logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
١مرداد ـ ٧مرداد ماه ١٣٩٣
نسان نودینیان – داوود رفاهی

اعتراضات

تجمع کارگران کارخانه کشتی سازی در جزیره صنعتی صدرا برای دومین روز پیاپی
٥مرداد: تعدادکارگران تجمع‏کننده که روز گذشته٤٠٠ نفر بود، امروز افزایش داشته است
تجمع کارگران کشتی‏سازی در جزیره صنعتی صدرا که ٤مرداد آغاز شده بود، ٥مرداد برای دومین روز پیاپی ادامه پیدا کرد و ورودی جزیره همچنان مسدود مانده است. کارگران از ساعت پنج و نیم ورودی جزیره صنعتی صدرا را بسته‏اند. تعداد تجمع‏کنندگان افزایش داشته است. در نخستین روز تجمع، کارگران از ساعت ٧ صبح تا یک بعداز ظهر در محل ورودی جزیره حضور داشتند. در پی این تجمع، نمایندگانی از فرمانداری و اداره کار بوشهر به محل مراجعه کردند و قرار شد مذاکراتی با حضور مسؤولان کارخانه و کارفرما انجام گیرد؛ اما کارگران مصممند تا زمانی که حقوق معوقه آنها پرداخت نشود، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید. کارگران تجمع کننده از ابتدای سال جاری حقوقی دریافت نکرده‏اند. نیروی انتظامی نیز از روز گذشته در محل تجمع حضور پیدا کرده است.

اعتراض کارگران کارخانه کشتی‏سازی صدرا
٤مرداد: ٤٠٠ نفر از کارگران کارخانه کشتی‏سازی صدرا در جزیره صنعتی بوشهر با تجمع مقابل کارخانه، درب ورودی جزیره را بستند. کارگران از ابتدای سال جاری تاکنون حقوق خود را از شرکت صدرا دریافت نکرده‏اند. تجمع‏کنندگان از تردد سایر پرسنل و حتی کارفرمایان به جزیره جلوگیری کرده‏اند. علیرغم مداخله نیروی انتظامی، تجمع اعتراضی کارگران تا ساعتها ادامه داشت.

اعتصاب کارگران واحد پلیمری (LD) در مجتمع پتروشیمی بندرامام
اتحادیه آزاد کارگران ایران: با گذشت بیش از سه ماه از تعمیرات آورهال( تعمیرات اساسی ادواری و زمانبندی شده) در واحد پلیمری (LD )مجتمع پتروشیمی بندر امام و وعده کارفرما برای پرداخت پاداش به کارگران، هنوز این پاداش به آنان پرداخت نشده است. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، فروردین ماه گذشته که تعمیرات آورهال ( تعمیرات اساسی ادواری و زمانبندی شده) این واحد پلیمری شروع شده بود، پیمانکار قول پرداخت پاداش مخصوص آورهال را به کارگران داد تا این واحد بعد از تعمیرات اساسی بتواند بموقع و بدون تاخیر راه اندازی شود. با تلاش کارگران این هدف حاصل گردید و این واحد مهم در موعد مقرر راه اندازی شد اما کارفرما با گذشت بیش از سه ماه از آنزمان و علیرغم پافشاری کارگران، تنها حدود یک چهارم از مبلغ توافق شده را پرداخت کرده است و نسبت به پرداخت باقی طلب کارگران هیچ اقدامی انجام نداده، که این امر خشم شدید کارگران و اعتراض آنان را موجب شد و این کارگران از صبح امروز در اقدامی قاطعانه برای دستیابی به خواست شان، یکپارچه و متحد دست از کار کشیدند. بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران این واحد مهم در مجتمع پتروشیمی بندر امام که تحت پوشش شرکت پیمانکاری فریمکو مشغول به کار هستند اعلام کرده اند تا دستیابی به خواست شان همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم مرداد ماه ١٣٩٣

اعتصاب کارگران شرکت ریسندگی پرریس وارد ششمین روز خود شد
اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران ریسندگی پرریس امروز پنجم مرداد ماه ششمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند. این کارگران همزمان با اعتصاب، در اداره کار شهر سنندج دست به طرح دعوی علیه کارفرما نیز زده اند. ٣٢ کارگر شرکت ریسندگی پرریس از اول سال تا کنون دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند و عیدی و پاداش سالهای ٩١ و ٩٢ خود را نیز از کارفرما طلب دارند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران پرریس بارها از کارفرما خواهان پرداخت دستمزدهای معوقه خود شده اند اما کارفرما در عین بی توجهی به شرایط اسفبار معیشتی کارگران و خواستهای آنان، اعلام کرده است ریالی به شما نخواهم داد بروید به هر جا که از دستتان بر میاید شکایت کنید. کارگران ریسندگی پرریس اعلام کرده اند در صورت تداوم بی توجهی کارفرما نسبت به پرداخت دستمزدهایشان، علاوه بر اعتصاب دست به اقدامات اعتراضی تر دیگری نیز خواهند زد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم مرداد ماه ١٣٩٣

تجمعات اعتراضی کارگران فاز ١ تا ٧منطقه پارس جنوبی کارفرمای پیمانکاررابه عقب نشینی واداشت!
٥مرداد: در تجمعات اعتراضی کارگران پیمانی شاغل در فازهای ١ تا ٧ منطقه پارس جنوبی یک ماه پیش خواستار وصول ١٤ ماه مطالبات معوقه خود بودند. تجمعات اعتراضی کارگران پس از آن خاتمه یافت که کارفرمای پیمانکار دو ماه از مطالبات مزدی را پرداخت کرد. و به دنبال برگزاری چند نوبت تجمعات اعتراضی کارگران در ‌‌نهایت پیمانکار توافق کرد تا علاوه بر پرداخت ٢ ماه از معوقات مزدی، یک نسخه از قرارداد کار هر کارگر را نیز در اختیار وی قراردهد. همچنین بر اساس این توافق وصول باقیمانده مطالبات این کارگران با تشکیل پرونده در اداره روابط کار منطقه پارس جنوبی پیگیری شود. این نخستین بار است که در منطقه ویژه کارفرما متعهد شده است، نسخه‌ای از قرارداد را به کارگران تحویل دهد.

دراعتراض به خصوصی سازی کارگران البرز شرقی برای پنجمین بار تجمع کردند
٥ مرداد: کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی (واقع در منطقه طرزه استان سمنان) برای پنجمین باردر یکماه گذشته در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه در مقابل ساختمان اداری این معدن تجمع کردند. در تجمع ٤مرداد اعضای کمسیون کار فرمانداری شاهرود در جمع معترضین حاضر شده و از کارگران خواسته شده است تا‌ نتیجه بررسی‌های اعضای کمسیون کار به محل کار خود بازگردند.

اعتصاب کارگران فولاد آذربایجان دراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی
١مرداد: چند روزیست که کارگران شرکت فولاد آذربایجان بعد از مراجعه به محل کارشان، در حیاط شرکت جمع می شوند و خواستار رسیدگی به وضعیت فروش این کارخانه عظیم تولید فولاد شده اند.
فولاد آذربایجان ماه گذشته از طریق مزایده به بانک ملت و بخش خصوصی واگذار شد.

تجمع اعتراض‌آمیز بازنشستگان فولاد اصفهان
١مرداد: بیش از ١٠٠ نفر از بازنشستگان صنعت فولاد استان اصفهان در اعتراض به پرداخت نشدن به موقع مستمری خود مقابل اداره ‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تجمع کردند. در این تجمع بازنشستگان خواهان پرداخت مطالبات ٢ماه گذشته، برقراری نظم در پرداخت مستمری ماهانه خود را خواستار شدند. پرداخت مستمری بازنشستگان صنعت فولاد تا سال گذشته حدود ٤ ماه باتعویق پرداخت می شد که با اعتراضات مداوم انجام شده امسال به ٢ ماه کاهش یافته است. معترضان پیش ازاین برای دریافت مطالبات خود چندین بار مقابل کانون بازنشستگان صنعت فولاد استان اصفهان واقع در خیابان مشتاق اصفهان تجمع کرده بودند، اما این بار برای دستیابی به خواسته خود نخستین بار مقابل اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تجمع کردند.

تجمع رانندگان شاکی از شرکت خودروسازی برای دومین روز متوالی
١مرداد: ٦٠٠ راننده خودروهای سنگین برون شهری برای دومین روز متوالی در اعتراض به نحوه رسیدگی قوه قضاییه به شکایت‌شان از یک شرکت خودروسازی تجمع کردند. در پی این تجمع، ٣ نفر از رانندگان به نمایندگی از سایرین وارد دبیرخانه قوه قضاییه شدند و نامه این قوه به «غلامحسین اسماعیلی»، رئیس دادگستری استان تهران برای بررسی دقیق‌تر گزارش سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی از تخلف این شرکت در اختیار آنان قرار گرفت. در این نامه از اسماعیلی خواسته شده است که نتیجه بررسی‌هایش را به قوه قضاییه اطلاع دهد.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران در منطقه ویژه پارس جنوبی (عسلویه)
١مرداد: با شرکت بیش ار ٥٠٠ نفر از کارگران، اعتراض کارگران در منطقه ویژه پارس جنوبی (عسلویه) که بابت ١٤ ماه معوقات مزدی از کارفرمای مقاطعه کار طلبکار هستند،ادامه دارد. استمرار تجمعات اعتراضی کارگران که سابقه انجام کار پروژه‌های مستقر در فازهای مختلف منطقه ویژه عسلویه را دارند در حالی است که پیشتر مسئولان اداره روابط کار منطقه ویژه پارس جنوبی به آنها وعده داده بودند که از طریق مکاتبه با وزارت نفت در مقام کارفرمای اصلی تلاش خواهند کرد تا معوقات مزدی آنها را از محل مطالبات پیمانکار پرداخت کنند.

تجمع اعتراضی کارگران در سنندج
کارگران اخراجی شرکت سهند آذر در مقابل فرمانداری در سنندج تجمع کردند.کارگران خواستار پرداخت حقوق عقب افتاده و بازگشت به کار شدند. کارگران شرکت سهند آذر سنندج از روز شنبه گذشته در اعتصاب به سر می برند.

تجمع اعتراضی در تهران
جمعی از مردم یزد که عازم تهران شد بودند، روز اول مرداد ماه ٩٣ در خیابان پاستور تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع در اعتراض به شرکت ایران خودرو دیزل صورت گرفت که پس از ٩سال کامیونهای این افراد را تحویل آنها نداده است.

تهدید پرستاران در تهران
مدیر بیمارستان هزار تختخوابی خمینی در تهران در مواجه با اعتراضات و اعتصابات پرستاران این بیمارستان روز چهارشنبه ١مرداد ٩٣پرستاران را تهدید کرد که «هر کس بخواهد اعتصاب کند، برگه استعفای خود را هم پر کند و به امور مالی مراجعه نماید». پرستاران در اعتراض به بی کفایتی مدیر بیمارستان دست به اعتصاب زده بودند.

تجمع دانشجویان پزشکی
٤مرداد: دانشجویان پزشکی در اعتراض به مخالفت مجلس با اصلاح سهمیه مناطق محروم آزمون ورودی دانشگاهها در مقطع دستیاری و تخصصی مقابل مجلس تجمع کردند. دانشجویان و پزشکان نامه‌ سرگشاده ای را در اعتراض‌های به آزمون دستیاری سال ٩٣امضا کردند تا نحوه پذیرش در آزمون دستیاری امسال اصلاح شود. دانشجویان معترض که خواهان ورود به مرحله تخصصی هستند خواهان رفع محدودیت مجلس با بررسی طرح اصلاح بند ٣ قانون برقراری عدالت آموزشی به صورت عادی هستند چرا که با عادی بررسی شدن این طرح فرصت دانشجویان پزشکی برای انتخاب رشته و جذب در مرحله تخصصی از بین می‌رود.
اعتصاب رانندگان اتوبوس مسیر میدان آزادی – ابراهیم آباد
٤مرداد: رانندگان اتوبوس مسیر میدان آزادی- ابراهیم آباد در تهران در اعتراض به نرخ پایین کرایه ها و کافی نبودن حقوقشان به مدت چند ساعت دست به اعتصاب زدند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد کاشان
٤مرداد: دانشجویان دانشگاه آزاد واحد کاشان دست به یک تجمع اعتراضی زدند. این حرکت اعتراض علیه مدیریت دانشگاه به خاطر پایین بودن کیفیت غذا صورت گرفت و دانشجویان در مقابل سلف سرویس دانشگاه تجمع کردند.

اعتراض کارگران ساختمانی منطقه ١٥ تهران
٤مرداد: تعدادی از کارگران ساختمانی منطقه ١٥ تهران در اعتراض به بیمه نکردنشان توسط سازمان بیمه در مقابل سازمان بیمه در خیابان آزادی تجمع کردند. تجمع کنندگان می گویند آنهایی هم که بیمه می شوند باید مبلغ گزافی پرداخت کنند که با حقوق دریافتی آنان متوازن نیست.

علیه گرانی و تورم
٣مرداد: کارگرانی که در راهپیمایی فرمایشی “روز قدس” شرکت کرده بودند، از فرصت به دست آمده استفاده کرده و با سردادن شعارهای ضدحکومتی، خشم خود را از گرانی و تورم ابراز کردند. مأموران سرکوبگر انتظامی که در صحنه حضور داشتند این کارگران را که بیش از٢٠٠نفر بودند با تهدید و ارعاب متفرق کردند.

اعتراض دانشجویان در دانشگاه آزاد قم
٤مرداد: جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قم که از شهرهای دیگر در این دانشگاه تدریس می کنند، در اعتراض به نداشتن خوابگاه در زمان ترم تابستانی، تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان معترض در مقابل دفتر رفاهی دانشگاه تجمع کردند و اعتراض خود را نشان دادند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه رودهن
٢مرداد: عده ی زیادی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن تهران در اعتراض به موقعیت ساختمان جدید این دانشگاه در مقابل این ساختمان تجمع کردند. دانشجویان معرض می گویند این ساختمان در مقابل کوه است و هر لحظه امکان ریزش کوه وجود دارد.

گزارش
آخرین وضعیت پرونده قضایی ٤ کارگر پتروشیمی رازی
٤مرداد: دومین جلسه دادگاه ٤ کارگر پتروشیمی رازی که گفته‌ می‌شود با شکایت کارفرما به «اخلال در نظم» متهم شده‌اند، روز ٢٠ مرداد برگزار می‌شود. جلسه دوم دادگاه «موسی هندیجانی»، «مازیار رحیم‌زاده»، «غلامحسین حیدری» و «عادل راشدی» حدود دو هفته بعد (٢٠ مرداد ٩٣) برگزار می‌شود. نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات این ٤ کارگر در تاریخ ٤ اسفند ٩٢ در دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار شد و پرونده آنان از آنجا به دادگاه سربندر ارجاع داده شد. همچنین گفته می‌شود ٨ کارگر دیگر پتروشیمی رازی به زودی دادگاهی خواهند شد. این ١٢ کارگر افرادی هستند که در حین اعتراضات صنفی سال ٩٢ به عنوان نماینده کارگران در مذاکرات با کارفرما شرکت می‌کردند. هدف کارفرما این است که از قوه قضاییه به عنوان اهرم فشار برای اعمال محدودیت بیشتر بر فعالان کارگری پتروشیمی رازی سوء استفاده کند. حتی گفته می‌شود اگر دادگاه به برائت این ١٢ کارگر حکم دهد، ماده ٣٤ قانون اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد در قبال آنان اجرا خواهد شد. بر اساس این ماده «هرگاه اخراج کارگر از سوی هیات رسیدگی موجه شناخته نشود، کارفرما را مخیر خواهد کرد تا کارگر را به کار برگردانده و حقوق ایام بلاتکلیفی وی را بپردازد و یا آنکه در قبال هرسال خدمت حقوق (٤٥) روز وی را به عنوان خسارت اخراج بپردازد».منبع ایلنا)

خودداری سازمان تامین اجتماعی از بازنشسته کردن کارگران نساجی کاشان
٤مرداد: سازمان تامین اجتماعی مصوبه دولت مبنی بر محاسبه سابقه کاری سخت و زیان آور برای آندسته از کارگران صنایع نساجی که مشمول بیمه بیکاری شده‌اند را تا پایان سال ٩١ اجرا می‌کرد اما از ابتدای سال گذشته به بهانه بار مالی از اجرایش خودداری می‌کند.

مشکلات کارگران نی‌بر کارون شوشتر همچنان به قوت خود باقی است!
٤مرداد: محقق نشدن مشکلات بیمه‌ای دوهزارکارگر نی برمجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر در پی تأخیر در پرداخت حق بیمه از سوی بانک کشاورزی. پس از اعتراضات سال گذشته و تیر ماه سال جاری کارگران نی‌بر که دامنه آن به پایتخت نیز رسید، نمایندگان کارگران و کارفرما جلسه مشترکی با حضور وزیر تعاون کار وفاه اجتماعی، وزیر صنعت و معدن، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ومدیر کل‌بانک کشاورزی چند تن از نمایندگان استانی.. برگزار کردند که طی این جلسه مقرر شد بابت فصول بیکاری کارگران در سنوات گذشته (بسته به سابقه کار هر کارگر) کارفرما (بانک کشاورزی) مبلغ ٦٠ میلیارد تومان به تامین اجتماعی واریز کند و به این ترتیب در سوابق بیمه‌ای کارگران فصلی که بخشی از سال را بیکارند، فاصله‌ای ایجاد نشود. قرار بود اولین قسط به مبلغ ٢٠ میلیارد تومان برای بازنشسته کردن کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز شود تا کارگران به مرور از تیر ماه بازنشسته شوند که هنوز محقق نشده است و بانک کشاوری هنوز این پول را به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده است. علاوه بر پرداخت نشدن ٦٠ میلیارد تومان از مطالبا ت بیمه‌ای کارگران فصلی نی بر کارون شوشتر، شرکت کشت وصنعت کارون نیز هنوز مابتفاوتهای حقوقی کارگران را که رقمی حدود ٢ میلیون تومان به ازای هر کارگر می‌شود پرداخت نکرده است. سید احمد علوی قائم مقام و عضو هیات مدیره مجتمع کشت و صنعت کارون طبق صورت جلسه‌ای جداگانه که با ٣٠ نفر از نمایندگان ومعتمدین کارگران امضاء کرده بود متعهد شده بود حداکثر تا تاریخ ٢٥ خرداد مطالبا ت معوقه کارگران را واریز کند اما تا هم اکنون به بهانه کمبود منابع مالی این کار را انجام نداده است. جان کلام،مشکلات کارگران کشت وصنعت کارون شوشتر همچنان به قوت خود باقی است و این کارگران که هم اکنون به دلیل ماهیت کارشان (فصلی بودن) تا آبان ماه فصل درو بیکار هستند در تامین مایحتاج روزانه خود دچار کمبود منابع مالی هستند.(بخشهایی از گزارش ایلنا)

١٢ میلیون مرد کار نمی‌کنند!
١٢ میلیون مرد در بهار امسال هیچگونه نقشی در اقتصاد کشور نداشتند و در آمارها نه شاغل و نه بیکار محسوب می‌شوند از سال گذشته تا پایان بهار امسال، بر جمعیت غیرفعال ٥٠٠ هزار نفر افزوده شده است. در بهار سال ١٣٩٣، ٦٣ میلیون و ٧١٢ هزار و ٤٢٣نفر از کل جمعیت در سن کار قرار داشته اند. از مجموع کل جمعیت ١٠ ساله و بیشتر در سن کار ٢٣ میلیون و ٦٣٧ هزار و ٣٠٩ نفر در گروه شاغلان قرار دارند. و ٤٠ میلیون و ٧٥ هزار و ١١٤ نفر نیز غیرفعال(بیکار) بوده اند. همچنین در بهار امسال(١٣٩٣) ٣١ میلیون و ٨١٧هزار و ٨١١ نفر مرد در سن کار قرار داشتند که از این تعداد ١٩ میلیون و ٧٢٧هزار و ٤٣نفر شاغل بوده و ١٢میلیون و ٩٠ هزار و ٧٦٨ نفر نیز غیرفعال بوده، یعنی در گروه بیکاران و یا شاغلان قرار نداشتند. نکته حائز اهمیت این است که در بهار امسال، ١٢ میلیون مرد در سن کار کشور نه شاغل بوده اند و نه بیکار! ٤٠میلیون نفر دقیقا چه کاره اند؟ از سویی نگاهی به وضعیت فعالیت اقتصادی زنان در ایران نیز حکایت از آن دارد که در فصل بهار امسال ٣٢ میلیون و ٥١هزار و ٣٦٠زن در سن کار قرار داشته اند که ٢٣٣ هزار و ٥٤٩ نفر از تعداد مردان در سن فعالیت اقتصادی، بیشتر هستند. از جمعیت ٣٢میلیون نفری زنان در بهار امسال، ٣میلیون و ٩٠١هزار و ٢٦٦نفر شاغل بوده اند و ٢٨میلیون و ١٤١ هزار و ٩٤نفر نیز در گروه غیرفعال‌ها قرار داشتند. ١٢ میلیون مرد خانه نشین هستند بررسی ها حکایت از آن دارد که از کل جمعیت در سن کار، علاوه بر اشتغال ٢٣ میلیون و ٦٣٧هزارنفری، تنها ٢ میلیون و ٥٣٠هزارنفر متقاضی شغل شناخته شدند که نهایتا با فرض آمارهای غیررسمی به ٥ میلیون نفر بالغ خواهند شد. در حال حاضر، ٣٥ میلیون نفر از جمعیت در سن کار و اشتغال هستند که هنوز تصمیمی برای تاثیرگذاری در جریان اقتصاد کشور نگرفته اند. نرخ مشارکت اقتصادی از ٣٩.٣ در بهار سال گذشته به ٣٧.١ در بهار امسال کاهش یافته، همچنین نرخ بیکاری نیز از ١٠.٦ به ١٠.٧ درصد رسیده است.
کارشناسان معتقدند افزایش دوباره ٥٠٠ هزارنفری جمعیت غیرفعال کشور را باید در مایوس شدگان از اشتغال، گروه هایی که برای فرار از بیکاری دوباره به دانشگاه ها پناه می برند، زنانی که از بیکار ماندن خسته شده و عطای کار را به لقای آن بخشیده اند و گروه های مانند موارد یادشده جستجو کرد.
گسترش دلالی و واسطه گری. ٦استان کم تحرک بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی کشور نیز که نشان دهنده انجام حرکت‌های بهتر اقتصادی و تحرک بیشتر در جریان توسعه کشور است، مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، سمنان، قزوین، کردستان، گیلان و مازندران می شود.. (بخشهایی ازگزارش١مرداد مهر، بررسی جدیدترین آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران درباره وضعیت بازار کار)

گام‌‌های کارگران پتروشیمی کارون با کفش‌ بی‌کیفیت
طبق مقررات ایمنی و بهداشت کار باید سالی دو بار کفش‌های ایمنی صنعتی به کارگران داده شود اما به دلیل کیفیت بسیار پائین این کفش‌ها، کارگران پتروشیمی که با خورگی مواد شیمیائی در محیط کاریشان روبه رو هستند، خود مجبور به تهیه این کفش‌های ایمنی با هزینه‌های بالا می‌شوند. یکی از کارگران منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر (پتروشیمی کارون) از عملکرد بسیار ضعیف واحدهای ایمنی و بهداشت کار (HSE) شرکت‌های پیمانکاری دست چندم پتروشیمی ماهشهر خبر داد. دوایر HSE به دلیل این‌که طرف حساب کارفرمایان هستند و مستقیماً توسط خود آنان انتخاب می‌شوند، باید طوری عمل کنند که نظرات کارفرما را بیشتر پوشش بدهند اما رویه جاری در حال حاضر به ضرر کارگر تمام می‌شود. به دلیل سخت و زیان آور بودن بیشتر محیط‌های پتروشیمی، کارگران ناچارند تا برای علاوه بر دستکش و کلاه ایمنی به کفش‌های ایمنی نیز ملبس باشند تا بدین ترتیب خود را از آسیب‌های ناشی از سقوط احتمالی اجسام و برخورد با مواد شیمایی و خطرناک ایمن نگهدارند. (بخشهایی از گزارش ایلنا)

خودداری تامین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه کارگران یاس خرمشهر
١مرداد: اداره سازمان تامین اجتماعی خرمشهر به دلیل بدهی های مالی کارفرمای کارخانه یاس خرمشهربه تامین اجتماعی از دی ماه سال ٩١ از تمدید دفترچه های درمانی ١٢٠ کارگر این کارخانه خوداری کرده است این درحالیست که اکثر کارگران این واحد تولیدی دارای سوابق پرداخت حق بیمه تا ٢٢ سال هستند. از یکسال پیش که کارخانه تعطیل شد مشکلات ناشی از عدم تمدید دفترچه های درمانی این تعداد کارگر وخانواده هایشان به مشکلات معیشتی آنان افزوده شده است. ٥٤ کارگر که در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور هستند، امکان استفاده از بازنشستگی پیش از موعد را پیدا نکرده اند. ٥٤کارگر رسمی کارخانه با تشکیل پرونده در تامین اجتماعی آماده بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند، اما با وقفه‌هایی که در پرداخت حق بیمه‌شان وجود دارد، امکان بازنشسته شدن ندارند.

علیرغم وعده و وعیدها حقوق٨٦هزار بازنشسته صنعت فولاد بموقع پرداخت نمی شود!؟
کنار کوره ایستاده؛ هوای داغ و سوزان را هر روز به تن خریده، چشمانش را سال‌هاست به کوره نارنجی رنگ دوخته و حال که حقوقش را نداده‌اند نگاهش را به یک صندوق خالی دوخته‌اند. این وضعیت امروز اکثر بازنشستگان فولاد است. ٨٦ هزار بازنشسته صنعت فولاد در انتظار حل مشکل صندوقی هستند که قرار است تا پایان عمرشان مستمری آنها را از طریق منابع این صندوق پرداخت کنند. در سال‌های گذشته با تعریف بازنشستگی زودرس یا پیش از موعد تعداد بازنشسته‌های بخش‌های مختلف افزایش یافت. به طور مثال فردی که از ٢٥ سال سابقه کاری برخوردار بود، با قانون پنج سال ارفاق، برای بازنشسته شدن انگیزه پیدا می‌کرد و به گروه بازنشستگان می‌پیوست. همین موضوع باعث شد سهم حقوق و مزایای دولتی از بودجه جاری کشور که در سال‌های قبل از ٨٤، ٦٦ درصد بود در سال ٩٢ به ٨٠ درصد برسد. به همین دلیل دولت برای اینکه بتواند استخدام‌های جدیدی به‌عمل آورد، یکسری از نیروهای انسانی بخش‌های مختلف را با استناد به همین قانون بازنشسته اعلام کرد.

چرا صندوق بازنشستگی فولاد تاسیس شد؟
تاسیس صندوق بازنشستگان فولاد به اواخر دهه ٦٠ برمی‌گردد. این صندوق از سوی فعالان معدنی در راستای حمایت از کارگرانی که در صنعت فولاد مشغول هستند، (شامل كارگران معدن و كارگران كارخانه های فولاد و زیر مجموعه آن) راه‌اندازی شد. این صندوق با آیین‌نامه‌ای خاص تاسیس شد تا حمایت های ویژه‌ای از كارگران این صنعت داشته باشد، اما چون آیین‌نامه از تعریف خاصی برخوردار نبود، موجب شد تا بسیاری از كارگران مشغول در زیر مجموعه فولاد را تحت پوشش خود قرار دهد كه سابقه فعالیتی از ١٢ سال تا ١٨ سال داشتند، اما حقوق و مزایای ٣٠روز كار كامل را دریافت می‌كردند. این موضوع به سخت و زیان آور بودن كار در معادن سنگ آهن و كارخانه‌های فولاد ارتباط دارد و قرارداد نانوشته‌ای میان كارگران و مسوولان صندوق تلقی می‌شد. از همین رو اعتراضی به میزان كاركرد و زمان بازنشستگی و تفاوت بین ١٢ سال یا ١٨ سال شنیده نشد. برخی‌ معتقدند راه‌اندازی این صندوق به دلیل اینکه با تكیه بر تجربه موفق صندوق بازنشستگی نفت در دوران سازندگی صورت گرفته، فعالان بخش صنعت را به تاسیس این صندوق خوشبین کرد و باعث شد آینده خود را در دوران بازنشستگی روشن تصور کنند، در صورتی که در این سال‌ها به دلیل آنچه برخی برداشت‌های بی‌حساب و کتاب از این صندوق عنوان می‌کنند، صندوق بارها با مشکل مالی روبه‌رو شده و برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد دست به دامن کارخانه‌های بزرگی مانند فولادمبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و سایر مجموعه‌های وابسته به این شرکت‌ها شود. پس از حمایت‌های مالی که در راستای تامین منابع این صندوق صورت گرفت، خصوصی‌سازی کارخانه‌های فولاد مطرح شد. در نتیجه فولادمبارکه از قالب دولتی بودن خارج و خصوصی شد. پس از این اقدام، تزریق پول به این صندوق قطع و اعلام شد این واحد صنعتی تنها از پس پرداخت حقوق بازنشستگان مجتمع فولادی خود برمی‌آید و به صندوق‌ بازنشستگان نمی‌تواند کمک مالی برساند. از سویی کارخانه‌های دیگر هم به همین شکل از حق مشارکت در این صندوق سربازدند. وقتی حمایت‌های مالی قطع شد. از آن پس صندوق بازنشستگی فولاد بر اساس تصمیم مسئولان دولت نهم و دهم از زیر مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت خارج شده و به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین سازمان تصمیم‌گیرنده درباره هلدینگ‌های زیر مجموعه شستا (شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) مدت‌ها از پذیرش صندوق بازنشستگان فولاد، امتناع می‌كرد. زیرا معتقد بود این شركت، شرکتی ورشكسته و وضعیت منابع مالی آن نامشخص است. براساس این گزارش،در سال‌های اخیر دولت قبلی هر موقع با کسری مواجه می‌شد از صندوق بازنشستگان فولاد برداشت می‌کرد، سهمی که در صندوق به عنوان منابع جمع‌آوری می‌شد، مربوط به واحدهای مختلف بود. سهم شش میلیارد تومانی فولادمبارکه، سهم ٢٠ میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان، سهم ١٢ میلیارد تومانی فولاد خوزستان تا سهم‌گیری‌های مختلف که مربوط به زیرمجموعه‌ها یعنی معادن سنگ آهن بافق و غیره در این صندوق به عنوان حق مشارکت جمع‌آوری می‌شد. منابعی که این کارخانه‌ها به صندوق تزریق می‌کردند تا چند سال گذشته موجب شد تا صندوق بازنشستگی فولاد همچنان پاسخگوی بازنشستگان خود باشد. تا زمانی که این کارخانه‌ها خصوصی نشده بودند، مشکلی نبود اما به محض اینکه از قالب دولتی بودن به خصوصی شدن پیوستند، صندوق بازنشستگان هم از پرداخت حقوق به بازنشستگان بخش خود عاجز شد. گزارش‌ها حاکی از این است که این صندوق بازنشستگی از ابتدای سال ١٣٨٨ تا سال گذشته با هزار میلیارد تومان معوقات روبه رو بوده و در این مدت دلیل این همه معوقات مشخص نشده است.

بانک مرکزی نرخ تورم تیرماه را ٢٥.٣ درصد اعلام کرد
٥مرداد: بانک مرکزی نرخ تورم دوازده ماه منتهی به تیر‌‌ماه ٩٣ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه ٩٢ را معادل ٢٥.٣ درصد اعلام کرد. خلاصه نتایج به‌ دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ١٠٠=١٣٩٠ به شرح ذیل است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیر‌‌ماه ١٣٩٣ به عدد ١٩٦.٨ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٤ درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در تیر‌‌ماه ١٣٩٣ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ١٤.٦ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیر‌‌ماه ١٣٩٣ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه ١٣٩٢ معادل ٢٥.٣ درصد است. نرخ تورم در پایان خردادماه امسال نسبت به پایان خردادماه سال گذشته، ٢٧.٧ درصد اعلام شده بود.(منبع سایت مهر)

ناامنی محیط کار
نا امنی محیط کار جان ٩کارگر را گرفت!
در تیرماه سال ١٣٩٣، ٩ کارگر مناطق کردستان ایران به دلیل کار و حوادث ناشی از آن جان خود را از دست داده اند. آمار قربانیان حوادث کار در تیرماه سال جاری نسبت به آمار خردادماه افزایش داشته است. در سال ٩٢، در مناطق کردستان نزدیک به ١٠٠ کارگر به دلیل حادثه کار جان خود را از دست دادند

سقوط مرگبار کارگر جوان درشهر ری
٤مرداد: مرگ کارگری جوان(٢١ساله افعانی) بدنبال سقوط به اعماق چاه ٢٥ متری در شهر ری، بعد از سه راه ترانسفور خیابان صنعت. کارگران در زمان کشیدن موتور پمپ به بیرون، ناگهان طناب پاره شده و پمپ به همراه یکی از کارگران به اعماق چاه سقوط کرده بود.

مرگ یکی از کارگران پتروشیمی رازی
«محمدعلی چمن‌گر٢٧سال سن و٨سال سابقه کار » از کارگران پتروشیمی رازی حین ترک محل کار توسط کامیونی که بی‌مهابا حرکت می‌کرد زیر گرفته شد و جان باخت.

جان باختن کارگر خدمات شهری ساری
٢مرداد: محمد الیاسی ٤٠ ساله کارگر خدمات شهری ساری در اثر برخورد با کامیون جانش را از دست داد.
یک كارگر ساختمانی با سقوط بر روی میلگرد جان باخت
٢مرداد: کارگر ٢٥ ساله‌ای در یکی از پروژه‌های ساختمانی درشهرک راه آهن تهران با سقوط از طبقه پنجم یک کارگاه ساختمانی دچار حادثه شد و میل‌گردهای قرار داده شده در محل احداث ساختمان در بدن وی فرو رفت که منجر به مرگ وی شد.

مرگ کارگر ١٨ ساله بدنبال سقوط از طبقه هفتم درسقز
صلاح فرزند ابوبکر کارگر ١٨ساله ساکن شهر سقز هنگام کار به دلیل سقوط از ارتفاع، جان خود را از دست داد.

مرگ کارگر جرثقیل برجی براثر برخودر با سیم‌های برق در فاز ١٩عسلویه
٣١تیر: بر اثر برق‌گرفتگی یکی از کارگران جرثقیل برجی (کرین) شرکت پیمانکاری پناه‌ساز واقع در فاز ١٩منطقه ویژه عسلویه. راننده جرثقیل برجی (کرین) برای جمع‌آوری سیم‌های برق پروژکتور اقدام می کند اما به دلیل تماس با سیم حامل برق در دم خشک شده و جان می‌سپارد.

دستمزدهای پرداخت نشده
عدم پرداخت ٣ماه حقوق کارگران
٢مرداد: عدم پرداخت ٣ماه حقوق کارگران عالی ریس یزد.

کارگران آبفای آبادان ٤ ماه حقوق نگرفته اند
عدم پرداخت ٤ ماه حقوق معوقه ١٤٠ کارگر شاغل در آبفای آبادان. کارگران همچنین از ابتدای سال ١٣٩٣ هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند. کارگران که در زمینه لوله گذاری انشعابات آب و رفع شکستگی لوله‌های شهر با شرکت آبفای آبادان همکاری دارد از پایان اردیبهشت ماه در استخدام شرکت پیمانکاری «فخر وظفر» و پس از آن در استخدام شرکت «ارمغان نمای شوش‌تر» بوده‌اند.

تعویق یکساله پرداخت اضافه کاری ٣٠٠ کارگر شهرداری گناوه
بیشتر از یک سال است که کارگران شهرداری گناوه حق اضافه کاری و تعطیل کاری خود را دریافت نکرده‌اند. ایام عید سالهای ٩٢ و ٩٣ و روزهای جمعه کارگران شیفت کاری داشته‌اند اما مزد خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

تعویق ٤ماهه در پرداخت حقوق کارگران شیشه آبگینه
٤مرداد: مطالبات کارگران این واحد به نیمی از حقوق اسفند ماه سال ٩٢، و حقوق اردیبهشت و خرداد وتیر ماه سال ٩٣ مربوط می‌شود. علاوه بر این کارفرمای این واحد تولیدی یک ماه عیدی سال گذشته کارگران را پرداخت نکرده است.

تعویق ٣ ماهه حقوق کارگران جایگاه عوارضی آزاد راه همدان – ساوه
٤مرداد: تعویق سه ماهه – از اردیبهشت تا تیر – حقوق ٢٥ کارگر شرکت احداث و بهره برداری آزاد راه همدان – ساوه(زیر مجموعه شرکت آباد راهان پارس).

اخراج و بیکارسازی
کارگران نکاچوب با مصوبه دولت درآستانه اخراج قرارگرفتند!
٤مرداد: خطر اخراج عده قابل توجهی از کارگران و کارشناسان، شرکت نکاچوب را تهدید می‏ کند. دولت با هدف صیانت از جنگل‎ها، بهره برداری از جنگل‎های شمال کشور را به درختان شکسته و آفت زده محدود کرد. در این راستا اخیراً نامه ای به شماره ٣٣٥٢٠/٣٢/ص٩٣/ص- ٩٣/٣/٥ از معاون سازمان جنگل‎ها و مراتع کشور در امور جنگل‎های مرطوب و نیمه مرطوب به شرکت‎های فعال در حوزه جنگل و بهره برداری از درختان جنگلی از جمله شرکت نکا‎چوب ارسال شده است. محتوای این نامه مسکوت ماندن عملیات تهیه طرح‎های جنگلداری با استناد به مصوبه هیئت دولت بوده است. مدیرعامل شرکت نکاچوب نیز پس از دریافت این مصوبه نامه ای مبنی بر اخراج جمعی از کارشناسان و کارگران شاغل در واحد طرح و برنامه جنگل به این کارگران و کارشناسان ارائه داده است. با تصویب این قانون در هیئت دولت علاوه بر کارگران نکاچوب مشکلاتی برای تعداد زیادی از کارگران و کارشناسان شرکت چوب و کاغذ مازندران همچنین شرکت چوب فریم به علاوه کارگران شرکت‎های مشابه در استان‎های همجوار نیز به وجود آمده است.(منبع ایلنا)

کارخانه قندممسنی کماکان تعطیل است!
٢مرداد: ایرنا،کارخانه قند ممسنی در حال حاضر به دلیل عدم تامین مواد اولیه که همان شکر خام می باشد است. در این کارخانه ٨٩کارگر دائم و ١٠٠کارگر فصلی مشغول کار که اگر چغندر قند به آن تزریق شود حدود ٤٠٠ کارگر فصلی و دائم به طور مستقیم اشتغال زایی دارند. شهرستان رستم در ١٧٥کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

کارگران
بهنام ابراهیم زاده هنوز زیر بازجویی و شکنجه قرار دارد
در تاریخ ١/٥/١٣٩٣ بهنام ابراهیم زاده عضو شورای نمایندگان کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و از همکاران جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان توانست تلفنی با خانواده اش صحبت کند ولی همچنان او در انفرادی ٢٠٩ قرار دارد و ملاقات به خانواده اش نمی دهند. همسر بهنام دو روز قبل به دفتر خدابخشی نماینده دادستانی رفته و از او خواسته است که تکلیف بهنام را روشن کنند، وقتی همسر بهنام به وضعیت و در انفرادی نگهداشتن او اعتراض کرده و گفته است : بهنام را زدید زخمی شد و بعد به انفرادی بردید، ما فکر کردیم طبق عادت همیشگی ماموران زندانی را می زنند زخمی میشود تا خوب شدن جای زخمها در انفرادی نگه می دارند و بعد از خوب شدن زخم های زندانی او را به بند عمومی می اورد، بهنام زخم هایش خوب شد ولی باز به بند عمومی نیاوردید، چرا؟ هر روز ما تحت استرس و نگرانی و انتظار هستیم ، پسرم ، تنها فرزند ما بیمار است و هر روز از طرف شما ها تحت فشار قرار دارد، و دیگر به خاطر ناراحتی های روحی که با اذیت و آزار بهنام به او وارد می کنید، مداوای بیماریش جواب لازم را نمی دهد ، ٦ نفر مامور من و پسرم را بیش از سه ساعت بازداشت کردند و اجازه ندادند به خانه مان برویم و ما را تحت نظر به سبک گرو گان گیری به خانه برده و خانه ما را زیر و رو کردند و وسایل ما را با خود بردند و هنوز هم نمی دهند، و هیچ جوابی هم نمی دهید ، آقای خدا بخشی، ما مشکلات خود را به چه کسی بگوییم ؟ نه قانون را رعایت می کنید ، نه به خانواده احترام می گذارید ،نه از خدا می ترسید ، نه به پسر بیمار م توجه می کنید ، چرا اینقدر برای ما مشکل ایجاد می کنید؟ چرا به یک کارگری که تمام جرمش این است که به کودکان خیابان و کودکان کار خواندن نوشتن یاد می داد و از نان شب کارگران حرف می زد، اینقدر ظلم می کنید ؟
خدابخشی در مقابل همه گفته های همسر بهنام فقط چند باری گفته است ” ببینیم چه می شود”
آیا می شود زندگی یک کارگر بیگناه وخانواده اش را نابود کرد و منتظر شد که” ببینیم چه میشود”؟
آقای خدا بخشی : دیدن ندارد، کاملا” مشخص است که چه می شود، زندگی سه نفر انسان به بر خورد شما بستگی دارد اگر قانون را رعایت کنید بهنام ازاد می شود و اگر همچنان به اعمال غیر قانونی ادامه بدهید، باعث آزار و اذیت بیشتر و بیشتر انها خواهید شد ، آیا انتظار معجزه دارید؟ ، که “ببینید چه می شود؟” اگر نیاز به معجزه هم باشد بدون شک آن معجزه را شما ماموران و قاضی باید انجام بدهید و آن اینکه برای یک بار هم که شده، قانون را رعایت کرده بهنام را ازاد کنید، انگاه خواهید دید که چه می شود. بعد از سرکوب و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ٣٥٠ اوین، که بهنام یکی از زندانیانی بود که بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس با بقیه به انفرادی انتقال داده شد ، تا کنون تمامی زندانیان منتقل شده به انفرادی به بندهای عمومی یا زندانهای دیگر منتقل شدند، اما هنوز بهنام در انفرادی ٢٠٩ زیر بازجویی و شکنجه به سر می برد. متاسفانه در جمهوری اسلامی هیچ انسانی پیدا نمی شود، که علاقه ای به رعایت قانون داشته باشد و بخواهد حق و حقوق انسانها را رعایت کند، بدون شک حتی اگر، حداقل قانون خودشان را رعایت کنند، نه تنها بهنام باید سریعا” آزاد شود ، بلکه قاضی محاکمه کننده و ماموران و مسئولانی که آمر و عامل شکنجه و ضرب و شتم بهنام بودند بدلیل اینکه سالهاست قانون را زیر پا گذاشتند و اقدام به آزار و اذیت و شکنجه بهنام کردند باید محاکمه و مجازات شوند. ما از کارگران و انسانهای آزادیخواه می خواهیم از هر طریقی که می توانند، اقدام به کمک و یاری بهنام ابراهیم زاده و خانواده او نمایند. کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری
٣/٥/١٣٩٣

افشین ندیمی در شرایط دشوار جسمی محبوس و نیازمند مرخصی پزشکی ست
بنا به گزارش دریافتی، افشین ندیمی از اعضای کمیته هماهنگی که در زندان مرکزی سنندج محبوس است در شرایط بسیار سخت جسمی با بیماری دست و پنجه نرم می کند. نام برده که از بیماری تنفسی شدید رنج می برد دچار مشکلات بسیار در تنفس شده و از ناحیه ی ریه احساس درد شدید دارد در حالی که داروهای لازم برای درمان وی به تعداد بسیار کمی و حتا کمتر از یک سوم نیاز، در اختیار وی قرار می گیرد که باعث شده حتا از حداقل نیاز دارویی نیز محروم باشد. وضعیت جسمی افشین به خصوص با توجه به آلودگی بسیار زیاد بند در زندان سنندج که منجر به تشدید بیماری وی شده به نحوی است که وی باید هر چه سریعتر از زندان آزاد شده و تحت درمان مناسب قرار بگیرد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن محکومیت محدودیت های درمانی و دارویی که برای افشین ندیمی ایجاد شده خواهان آزادی فوری وی برای درمان مناسب تحت نظر پزشکان در خارج از زندان می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٣ مرداد ١٣٩٣

پرداخت بخشی از حقوق معوقه کارگران اعتصابی سد بنیر مریوان
در پی اعتصاب ٤٥٠ نفر از کارگران سد بنیر مریوان نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقعه خود درتاریخ٢٥/٠٤/٩٣، کارفرما دو ماه حقوق معوقه کارگران قسمت حمل ونقل و همچنین یک ماه از حقوق معوقه کارگران در قسمت های مخزن، دیوار و تونل را به حسابهای انها واریز کرد. ضمن اینکه این اعتصاب با وعده کارفرما مبنی بر پرداخت مابقی طلب کارگران در روزهای اینده به پایان رسید و کارگران به توافق رسیدند که از روز دوشنبه به سر کارهایشان باز گردند.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

کمپین گسترده حمایت از کارگران زندانی!
تجمع درجلال آباد برای حمایت از رضا شهابی و دیگر آزاداندیشان دربند ایران
٢ اسد ١٣٩٣ – ٢٤ جولای ٢٠١٤: «حزب همبستگی افغانستان» تحصنی را مقابل قونسلگری رژیم خونخوار ایران در شهر جلال‌آباد ترتیب داده بود. در این تحصن بیشتر از ١٠٠ تن از اعضا و هواداران همبستگی به دفاع از رضا شهابی، کارگر مبارز ایرانی، و دیگر دگراندیشان ایرانی شرکت جسته بودند. تحصن‌کنندگان رژیم فاشیست ایران را قاتل انقلابیون ایران و مهاجران افغان خواندند. در یکی از پلاکارت‌ها نوشته شده بود: «جنایات رژیم خونخوار آخندی روی محقق، خلیلی، محسنی و دیگر چاکران واواک را سیاه نگه‌می‌دارد!» و در پلاکارت دیگری چنین نوشته بود: «از خون انقلابیون اعدام‌شده ایران، خورشید آزادی و عدالت در ایران طلوع‌کردنی است!» تحصن یک ساعت و نیم دوام پیدا کرد. در پایان اعلامیه «حزب همبستگی افغانستان» به خواندش گرفته شد و تحصن‌کنندگان خواستار رهایی فوری رضا شهابی شدند. منبع:سایت همبستگی. سوم مردادماه١٣٩٣

اخبار بین المللی
ایتالیا – افزایش موج مهاجران و جان باختن تعدادی از آنها
کشتی اتنا متعلق به نیروی دریایی ایتالیا بامداد شنبه ١٩ ژوییه (٢٨ تیر (٢هزار و ١٨٦مهاجر غیرقانونی را از میان امواج نجات داد و به بندر سالرنو رساند. اکثر این مهاجران اتباع اریتره، سومالی، افغانستان و سوریه هستند. بسیاری از آنان پس از رسیدن به ساحل نیازمند خدمات درمانی بوده و به بیمارستان منتقل شده اند. همچنین قرار است ٥٠٠ مهاجر مراکشی توسط کشتی به کشور خود بازگردانده شوند. جمعه شب ١٨ ژوییه نیز خدمه یک کشتی تجاری در نزدیکی سواحل جزیره لامپدوزا، در قایقی که ٦٠٠ سرنشین حمل می کرد، اجساد ١٨ مهاجرغیرقانونی را یافتند. احتمال داده می شود که آنان بر اثر مجاورت با منواکسید کربن خفه شده باشند. موج مهاجران غیرقانونی و سوار بر قایق های غیرایمن به سوی ایتالیا متوقف نشده و در ماه های اخیر به شمار انسان هایی که در این مسیر جان می بازند افزوده شده است.

سوریه – سنگسار دو زن توسط نیروهای اسلامی داعش
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه از سنگسار شدن دو زن در دو روز متوالی توسط داعش در شهر رقه سوریه خبر داده است. بنا بر گزارش‌ها داعش این دو زن را به داشتن “رابطه نامشروع” متهم کرده بود. به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه یکی از این زنان روز جمعه ١٨ ژوییه در یکی از میدان‌های اصلی شهر رقه، پایگاه اصلی نیروهای داعش در سوریه سنگسار شد. شاهدان عینی گفته‌اند بعد از امتناع ساکنان محلی از شرکت در سنگسار، نیروهای داعش خود اقدام به این کار کرده‌اند. به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، روز پنج‌شنبه ١٧ ژوییه هم یک زن جوان در حومه شهر رقه سنگسار شد. این سازمان از شاهدان نقل کرده است که “مردم وحشت‌زده بودند اما جرات نداشتند واکنش نشان دهند.”
انگلستان – اخراج صد‌ها تن‌ از بنگاه خبری بی‌ بی‌ سی‌
بی بی‌سی به دنبال اجرای برنامه صرفه‌جویی ٨٠٠ میلیون پوندی خود، ٤١٥ نفر دیگر از کارمندانش را اخراج می‌کند تا بتواند تا سال ٢٠١٧، ٤٨ میلیون‌ پوند برای این شبکه ذخیره کند. مدیران بی‌بی‌سی می‌گویند که حدود ٧٠ درصد هزینه‌های سالانه‌ این شبکه صرف کارمندان می‌شود. این بنگاه خبری در حال حاضر ٨٤٠٠ نفر را در خدمت دارد که حدود ٥٠٠٠ نفر از آن‌ها خبرنگارانی هستند که در لندن‌، سراسر بریتانیا و خارج از این کشور فعالیت دارند. یکی از برنامه‌های بی‌بی‌سی برای کاهش تعداد کارکنان، استفاده بیشتر از تکنولوژی است و به دنبال آن قرار است ١٩٥ شغل جدید ایجاد شود، اما برای اجرای این برنامه طولانی‌مدت‌، ٢٢٠ شغل تمام‌وقت در این شبکه از دست خواهد رفت.
مدیران بی‌بی‌سی می‌گویند که حدود ٧٠ درصد هزینه‌های سالانه‌ این شبکه صرف کارمندان می‌شود. منتقدان معتقدند که این شکل اخراج کارمندان به پایین آمدن کیفیت برنامه‌ها منجر خواهد شد. همچنین پیش بینی می‌شود که اعلام خبر اخراج ٤١٥ کارمند این شبکه، موج جدیدی از اعتراضات را در پیش داشته باشد. اخراج کارمندان این رسانه از سال ٢٠١٢ آغاز شده است. بی‌بی‌سی بین سال ٢٠١٢ و ٢٠١٣ حدود ١٤٠ نفر و سال گذشته ٧٥ نفر را اخراج کرده است

مصر – بالا رفتن بیسابقه قیمت‌ها پس از حذف یارانه ها
دولت جدید مصر یارانه های سوختی در این کشور را حذف و هدف خود از انجام این کار را اختصاص یارانه به قشر نیازمند و همچنین حمایت از توسعه اقتصادی اعلام کرده است. اما حذف یارانه ها یعنی چند برابر شدن قیمت سوخت، آن هم در کشوری که سال های اخیر با رکود گسترده اقتصادی دست به گریبان بوده است. یک شهروند قاهره ای می‌ گوید: این وضع نمی تواند برای مدتی طولانی ادامه یابد، دیگر باید چه کنیم، گدایی؟ حکومت باید از ما حمایت کند و به ما آب و غذا برساند. مواد غذایی یکی از نخستین کالاهایی است که با گران شدن سوخت با قیمتی رو به رشد مواجه شده است. بالا رفتن بی سابقه قیمت ها در مصر شهروندان این کشور را تحت فشار قرار داده است. یک شهروند دیگر قاهره می گوید: دلیل گران شدن میوه بالا رفتن قیمت سوخت است. ما پیش از این ٨٠ لیره مصر را می دادیم و میوه ها را تا اینجا می آوردیم، الآن حدود ١٧٠ لیره می پردازیم. این بر گران شدن کالا ها تاثیر دارد و مواد غذایی را هم گران می کند. شهروندان مصری همواره خواهان کنترل قیمت ها توسط دولت بوده اند. دولتی که گرانی های اخیر و تاثیر آن بر تمام اقشار جامعه مصر را به جان خریده، تا چنانکه اعلام کرده، پنج میلیارد یورو صرفه جویی کند. محمد شیخ ابراهیم، خبرنگار اعزامی یورونیوز در قاهره می گوید: دولت می گوید تصمیمش مبنی بر حذف یارانه فرآورده های نفتی، برای پر کردن خلاء کسری بودجه حیاتی است، اما مساله این است که آیا مردم مصر در انتظار آثار مثبت این اقدام، تاب تحمل وضع موجود را دارند؟

نیجریه – موفقیت بیش از ٤ هزار کارگر در دو شرکت ساختمان سازی
بدنبال اعتراض ممتد کارگران و اعلام ١٤ روز مهلت به کارفرمایان برای رسیدگی به مطالباتشان، کارگران دو شرکت ساختمان سازی چینی‌ که در نیجریه هزاران کارگر را در اختیار دارند، موفق به دستیابی به بخش مهمی‌ از مطالباتشان شدند. این کارگران موفق شدند خواست تبدیل کارگران موقت به دائم را به کارفرمایان تحمیل بکنند. بر طبق توافق نامه‌ای که بدست آمد، کمتر از نیمی از این ٤ هزار کارگر بلافاصله به استخدام رسمی‌ شرکت در می‌آیند و بقیه تا آخر ماه نوامبر قرار داد موقتشان لغو و رسما استخدام میشوند. موفقیت‌های دیگر کارگران تحمیل دریافت وسائل ایمنی‌ و کمک‌های اولیه در محل کار و دستیابی به مداوا در یکی‌ از بیمارستان‌ها در صورت وقوع اتفاق ناگوار، است. کارفرمایان همچنین موافقت کردند که چنانچه از وعده‌هایشان سرپیچی بکنند، کارگران حق داشته باشند بدون هیچ تعقیب قانونی‌، دست به اعتصاب بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *