری و جلوگیری از تعطیلی بعضی از خطوط تولید تجمع کرده بودند.
منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر-٢٧اکتبر٢٠١٤

انتخابات نمایشی فرمایشی کانون بازنشتگان دیروز ششم بهمن ماه ٩٣ در ورزشگاه شهید معتمدی برگزار شد
انتخاباتی که برگزار کننده ها هم کاندیدابودند و هم میدان دار و آنها تعیین می کردند که هیئت رئیسه که باشد و ناظر بر انتخابات چه کسانی باشند ، شاید شمارش آرا هم از وظایفشان بوده؟ من به اتفاق آقای مددی و عباس نژند کودکی و سید رضا نعمتی پوربه محل برگزاری این انتخابات رفتیم متاسفانه تمام عوامل سرکوب سندیکای کارگران شرکت واحد و حمله کنندگان به سندیکای شرکت واحد ،مجری وبرگزار کننده و کاندیدای این انتخابات فرمایشی بودند، عواملی چون حسن صادقی و اکبر عیوضی از چماقدارن و طراحان حمله به سندیکای کارگران شرکت واحدکه سالها منافع کارگران را پایمال کرده اند و با نوچه پروری و باند بازی از منافع کارگران ،علیه کارگران استفاده کرده اند. با امکانات دولتی حدود ٣٠٠ عضو بله قربان گو برای خود درست کرده اند و با حمایت عوامل امنیتی و وزارت کار اینبار چنگ بر منافع کارگران بازنشسته انداخته اند و حتی کاندیداهایی مثل حسین غلامی و سید علی میرزاده و نعمت الله احمدی و صمد گوداغلی را که مورد تایید تعداد زیادی ازبازنشستگان بودند و وابسته دولتی و کارفرمایی نداشتند ،درست در روز انتخابات از لیست حذف کردند و وقتی سوال کردم صادقی گفت دیر رسیده اند برای ثبت نام در صورتی که اسامی آنها در لیست تبلیغاتی به چشم می خورد و جلساتی هم با آنها در این خصوص برگزار شده بود ، نحوه تعیین هیئت رئیسه هم به این شکل بود که بازرس کانون با بلند گو میدان داری می کرد و هر که را که می خواست بدون اینکه حاضرین مورد تایید قرار دهند با ذکر صلوات خودش تایید می کرد و وقتی من و مددی و دیگران به این رفتار اعتراض کردیم با اعتراضات آدمهایی مثل نادر عزیزی (معروف به نادر خره ) که از عوامل حمله کننده به سندیکای کارگران شرکت واحد است روبرو شدیم ،هر چند ما به اعتراضات خودمان ادامه دادیم اما آنها از پلیس کمک خواستند وقتی نتیجه نگرفتند و ما پافشاری کردیم که باید هر که می خواهد طبق مقررات کاندید شودو مددی کاندید ای هیئت ریسه شد و وقتی بلند گو را گرفت از پایین میکرفون را خاموش کردند و بعد حسن صادقی می گفت انچه را من می گویم شما حق دارید از بلند گو بگویید و آقای مددی جزءچند کلام بیشتر اجازه نیافت سخنی بگوید،به هر حال آقای بازرس که میکرفون در دست داشت خودش بدون اینکه حاضرین افرادی را که نام می برد تایید کنند ایشان یکطرفه هیئت رئیسه را انتخاب کرد و انتخابات شروع شد ، اگر در عکس مشاهده کنید به محض آوردن صندوق ها افرادی که با اتوبوس های تهیه شده از قبل شروع انتخابات ازطرف عوامل خانه کارگر و شوراهای ضد کارگری اسلامی که حدود ٣٠٠ تن بودند به محل ورزشگاه آورده بودند طوری بطرف صندوق حمله ور شدند که گویا خطری آنها را تایید می کند اما موضوع از این قرار بود که آنها وظیفه داشتند رای بدهند و زودتر بروند گویا ساعت کاریشان تمام شده بود و همانطور که در عکس می بینید اصلا مشخص نیست که چقدر رای توسط افراد در صندوق میریزند و در واقع باید افراد تک تک به پای صندوق بروند تا مشخص باشد که شخصی نتواند چندین رای به صندوق بیاندازد و در پایان هم صندوق ها را جایی دیگر بردند و شمارش کردند بدون اینکه از شرکت کنندگان کسی حضور داشته باشد ، متاسفانه در تمام این لحظات آقای سالاری از اداره کار استان که به عنوان ناظر بر انتخابات حضور داشتند و وقتی ما اعتراض کردیم گفت من فقط نظارت می کنم و وقایع را می نویسم ، حال تو خود بخوان ازاین حدیث شرح ماجرا را! داوودرضوی-٧آبان ماه١٣٩٣

محمد مولانایی با اتمام دوران محکومیت از زندان مهاباد آزاد شد
کارگران ، تشکل‌های کارگری! امروز شنبه ١٠ آبان ساعت ٩ صبح کارگر مبارز محمد مولانایی که به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به ١ سال حبس تعزیری محکوم شده بود بعد از سپری کردن حکم نا عادلانه‌ای که از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به او تحمیل شده بود از زندان آزاد شد. ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تبریک به خانواده مولانایی و تمام کارگران ایران خواستار آزادی تمامی‌ کارگران زندانی از جمله واحد سیده و یوسف آب خرابات هستیم. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد.

آزادی محمد مولانایی عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد اشکل های کارگری
محمد مولانایی کارگر بازنشسته شهرداری مهاباد و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری که به دلیل عضویت در این کمیته و فعالیتهای کارگری محکوم به یک سال حبس تعزیری شده بود بعد از گذراندن دوران محکومیت خود در ساعت ١٠ صبح روز شنبه ١٠/٠٨/٩٣ از زندان آزاد شد. مولانایی کارگر زحمتکش از بیماریهای متعددی رنج می برد و با وجودی که دردوران محکومیت خود به دلیل همین بیماریها یک بار نیز بستری شد اما نه با مرخصی استعلاجی وی موافقت به عمل آمد و نه تعدیلی درمدت زمان محکومیت وی صورت گرفت. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک آزادی این عزیز به خانواده، دوستان و همه کارگران و فعالین کارگری، خواهان آزادی بی قید و شرط کلیه کارگران زندانی و فعالین در بند، از جمله یوسف آبخرابات، واحد سیده، غالب حسینی و افشین ندیمی و … می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری
((نشریه کارگر کمونیست آزادی محمد مولایی را به خانواده اش و کارگران در ایران تبریک میگوید))

حسن محمدی: آیا دفاع از حقوق کارگران جرم است؟
ما امضاء کنندگان طومار چهل هزار امضاء به حداقل دستمزدهر گونه اتهام و جرم علیه هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی به دستمزد را محکوم می کنیم .و خواهان رفع تعقیب قضائی بر علیه جعفر عظیم زاده وجمیل محمدی هستیم . اگر من کارگر خواهان حق وحقوق خود باشم جرم است؟ آیاکارگران باید حق وحقوق خود را در رابطه با مطالباتشان را از چه کسی طلب کنند؟ زمانیکه حقوق کارگر را ماهها و سالها پرداخت نمی کنند کارگر باید اعتراض خود را کجا بیان کند ؟ اگر کارگر به وزارت کار و امور اجتماعی ویا به مجلس شورای اسلامی مراجعه کند و به مسئولین راجع به مسائلشان که همانا مطالبات و خواستهاشان است نامه یا اعتراض کند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شود جرمی مرتکب شده است .پس چرا هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی به دستمزد های زیر خط فقر را متهم می کنید .آیا آنان که با استثمار کارگران (سرمایه داران) ثروت های کلان بدست می آورند و حقوق ماهها وسالهای کارگران را نمی پردازند و هر وقت دلشان می خواهد کارگر را اخراج وبیکار یا کارخانه را تعطیل می کنند متهم به امنیت داخلی نمی کنید . اگر کارگر با گرفتن دستمزد مکفی که بتواند مانند یک انسان شرافتمند زندگی داشته باشد چطور امنیت داخلی را تهدید می کند .با وجود اینکه همه دزدیها نا آمنی ها و بیکاری ها و بیعدالتیها و بی مسکنی ها و بی حقوقی ها ئی که سرمایه داران با نپرداختن حقوق کارگر ایجاد می کند .انان را متهم نمی کنید . به نظر ما کارگران این سرمایه داران و حامیانشان هستند که نا امنی ایجاد می کنند نه کارگران . هماهنگ کنندگان طومار چهل هزارامضاءاعتراضی به حد اقل دستمزد جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی جز دفاع از حقوق کارگران و دفاع از افزایش دستمزد طبق ماده ٤١ قانون کار هیچ جرمی مرتکب نشده اند ما کارگران هیچ اتهامی را برای آنان قائل نیستیم .پس در این صورت ما کارگران را هم مجرم بدانید چرا که ما همه خواهان افزایش دستمزد برای یک زندگی شرافتمندانه هستیم . ما بارها با نامه تجمع واعتراض طی دو سال واندی به مسئولین گفتیم که این دستمزد زیر خط فقر کفاف خرج زندگیمان را نمی دهد و جواب ان را از مسئولین خواستیم آیا جواب ما داده شد ؟ ایا این دستمزد کفاف اجاره خانه امان را میدهد ؟آیا فرزندانمان را با این حقوق میتوانیم نیازهایشان را بر طرف کنیم .این دستمزدهای زیر خط فقر ما را به فلاکت انداخته وعوارض آن بیکاری فقر بیماری بی مسکنی و آوارگی و اعتیاد و…….برایمان ایجاد کرده .آیا این اتهام به کارگران که دفاع از منافعشان که همانا دفاع از یک زندگی شرافتمندانه است سرکوب وتوهین به شرف وانسانیت این کارگران نیست ؟ ما کارگران هرگز در مقابل این اتهام و فشار بر کارگران دست از دفاع و حقوق انسانیمان بر نخواهیم داشت چون تامین معیشت ومنزلت برایمان تعطیل بردار نیست .هیچگونه اتهام امنیتی به ما کارگران وارد نیست چرا که ما با مطالبات و خواسته امان خواهان امنیت و اسایش زندگیمان هستیم .آیا تمامی کارگرانی که طی این سالها با تضییع حقوقشان دست به اعتراض و اعتصاب زدند و خواهان حق وحقوق انسانی اشان شدند مجرمند .یک نمونه این اعتراضات کارگران معدن بافق یزد که با تمامی خانواده اشان و مردم شهر بافق و امام جمعه شهر از حقوق آنان دفاع کردند مجرم ومتهم شناخته شدند .همین الان دولت در صدد ایجاد تغییراتی بسیار ضد کارگری در قانون کار است .در این تصویبها وقوانین وماده هایش نمایندگان وافعی کارگران حضور داشتند فقط می نویسند و ما باید اجرا کنیم .بنظر ما کارگران هر قانونی که در رابطه کار و کارگر نوشته می شود باید تشکلهای مستقل کارگری حضور داشته باشند ودر تعیین تکلیف مسائل کار و محیط کار و موازین ناظر بر کار در جامعه نقش داشته باشند و گر نه این قوانین ضد کارگران است و به نفع سرمایه داران و ازلحاظ قوانین حقوقی مردود میباشد چه کارگر به آن تن بدهد و جه تن ندهد .چرا به قوانینی که موجود است و کارگر خواهان آن است تن داده نمیشود .اگر معیشت کارگر مهم است چرا ماده ٤١ قانون کار را اجرا نمی کنند . آنوقت من کارگر چطور می توانم ساکت بنشینم و اعتراضی نکنم .این قوانین مربوط به زندگی من کار است و کاملا طبیعی است که من و کارگران در مقابل چنین رویکردی از سوی دولت ساکت نخواهیم نشست و دست به تجمع واعتراض خواهیم زد .ما کارگران بر پائی تشکل های مستقل کارگری .اعتصاب وتجمع را حق مسلم خود می دانیم . زنده باد اعتراض و اتحاد وهمبستگی سراسری کارگران

چماق‌داران ضدسندیکایی، مجری انتخابات مهندسی ‌شد‌ه‌ی کانون بازنشستگان کارگری
انحصار طلبان کارگر گریزی که از انتخابات آزاد کارگری هم چون جن از بسم‌الله به خود لرزیده و از آن می‌هراسند و پیرو سینه‌چاک انتخابات مهندسی‌ شده می‌باشند؛ این بار این ترفند رسوا را برای انتخابات هیأت مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران با قلدری تمام به اجرا گذاشتند. عواملِ گوش به فرمان ضدسندیکایی شوراهای فرمایشی که در دوره مثلا کارگری‌شان در بیش از دو دهه گذشته از امکانات عمومی کارگران سوءاستفاده کرده و توسط عوامل پشت پرده و سرکردگان خانه کارگر عرصه‌های رسمی کارگری را به قبضه خود درآورده و امروزه خود را با عنوان بسیار ناچَسب و نامناسب پیش‌کسوتان کارگری بر جامعه شریف بازنشستگان تحمیل کرده تا علاوه بر مهار اعتراضات، این انسانهای شریف و رنج کشیده را برای مطامع و خواب‌های آشفته خود نردبان سازند. این زورمدارانِ قدرت‌پرست باحمایت مراکز امنیتی و اطلاعاتی و حراست وزارت کار، صحنه مجمع عمومی را به سیطره خود درآورده و با سازمان‌دهی، انتخابات مهندسی‌ شده‌‌ایی را طبق میل خود سرهم‌بندی کردند. بر پایه” تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل” بعضی از افتضاحات بلبشوی حاکم بر این نمایش را فریاد می‌زنیم تا بازنشستگان زحمتکش و مظلوم ببینند آیا مدعیانِ فریادرسی و مبارزه بامنکرات و فساد گوشی برای شنیدن دارند؟
١- هیچ‌گاه رسمیت و شمار بازنشستگان حاضر در مجمع اعلام نشد. ٢- درآغاز برای تعیین هیأت ریسه ناظر بر انجام رای‌گیری، آقای فرهادی به عنوان رییس سنی به جایگاه تریبون دعوت شد اما به محض اینکه ایشان ازحق کارگران برای تشکیل سندیکا سخن گفت گروه فشار باهجوم و جنجال میکروفون را خاموش و از او گرفتند‌ و آنرا به یکی از هم‌دستان خود از عوامل خانه کارگر سپرده و او هم طبق سفارش گروه فشار گفت و رفتارکرد. ٣- مسوول صندوق آرای بازنشستگانِ مرد، یکی از اجیرشدگان مهاجم به سندیکا، معروف به نادر خ.. بود که بلافاصله با اشاره اربابان سرکرده خود با قلچماقیِ مضحکی صندوق را با دستان حلقه ‌شده روی شکم برجسته خود گرفته و در برابر هجوم رای دهندگانِ فله‌ای آورده ‌شده به مجمع به این سوی و آن‌ سوی زمین ورزشی می‌کشید. ٤- رای ‌دهندگان اجاره‌ای که توسط عوامل تاخت و تاز از مکانهای تعیین شده با در دست داشتن فهرست آبی رنگ مورد نظر بوسیله اتوبوس به محل آورده شده بودند، بی‌صبرانه منتظر انجام ماموریت و بازگشت سریع‌تر با اتوبوس بودند. این رای ‌دهندگان چون کار دیگری برایشان تعریف نشده بود، با عجله به صندوق هجوم برده و با انجام ماموریت خود به سرعت صحنه را ترک می‌کردند. (تصاویر به خوبی هجوم را نشان می‌دهند) ٥- برخلاف قوانین و مقررات مربوط، از هفته‌ها پیش به صورت منظم لیست آبی‌رنگ گروه فشار در اتاق و راه‌رو‌ها و حیاط کانون بازنشستگان و دیگر مکانهای کارگری اشغال‌شده پخش می‌شد و این کار حتی تا روز و هنگام برگزاری مجمع با وسعت ادامه داشت. ٦- هیچ معلوم نبود شرکت‌ کنندگان در مجمع آیا صاحبان واقعی کارت‌ شناسایی ارائه شده هستند و یا با زدوبند مرسوم کارت در اختیارشان گذارده شده بود. هاج و واجی بعضی از حاضران نشانی از این تخلف بود. ٧- در حالیکه طراحان انتخابات مهندسی ‌شده با سواستفاده از امکانات عمومی از هفته‌ها قبل برای آوردن وابستگان خود با اتوبوس‌های تحت نظارت شرکت واحد برنامه‌ریزی کرده بودند، بازنشستگان ناوابسته و مستقل از هر گونه حمایت‌های مشابه محروم و در واقع برای نیامدنشان نقشه‌کشی شده بود. ٨- در اعتراض به هرج و مرجِ بی‌پایان، گروهی از بازنشستگان آگاه و آشنا به امور پس از شکایت به ناظرِ وزارت کار از رای دادن خودداری و سالن مجمع‌ عمومی را ترک کردند. ٩- صدای داد‌خواهی مخالفان انتخابات مهندسی ‌شده در جنجال و هوچی‌گری شعبون‌خانی البته به جایی نرسیده و مسولان ناظر وزارت کار که وظیفه جلوگیری از تخلفات و تقلبات را دارند، با چشم‌پوشی بر خلاف‌کاری‌ها، عملاً با خلاف‌‌‌‌کاران همراهی می‌کردند. ١٠- در زمانی که گروه گارد آهنین آزادانه قانون‌شکنی می‌کرد، مامورین لباس شخصی پلیس‌امنیت با اشاره و راهنمایی سرکرده گاردی‌ها، معترضان را مورد فشار و تهدید و اخراج قرار می‌دادند. ١١-انحصارداران انتخابات زدوبندی که از‌ حضور گسترده و آگاهانه و آزاد بازنشستگان کارگری وحشت دارند، از حدود چهارصدهزار کارگر بازنشسته تهران فقط برای حضور هزار و دویست سیصد نفر که بیشترشان هم از وابستگان به خود می‌باشند برنامه‌ریزی کرده‌بودند. در واقع آنها یک مسابقه تک نفره را برای خود ترتیب داده بودند. ورشکستگان شوراهای فرمایشیِ سرکوب‌گرِ آزادی‌های منشور حقوق سندیکایی و دیگر حقوق بنیادین کارگرانِ این سرزمین که در مشکلات معیشتی بازنشستگان جزءِ مقصران هستند، بدانند کار‌هایشان از جمله انتخابات مهندسی‌شده اخیر کانون از نظر عموم بازنشستگان و کارگران و زحمتکشان آگاه و همه‌ی دوست‌داران راستین عدالت‌اجتماعی فاقدِ اعتبار و محکوم و مطرود می‌باشد و یادآورِ این هشدار خردمندانه است.
خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج
ازرسانه رسمی سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه-١١آبان

تهاجمی جدید به معیشت و زندگی حقوق بگیران در راه است
در صورت تصویب قانون خدمات مدیریت كشوری در هیات دولت بازنشستگی برای مردان پس از ٣٥ سال خدمت و برای زنان به ٣٠ سال می رسد این بازنشستگی در حال حاضر برای مردان ٣٠ سال خدمت و برای زنان ٢٥ سال خدمت است. قانون خدمات مدیریت كشوری كه اكنون در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تصویب شده، متن بازنویسی شده‌ای از قانون مدیریت خدمات كشوری است كه در مهر ماه ٨٦ به تصویب رسید و به طور آزمایشی به مدت ٥ سال اجرا شد. با اتمام این ٥ سال در سال ٩٠ چندین بار تمدید شده و آخرین بار تا پایان سال ٩٣ تمدید شده است. این لایحه كه به ظاهر می‌خواهد اصلاحاتی در مواد و تبصره‌ها انجام دهد، در صورت اجرا شرایط را برای كارمندان و حقوق بگیران به ویژه زنان سخت‌تر خواهد كرد. این لایحه كارمندان وازتخانه‌ها، موسسات دولتی و شركت‌های غیردولتی را در برمی‌گیرد در ماده ١٠٣این قانون آمده است كه كارمندان مرد برای بازنشستگی باید حداقل ٣٥ سال و كارمندان زن باید حداقل ٣٠ سال سابقه كار داشته باشند. در سال های گذشته مساله بازنشستگی در بسیاری كشورها سبب اغتشاشات و شورش‌های زیادی شد. از جمله در فرانسه رسیدن سن بازنشستگی به ٦٥ سال منجر به آشوب های فراوان خیابانی شد و از آن جا كه كمتر كارمندی می‌تواند تا سن ٥٥-٦٠ سال سابقه ٣٠-٣٥ سال كار داشته باشند، در نتیجه به روشنی سن بازنشستگی بیش از ٦٠ سال برای مردان و ٥٥ سال برای زنان خواهد بود. این مساله به روشنی نشان می‌دهد كه برای آن كه سازمان های تامین اجتماعی از زیر بار مسئولیت‌های خود شانه خالی كنند و بیشتر بتوانند حقوق‌های بالاتری به مدیران بدهند و یا اموال كارگران را به غارت برند، می‌خواهند با فشار بیشتر به كارگران و حقوق بگیران ذخیره‌های بیشتری را برای صاحبان ثروت و قدرت بیاندوزند. علاوه بر ان امر اشتغال برای جوانان و نیروهای جدیدی كه می‌خواهند وارد بازار كار شوند به مراتب سخت‌تر خواهد شد. از این رو بر كارگران و حقوق‌بگیران و فعالان كارگری است كه با هر آنچه در توان دارند به این لایحه اعتراض كرده و مانع تصویب ان شوند. کانون مدافعان حقوق کارگر – ٧آبان ١٣٩٣

اخبار بین المللی

مکزیک – راهپیمایی گسترده معترضین در پی‌ ربوده شدن ٤٣ دانشجو
یک ماه پس از ناپدید شدن ٤٣ دانشجو در شهر ایگوآلا در جنوب مکزیک، جمعی از شهروندان خشمگین در اعتراض به عملکرد ضعیف دولت محلی برای پیدا کردن دانشجویان، ساختمان اداره آموزش شهر چیلیپانکینگو، مرکز استان گوئرِرو را به آتش کشیدند. روز جمعه ٢٤ اکتبر (٢ آبان) همچینین هزاران نفر از اعضای اتحادیه آموزگاران این ایالت در اعتراض به ادامه بی خبری از وضعیت مفقودشدگان، راهپیمایی کردند. دهها تن از دانشجویان و مدرسان چپگرای دانشسرای روستایی آیوتزیناپای ایگوآلا، روز بیست و ششم سپتامبر پس از برگزاری یک تظاهرات در اعتراض به شرایط اجتماعی مورد حمله نیروهای پلیس محلی قرار گرفتند. شش تن از دانشجویان بر اثر اصابت گلوله جان باختند و ٤٣ نفر نیز با دو اتوبوس به مکان نامعلومی منتقل شدند. روند تحقیقات مقامات محلی و دولت فدرال برای یافتن این افراد با انتقاد شدید دانشجویان و شهروندان مواجه شده است. پدرو گارسیا، از دانشجویان آیوتزیناپا، در جمع خانواده های افراد ناپدید شده گفت: ” ما نگران مسیرهای تحقیق در این باره هستیم. آن ها می خواهند فعالیت های دانشسرای ما را مجرمانه جلوه دهند و در برابر، اهمیت اعمال مجرمانه پلیس را در حد بحث های خلافکارانه پایین بیاورند.” خانواده های دانشجویان مفقود شده درخواست دیدار با رئیس جمهوری مکزیک را به دولت تسلیم کرده اند.

فرانسه – افزایش نرخ بیکاری در این کشور
نرخ بیکاری در فرانسه در میان افرادی که هیچگاه موفق به یافتن شغلی نشده اند، در ماه سپتامبر بالا رفته است. براساس داده های وزارت کار فرانسه، نرخ بیکاری نزد این گروه ٠.٦ درصد افزایش یافته و ١٩ هزار و ٢٠٠ نفر به تعداد این افراد افزوده شده است. پیش از این آمار ماه اوت از نرخ بیکاری در فرانسه، از کاهش ٠.٣ درصدی آن حکایت داشت. آمار روز جمعه ٢٤ اکتبر (٢ آبان) خبر خوبی برای فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه نیست که مبارزه با نرخ بیکاری را در راس برنامه های خود قرار داده است. در فرانسه بیش از ٥ میلیون و ٤٣٠ هزار نفر دچار معضل بیکاری هستند.

کامبوج – درگیری پلیس با کارگران معترض
پلیس کامبوج روز شنبه ٢٥ اکتبر (٣ آبان) اعلام کرد درپی به خشونت کشیده شدن اعتراض کارگران در شرق این کشور، هشت افسر پلیس مجروح شده و ١٠ نفر از کارگران اعتصابی بازداشت شدند. به گزارش خبرگزاری شین هوا از پنوم پن، درگیری کارگران معترض کارخانه تولید کفش ” جوهوای ” در ناحیه ” چوئونگ پرئی ” در استان شرقی ” کامپونگ چام ” کامبوج با نیروهای پلیس زمانی آغاز شد که تعدادی از معترضین اقدام به آتش زدن درب ورودی این کارخانه کردند. براساس این گزارش، طی این درگیری‌ها ١٠ نفر از کارگران اعتصابی نیز بازداشت شدند. کارگران این کارخانه حدود دوماه است که برای دریافت دستمزد بیشتر و برخورداری از شرایط کاری بهتر در اعتراض و اعتصاب بسر می‌برند. درگیری کارگران با نیروهای پلیس دومین مورد ظرف ماه جاری میلادی است و درتاریخ ٦ اکتبر (١٤مهر) نیز حدود دو هزار نفر از کارگران معترض در محوطه این کارخانه گردهمایی اعتراض آمیز برپا کردند که دو مجروح برجای گذاشت. اعتصاب و اعتراض کارگران بخش تولید پوشاک و کفش در کامبوج امری رایج است.

مجارستان – تظاهرات علیه مالیات بر اینترنت
تظاهرات معترضان به وضع مالیات برای استفاده از اینترنت در مجارستان به خشونت کشیده شد. عصر روز یکشنبه ٢٦ اکتبر (٤ آبان) شهروندان معترض با تجمع در برابر ساختمان وزارت اقتصاد در بوداپست، علیه دولت شعار سر دادند. معترضان که برای عقبگرد دولت از تصمیمش ضرب العجل ٤٨ ساعته تعیین کرده اند، پس از آن به سمت ساختمان حزب حاکم به راه افتادند. در آنجا تعدادی از تماشاگران مسابقه فوتبالی که در نقطه دیگری برگزار شده بود نیز به ایشان پیوستند و جمع کم کم با پرتاب ابزار رایانه ای به شیشه های ساختمان حزب رنگ و بوی دیگری گرفت. یک زن معترض می گوید: “اعتراض فقط به مالیات اینترنت نیست، دولت خسته مان کرده. دزدی و فساد خسته مان کرده.” بالاش گویاش، برگزار کننده تظاهرات نیز می گوید: “نمی شود اجازه داد از دنیا جدایمان کنند، این مالیات در واقع مجارستان را از دنیا جدا کرده و توسعه فنی و هزاران شغل و کل اقتصاد را به خطر می اندازد.” این بزرگترین تظاهرات علیه حکومت مجارستان در سال های اخیر بشمار میرود.

عربستان – گسترش جنبش اعتراضی زنان علیه تبعیض
زنان عربستانی قصد داشتند ٢٦ اکتبر (٤ آبان) در اقدامی هماهنگ در اعتراض به ممنوعیت رانندگی زنان، با خودروهای خود به خیابان ها بیایند اما بار دیگر با تهدید وزارت کشور عربستان در عملی کردن این برنامه خود ناکام ماندند. حدود هفده هزار زن عربستانی در پایگاه های اجتماعی برای شرکت در این اقدام اعلام آمادگی کرده بودند و این نشان می دهد که جنبش احقاق حقوق زنان در عربستان و اعتراض به تبعیض گسترش پیدا کرده است. وزیر کشور عربستان پنجشنبه گذشته به زنان هشدار داد که در این حرکت اعتراضی برنامه ریزی شده شرکت نکنند. در سه هفته اخیر، زنان عربستانی جنبش خود برای برداشته شدن ممنوعیت رانندگی زنان را احیا کرده اند و ده ها تصویر جدید ویدئویی درباره رانندگی زنان در عربستان از طریق اینترنت منتشر شده است. بیش از یکصد تن از علمای وهابی عربستان چند روز پیش به دادگاه مراجعه و اعلام کردند این اقدام زنان، دسیسه و تهدیدی برای کشور است. این درحالی است که سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر که از نهادهای بین المللی فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر هستند، از ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان انتقاد کرده و از پادشاهی سعودی درخواست کرده اند به زنان اجازه رانندگی بدهند. فیلیپ لوتر، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل گفت: جای تعجب است که مقامات سعودی در قرن بیست و یک زنان را از حق رانندگی محروم می کنند این تبعیض توهین آمیز به زنان است و باید فورا باطل شود. وی افزود: مقامات سعودی به جای اینکه در مقابل راه فعالان سعودی بایستند و مانع عملی شدن فراخوان آنها شوند تضمین بدهند که دیگر هیچ زنی را به خاطر اینکه پشت فرمان خودرو نشست دستگیر و مجازات نکنند. یک فعال سعودی شرکت کننده در فراخوان رانندگی در ٢٦ اکتبر به سازمان عفو بین الملل گفت: رانندگی حق طبیعی زنان است این حق طبیعی و از اساسی ترین حقوق ما است که آل سعود ما را از آن محروم کرده است. برخی ناظران می گویند، تلاش ها برای ایجاد حق رانندگی برای زنان با مقاومت شدید حکومت روبرو میشود، زیرا حکومت سعودی اعطای این حق به شهروندان را موجب فعال شدن جنبش اعتراضی و درخواست ها برای تحقق مطالبات سیاسی دیگر می داند و از این بابت هراس دارد و در نتیجه حاضر نیست چنین کاری را انجام بدهد.

فرانسه – اعتراضات گسترده بدنبال قتل یک جوان توسط پلیس
بدنبال مرگ جوانی که در جریان تظاهرات علیه احداث سدی جنجال برانگیز کشته شد، چندین شهر فرانسه صحنه اعتراضات و درگیری های فعالان محیط زیست با پلیس بود. “رِمی فرِیس” جوان ٢١ ساله، روز یکشنبه،٢٦ اکتبر (٤ آبان) در ناآرامی ناشی از اعتراضات در شهر جنوبی “آلبی” فرانسه کشته شد. گفته می شود علت مرگ وی نارنجک صوتی پرتاب شده توسط پلیس فرانسه بوده است. مرگ رِمی علاوه بر شهرهای آلبی، نانت و رِن تظاهراتی را در پاریس، برِست، لیون و مارسی بدنبال داشته است. دادستان، کلود درانس علت مرگ رمی را یک انفجار دانست اما گفت: براساس گزارش کالبدشکافی، این موضوع را که جراحات وی ناشی از نارنجک پلیس بوده است را نه می توان رد و نه می توان تایید کرد. معترضان و فعالان، مخالف ساخت سد “سیوانس” در منطقه “تارن” فرانسه هستند. یکی از آنان در خصوص مرگ رمی می گوید: چند نارنجک صوتی و گلوله پلاستیکی شلیک شد. بدنبال آن دوست ما نقش بر زمین شد. ظاهراَ نارنجک بین کوله پشتی و شانه های او گیر کرده و منفجر شده است. معترضان می گویند احداث سد سیوانس به محیط زیست لطمه خواهد زد، دولت اما می گوید ساخت این سد برای پویایی اقتصاد ضروری است.

بورکینافاسو- راهپیمایی گسترده در اعتراض به قانون مادام‌العمر کردن ریس جمهور
صدها هزار تن از شهروندان بورکینافاسو با برپایی تظاهرات در شهر اواگادوگو، پایتخت، به تصمیم دولت برای بازنگری قانون اساسی اعتراض کردند. معترضان در مرکز پایتخت و به ویژه در میدان ملت با پلیس ضد شورش درگیر شدند. سازمان دهندگان این تظاهرات، مخالفت قاطع خود را با تصمیم دولت مبنی بر موافقت پارلمان برای بازنگری در اصل ٣٧ قانون اساسی اعلام کرده اند. تجدید نظر در این اصل، راه را برای ریاست جمهوری مادام العمر “بلز کُمپائوره” ریس جمهور کنونی بر این کشور باز می کند. احزاب مخالف این بازنگری را یک کودتا در قانون اساسی توصیف کرده اند. بلز کُمپائوره، در سال ١٩٨٧، با رهبری یک کودتا و قتل توماس سانکارا، قدرت را در بورکینافاسو به دست گرفت. وی در سال ١٩٩١ برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. هفت سال بعد، وی مجددا در مقام خود ابقا شد. در جریان انتخاب سال ٢٠٠٥ و با وجود اعتراض مخالفان، دادگاه قانون اساسی بورکینافاسو، اعلام کرد که وی می تواند برای سومین بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود.
خبر‌های کوتاه

چین
بر اثر فرو ریختن دیواره یک معدن ذغال سنگ در استان سین کیانگ در غرب چین، شانزده معدنچی کشته شدند. خبرگزاری رسمی شین هوا ضمن اعلام این خبر پایین بودن استانداردهای ایمنی در معادن چین را هم یادآوری کرده است. چین بزرگترین تولید کننده ذغال سنگ در جهان است.

ایتالیا
تظاهرات کارگران بخش فولاد ایتالیا در شهر رُم به درگیری با ماموران پلیس و مصدومیت چند تن از کارگران منجر شد. چند صد تن از معترضان با تجمع در مقابل سفارت آلمان علیه اخراج بیش از ٥٣٠ نفر از کارگران فولادسازی شهر ترنی توسط شرکت آلمانی توسن کروپ تظاهرات کردند.

مجارستان
دهها هزار تن از شهروندان مجارستان در بوداپست، پایتخت، شامگاه سه شنبه٢٩ اکتبر دومین تظاهرات گسترده خود را در اعتراض به وضع مالیات بر استفاده از اینترنت برگزار کردند. سازمان های و احزاب مخالف، ٢ روز قبل از آن و در پایان نخستین تجمع اعتراضی علیه لایحه اخذ مالیات از کاربران اینترنت، به دولت ٤٨ ساعت فرصت داده بودند تا پیشنویس این قانون را از مجلس پس بگیرد.

هلند
به گزارش “رویترز” شركت هواپیمایی “كی ال ام” هفت هزار و ٥٠٠ تن از کارکنان خود را اخراج می کند. مدیران شعبه هلندی خطوط هواپیمایی ایرفرانس می گویند با اخراج این تعداد که معادل ٢٥ درصد کاركنان شرکت “کی ال ام” است، قصد دارند سودآوری این شرکت را به صورت قابل توجهی افزایش دهند.

ایتالیا
بحران اقتصادی در ایتالیا موجب افزایش قابل توجه میزان خودکشی در میان کارگران بیکار شده است. طبق گزارش انتشار یافته در سال ٢٠١٣ میلادی ١٤٩ فرد در ایتالیا به علت بحران اقتصادی خودکشی کرده اما طی یکسال، تعداد افراد بیکاری که خودکشی نموده اند، دو برابر شده است.

ترکیه
در پی ریزش یک معدن زغال سنگ در ترکیه دستکم هجده معدنچی زیر آوار ماندند. این معدن در نزدیکی شهر «اِرمنِک» در استان قرامان در جنوب ترکیه قرار دارد. دستکم ٢٠ نفر از کارگران نجات یافتند اما هنوز از سرنوشت دیگران که به گفته مقامات احتمالا در عمق سیصد متری گرفتار شده اند، اطلاعی در دست نیست. این حادثه صبح روز سه شنبه و هنگامی اتفاق افتاد که آب بخشهایی از معدن را فرا گرفت اما علت این سیلاب هنوز روشن نیست. در ماه اردیبهشت گذشته، ٣٠١ کارگر در سانحه انفجار معدن زغال سنگ در شهر سوما جان خود را از دست دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *